וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ולמי לא נשאר? על הירידה בתפוקה של מהארן ראדי

רוצה לפרוץ על הקו? לרוב אסור, זה שייך לזהבי. רוצה לבעוט כדור חופשי? בעייתי, צריך לתת קצת לזהבי. השיטה החדשה פוגעת, החתונה מתעתעת, החלק בהתקפות השתנה. אבל מה שמסביר יותר מכל את הירידה אצל מהראן ראדי קשור לנסיך החדש בקישור של מכבי תל אביב

בין ההחלטות החשובות שקיבל אוסקר גרסיה במכבי תל אביב, היתה זו של סוף דצמבר. אז ניסה המאמן לשנות במעט את התפקוד של מהראן ראדי. תישאר גרזן הגנתי, ביקש הספרדי, אבל תצטרף להתקפה בכל רגע שאתה יכול, תסכן, תיזום, תאיים. ראדי שמח ועשה כן. הוא בישל במשחק הבא וכבש בזה שאחריו. לפני ההסבה, ראדי היה עם שני שערים. את העונה הוא סיים עם שמונה, פלוס 11 בישולים וסגן שחקן העונה (בעיני רבים, ובצדק, היה שחקן העונה בעצמו). ראדי זוכר טוב מאוד את היום שבו אוסקר הפך לו את העונה. טבעי שיזכור, היו לו כל כך הרבה ימים כאלה.

כי ראדי, כפי שמגדיר גילי לנדאו, הוא "שחקן הקישור הכי אפוי בישראל". בני יהודה, עכו, סכנין, מכבי תל אביב. בכל קבוצה ובכל עונה שיחק בעמדה קצת אחרת, עמד בדרישות קצת שונות. העונה, לפי אותו הספר, הגיע פאולו סוזה לקרית שלום, ואיתו עוד שינוי שיטה. ולפי כל מי שתשאלו, השינוי הזה מגביל את מהראן ראדי.

***

שחקן מכבי תל אביב, מהראן ראדי, מול שחקן הפועל באר שבע, אופיר דוידזאדה. ברני ארדוב
"זה לא ראדי, זה עדיין לא ראדי שאנחנו מכירים"/ברני ארדוב

השיטה

"זה לא ראדי", פותח לנדאו. "התנועה שלו, מוסר העבודה, ההתמצאות במרחב ועוצמת הבעיטה - כל אלו הפכו אותו למועמד מוביל לשחקן העונה בעונה שעברה. אבל העונה, הוא נראה כאחד שנכנס לפקק עם עצמו, זה עדיין לא ראדי שאנחנו מכירים". מספרית, זה אכן כך. ראדי עומד על 0 שערים ובישול אחד בליגה, ואנחנו אחרי שמונה מחזורים. באירופה יש את השער מול באזל, ובינתיים זהו. מדוע? כמה סיבות.

יש לא מעט הבדלים בין פאולו סוזה לבין אוסקר גרסיה. הספרדי לא היה איש מלל, והפורטוגלי, כך מספרים, מזמן שחקנים לשיחות אישיות לפי שפת גוף ומבט בעיניים. הבדל נוסף, ועיקרי, הוא בתחום הטקטי. בעוד שגרסיה הנחיל שיטה ברורה שהזינה את עצמה, סוזה מתאים שיטה לכל יריבה, וגם התפקוד של כל שחקן משתנה במהלך העונה ובמהלך המשחקים עצמם.

אצל אוסקר, ראדי וערן זהבי היו שני הקשרים הקדמיים יותר במשולש (שהושלם על ידי גל אלברמן), ושניהם קיבלו חופש ליזום ולתקוף. העונה זה אחרת. בעוד ערן זהבי נשאר חופשי, ואפילו מקבל פס יותר גדול בהתקפה, ראדי מוגבל על ידי סוזה. פעמים רבות הוא נראה כנלחם נגד האינסטינקט. כשהוא ממש רוצה לרוץ על הקו (כמו שעשה בעת הבישול לברק יצחקי מול מכבי חיפה, למשל), נאסר עליו לעתים לעשות כך. כשהוא רוצה לפרוץ לעומק, הוא לרוב יקבל צעקה לחזור לעמדות.

בעונה שעברה, כשראדי היה מגיע לרחבה, אוסקר ידע שכשיצטרך, מהראן יהיה שוב ליד אלברמן, מוכן לעצור את התקפת היריב. לפי אימוני ומשחקי מכבי, סוזה פחות מאמין בזה. "אצל אוסקר, ראדי היה 50-50 קלאסי", אומר לנדאו. "השילוב בין ההגנה להתקפה התאים לו מאוד".

sheen-shitof

הסוד? שחיית חתירה

ביקור קצר בבריכה שינה לי את החיים - וגם לכם זה יקרה

בשיתוף TI SWIM
מהראן ראדי שחקן מכבי תל אביב חוגג עם ערן זהבי. ברני ארדוב
"ראדי רגיל שהפוקוס עליו ושכול הדברים עוברים דרכו", מנתח אלי כהן. "ברגע שזה לא קורה והדומיננטיות עוברת לאחד כמו זהבי, ראדי יכול לצאת קצת מריכוז"/ברני ארדוב

גל ב'

הבעיה של ראדי העונה, אומר גורם בקבוצה, זה שלאחר שהוא התרגל לתפקוד מסוים בעונה שעברה ועשה אותו על אוטומט, הפעם הוא צריך לעשות דברים אחרים לגמרי. ובגלל שהדרישות משתנות פר משחק ובזמן משחק, העסק לא תמיד שוטף ואפילו מבלבל. "הוא כבר שיחק כמעט בכל תפקידי הקישור והיתרון שלו בכך שהוא תמיד ייתן משחק הגנה משובח של קשר אחורי", מספר מאמן בית"ר ירושלים אלי כהן, שאימן את ראדי בהפועל עכו. "הוא גמיש מבחינת התפקוד שלו, ומאמנים משתמשים בו לצרכים שלהם". קל להבין איפה כהן חושב שראדי צריך לשחק. בכתבה שנערכה לפני פתיחת העונה שעברה אמר המאמן על התקופה המשותפת בעכו: "חשבתי שאפשר לנצל את היכולות ההתקפיות של ראדי בצורה יותר טובה, והוא הוכיח שלא סתם הימרנו עליו".

העונה, אם נשתמש במונחים של צבא, ראדי ב"גל ב'". הוא לא בצוות ההסתערות הראשון, הוא בצוות חיפוי, נלחם על השאריות. כל שחקן מקבל הוראות ספציפיות, ובאימונים השחקנים למדים לארץ לרוץ בכל תרחיש ותרחיש (אם תרצו, כמעט כמו תרגילים בכדורסל). ולפעמים, אומרים במועדון, ההוראות הספציפיות הללו יוצרות פקק. ניתן לראות שראדי נדרש לחכות במיקומים פחות קורצים.

ראדי פחות אוהב את התפקוד הזה, רואים זאת עליו, מבינים שהשיטה הזו פחות מועדפת עליו באופן אישי. גורם במועדון אומר שראדי מרגיש לפעמים שמדלגים עליו בקישור. ידוע שראדי אוהב לעשות גם התקפה, להיות על סף הפליימייקר. "זו היתה גם החלטה שלי שלא להמשיך בבני יהודה", אמר באוקטובר 2011. ולמה? "כי הסיטואציה היתה שאני משחק כקשר הגנתי בלבד שרק אחראי על הצד ההגנתי, ולא יכולתי להצטרף ולעשות את מה שאני יודע".

אי אפשר כמובן שלא להתייחס לפיל שבחדר, ערן זהבי. לקשר יש כבר שבעה שערים בכל המסגרות, וכמו שהוא לוקח מספרים מחלוצי הקבוצה, הוא מן הסתם לוקח גם מהמספרים של ראדי. "ראדי רגיל שהפוקוס עליו ושכול הדברים עוברים דרכו", מנתח אלי כהן. "ברגע שזה לא קורה והדומיננטיות עוברת לאחד כמו זהבי, ראדי יכול לצאת קצת מריכוז". לנדאו חולק: "זהבי? עובדתית, הוא אכן לוקח לראדי את המספרים, אבל לא מדובר בשחקנים דומים אלא שחקנים משלימים. לדעתי אין בסיס לטענה שהם מפריעים זה לזה".

ערן זהבי מכבי תל אביב. ברני ארדוב
בבאר שבע, למשל, למרות האחוזים העונה, ראדי בעט את הכדור החופשי הראשון וזהבי את השני. ראדי הוא לא אדם שיקנא, אמרו במועדון, ואכן, הוא לא נראה מאלה שיטילו וטו על זהבי, אבל הוא גם לא יתרפס ויוותר/ברני ארדוב

מי בועט?

ואם כבר ראדי-זהבי, יש עוד נושא בוער: הבעיטות החופשיות. כל שחקן במכבי ידע שמצבים נייחים זה ראדי. אבל נגד קרית שמונה הוא לא פתח בהרכב, ונגד סכנין בכלל לא שותף, ובשני המשחקים האלו ערן זהבי בעט כדור חופשי לתוך הרשת. כשהשניים על המגרש ביחד, כל עבירה בקרבת שער היריב הופכת לעניין מרתק. בבאר שבע, למשל, למרות האחוזים העונה, ראדי בעט את הכדור החופשי הראשון וזהבי את השני. ראדי הוא לא אדם שיקנא, אמרו במועדון, ואכן, הוא לא נראה מאלה שיטילו וטו על זהבי, אבל הוא גם לא יתרפס ויוותר. עד כה רואים שאת הבעיטה הראשונה ראדי לוקח. מעניין לראות לאן העסק הזה יילך בהמשך.

חשוב לזכור, שבמכבי השחקנים מחליטים מי בועט, ולא סוזה. כפי שהיה במקרה הפנדל המוחמץ של ברק יצחקי מול אפואל ניקוסיה, שלאחריו גם זהבי וגם יצחקי צוטטו כאומרים שיבעטו את הפנדל הבא; חשוב לזכור שגם בהפועל תל אביב, אחת המלחמות הגדולות בחדר ההלבשה היתה בין זהבי לשי אבוטבול וסלים טועמה, בנושא הבעיטות החופשיות. "למה ערן זהבי בועט בעיטות חופשיות? כי ערן זהבי בועט יותר טוב, פשוט וקל", אמר זהבי בראיון לוואלה! ספורט במאי 2011. מעניין מה לראדי ולזהבי של מכבי יהיה לומר בנושא.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

עכשיו באים?

פאולו סוזה מעריך את ראדי מאוד, שאף אחד לא יטעה. ברוטציה העמוקה של הפורטוגלי, ראדי נמצא בטופ (רק חואן פבלו, טיבי, גרסיה, זהבי וייני רשמו יותר דקות ממנו), ובמשחקים החשובים באירופה הוא מעמודי התווך. סוזה פשוט מעריך כנראה איכויות אחרות בקשר. את הבעיטה מרחוק, למשל, ולכן הוא מבקש מראדי להיות זה שמשתלט על הכדורים החוזרים, כמו שעשה בשער השלישי מול באזל.

מבחינת לחימה, גליצ'ים, זיעה, אין הבדל – הכול בפול פאוור. ראדי פשוט שחקן טקטי יותר כעת, ואלו דברים שכנראה יצטרך להתרגל אליהם. מן הסתם, זה מלווה בירידה במספרים.

כשמדברים מספרים, אסור לשכוח שראדי הוא שחקן שלוקח לו זמן להסתגל. גם בתוך העונה, כפי שכבר נכתב בפתיח), וגם תוך כדי משחק. שימו לב לנתון הבא: במדי מכבי, ראדי לא כבש שער לפני הדקה ה-51. בממוצע, הוא שם כדור ברשת בדקה ה-67. גם רוב בישוליו בעונה שעברה נרשמו בדקות המאוחרות של המשחק. בעונה שעברה היה לו את הזמן לכך, מכיוון שבכול משחק שיחק 90 דקות (משחק הליגה הראשון שבו הוחלף היה במרץ, בדוחא, וגם זה היה בדקה ה-85). העונה אין לו את המותרות הללו. מתוך שמונה משחקי ליגה של המועדון, רק בארבעה שיחק מעל הטווח הממוצע שבו הוא כובש (דקה 67). בליגה האירופית הוא עשה זאת רק במשחק אחד מתוך שלושה. עובדתית, ראדי יוצא החוצה לפני הזמן החם שלו.

ולמרות היותו בכיר ברוטציה, כפי שאומר לנדאו, "בכל קורס מאמנים מלמדים שברגע שרצף של שחקן נקטע, ההסתברות שהיכולת תיפגם, גדולה. יכול להיות שראדי לא מעכל את הרוטציה וזה פוגע בו".

לגבי כל אלו, אל תצפו שראדי ייזום שיחה עם סוזה בנושא. זה לא הוא. ראדי, לאורך כל הקריירה, היה שחקן של מאמן. הוא עושה, וכנראה יעשה, את מה שמבקשים ממנו. "יש לסוזה מלא שחקנים ולא רק את מהראן, והוא צריך להתאים את השיטה לקבוצות שהוא משחק מולן", אומר שחקן בקבוצה. "יש שחקנים שמתאימים לכך ויש כאלה שפחות".

פאולו סוזה מאמן מכבי תל אביב, מהראן ראדי. קובי אליהו
"יש לסוזה מלא שחקנים ולא רק את מהראן, והוא צריך להתאים את השיטה לקבוצות שהוא משחק מולן", אומר שחקן בקבוצה. "יש שחקנים שמתאימים לכך ויש כאלה שפחות"/קובי אליהו

עד החתונה

פרשנים, ולא רק בכדורגל, מדברים במקרים דומים על סימפטום 'העונה שאחרי האליפות'. יכול להיות שמדובר בשובע, אומרים, או בכל סעיף מנטלי אחר. במכבי הוקיעו דברים בסגנון זה. "ראדי, שחקן שלקח אליפות ראשונה בגיל 30, יגיע שבע לעונה שלאחר מכן? אין סיכוי, מי שאומר את זה לא מכיר אותו".

לפני כמה שבועות גורם במועדון הציע לראדי עוד סיבה לדעיכה אפשרית. 'סימפטום החתונה', הגדירו זאת שם. יש סברה לפיה בחודשים שלאחר שספורטאי עומד מתחת לחופה, התפוקה שלו יורדת. מבחינה זו, אולי הדאגה כבר מאחורי ראדי, שכן הוא התחתן במאי ועכשיו כבר נובמבר. מה גם שבשבועות האחרונים הכיוון מאוד חיובי במסגרת זו. הקשר, שמשפחתו יושבת בכפר סולם, היה נוסע שעות רבות הלוך וחזור מקרית שלום. זה הפריע לו. לאחרונה עבר לחולון, והוא וגברת ראדי מבלים את עיקר השבוע במרכז הארץ. חברים לקבוצה טוענים שבתוך ימים ספורים ניתן היה לראות שחקן שלו יותר, ואפילו שחקן שנראה בריא יותר.


***

ואחרי כל הסיבות וכל המספרים, יש עדיין שתולים הכול במזל. בעונה שעברה הכול נכנס, הם אומרים, והעונה הכול הולך קצת יותר קשה. ברגע שהעסק ישתחרר, אומרים בסביבת השחקן, גם העונה המספרים ירוצו למעלה. "ראדי צריך להוציא את עצמו מהפלונטר שהוא נכנס אליו", מסכם לנדאו. "עם הזמן הוכח שהוא תמיד מוצא את מקומו", אלי כהן לא מודאג. וראדי? למרות שהחוזה במכבי מסתיים בקיץ הקרוב, ולמרות המספרים הנוכחיים, תרגישו חופשי להמר שבעוד שנה מהיום הוא ילבש את אותה החולצה, עם אותו הצבע ואותו המספר.

לתגובות: orenjos@walla.co.il

שחקן מכבי תל אביב מהראן ראדי. ברני ארדוב
"ראדי, שחקן שלקח אליפות ראשונה בגיל 30, יגיע שבע לעונה שלאחר מכן? אין סיכוי, מי שאומר את זה לא מכיר אותו"/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully