וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בא הכח: מי שולט בהכח עמידר רמת גן?

דוח נוכחות באימונים, תכנית מקצועית מחייבת, שחקני רכש שמונחתים במפתיע וארבעה מאמנים תוך שנה. דודו דהאן, סוכן שחקנים, מנהל בפועל את הכח עמידר רמת גן, מייצג את מרבית השחקנים ואת הבעלים. במועדון מהללים והקולגות מלאי קנאה. מהפכה או ניגוד אינטרסים מסוכן?

לפני שבוע וחצי, במהלך פגישה ביניהם, סלמן עמר הודיע לדודו דהאן שהוא עוזב את תפקידו כמאמן הכח עמידר רמת גן, המאמן שהביא להכח 10 נקודות בשבעה משחקים החליט שדי לו והספיקו לו חילוקי הדעות. ברגעיו האחרונים במועדון כשהוא כבר יורד את המדרגות האחרונות, דהאן, שלא היה מוכן לוותר, יצא מהחדר וצעק לו: "סלמן עזוב אותך שטויות, אל תעזוב. תישאר ואנחנו נפתור את הבעיות". זה לא עזר והמאמן נפרד. סלמן הוא חבר אישי של דהאן והובא אישית על ידו למועדון. אז איך למרות פתיחת עונה מוצלחת הוא מצא עצמו מסיים את תפקידו אחרי שבעה מחזורים?

עזיבת המאמן לוותה בשמועות בלתי פוסקות וכמה גרסאות נשמעו לעניין זה. אחד השחקנים טען שהסיבה היא שדהאן לא אהב את הקרבה של סלמן לשחקנים ולא את האימונים של המאמן שבחר לעבוד על חצי מגרש. לעומת זאת, גורמים במועדון טוענים כי חילוקי הדעות הגיעו על רקע אחר. בעקבות ההצלחה של המועדון בתחילת העונה דהאן הרים את הציפיות בהכח ואף הבטיח: "אם בינואר יש לנו סיכויים לעלות ליגה, אני אחזק את הקבוצה בעוד שניים שלושה שחקנים". עמר לא אהב את הדברים ודרש להנמיך ציפיות. זאת ועוד. לטענת אחד הגורמים, באחד המשחקים ירד דהאן לחדר ההלבשה והחל להתעמת עם הזר אוטרוגו אזנאווה והאחרון לא נשאר חייב והחל לקלל את דהאן ואת כל הסובבים.

15:00, 5+ לייב: הפועל פתח תקוה - הכח עמידר

דודו דהאן סוכן שחקנים. קובי אליהו
תקדים חדש בכדורגל הישראלי. דהאן/קובי אליהו

המציאות פשוטה. הכח של העונה קבעה תקדים חדש בכדורגל הישראלי ואולי בכדורגל בכלל. דהאן, סוכן שחקנים, מונה כיועץ לבעלים וההנהלה בעניינים מקצועיים וחובה לציין את העובדה שהוא זה שמייצג את החלק הארי משחקני הסגל. תוך פחות משנה עבר המועדון הסגול תהפוכות. דהאן הביא למועדון שחקנים בכירים שעזרו מקצועית, אבל לא תמיד דאג לעדכן את המאמנים. הוא הגה תכנית מקצועית מתקדמת והכניס סטנדרטים של מקצוענות, אבל מאמן שלא יישר קו מצא עצמו בחוץ. הוא מייצג את השחקנים, אבל גם את הבעלים. הוא החזיר את הקהל וסוחט מחמאות, אבל גם המהללים מבינים שמדובר בסיטואציה בעייתית שמולידה אגדות אורבניות.

כי איך שלא מסתכלים על זה. הכח עמידר רמת גן היא בראש ובראשונה הקבוצה של דודו דהאן, סוכן שחקנים פעיל להזכירכם. ועל פניו נראה המצב כאבסורד ובעל ניגוד אינטרסים אדיר. אולם, במועדון הצנוע מרמת גן טוענים כי עידן חדש נפתח בהכח בזכותו של דהאן. האם זה תקדים מסוכן להשתלטות של בעלי אינטרסים על קבוצות עם עבר מפואר או האם מדובר באחד המהלכים המברקים שנעשו בכדורגל וטומן בחובו עתיד ורוד למועדון הקטנים המנסים לשרוד כלכלית? קבלו את הכח דהאן רמת גן החדשה.

עוביידה חטאב הכח עמידר רמת גן. מגד גוזני
עידן חדש? חטאב מהכח/מגד גוזני

בסיום העונה שעברה לא היה איש אחד מאוכזב במועדון הצנוע. הכח נשארה בליגה הלאומית למרות שהייתה מתחת לקו האדום ברוב העונה וסומנה כיורדת בטוחה לליגה א'. בצל אווירת האופוריה מהקאמבק המרשים בחלק השני של העונה, התכנסה הנהלת המועדון והחליטה על מספר צעדים. הראשון והחשוב בהם הוא למעשה מינוי רשמי של דהאן לנציג הבעלים והנהלה בעניינים מקצועיים. בהנהלה זקפו את ההישארות בליגה לדהאן ולשחקנים שהביא לחיזוק המועדון בינואר. גם אחרוני מתנגדיו כבר השתכנעו שהוא האיש הנכון להציל את הקבוצה.

כנגזרת מכך, דהאן למעשה הציג תכנית שהיא בגדר מהפכה מקצועית והוחלט בין היתר שכל מאמן שירצה לעבוד במועדון יצטרך ליישר איתה קו ולתת לה להתוות את הדרך. בין הדרישות שלו היו בקשות כמו חתימת נוכחות לשחקנים בכניסה והיציאה ממתקן האימונים, הוספת טיפולים אחרי עומס משחקים, קניית מערך וידיאו לחדר ההלבשה ואפילו ארוחת צהריים לשחקנים שתשולם על ידי המועדון. כל זאת במטרה להפוך את הכח לקבוצה מקצוענית שתיתן במה לשחקנים צעירים ותנסה להשביח אותם במטרה למכור אותם בעתיד יחד עם קידום המועדון לעבר ליגת העל.

חשוב להזכיר שדהאן לא זר למערכת. סוכן השחקנים אימן את הקבוצה באמצע העשור הקודם. אז היו לו לא מעט מתנגדים. ביקרו אותו על הדרך הקשוחה שלו לשחקנים ועל העובדה ששימש כסוכן ומאמן במקביל. דהאן הבין שהוא צריך לבחור וכשעזב את הכח עם הירידה ללאומית בתום עונת 2008/9, לא חזר לאמן והפך להיות אחד מסוכני השחקנים הגדולים והמשמעותיים ביותר בארץ. אבל הקשר לא ניתק. במיוחד כאשר משרדו של דהאן ממוקם באצטדיון וינטר, המשמש כמגרש הביתי של הקבוצה באצטדיון של המועדון, ולאור קשריו הטובים עם הבעלים גל יוסף. דהאן אולי לא התנתק, אבל לקח צעד אחורה ולא התערב. ישנם הטוענים שהמשיך לייעץ ליוסף, אך הדברים לא היו גלויים. בכל מקרה, אחרי עזיבתו הסופית של נמרוד ורד והכישלון המקצועי בסיבוב הראשון של הליגה בעונה שעברה, דהאן שוב קיבל את המושכות במועדון.

בדצמבר אשתקד הוחלף המאמן מאיר סומך ברפי כהן במה שהיה אחד הצעדים הראשונים בשינוי של הכח. אולם חילופי המשמרות לא עברו בקלות. כהן טוען שכשחתם במועדון הובטחה לו אחריות מקצועית מלאה וכל שינוי יעבור דרכו. אלא שבאחד האימונים הופתע המאמן לגלות שדהאן הנחית שני שחקנים זרים במועדון לא ידיעתו. מדובר באוטרוגו אזנאווה וצ'ימאזי מ'בה שהצטרפו לקראת סגירת חלון ההעברות והיו שניםי משחקני המפתח במסע ההישרדות. אזנאווה כבש שמונה שערי ליגה בחצי עונה ומ'בה נמכר בקיץ לבוורן הבלגית, אבל כהן לא היה האיש שנהנה מהם. הוא התפטר אחרי חודש וחצי בתפקיד. "היו דברים שסיכמנו עליהם מההתחלה ובשטח קרו דברים אחרים", טוען כהן. "ברגע שהובאו שחקנים ללא ידיעתי וללא אישורי, לא יכולתי להמשיך במועדון. בסך הכול, הדברים נגמרו ברוח טובה עם הכח. עזרתי להם להישאר בליגה ואין לי טענות לאף אחד שם. אבל כשמבטיחים לך משהו בפועל ודברים אחרים קורים זו בעיה שהמועדון צריך לפתור".

רפי כהן מאמן עירוני רמת השרון. מגד גוזני
"כשמבטיחים לך משהו בפועל ודברים אחרים קורים זו בעיה שהמועדון צריך לפתור". כהן/מגד גוזני

מירו בן שמעון היה האיש שהגיע לסתום את החור עד סוף העונה. היחסים בין בן שמעון למערכת היו טובים. בניגוד לכהן, איש המקצוע האשדודי עבד בצמוד לדהאן ואף הודה שהעצות שקיבל ממנו היו שימושיות ביותר והוא נעזר בו לא פעם. "מירו היה אומר שלא צריך להתבייש אם מישהו בא ונותן לך הצעה טובה שיכולה לעזור לך", אומר אחד מהמקורבים למועדון. "היחסים שלו עם דודו היו בסך הכול טובים והקבוצה הצליחה, אבל בגלל שלא הייתה לו סמכות מקצועית עליונה הוא לא רצה להמשיך בקבוצה, בטח לא בשכר ששולם לו. היו לו גם טענות דומות לאלו של רפי כהן שהובטחו דברים ובפועל הדברים היו שונים, אבל הוא ידע לקבל את זה". המאמן עצמו טוען שנפרד מהקבוצה ברוח טובה מאוד ואין לו שום טענות לא לדהאן עצמו ולא למועדון. כאמור, את העונה הנוכחית פתח סלמן עמר כמאמן ואחרי עזיבתו קיבל מאמן הנוער דני ניראון את המושכות.

ובחזרה לדהאן. בהכח הקטנה בסך הכול מהללים את המהלכים שהאיש עושה במועדון. בתחילת העונה, אחרי סכסוך מתמשך בין ההנהלה לאוהדים, היה דהאן האיש שתיווך ויזם סולחה. אחרי שיממון ביציעים, העונה חזרו הרבה אוהדי ותיקים של הכח למגרשים. "מה שדודו עשה מהעונה שעברה במועדון זו עבודת קודש", אומר איציק פוזמנטיר חבר הנהלת הקבוצה ואוהד כ-50 שנה. "בקדנציה הקודמת של דודו במועדון אני הייתי אחד ממתנגדיו. היום אני מגלה כמה טעיתי. האיש שדרג את המועדון בכל הפרמטרים המקצועיים. הלוואי והיה לנו את התקציב לעשות את כל השינויים המקצועיים שדרש. אנחנו קבוצה עם הגיל הממוצע הכי נמוך בליגה ויש פה תהליך הבראה. יש הרבה מאוד סיפורים ושמועות שרצות בחוץ ורק דודו יכול להיפגע מהם ולא אף אחד אחר, כך שהוא לוקח את הסיכון. אני יכול להגיד שכל מי שנמצא במועדון ובקרבתו רואה את העובדה המצוינת שנעשית פה. יש פה תהליך נפלא ואני מאחל למועדונים אחרים בליגה הלאומית אנשים כמו דודו".

אוהדי הכח עמידר רמת גן. מגד גוזני
הסולחה החזירה אותם למגרשים. אוהדי הכח/מגד גוזני

שלא תטעו, לא כל בקשה של דהאן מתקבלת במועדון. למשל, דהאן ביקש בתחילת העונה לצאת למחנה אימונים בחו"ל וקיבל סירוב מהבעלים. "אנשים טועים במינוח כשמדברים על דודו", טוען אחד הגורמים במועדון. "הוא יועץ לבעלים והדעה שלו נחשבת ונלקחת בחשבון, אבל לא על כל דבר שהוא רוצה עומדים דום. יש דברים שהתקציב שלנו לא מאפשר וגם אם הוא מתעקש על כך, הוא לא מקבל".

חשוב להדגיש שדהאן עושה את כל העבודה בהתנדבות ולא מקבל שכר על הייעוץ למועדון. יחד עם זאת, מקרובים לסוכן טוענים שיש הסכם לא כתוב בינו לבעלים. בעצם הסוכן דואג להביא למועדון שחקנים צעירים שהוא מייצג ובתמורה הם מקבלים זמן משחק ואם יש כאלה שהוא מצליח למכור למועדונים אחרים בתמורה לסכום מסוים, המועדון והוא מתחלקים בכספי המכירה. בהכח מכחישים את הסיפורים על התערבות ישירה של דהאן וטוענים שיש לא מעט אגדות אורבניות. כמו מה למשל? שכל השחקנים מחויבים להיות בגובה מסוים או שדהאן עצמו קובע את ההרכב או השחקנים.

"ברגע שכמעט כל השחקנים שלו, המאמן הוא זה שמחליט מי יעלה לשחק", מסביר אחד המאמנים שעבדו במועדון. זה לא הכול. כיועץ הבעלים, דהאן הוא האיש שיושב למשא ומתן עם המאמנים והוא זה שמתווה להם את הדרך. "למרות שאנשים מתעקשים על כך, דודו לא קובע את השיטה את ההרכב", ממשיך אותו מאמן. "חלק מהדברים מתואמים בהתחלה ובהמשך הדרך הוא מייעץ לשינויים. זו לא הוראה, אבל זה גורם לחיכוכים לפעמים". במועדון מגיבים: "מצחיק לדבר כך. דודו אפילו לא מגיע לכל המשחקים אז בטח שהוא לא נוכח באימונים ולא מתערב למאמן. רוצים לצייר איזה תסריט שלא קיים".

אלא שמעבר לסוגיית ההתערבות מקצועית, אפשר לראות בבירור שכוחו של דהאן במועדון יוצר סיטואציה על גבול ניגוד אינטרסים. לשחקנים אמנם אין טענות - לא לקבוצה ולא לדהאן שאת רובם הוא מייצג. אלא שגם בעונה שעברה וגם בעונה הנוכחית המשכורות לא תמיד מגיעות בזמן וגם במועדון מאשרים זאת. לקבוצה אין שום חוב לאף שחקן, אבל יש מי שמודאג. בנוסף, דהאן אמור לשמור על האינטרסים של השחקנים מול המועדון בייחוד בפן הכלכלי, זאת כאשר בפועל הוא מחויב לשני הצדדים. "יש פה טעם לפגם וניגוד אינטרסים ברור", קובע אריה אלטר יו"ר ארגון השחקנים. "כל אחד צריך לעשות את התפקיד שלו ושאסור שתהיה חפיפה בין הדברים. לצערי אנחנו לא אלו שקובעים את התקנון וההתאחדות היא זו שצריכה לתת את הדעת בעניין. אם הם נותנים לזה לקרות אנחנו, לא יכולים לעשות דבר בנושא".

מאמן מכבי תל אביב פאולו סוזה עם סוכן השחקנים דודו דהאן. ברני ארדוב
והאם הוא בכלל בדרך לאירופה? דהאן עם סוזה/ברני ארדוב

בשורה התחתונה, הכח, המדורגת רביעית בליגה הלאומית ובהחלט נראית כמי שיכולה לאיים על מאבקי העלייה, עוברת תהליך חסר תקדים. מקצועית, השיפור עצום שכן בשלוש העונות האחרונות בלאומית הקבוצה הייתה בפלייאוף התחתון ונאבקה על חייה. השחקנים שהגיעו בזכות דהאן לוקחים את המועדון קדימה. ההשקעה שלו, על פי האוהדים, יוצאת דופן. גם השחקנים וההנהלה יודעים לספר רק דברים טובים על התרומה שהוסיף. מצד שני, מדובר בתהליך קשה לעיכול. סוכן שחקנים שעומד בפועל בראש מועדון. אי אפשר להתעלם מכך שעמדת המאמן נפגעת ואפילו השחקנים אותם הם מייצג יכולים להיפגע בגלל הכובע הכפול.

ניגוד אינטרסים? תופעה שלא מטופלת נכון תקנונית או פורמט מושלם שיכול להרים מועדון קטן לגבהים? ימים יגידו. ייתכן וההתאחדות תצטרך יום אחד להכריע גם היא בסוגיה. כי גם אם יש תרומה ממשית למועדון וכרגע זה המצב, לכאורה הכשרת סיטואציה כזו עלולה להביא בעתיד להשתלטות של סוכן על מועדון. בינתיים, המצב הנוכחי מעורר קנאה אפילו אצל הקולגות של דהאן. "אפשר רק לקנא במה שדודו עושה בהכח", אומר אחד הסוכנים הבכירים בארץ. "כל סוכן היה רוצה לעבוד ככה עם קבוצה שהאינטרס של קידום שחקנים הוא משותף. אולי אתית זה לא דבר אידאלי, אבל בפועל דודו הרים את הכח ומשקיע במועדון כך שטובת הכדורגל נשמרת וכולם מרוצים".

אגב, בהכח יש מי שסבור שדהאן כלל לא יישאר עוד זמן רב במועדון. יש הטוענים שהסוכן מחזיק במספר הצעות להתמנות כמנהל מקצועי בקבוצות מאירופה. עוד טוענים שקשריו הקרובים עם ג'ורדי קרויף יקדמו את הנושא. עד שזה יקרה הוא בהכח. אולי בדרך הנכונה לקחת את הקבוצה לליגת העל.

תגובת ההתאחדות לכדורגל: "להתאחדות לכדורגל לא ידוע על כל מילוי תפקיד שאינו תקין ובהמשך לכך, ההתאחדות לא קיבלה כל תלונה בעניין, ובאם, לאחר הכתבה נראה לנכון כי הדבר מצריך בדיקה, כך ייעשה?.

תגובתן של דודו דהאן תובא כשתתקבל.

סלמן עמר מאמן הכח עמידר רמת גן. מגד גוזני
נמאס לו. סלמן עמר/מגד גוזני
קשר הכח עמידר רמת גן מייקל טוקורה. יותם רונן
ובכל זאת, שיפור מקצועי עצום. טוקורה/יותם רונן
סוכן השחקנים דודו דהאן. קובי אליהו
ואולי בכלל ההתאחדות צריכה להתערב?/קובי אליהו
מאמן הכח עמידר רמת גן דודו דהאן. יותם רונן
פעם הוא היה גם מאמן. דהאן/יותם רונן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully