וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיום האמיתי על קרויף

24.11.2013 / 16:00

שחר מול רמון, גורדנה מול גוזלן, בנאדו מול בן שמעון, להט מול ביטחון עצמי, סגל בעייתי מול סגל בעייתי מאוד. בהנחה שלהפועל באר שבע אין את המסורת להתמודד מול מכבי תל אביב לאורך שנים, מי יכולה להפוך בשנים הבאות לאלטרנטיבה לשלטון גולדהאר: הפועל ת"א או מכבי חיפה

one

בהפועל תל אביב נוהגים לומר לאחרונה שהם לא מתעסקים או רודפים אחרי מכבי תל אביב, אבל בפועל ההצלחה הצהובה יושבת להם טוב טוב בראש. במכבי חיפה עדיין לא מבינים למה יש כאלה שטוענים שהצלחת המודל של גולדהאר וקרויף צריכה להעיר משהו במועדון, אבל בחדרי חדרים הם מתעסקים, ועוד איך מתעסקים, במכבי תל אביב. שתי הקבוצות שיפגשו הערב למה שפעם היה משחק עונה שואפות להיות האלטרנטיבה למכבי תל אביב בשנים הקרובות. כרגע רק שואפות.

הפועל תל אביב מול מכבי חיפה (20:10, ספורט1 ו-HD)

מיטש גולדהאר הבעלים של מכבי תל אביב עם ג'ורדי קרויף. ברני ארדוב
יש להם סיבות לחשוש? מיטש גולדהאר עם ג'ורדי קרויף/ברני ארדוב

על יעקב שחר אומרים שהוא ממעט להשקיע מאז שניצח את גאידמק ושהוא לעולם ייגרר למלחמה על סכומים עם מיטש גולדהאר, אבל מכבי חיפה שלו שברה בעונה שעברה שיא מועדון בכל הנוגע לתקציב, שטיפס לכ-80 מיליון שקל. בהפועל תל אביב מספרים לכם שנתיים על עונה פיננסית, אבל בעונה שעברה תקציב המועדון עמד על 53 מיליון שקלים והעונה אנחנו כבר על 45 מיליון. בשתי הקבוצות לא יאמרו זאת במפורש, אבל מכבי תל אביב עמוק עמוק בתוך הראש שלהן.

בהנחה שלהפועל באר שבע אין המסורת כדי להוות איום מתמיד ואלטרנטיבה קבועה לשלטון מכבי תל אביב בשנים הבאות, נראה כי את הפתרון לנקודה הזו צריך למצוא בהפועל תל אביב ומכבי חיפה. למי מבין השתיים יש באמת את הכלים כדי לספק אתגר אמיתי למכונה האירופית שקרויף הקים במכבי תל אביב?

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
עומר דמארי שחקן הפועל תל אביב מול גוסטבו בוקולי שחקן מכבי חיפה. ברני ארדוב
מכבי תל אביב עמוק עמוק בתוך הראש שלהם. עומר דמארי לפני גוסטבו בוקולי/ברני ארדוב

בעלים ויציבות ניהולית

בגזרה הזו, לכל מי שפנינו היתה תשובה ברורה. "ליעקב שחר יש דרך לנהל את המועדון הזה שנים", אומרים בחיפה. "היו כמה וכמה בעלים שקראו תיגר עליו, אם זה גאידמק, טביב בהפועל, לוני במכבי ועוד אחרים וטובים, וזה לא שינה שום דבר אצלו. הדבר היחידי שהשתנה זה השמות. הוא נשאר. אז נכון שיש פחות הצלחה מקצועית בשנתיים האחרונות, אבל זה לא אומר שמשהו אצל יענקל'ה השתנה. הוא פה לעוד הרבה שנים"

במקביל, מקורב של מי שמוגדר כבעלי הפועל תל אביב, סבור ש"רמון רק מחפש את הדרך להיפרד מהפועל. הוא מבין שהוא עשה טעות שהוא נכנס לזה. היו לו הרבה הבטחות מכמה אנשי עסקים לפני שלקח את המועדון מטביב וכל ההבטחות האלה היו לשווא. היום הוא רק מחפש מישהו שיבוא וייקח ממנו את הפועל".

כשמחברים את שתי הפסקאות האחרונות, אפשר להבין הרבה מאוד. לא, לא מדובר רק ביכולת כלכלית. לפעמים הדרך לנצח יריבה חזקה היא פשוט להיות עקבי בעמידה מולה. להמתין שהסערה תחלוף. לחכות שכולם יחזרו אליך. ככה יעקב שחר ניצח את גאידמק, ככה אולי אפשר יהיה לנצח את גולדהאר. לחכות לטעויות שלו. הרי קרויף לא יישאר כאן לנצח. סוזה אולי יעבור בקיץ לנבחרת הונגריה. מכבי תל אביב תכנס בשלב כזה או אחר לסחרור אחרי שורת החלטות פחות מוצלחת. צריך רק לחכות לה שם. בפינה.

הבעיה של הפועל תל אביב כאן היא כפולה. רק לא שהיא החליפה ארבע פעמים בעלים בעשור האחרון. היא עדין חיה מהיד פה. כל תכנית כלכלית שלה היא לכאן ועכשיו, ותלויה ביכולת גיוס כספים רגעית. הפועל מגייסת מדי עונה כ-28 מיליון שקלים מהכנסות, ואת השאר היא "משנוררת". שחר, מנגד, מבוסס כלכלית גם לשנים הבאות. "צריך רק להגיע למשרדים של יענקל'ה בכדי להבין כמה האיש הזה חי את הכדורגל ואת הקבוצה", סבור אחד האנשים הקרובים לו, שבטוח שבקרוב מאוד הוא יגבר גם על אופנת מכבי תל אביב.

בעלים הפועל תל אביב, חיים רמון. קובי אליהו
הפועל תל אביב עדיין חיה מהיד לפה. חיים רמון/קובי אליהו

צעירים, דור עתיד, מחלקת נוער

זאת נקודה שצריכה להדאיג את שתי הקבוצות, שנהנות רק מנציג אחד בנבחרת הצעירה הנוכחית – טאלב טואטחה. היום, כדי לתת פייט למכבי תל אביב, לא צריך יותר משניים-שלושה נציגים חזקים ממחלקת הנוער. לא כמות גדולה מדי, לא כמות קטנה מדי. כמות מייצגת ואיכותית, לצד הכוכבים האמיתיים של הקבוצה. שתי הקבוצות עדיין לא שם.

אם אצל הירוקים כבר סימנו את שון ויסמן, שובל גוזלן ואיסמעיל ריאן כדור העתיד, בהפועל רואים ברמזי ספורי, שון מלכה, עומר פדידה ורועי גורדנה כאלו שיסחבו את המועדון. אלא שבמציאות הקיימת – רובם המכריע לא מקבלים מספיק במה, ואלו שכן לא נראים כמי שמסוגלים להשפיע בצורה אמיתית. במקביל, הסוכנים אורבים למי שרק מתחיל להצטיין וחוטפים למועדון שחקנים בדרך לאירופה.

שני המועדונים מתקשים להתמודד עם המציאות הזו. הם מתקשים להחתים צעירים ישראלים על חוזים חדשים, ולא היינו צריכים את פרשת גולסה כדי להבין זאת. גם את טאלב טואטחה מכבי חיפה מתקשה להחתים ועיניו של המגן נשואות לאירופה. אותו דבר בהפועל תל אביב, שאמנם השאירה את רמזי ספורי, אבל סובלת מפערים גדולים במו"מ מול רועי גורדונה, שמרוויח כעשרת אלפים שקלים ברוטו לחודש. בן שמעון ואיתי מרדכי אמנם עובדים על מהפכה במחלקת הנוער של האדומים, אבל בדרך להצלחה הם יצטרכו להתמודד עם הדילמה האסטרטגית שאוכלת את מכבי חיפה כבר כמה שנים: איך משאירים את שחקנים הבית, הופכים אותם לחלק ממשי מהקבוצה מבלי לאבד אותם לאירופה, ובמקביל להיאבק על תארים.

רמזי ספורי שחקן הפועל תל אביב מול שמואל שיימן שחקן מכבי חיפה. ברני ארדוב
במועדון בונים, אבל הסוכנים אורבים. רמזי ספורי/ברני ארדוב

סגל

במקרה הזה, החסרון של הפועל תל אביב מול מכבי חיפה הוא גם היתרון שלה. האדומים מחליפים מדי עונה סגל ובשלוש השנים האחרונות הקבוצה דמתה יותר לתחנת רכבת. אלא שהעונה יש לאדומים בסיס חדש ודי מבטיח: ורמוט, שכטר, דמארי, גורדנה, זגורי, חרסיסיץ', איליץ'. אם הפועל תל אביב לא תתפתה שוב לפרק הכל בקיץ, אפשר יהיה על השלד הזה להקים קבוצה מאוד חזקה. בטח אם תשפר את צורת בחירת הזרים שלה.

במכבי חיפה ערכו גם מהפכות, אבל עדיין נוצר גרעין שרץ כבר כמה שנים. הגרעין הזה נכשל ואיתו גם המרכיב המרכזי ביציבות: התלות ביניב קטן. אמנם קטן וראיוס פרחו בתחילת השנה, אבל גם העונה אנו רואים מה קורה למכבי חיפה כשיש ירידה ביכולת של יניב קטן. לכן, מכבי חיפה עדיין צריכה מהפכה בסגל לפני שהיא מאיימת על מכבי תל אביב. מה שהבשיל אצלה נרקב מזמן, בעוד שהפועל תל אביב יכולה להצמיח קבוצה שתפחיד את האלופה הנוכחית. שחר עדיין צריך להביא שניים שלושה מנהיגים, שחקנים תותחים מה שנקרא, ולשלב אותם, לפני שהוא קורא תיגר על שלטון גולדהאר. גם אם זה יקרה, זה יחייב זמן.

עומר דמארי שחקן הפועל תל אביב חוגג עם גילי ורמוט איתי שכטר. אדריאן הרבשטיין
בסיס מבטיח. ורמוט, דמארי ושכטר/אדריאן הרבשטיין

יריבות מול מכבי תל אביב

במקרה הזה, קשה לדעת מה יכול לשמש יתרון. האם זה קור הרוח של יעקב שחר, שיכול להתפרש כאדישות, או חום המזג של הפועל תל אביב, שיכול להוציא את מכבי תל אביב מהכלים. אין הרבה עונות בהן הפועל תל אביב נאבקה על האליפות מול מכבי תל אביב ראש בראש. בפעם האחרונה זה קרה בסוף שנות ה-60. קשה לדעת כיום כיצד קרב כזה ישפיע על כל אחת, אבל מותר לשער שהאדומים יוציאו את הצהובים מהדעת. במלחמתה במכבי תל אביב, הפועל תל אביב לא בוחלת בשום אמצעי. היא מתוחכמת, היא חצופה, ואם התנאים לצידה, היא גם יכולה לשגע את מכבי תל אביב.

מכבי חיפה, לעומת זאת, שונאת גם היא את מכבי תל אביב יותר מכולן. אלא שכאן מדובר ברגשי נחיתות ישנים, שתמיד יצוצו ברגע שמכבי תל אביב תקבל מחמאות. אבל לצד רגשי הנחיתות הישנים, קיימת גם השלווה של יעקב שחר, שמסרב לכלכך את הידיים במאבק מול מכבי תל אביב. לא פעם, במהלך מו"מ עם שחקנים שהוא רוצה, נשיא מכבי חיפה ויתר וסירב להעמיד הצעה נגדית בזמן שהצהובים מדברים עם השחקן.

כל אחד יכול להחליט בעצמו מה ישמש יתרון מול גולדהאר לטווח ארוך, אבל לדעתנו ללהט האדום יש משקל סגולי רב יותר. הרגש נגד השכל, הטירוף נגד שיקול הדעת. אם יש קבוצה שיכולה לגרום למכבי תל אביב שלא לחשב את צעדיה בקור רוח, זו הפועל תל אביב.

נשיא מכבי חיפה, יעקב שחר. אדריאן הרבשטיין
מסרב ללכלך את הידיים מול מכבי תל אביב. יעקב שחר/אדריאן הרבשטיין

מדיניות לטווח ארוך

בהמשך ישיר למה שנאמר קודם, הפועל תל אביב כן מוכנה להביא כוכבים גדולים בכסף גדול. העלבון מהצלחת מכבי תל אביב גורם לה לחשוב בגדול. לא נראית דרך אחרת לנצח את מכבי תל אביב. קבוצת שתתבסס על מחלקת נוער תוכל להיות במקרה הטוב קבוצת צמרת טובה, אבל כדי לנצח את מכבי צריך עוגנים מובילים. מכבי חיפה חוששת לשלם להם את הכסף שהם דורשים והיא מחפשת דרכי ביניים דרך זרים כדי לקצר הליכים חשובים. גם מכבי חיפה וגם הפועל תל אביב מושפעות מאוד מהצלחת מכבי תל אביב, אבל האדומים עושים עם זה קצת יותר מהירוקים.

שחקן מכבי חיפה, אנדריי פיליאבסקי. טל לוי
מכבי חיפה מחפשת דרכי ביניים דרך זרים. אנדריי פיליאבסקי/טל לוי

מאמן

גם במקרה הזה, היתרון הוא של הפועל תל אביב. מעמד מאמן מכבי חיפה לא יציב במיוחד ואם בנאדו לא ישרוד את העונה הזו, הירוקים שוב יחפשו את איש המקצוע הנכון עבורם. הם ניסו את המאמן העממי החם (אלישע לוי) והתייאשו, הם האמינו במאמן כוכב (עטר) והתחרטו, ואחרי בנאדו שחר יצטרך לחשוב טוב טוב איזה סוג של מאמן הוא רוצה. הפועל תל אביב מצאה מאמן להרבה שנים, ואם הוא ישרוד את תקופת ההתאקלמות הקשה וייהנה מיסודות חזקים כמו שהיו לו בקרית שמונה, הפועל תל אביב תוכל ליהנות מכך בעתיד הלא רחוק במיוחד.

רן בן שמעון מאמן הפועל תל אביב. ברני ארדוב
אם ישרוד את תקופת ההתאקלמות, הפועל תל אביב תיהנה. רן בן שמעון/ברני ארדוב

מסקנה

מכבי תל אביב צריכה לדאוג קצת יותר מהפועל תל אביב מאשר ממכבי חיפה. למרות שהיריבה הכי גדולה שלה, נכון לעכשיו, זו היא עצמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully