וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצת מהכל: פריחתו של שחקן פנרבחצ'ה/אולקר אמיר פרלדזיץ'

14.11.2013 / 9:00

עוזר מאמן קליבלנד אמר שהוא "הדבר הכי קרוב שיש באירופה לדיאן בודירוגה" , אוברדוביץ' רואה בו תואם דיאמנטידיס. בגיל 26, עם שלוש אזרחויות שונות, אמיר פרלדזיץ' המגוון פורח בפנרבחצ'ה/אולקר. זה ייגמר ב-NBA?

ספורט ופוליטיקה הולידו לאורך השנים לא מעט סיפורים שנויים במחלוקת. רק לאחרונה נלחמו ברזיל וספרד על הזכות לקבל את החלוץ דייגו קוסטה לקראת משחקי הגביע העולם. באחד הסיפורים היותר מפורסמים מהשנים האחרונות בכדורסל האירופי מעורב השחקן שקיבל לאחרונה את הכינוי "דיאמנטידיס השני" על ידי חלק מהעיתונאים בתקשורת הטורקית – אמיר פרלדזיץ', אחד הברגים המשמעותיים במכונה שבנה ז'ליקו אוברדוביץ' בפנרבחצ'ה/אולקר השנה.

10.8 נקודות, 6 אסיסטים ו-5 ריבאונדים – אלה מספרים לא רחוקים ממה שמציג השחקן המקורי אליו הושווה הגארד שמחזיק בשלוש אזרחויות שונות והספיק לשחק עבור שתי נבחרות לאומיות. רק בחודש שעבר אמר עליו מאמן אפס אנדולו איסטנבול אוקטיי מחמוטי כי "הוא שחקן שעושה הכל על המגרש. שומר, מוסר, קולע ומוריד ריבאונדים. זה השחקן המושלם שמתאים לתבנית שאוברדוביץ' אוהב. אין ספק שהעובדה שהוא גם מחזיק בדרכון מקומי תורמת לכך". אז מי הוא אותו שחקן שחיכה עד גיל 26 כדי לפרוץ לתודעה כאחד השחקנים האפקטיביים ביורוליג?

שחקן נבחרת טורקיה אמיר פרלדזיץ'. AP
כוכב בתהוות. פרלדזיץ'/AP

במרכזה של שערורייה בינלאומית

אמיר פרלדזיץ' נולד ב-1987 בעיר ז'ניצה שבבוסניה, אז עוד חלק מיגוסלביה, והחל לשחק כדורסל בגיל צעיר מאוד במחלקת הנוער של צ'ליק ז'ניצה המקומית. בגיל 16 הוא רשם הופעות בכורה בקבוצה הבוגרת של המועדון, בליגה הבוסנית הבכירה, אך כשעבר את גובה 2.00 מ' לפני גיל 17 הגיעו הצעות מהליגה הסלובנית המפותחת יותר. פרלדזיץ' ארז מזוודה וחתם בטריגלב קרנייה, ואחרי עונה אחת חתם בגאופלין לובליאנה הקטנה ששיחקה בליגה האדריאטית.

החשיפה שקיבל בליגה האדריאטית הפכה אותו לאחד הצעירים המדוברים ביבשת, ועוד לפני יום הולדתו ה-20 הוא זומן למשחק האולסטאר של הליגה. במקביל ניצלו בנבחרת סלובניה את העובדה שהוא עוד לא הספיק לשחק בנבחרות הצעירות של בוסניה וצירפו אותו לשורותיהם. בגיל 2006, כשהוא בן 19 בלבד, הוא קלע 20.3 נקודות, הוסיף 9.4 ריבאונדים ומסר 3.4 אסיסטים באליפות אירופה לנבחרות עתודה, מה שגרם ללא מעט קבוצות NBA לעקוב אחריו, ואף עזר לו לקבל זימון למשחק הנייק הופ סאמיט היוקרתי.

בקיץ 2007, כשסיים את הופעותיו עם נבחרת העתודה הסלובנית, הוא קיבל חוזה לשלוש שנים בפנרבחצ'ה/אולקר, למרות חיזורים מצד ריאל מדריד. כבר בעונה הראשונה שלו הוא הפך לשחקן לגיטימי ברוטציה, והגיע עם הקבוצה לרבע גמר היורוליג. עם סיום העונה הוא היה חלק מנבחרת סלובניה במשחקים הקדם אולימפיים, כשבסיום עונת 2008/9 הוא אף זכה להבחר במקום ה-57 בדראפט על ידי פיניקס.

אלא שכאן החלה התסבוכת הגדולה. בבוסניה זעמו כיצד שחקן כה מוכשר ברח להם מהידיים והחלו להפעיל לחצים על פיב"א לתת לו לשחק בנבחרת הבוגרת הבוסנית, ופרלדזיץ' הביע נכונות לכך. החוקים מאפשרים לשחקן לעבור נבחרות, אחרי ששיחק בנבחרת בוגרת אחת, רק אם מדובר במדינה חדשה שהוקמה או שהעברתו אליה תהיה חיונית לקידום הכדורסל באותה המדינה. בפיב"א דחו את הבקשה הזאת. אלא שבחודש יוני 2011, אחרי שבבוסניה כבר התייאשו, הם הופתעו לשמוע שהפורוורד שקיבל אזרחות שנה קודם לכן בטורקיה, נמצא בסגל הטורקי הרחב לקראת אליפות אירופה.

"תמיד ידענו שפיב"א הוא גוף שההחלטות שלו הן נכונות לאותה דקה שהן נכתבו, אבל לא ידעתי עד כמה זה יהיה מכוער", אמר בקיץ 2011 ננאד מרקוביץ', אקס הפועל תל אביב, ואולי גדול שחקני בוסניה בכל הזמנים, בתגובה להחלטה, "הם פשוט ירקו בפנים של העם הבוסני וגם של הסלובני. זה מגעיל". מאז אותה החלטה מייצג פרלדזיץ' את הנבחרת הטורקית וכבר הספיק להשתתף בשתי אליפויות אירופה, לא מוצלחות במיוחד.

שחקן פנאתינייקוס, דימיטריס דיאמנטידיס מול שחקן ברצלונה, מרסליניו הוארטס. GettyImages
תמיד כשמשווים אותך לשומר הטוב באירופה אתה צריך להרגיש טוב. דיאמנטידיס/GettyImages

שחקן טוב, שחיכה לפריצה

בצל כל פרשת הנבחרות, התקדם הפורוורד שהגיע לגובה 2.06 והפך לפוטנציאל שרבו עליו הקבוצות הגדולות באירופה, "אני חושב שהוא השחקן שהכי דומה כיום לדיאן בודירוגה מבין כל השחקנים באירופה", אמר עליו בקיץ 2010 עוזר המאמן של קליבלנד קבלירס מייק מאלון, שהיום מאמן את סקרמנטו, "כשחושבים על השחקן האירופאי המודרני, חושבים על סגנון משחק כמו שלו. העובדה שהוא צעיר רק הופכת אותו למעניין יותר".

אלא של-NBA הטורקי החדש עדיין לא הגיע, ובכל קיץ בקליבלנד מתלבטים האם לצרפו, "החוזה המקורי של אמיר נגמר בקיץ 2011, שזה כבר היה אחרי שהוא נבחר בדראפט", מספר העיתונאי הטורקי עומאר סרילאן, "כל הקבוצות באירופה ידעו שמדובר בשחקן שאמור להיות תוך זמן קצר כוכב בקנה מידה עולמי. ריאל מדריד וברצלונה הציעו עליו הרבה מאוד כסף, אבל הוא הרגיש בבית באיסטנבול. בפנרבחצ'ה הבינו שזה ההזדמנות להפוך אותו לסוג של סמל, והחתימו אותו ל-3 שנים בהרבה מאוד כסף".

אלא שלמרות הכסף הגדול, פרלדזיץ' נשאר שחקן טוב, אבל עדיין לא הצליח לממש את הפוטנציאל שלו. "אחד הדברים שאני הכי מצפה להם זה לשחק נגד בוסטון הקיץ", אמר במהלך ההכנה לעונת 2012, "זאת הזדמנות נהדרת עבורי ועבור כל הקבוצה להתפתח". למרות שזכה לאמון ול-27 דקות על הפרקט המשחק ההתקפי שהוא הציג היה ירוד מאוד עם 4 נקודות באחוזים רעים. "אין ספק שאותו ערב היה משהו ששינה עבורו את העונה. הוא הבין שכל מה שהוא עשה עד לאותה הנקודה, וכמה שהוא לא ניסה להתקדם - הוא עדיין לא הגיע לנקודה שהוא כוכב בקנה מידה אירופי", מסכם סרילאן.

דיאן בודירוגה. Andreas Rentz, GettyImages
יש לאן לשאוף. בודירוגה/GettyImages, Andreas Rentz

החיבור עם אוברדוביץ'

איחור הפריצה של פרלדזיץ' היה נכון עד הקיץ האחרון, אז חתם ז'ליקו אוברדוביץ' בפנרבחצ'ה/אולקר. "בישיבה הראשונה שלו עם ההנהלה הסבירו לו שיש לכמה שחקנים חוזה, אבל הוא רשאי לשחרר את מי שהוא רוצה", אומר סרילאן, "בסופו של דבר הוא נשאר עם חמישה שחקנים בכירים מהעונה שעברה ובעצם זאת הייתה הבעת אמון במי שנשאר".

ממשחק האימון הראשון היה נראה כי הפורוורד הטורקי-בוסני-סלובני פורח בצורה אחרת תחת המאמן הסרבי האגדי. לשיא בהכנה הוא הגיע במשחק הראווה נגד אוקלהומה סיטי ת'אנדר כשבמהלך שזכה לאסיסט הלילה ב-NBA הוא מסר כדור לגאספר וידמר בלי להסתכל וזכה לתשואות אפילו מקווין דוראנט, "וואו זה היה משהו שלא רואים בכל יום", אמר על המסירה חברו לקבוצה בו מקאלב, "אמיר התעלה לרמה של המשחק הזה, ונראה לי שקצת מעבר לכך". פרלדזיץ' סיים את המשחק עם 9 נקודות ו-4 אסיסטים, אבל האסיסט הנהדר שלו הכה גלים גם מעבר לאירופה.

מתחילת העונה הנוכחית הוא הפך לבעל הבית של אוברדוביץ' על המגרש. המאמן מצמיד אותו לשחקן המוביל של הקבוצה היריבה ודורש ממנו לחסל אותו, ממש כמו שעשה עם דימיטריס דיאמנטידיס בפנאתנייקוס. "כמה ימים לאחר שהוא הגיע לקבוצה אוברדוביץ' שוחח עם אמיר על התפקיד שלו בקבוצה", סיפר מקורב למאמן בכתבה שפורסמה בספרד מספר ימים לפני המפגש בין פנרבחצ'ה/אולקר לברצלונה, "הוא אמר לו שהוא מבקש ממנו לזכור מה דיאמנטידיס (עצר אותו על 2 נקודות בממוצע בעונת 2010/11) עשה לו במפגשים עד היום, ושהוא יחיה את התפקיד הזה. אין ספק שזה שינה משהו".

בשלושה מתוך ארבעת משחקי היורוליג העונה קלע פרלדזיץ' בספרות כפולות, נתון שהוא השיג רק שבע פעמים ב-22 משחקים בעונה שעברה. בנוסף הוא הכפיל את מספר הריבאונדים והאסיסטים שלו, "אני לומד בכל יום, ממשיך להתקדם ורוצה להגיע לכל אימון כדי להתפתח", אמר אחרי שקלע 13 נקודות בניצחון הענק על צסק"א מוסקבה, "אני מאוד רחוק מלהיות שחקן מושלם, אבל אני חושב שאני יותר טוב ממה שהייתי עד עכשיו".

העונה של פנרבחצ'ה/אולקר הולכת בכיוון הנכון. הקבוצה מושלמת ביורוליג ומוליכה את הליגה הטורקית עם הפסד בודד. אחרי שנים בהם הייתה רחוקה מלמצות את הפוטנציאל שחזו לה בתחילת העונה, נראה כי השנה משהו השתנה בקבוצה העשירה מאיסטנבול. "הקבוצה הפכה מאוסף של שחקנים יקרים מוכשרים לקבוצה של שחקנים טובים שמשחקים ביחד ולשילוב בין אוברדוביץ' לשחקנים שלו יש חלק ניכר בזה", אומר סרילאן. מי יודע, אולי העונה הזאת תיגמר עם אלופה אירופית חדשה, וכוכב שכבר הפסיקו להאמין בו.

מאמן פנאתינייקוס ז'ליקו אוברדוביץ'. קובי אליהו
מצא את המנהיג השקט שלו בטורקיה. אוברדוביץ'/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully