וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין מקום לטעויות: רוי פטריסיו חייב להתאושש מהשגיאות הקשות

15.11.2013 / 12:00

מעדן בן בסט ועד לואיזאו, הטעויות של רוי פטריסיו בחודש האחרון הפכו אותו לבעיה הכי גדולה של פורטוגל לקראת המפגש מול זלאטן ושבדיה על העלייה למונדיאל. השוער שזכה להמלצות מרונאלדו וכמעט הועדף על פני ואלדס הוא כעת אויב האומה ויהיה חייב להתעלות ברגע האמת

וידאו: רויטרס, עריכה: יותם בן דוד

לפני בערך שלושה שבועות התקיים באצטדיון דרגאו משחק העונה הראשון של פורטוגל בין האלופה פורטו לטוענת לכתר, ספורטינג ליסבון, שמנסה להתאושש מהעונה הרעה שעברה עליה אשתקד. האצטדיון היה מלא מפה לפה, אבל מי שבלטו בו במיוחד היו קבוצה של כמה מעשרות אוהדי פורטו, שהניפו ביציע שלטים מיוחדים.

"פטריסיו, שכח את מה שעשית לפורטוגל", "פטריסיו, אל תחשוב על הטעות שלך", "פטריסיו, שכח את רגשות האשמה שאתה מרגיש". לא, אל תטעו לרגע, למרות מה שנראה במבט ראשון, לא מדובר בשלטי תמיכה. השלטים והמסרים הללו כוונו לעקוץ את שוער ספורטינג והאיש הכי שנוא בפורטוגל בחודש האחרון, רוי פטריסיו. המפגש בין פורטו לספורטינג נערך 16 ימים בלבד לאחר הרגע הכי גרוע בקריירה של פטריסיו, הרגע בו, דווקא באצטדיון הביתי שלו בליסבון, הוא מסר כדור היישר לרגל של עדן בן בסט, חמש דקות לסיום המשחק בו אירחה נבחרת פורטוגל את ישראל במחזור הלפני אחרון של מוקדמות המונדיאל. המסירה הזו הובילה מיד לשער שוויון שקבע 1:1 בסיום ואיפשר לרוסיה לזכות בסופו של דבר בבית ו'. פורטוגל לעומת זאת, נאלצה ללכת למשחקי הפלייאוף וכעת מחכים לה שבדיה וזלאטן איברהימוביץ', כך שההעפלה לברזיל 2014 בהחלט בסכנה. אם פטריסיו יצליח לבלום את הנפילה האישית שלו ולהתעלות מול החלוץ השבדי הלוהט, אולי גם השלטים, ההשפלות וההקנטות ייפסקו.

הערב: פורטוגל פוגשת את שבדיה בפלייאוף (21:45, 5+ לייב)

רוי פטריסיו שוער נבחרת פורטוגל. AP
רגע לשכוח. רוי פטריסיו מסדר לישראל נקודה ולפורטוגל מקום בפלייאוף/AP

לאורך השנים האחרונות, עד לאותו ערב עגום ב-11 באוקטובר, רוי פטריסיו היה התקווה החדשה של פורטוגל. למדינה התוססת ממערב אירופה אף פעם לא חסרו כישרונות מדהימים בהתקפה, אבל החלק האחורי היווה בעיה מתמשכת ולא פעם היה מה שהפריד בין הסלסאו לתהילה. ויטור באהיה היה השוער הבלתי מעורער של הנבחרת בשנות ה-90' וזכה ב-11 אליפויות עם פורטו ואחת עם ברצלונה, אבל הוא הודח על ידי לואיז פליפה סקולארי אחרי מונדיאל 2002 הכושל של הנבחרת, בו לא עברה את שלב הבתים בהפתעה ענקית. מאז, מחפשים מחליף.

הראשון לרשת את מקומו של באהיה בין הקורות היה ריקרדו, שסבל עם הנבחרת משיברון לב בגמר יורו 2004 הביתי ובחצי גמר מונדיאל 2006. לקראת יורו 2008, פטריסיו הפך לראשונה לחלק מהנבחרת, אבל נותר על הספסל לכל אורך הטורניר בעוד ריקרדו, השוער אותו הוא עצמו החליף בספורטינג בגיל 19 וחצי לאחר שזה עבר לבטיס הספרדית, ממשיך לקבל את הקרדיט. לאחר שריקרדו הזדקן ואיבד את המקום בהרכב בטיס, בפורטוגל ניסו את קווים ואת אדוארדו, אבל שניהם לא סיפקו את הסחורה. לבסוף, פנו לפטריסיו, שאת הופעת הבכורה שלו במדים הלאומיים ערך במחצית השנייה של ה-0:4 המדהים על אלופת העולם הטרייה ספרד, חודשים ספורים לאחר המונדיאל האחרון.

השוער הצעיר, כיום רק בן 25, החל את הקריירה בכלל כחלוץ בקבוצה מקומית בליירה, האזור בו נולד. בגיל 11 ראה אותו סקאוט של ספורטינג, התלהב והביא אותו אל העיר הגדולה, שם הפך לשוער. הוא זכה למספר הופעות בנבחרות הצעירות של פורטוגל, אך לא התבלט תחילה, אולם במשחקו הראשון במדי ספורטינג הדף פטריסיו פנדל בניצחון על מאריטימו. כאמור, לאחר עזיבתו של ריקרדו, הוא לקח את ההזדמנות בשתי ידיים וברביעי באוגוסט 2009 הפך בין לילה לשם מוכר ביבשת כולה.

ויטור באהיה שוער פורטו 2006. AP
אין מחליף. באהיה/AP

ספורטינג פגשה למשחק כפול את טוונטה בסיבוב השלישי של מוקדמות ליגת האלופות, על הזכות לשחק בפלייאוף. אחרי 0:0 בפורטוגל, טוונטה עלתה ליתרון בדקה השנייה אצלה בבית. ההולנדים כבר ראו את העלייה לשלב הבא, אבל אז הגיעה הדקה ה-95. ספורטינג הנואשת זכתה לקרן אחרונה במשחק ופטריסיו עלה לעזרת ההתקפה. הנגיחה שלו פגעה בכתף של שחקן יריב וחדרה פנימה. השער נרשם כעצמי, אבל השוער העולה היה הגיבור החדש של האוהדים. ב-2011 וב-2012 הם אף בחרו בו לשחקן העונה שלהם בספורטינג.

באירופה החלו להתעניין. אינטר גיששה, ליברפול התעניינה ומנצ'סטר יונייטד, שחיפשה מחליף לאדווין ואן דר סאר הפורש (ולאחר מכן גם תחרות לדויד דה חאה), זכתה להמלצות מצד כריסטיאנו רונאלדו וקרלוס קיירוש, שהפצירו בסר אלכס פרגוסון להחתים את השוער. שום דבר מכל זה לא יצא אל הפועל, אבל בקיץ האחרון פטריסיו הפך לסחורה חמה באמת. ארסנל הגישה שלוש הצעות לספורטינג, הגבוהה ביותר עמדה על עשרה מיליון ליש"ט. את כולן דחתה הקבוצה הפורטוגלית, שדרשה לקבל 13 מיליון. מי שהסכימה לעמוד בסכום הזה הייתה מונאקו ובפורטוגל אף טענו כי העסקה סגורה ופטריסיו יהיה זה שינחת בנסיכות ולא ויקטור ואלדס.

לצערו של השוער הפורטוגלי, שבעבר אמר: "לשחק בחו"ל תמיד היה החלום שלי. אני לא אובססיבי, אבל מתישהו זה יקרה", גם העסקה הזו נפלה ברגע האחרון והוא נתקע בספורטינג פעם נוספת. היום מבינים בפורטוגל שיכול מאוד להיות שזה מה שהוציא אותו מאיזון ופגע בביטחון שלו.

הרגע הגדול שלו: רוי פטריסיו כובש מול טוונטה

פטריסיו הפך לשוער הראשון של פאולו בנטו בנבחרת לקראת יורו 2012. הוא היה מצוין באותו טורניר, בו פורטוגל צלחה את בית המוות שכלל את גרמניה, דנמרק והולנד. ברבע הגמר הוא שמר על רשת נקייה מול צ'כיה ובחצי הגמר עשה זאת מול האלופה החדשה-ישנה ספרד, עד להפסד הכואב בפנדלים. לאיש לא היה ספק שפטריסיו ימשיך להיות השוער הראשון של הנבחרת גם במוקדמות מונדיאל 2014 ופתיחת הקמפיין שלו, כמו של הנבחרת כולה, הייתה סבירה. במרץ הוא הגיע עם פורטוגל לישראל ובדקה ה-70 נותר קפוא בשערו שעה שרמי גרשון נגח מקרוב פנימה את ה-1:3 המדהים. השער הזה, הרבה יותר מאותה טעות מול בן בסט, סימל את הבעיה הכי גדולה של פטריסיו, שלמרות 190 סנטימטרים של גובה לא מצליח לשלוט ברחבה שלו וסופג שערים רבים בנגיחות. ואם כבר טעויות, ואם כבר נגיחות, שיא הנפילה הגיעה בשבת האחרונה, עם שילוב בין השניים.

ספורטינג התארחה באצטדיון האור אצל בנפיקה לדרבי במסגרת הגביע הפורטוגלי. 90 הדקות הסוערות הסתיימו ב-3:3 מרתק, כאשר ספורטינג משווה ממש ברגע האחרון ופטריסיו, למרות שספג שלושער מאוסקר קרדוסו, לא אשם באף אחד מהשערים ולמעשה נותן הצגה עם סדרת הצלות מרשימות. בדקה ה-97, הכול נשכח והמשבר נמשך, כאשר כדור חוץ ארוך וסתמי קיפץ לכיוון תיבת החמש. לואיזאו, שחקן בנפיקה, נפל על הקרקע, הכדור פגע בראשו והלך היישר לידיים של פטריסיו. אלא שהשוער, ברגע של חוסר ריכוז, איפשר לכדור לחמוק לו בין הידיים והרגליים ולהתגלגל מעבר לקו. ניסיון ההצלה כבר היה מאוחר מדי, ספורטינג הודחה מהגביע.

אחרי השער המוזר הזה, אנריקה ראפוסו מהאתר "אקספרסו" הפורטוגלי ניסה להגן על השוער: "זו לא הייתה באמת טעות. טעות היא טרגדיה אישית והשער הזה היה כולו מורכב מקומדיה שבסיומה נצץ הראש הקרח של לואיזאו ברחבי האצטדיון. לכן, בואו נאהב את רוי פטריסיו".

וזה מה שקרה לו בשבת מול בנפיקה ולואיזאו:

בפורטוגל מבינים שזה מה שיש להם כרגע ועם זה הם יצטרכו, איכשהו, לעצור את זלאטן, לבנות על רונאלדו ולנסות לעלות למונדיאל בו הם כל כך רוצים לקחת חלק, במדינה שעבור רבים מהפורטוגלים היא בית שני (או ראשון). מיד בסיום אותו משחק ביתי מול ישראל, המאמן בנטו אמר: "נענשנו בגלל טעות, אבל טעויות קורות בצורה קבוצתית" ואילו כובש השער של פורטוגל באותו משחק, ריקרדו קוסטה, הוסיף: "רוי פטריסיו הוא שוער נהדר ואנחנו חייבים להרים את הראש שלו".

השבוע, במהלך אירוע של הנבחרת, בו השתתף נאני, השאלה הראשונה שהופנתה לכיוון שחקנה של מנצ'סטר יונייטד הייתה לגבי מצבו של פטריסיו: "הוא שוער עם הרבה ניסיון ויידע איך להתמודד עם הזמנים הבעיתיים האלה", אמר הקשר באופטימיות, "הוא צריך להיות רגוע ולדעת שכולם מאמינים ביכולות בו וסומכים על היכולות שלו". לפחות כלפי חוץ, בפורטוגל משדרים עסקים כרגיל, אבל גם לרוי פטריסיו ברור שאם הוא עדיין חולם לשחק בחו"ל ואם הוא עדיין חולם לשחק במונדיאל, הוא חייב לשים את החודש הנורא הזה מאחור. מול זלאטן, גם רבע נגיחה ושליש טעות יכולות לעלות ביוקר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully