וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראובן אמרתם? על הסיבות לתקופה הפושרת של רובן ראיוס

הקבוצות בישראל מתכוננות אליו, המיקום שלו במגרש מגביל אותו, הוא עייף מ-16 חודשים של כדורגל, הוא סובל מהאין-חלוץ במכבי חיפה והוא לא ממש משקיע באימונים. כיצד הפך רובן ראיוס ממועמד לזר השנה לגרסה אדישה של מה שהירוקים חיפשו באמת: ערן זהבי משלהם

צילום: אדריאן הרבשטיין. עריכת וידאו: יותם בן דוד

ממרומי יציע העיתונות בטומבה, סלוניקי, תודוריס צוצוס לא האמין למה שהוא רואה. חם ונחרץ, כמו שיוונים טובים אוהבים להיות, העיתונאי שמסקר את אסטראס קלט את רובן ראיוס משחק בכנף ימין, ולא אהב את זה. הקשר הספרדי של מכבי חיפה אמנם בישל בהפסד המשוגע 3:2 לפאוק, אבל לא בלט. "המיקום שלו שגוי", פוסק צוצוס. "בימין, לעתים באמצע, וכל כך רחוק מהשער. קשה לו להיות טוב בעמדות האלה, לדעתי. הוא צריך לשחק בכנף השמאלית, כפי ששיחק באסטראס. והוא חייב להיות קרוב יותר לשער".

מיקום "שגוי" זו סיבה אחת, אבל להוציא את הליגה האירופית, ראיוס עדיין לא מקיים את מה שהבטיח. והוא הבטיח המון. בתעודת השליש של הספרדי החביב, שנכתבת לפניכם, הציון לא יהיה "נכשל", מן הסתם. אבל הוא גם לא ממש גבוה. לא חסרות סיבות לכך, ואלו שמות.

רובן ראיוס שחקן מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
"רוב הקבוצות שניצחנו לא היו ברמה שלנו", אומר שחקן. "אלו קבוצות שלא היוו מבחן אמיתי, ובארץ קשה יותר. יכול להיות שהתלהבנו יותר מדי"/אדריאן הרבשטיין

התלהבות

כשרובן ראיוס חתם במכבי חיפה, גורמים בקבוצה תהו מדוע בכלל צריך שחקן בעמדה הזו. לפי אנשים במועדון, מה שהירוקים רצו זה ערן זהבי משלהם. שחקן שיהיה מעורב בכל מה שקורה על הדשא, במרכז ובעיקר ליד הרשת. בחיפה גם לא ידעו מה יהיה הסטטוס של אייל גולסה, מה שכיום מתברר כאסטרטגיה פסימית ונכונה. כשזה קשור לראיוס, לעומת זאת, הכול היה אופטימי.

שחקנים בחיפה, כבר במחנה האימון באוסטריה, אמרו שהגיע זר העונה. שחקן אדיר, אמרו. האיש בעל הנגיעה הרכה, החמיאו. ראיוס כבש מרחוק, בישל בעין עקומה, הראה יכולות פנטסטיות במוקדמות הליגה האירופית. גם כשהיה ביכולת שיא, מאמן ישראלי בכיר אמר: "אסור לשכוח שראיוס עזב את יוון בלי שהתנפלו עליו יותר מדי קבוצות בכירות ביבשת. צריך לבדוק אילו אלמנטים חסרים לו במשחק".

כיום, שחקנים במכבי חיפה קצת מפוכחים יותר. התחזיות עדיין ורודות מאוד, אבל גם שם מבינים שאולי ההתלהבות היתה קצת מוגזמת מדי. "רוב הקבוצות שניצחנו לא היו ברמה שלנו", אומר שחקן. "אלו קבוצות שלא היוו מבחן אמיתי, ובארץ קשה יותר. יכול להיות שהתלהבנו יותר מדי".

ראיוס של אירופה שונה מאוד מראיוס של ישראל. בשמונה משחקים במסגרת הליגה האירופית הוא כבש שישה שערים ובישל שניים. בארץ – נאדה. "קבוצות בישראל כבר מתכוננות אליו ספציפית", טוען גורם, "מה שבאירופה כנראה לא עושים".

וכמובן שאל אלו מתווסף ממד הלחץ. ראיוס הוביל קבוצות, אבל כפי שאומר שחקן במכבי חיפה, "הוא מעולם לא שיחק במועדון שחייב לנצח בכל משחק ומשחק".

שחקני מכבי חיפה, רובן ראיוס, חן עזרא. אדריאן הרבשטיין
אם בנאדו יחליט להמר על ראיוס בשמאל, זה יהיה הימור כפול, גם על התפוקה של עזרא/אדריאן הרבשטיין

התמקמות

כפי שטוען צוצוס, ראיוס זה שחקן של כנף שמאל, בעיקר. בחיפה הוא זז בין כמה תפקידים, לאחרונה התבצר בכנף ימין. אנשים שניתחו את ההחלטה של אריק בנאדו סברו שאולי יש פקק באמצע בין יניב קטן לבין הספרדי. הבעיה הגדולה היא שאם באמצע יש הפרעה, על כנף שמאל אין בכלל על מה לדבר. שם שוכן חן עזרא, השחקן היחיד שבולט בינתיים. כמעט כל השערים שכבש עזרא העונה נראים אותו הדבר, והם נכבשו מדהירה באגף שמאל, ניעור מגן ופנימה. אם בנאדו יחליט להמר על ראיוס בשמאל, זה יהיה הימור כפול, גם על התפוקה של עזרא. לא פשוט.

במשחקים האחרונים, כאמור, בימין, ראיוס לא הבריק. שלום תקווה, פרשן וואלה! ספורט, ניתח בטוריו האחרונים: "ראיוס לא רק שאינו מבצע בצורה נכונה את התפקיד הזה, אלא שגם אין לו את היכולות להיכנס למרכז, לאיים ולהשפיע משם על משחק ההתקפה. גם כשהוא נכנס פנימה, הוא הולך לאחור... וכך, כנף ימין כמעט שלא מהווה חלק מהמשחק... חיפה צריכה גם כוח מכנף ימין, ורובן ראיוס הוא לא הפתרון. הוא לא מהיר ולא סוחף...".

בין אם ראיוס מרוצה מהעמדה שלו, ובין אם לא, העיתונאי צוצוס וגורמים נוספים טוענים שהוא לרגע לא יתלונן. הוא לא האיש שייזום שיחה עם בנאדו. האופי נוח, הם מספרים, והוא שחקן שיעשה כל מה שיגידו לו.

רובן ראיוס שחקן מכבי חיפה, אייל משומר. אדריאן הרבשטיין
"הוא מסוג השחקנים שלא נותנים 100 אחוז באימון", אומר גורם בחיפה. "הוא לא 'כוכב' באימון, לפעמים על גבול ה'עושה טובה'. אם הוא מאבד כדור הוא לא ירדוף אחרי שחקן ל-40 מטר, או יירד לגליץ'. אפשר להבין אותו, יש עליו עומס עצום"/אדריאן הרבשטיין

עייפות

מאז הקיץ שעבר, רובן ראיוס השלים 62 משחקים. 48 במדי אסטראס ו-14 במדים הירוקים. בממוצע: משחק בשבוע, כל שבוע. כאילו ב-16 חודשים לא יצא לפגרה. במשחקי מכבי חיפה, לפחות סטטיסטית, זה לא ניכר, וראיוס תמיד נמצא בצמרת הקילומטרז' פר משחק - לפעמים ראשון, לפעמים שני. אבל באימונים, כך מספרים שחקנים, הוא מוריד הילוך. "הוא מסוג השחקנים שלא נותנים 100 אחוז באימון", אומר גורם בחיפה. "הוא לא 'כוכב' באימון, לפעמים על גבול ה'עושה טובה'. אם הוא מאבד כדור הוא לא ירדוף אחרי שחקן ל-40 מטר, או יירד לגליץ'. אפשר להבין אותו, יש עליו עומס עצום. אבל התקפית, הוא מדהים גם במשחקים וגם באימונים. הוא עושה דברים מדליקים".

גם ביוון, אגב, ראיוס לא היה שחקן של אימונים. גם שם היה מוריד הילוך. יתרה מכך, שם, בחודשיים מהעונה (דצמבר-ינואר), היתה לראיוס צניחה עצומה ביכולת. העייפות כנראה השפיעה, אומרים, כי לפני דצמבר ואחרי ינואר הוא היה מדהים.

שחקן מכבי חיפה, שמעון אבוחצירא. טל לוי
"העובדה שאין פה חלוץ גדול עושה את ראיוס שחקן יותר קטן"/טל לוי

פוריות

טוב, זה די ברור. אחת התכונות הכי טובות של רובן ראיוס היא המסירה. אם היה בחיפה חלוץ מטרה אמיתי, עמודת הבישולים של הספרדי היתה עמוסה הרבה יותר. אבל אין. מלך השערים של הקבוצה בליגה הוא עזרא, לא חלוץ. אלון תורג'מן עם שער אחד, שלומי אזולאי עם שער אחד, דינו אנדלובו עם שער אחד ושמעון אבוחצירא... עבור.

"העובדה שאין פה חלוץ גדול עושה את ראיוס שחקן יותר קטן", ניסח גורם במועדון. ראיוס מנסה, ולא מתייאש. לפעמים הוא מוציא לפועל דאבל פס שהופך לסינגל פס, כי את הכדור הוא לא מקבל בחזרה. אבל האופי, כפי שהבנתם, פיקס. אין צעקות ואין ייאוש.

להפך. "חוץ מהמזגן שלא עבד במטוס ליוון, לא שמעתי אותו מתלונן", אומר שחקן ירוק. גם ברשתות החברתיות ראיוס מפרסם אופטימיות. "הקבוצה מודעת לתוצאות האחרונות באירופה ובליגה", כתב באתר שלו, "וביחד נתמודד במשחקים הבאים. השחקנים נותנים הכול באימונים, יודעים שחייבים להילחם בכל משחק עד הסוף, ולצבור נקודות בבית ובחוץ. זה הזמן ששחקנים ואוהדים ילכו ביחד, יד ביד, וישיגו ניצחונות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כן, הפסדנו בשלושה משחקים. ספגנו שלושה שערים. אבל... הפסדנו ביחד ונילחם ביחד ונכבוש ביחד"/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנהיגות

כשסאקיס ציוליס, מאמן אסטראס של אז, ראה שרובן ראיוס נותן שני משחקים חלשים ואנמים, הוא חשב מחוץ לקופסה. הוא שם לספרדי סרט קפטן על הזרוע, והשינוי היה מהיר ומטאורי. ציוליס בנה את כל הקבוצה סביב ראיוס, והתוצאות היו בהתאם. הוא היה השחקן המוביל, המנהיג והטוב בקבוצה, מכל בחינה.

אם תשאלו כל גורם בחיפה, המילה תהיה "אדיש". ראיוס מופנם, רגוע, שלו, "לא אחד שיהפוך שולחן אחרי הפסד". אולי זו גם בעיה, בייחוד שמבינים מה היה פעם. כנראה שאין מה לדבר על קפטן - יש פה יניב קטן - אבל אולי כדאי לתת עוד קצת אחריות על הכתפיים. "הוא פה רק שלושה חודשים ואי אפשר לצפות שינהיג", אומרים בחיפה. "אי אפשר לצפות שבתקופה פחות טובה הוא יגרור אותנו החוצה". "על הדשא הוא מדבר, והוא מנסה להוביל, אבל אני לא חושב שהוא מנהיג מחוץ למגרש", טוען גורם ירוק. צוצוס פוסל: "אני בטוח ששחקן כמוהו רוצה ויכול להיות קפטן בכל קבוצה. אני בטוח".

שחקני מכבי חיפה, רובן ראיוס, יניב קטן. ברני ארדוב
ראיוס וקטן מסתודדים הרבה באימונים, נשארים יחדיו לאחר האימון, מתערבים ומתחרים בבעיטות חופשיות. ואחרי זה הם יושבים ביחד וממשיכים לדסקס/ברני ארדוב

התאקלמות

באימון מכבי חיפה ביום חמישי, אריק בנאדו אימץ תרגיל של נבחרת ספרד הצעירה. שלושת שוערי הסגל נכנסים אל בין הקורות, וכל השאר מפגיזים, מנסים לכבוש. ראיוס כנראה אהב את התרגיל, אולי הזכיר לו את הבית. אחרי הכול, מדובר בשחקן שכל חלומותיו מתרכזים לכדי חזרה ללה ליגה; לספרדי שנפלט מספרד כמה וכמה פעמים. באסטראס, לא לשכוח, הוא הרגיש הכי בבית שיש. בקבוצה היו יותר מ-50 אחוז ארגנטינאים וספרדים, והמועדון היה יותר היספני מיווני. גם הסגנון. בכרמל יש את עוזר המאמן פטריסיו סייג, יש את גוסטבו בוקולי, וזהו.

אבל כולם אוהבים את ראיוס בקבוצה, והחיבור טוב מאוד, בעיקר עם הקפטן. ראיוס וקטן מסתודדים הרבה באימונים, נשארים יחדיו לאחר האימון, מתערבים ומתחרים בבעיטות חופשיות. וגם לאחר מכן, הם יושבים ביחד וממשיכים לדסקס. למרות הביישנות, מדובר בבחור מאוד חברותי, מספרים. ברחובות טריפולי הוא היה שוהה בבתי קפה, עוצר לשיחות עם כל אוהד שרוצה, נחמד, אדיב.

סאל אימרגי, עיתונאי "אל מונדו" בישראל, מכיר טוב את ראיוס. "הוא התאקלם יפה", הוא מספר. "הוא ומשפחתו אוהבים את חיפה. זה לא קל להתחיל במקום חדש, שפה חדשה, הכול חדש. אבל אין לו תלונות בכלל. לא על הקבוצה ולא על האווירה ולא על שום דבר שקורה במועדון".

רובן ראיוס שחקן מכבי חיפה בתא הטייס. ראובן כהן, מכבי חיפה
"חוץ מהמזגן שלא עבד במטוס ליוון, לא שמעתי אותו מתלונן". בתמונה: מטוס עם מזגן. ראיוס/מכבי חיפה, ראובן כהן

אופטימיות

כפי שנכתב בפתיחה, הצבענו כאן על כמה בעיות שגורמות לראיוס להיראות אנושי ולא כ"זר העונה". בחיפה עדיין רואים ורוד, ובצדק רב. ראיוס כבש שישה שערים באירופה, ובסוף גם בארץ זה ייכנס. ואם חיפה תעשה את הדבר הראוי ותמציא חלוץ, מחר או בינואר, גם תחום הבישולים יפרח. ראיוס מגיע לאחר שנה מצוינת ביוון, יש לו רגש ברגל שאין ל-99 אחוז משחקני ארצנו והבעיטות החופשיות שלו הן גם טופ 5 במזרח התיכון. צוצוס מוסיף: "ככל שהעונה התקדמה, בעיקר אחרי ינואר, הוא היה גדול בכל משחק חשוב".

"גם כשהלך לו מצוין בפתיחת העונה, הוא לא השתגע", מעדכן שחקן ירוק. וגם עכשיו, כך נמסר, הוא לא במצב רוח ירוד אלא רק מחכה לטרוף את המגרש בפעם הבאה. במועדון אפילו מהמרים על כמות נכבדת של שערים ובישולים עוד לפני 2014.

לכו תדעו, אולי הסיפתח הישראלי יגיע דווקא נגד ההגנה החזקה של הפועל רעננה.

רובן ראיוס שחקן מכבי חיפה חוגג. אדריאן הרבשטיין
רובן ראיוס שחקן מכבי חיפה חוגג/אדריאן הרבשטיין

נבחרת ספרד הצעירה מציגה: כולם נגד 3 שוערים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully