וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השחקנים צועקים 'הצילו'

1.11.2013 / 11:10

רייס פגוע, טיוס ממורמר, ג'יימס המום, אינגלס לא מבין, לנדסברג לא מעכל. שיטות העבודה הצעקניות של בלאט הביאו למכבי תל אביב הרבה ניצחונות גדולים. העונה הלחץ יוצר אפקט הפוך, וכבר בשלב מוקדם: אמון רעוע, אפטיות ובעיה מקצועית לא קלה שנוספת לאלו הקיימות

צילום ועריכה: קובי אליהו

הצעקות שבקעו מחדר ההלבשה בערב יום שלישי האחרון היו צורמות במיוחד. "אתם לא יכולים להופיע כך לליגה. יש שחקנים שלא מבינים איפה הם נמצאים!", צווח מאמן מכבי תל אביב על השחקנים בתדריך הווידאו. דיוויד בלאט 'שטף' שחקן שחקן באסיפה. איש מהם לא יצא נקי מההפסד לנס-ציונה. כולם ספגו הערות דוקרניות: על ההגנה החדירה, האיבודים, הריבאונד. רק השחקנים שלא שותפו (טיוס, נעימי וסמית') לא נאלצו לספוג אש.

לג'ו אינגלס לא היה קל כל כך לחוות זאת. יממה לפני כן, מיד אחרי ההפסד לנס-ציונה, הטיח בלאט טענות חדות בפקודיו, לרבות אינגלס, לו העיר על איבוד כדור בעקבות מסירה לא במקום. הפעם הטון היה מאופק יותר, אך עדיין נוקב וקשה.

הצעקות האלה הן לא משהו חדש והפרפקציוניזם של מאמן מכבי תל אביב מוכר, גם הצורך להעיר לשחקנים שנכשלו על המגרש. אלא שבשלב הזה, לשחקני מכבי תל אביב יש קצת פחות סבלנות לצעקות החוזרות של בלאט. לחלקם נמאס להירמס תחת מיתרי קולו של המאמן והלחץ שהוא משדר ומתרגמים זאת לפגיעה באמון שלהם בו. חלק רואים בזה השפלה, אחרים פשוט חושבים שזה כבר נמאס, ואחרים, כלשונו של אחד מהם, תמהים לגבי ה"החלטות המוזרות של בלאט לגבי השחקנים ושיתופם".

דיוויד בלאט מאמן מכבי תל אביב. קובי אליהו
"איבד" את חדר ההלבשה? בלאט/קובי אליהו

***

הכרסום בסמכות המאמן בחדר ההלבשה של מכבי תל אביב הוא תהליך ארוך, אלא שפתיחת העונה הנוכחית האיצה בתהליך הזה להגיע למקום חדש ובעייתי. אם בשנה שעברה "איבד" בלאט את חלקים מחדר ההלבשה רק לקראת חודש מרץ, כאשר הנימוס האמריקני של השחקנים כבר לא היה יכול להתקזז עוד עם תחושות הכעס וההשפלה – השנה פקעה סבלנותם כבר עכשיו, בתחילת העונה. לא יהיה זה מופרך או מוגזם להעריך שבלאט פשוט "איבד" חלק לא קטן מהם.

משבר האמון בין בלאט והשחקנים בהחלט אינו מסתכם בצעקות. הן רק צלע אחת בחבילה שלמה של יחסים די עכורים. אל סגנונו הפוגעני של המאמן מצטרפת הבאתו של בלו, והזנקתו המהירה לשחקן בכיר. יתר השחקנים ראו רק את שובל העשן. לא רק הקידום היה מהיר, אלא גם תוצאות הלוואי שלו.

זאת ועוד: הפקפוק וחוסר האמון שבלאט משדר לחלק מהסגל הביצועי הם עוד חלק מהבעיה. גרוע מכך שהשחקנים "לא מבינים את ההחלטות של המאמן" ולא רואים "עקביות והיגיון במעשיו", כניסוחם של מספר שחקנים העונה. אגב, אלו טענות זהות לאלו שהואשם בלאט בשנים האחרונות על ידי מספר גדול של שחקנים ששיחקו תחתיו.

שיטת האימון הבלתי מתפשרת של בלאט, שיש לה כמובן גם המון יתרונות מקצועיים, עולה לו לא אחת ביוקר: לשני ההפסדים של מכבי בליגה מתחילת העונה, רצף שלילי נדיר במושגי המועדון, יש להוסיף תקדים עגום נוסף – רשימה ארוכה של שחקנים שאיבדו כלפי בלאט את אותה תחושה של להט נאמנות ושל רצון עז להוכיח את עצמם בפני המאמן: אלכס טיוס, למשל, אומר בסביבתו הקרובה כי הוא "אינו מבין את ההחלטות שלא לשתפו במשחק האחרון". טיוס אף מספר כי הוא מתוסכל מאוד מהגערות הרבות והנוקשות שבלאט מפנה כלפיו, כמו גם שהוא לא מקבל דקות יציבות והזדמנויות.

סילבן לנדסברג, בעוד דוגמה, אינו מבין מדוע למרות היכולת הטובה בגביע ווינר, הוא מוצא את עצמו שוב נדחק לסוף הרוטציה במשחק מול הכוכב האדום. טייריס רייס מתקשה להתמודד עם היד הקלה של המאמן להוציאו מהפרקט. ריקי היקמן, טיפוס חביב, נראה לעתים מבועת מהצעקות שבלאט מפגין, שחורצאניטיס זוכר היטב מי ביקש לשחרר אותו בקדנציה הקודמת. אפילו אוחיון, בן טיפוחיו של בלאט, סיפר בעבר כי אינו אוהב את הצעקות של בלאט כלפיו.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
שחקני מכבי תל אביב יוגב אוחיון (ימין) סילבן לנדסברג. קובי אליהו
אחד בן מועדף, השני לא מבין למה לא מקבל קרדיט. אוחיון ולנדסברג/קובי אליהו

***

אלא שמי שנמצא במוקד הרעש אשר בלאט ייצר לאחרונה היה שון ג'יימס. ג'יימס, אחד הטיפוסים היותר נינוחים אצל הצהובים, חטף מהמאמן מטח של צעקות וגערות, והגרוע מכל מבחינתו הוא שזה קרה לפני כולם. על פי גורמים באימונים, לא נדיר שג'יימס "יוצא מאימון עם מבט המום בעיניים", לאחר שבלאט 'שטף' אותו. לאחר ההפסד בוויטוריה, היה שבוע מסוים שבו בלאט לא ה?רפה מג'יימס, והרבה להעיר לו על עבירות ופעולות לא נכונות. ג'יימס הוא לא אחד שיתלונן, אבל לא קשה לתאר כיצד הרגיש.

שחקן של בלאט בעונה שעברה מנסה להסביר לוואלה! ספורט את התוצאה המנטלית של שטיפה כזו מהמאמן: "השפלה. זו התחושה שאתה מקבל מדיוויד בלאט אחרי שהוא מתחיל להתפרץ. הוא יכול לעשות את זה בצעקות מול כולם ולהעיר מול כולם על מהלך, בייחוד לחבר'ה שהוא לא סופר. הוא יכול לעקוץ אותך בחדר ההלבשה בלי להסתכל עליך, או אפילו להזכיר את שמך, אבל כולם יודעים למי הוא מתכוון", מעיד השחקן.

טייריס רייס ספג גם לא מעט נאומי תוכחה מבלאט. רייס מספר בסביבתו שהוא לא מבין את חוסר היציבות בדקות המשחק שלו, אף כי הוזהר מראש על קושי זה על ידי ניק קיינר מדלי, כאשר התייעץ איתו לפני בואו לישראל. גורמים במכבי מספרים כי "לאחר הזכייה בגביע ווינר, התסכול הגיע אצלו לשיא. טייריס לא רגיל לדקות משחק כאלה וחושב שקשה מאוד להתאקלם כך". המתיחות הגיעה למצב שמספר גורמים בהנהלה ביקשו מבלאט לתת לרייס יותר דקות יציבות כדי לתת לבחור הזדמנות להתאקלם.

שחקן בקבוצה מוסיף: "שחקנים מרגישים שהמאמן לא סומך עליהם. זה יוצר מצב בעייתי. השחקנים יודעים שיש שחקנים מסוימים, גם אם לא יופיעו למשחק טוב, כמו יוגב אוחיון, שיקבלו דקות, בעוד אחרים מוצאים על כל שטות. זה יוצר אווירה לא בריאה. הרבה כאן מרגישים שבלאט פשוט לא סומך עליהם, זה מערער את הביטחון, יש תחושה של חוסר הגיון בהחלטות של בלאט".

אגב, אזהרותיו של קיינר מדלי לרייס, אינן חדשות. שחקן בעונה שעברה במכבי מספר: "שחקנים מדברים זה עם זה, מתייעצים, ההתנהלות של בלאט עם שחקנים ושיטת האימון שלו, הם דבר ששחקנים מדברים עליו זה עם זה. הדברים עוברים מפה לאוזן".

שון ג'יימס שחקן מכבי תל אביב. קובי אליהו
חש עלבון עמוק נוכח מטר הצעקות מבלאט, לפני כולם. ג'יימס/קובי אליהו

***

יש, אגב, שחקנים במכבי תל אביב שמתייחסים לתופעה כדבר רגיל שצריך להשלים איתו (שחקן בקבוצה: "בלאט צורח המון באימונים, אם זה לתקן דברים, על הגנה, על משחק לקוי, יש כאלו שעדיין מתרגשים מזה, אבל זה דבר שהפך לשגרה באימונים שלו וזה דבר ידוע. יש כאלו שבכלל כבר לא מתייחסים לזה. על מי הוא צורח? חוץ מדווין סמית', על כולם"). אלא שאחרים ולא מעטים לא מסוגלים לשאת זאת. בתקופה כזו זה בוודאי לא עוזר, לתפיסתם. מכאן הדרך לעוינות וסגירות היא לא ארוכה. "זו יכולה להיות הסיבה לאפתיה שרואים על המגרש", אומר אחד מהשחקנים העונה. "יש תחושה ששחקנים לא משחקים בשביל המאמן".

סיבה נוספת, כאמור, לפגיעה באמון השחקנים במאמן היא צירופו של בלו. בלאט היה מודע לכך. לפני צירופו של בלו הוא שוחח עם ההנהלה בניסיון להבין אם הרכש החדש יערער את ביטחונם של השחקנים. גם זה שימש כז?ר?ז בחשדנות של שחקנים כלפי המאמן. ואמנם, הזינוק המהיר של בלו לרוטציה, על חשבון שחקנים אחרים, חולל תסיסה חשאית. שחקנים כמו אלכס טיוס, סילבן לנדסברג וג'ייק כהן חשו שביטחונם רעוע ומתערער.

כשכל זה נעשה כאשר כולם מדברים על הקשר הרעוע בין המאמן להנהלה וכולם יודעים שבלאט מסיים חוזה בסוף העונה, זה בוודאי לא מוסיף. שחקנים קוראים שהמאמן נשאר רק בגלל החוזה שלו והם מבינים שיש סיכוי שמי שצועק עליהם עכשיו לא יהיה כאן בעונה הבאה. "זה ברור שבמצב כזה, השחקנים 'מריחים דם', מתחילים לא לספור אותך. זה גם יכול להסביר את האדישות שמדברים עליה במשחקים. כשאין למאמן גיבוי אמיתי מלמעלה, זה מעמיד אותו במצב בלתי אפשרי. זה פשוט מחליש אותו מול השחקנים", מפרשן אחד המאמנים בליגת העל. "קחי לדוגמה את חוסר הגיבוי לעודד קטש במכבי לפני כמה שנים. מה, שחקנים לא ידעו? השחקנים לא מטומטמים, הם שומעים ורואים מה קורה משחקנים אחרים, מעיתונאים ומאנשים אחרים".

דייויד פדרמן הבעלים של מכבי תל אביב עם דיוויד בלאט מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
הקשר הרעוע עם ההנהלה בוודאי לא מוסיף. בלאט עם פדרמן/ברני ארדוב

***

כשמנתחים את הבעיה הזו חייבים להתייחס להנהלה, שתמיד לא ראתה בעין יפה את הצד הזה של הפרפקציוניזם של בלאט. העונה, כשגור שלף כבר לא לצידו של בלאט, הם ממשיכים לעקם פנים לנוכח התגובה שלו ללחץ המקצועי. "אנחנו לא מסכימים עם הדרך הזאת, לא אוהבים את זה", מקפידים לומר בחלונות הגבוהים. גורם בכיר קבוצה מוסיף: "בהנהלה לא אוהבים את הקיבעון של בלאט לגבי שחקנים, יש שחקנים שהוא פשוט לא משתף, וחבל, הוא לא מנצל את הסגל כמו שצריך".

"לא מעט העירו על כך לבלאט בהנהלה. אמרו לו שאי אפשר לאמן ככה, גם בנושא ליאור אליהו היו צריכים בהנהלה לתווך לא אחת, בניסיון לגרום לבלאט למתן את התנהלותו מול השחקן", מספר גורם בקבוצה.

תזכורת: ליאור אליהו הוא אחד הכישלונות העיקריים של בלאט. כאשר אליהו הציג יכולת מרשימה בתחילת העונה שעברה, לאחר המשחק נגד מכבי חיפה בו סיים כמצטיין, בלאט צווח עליו בחדר ההלבשה: "לא מעניין אותי שאתה עושה 20. אתה לא כוכב". כולם חזו במופע. "זה ידוע שבלאט לא 'חסיד' של שחקנים מסוימים, כשהוא לא אוהב שחקן מסוים, לא משנה כמה השחקן יהיה טוב. הוא פשוט לא יכול להצליח תחת בלאט", סבור אחד השחקנים ששיחק בעונה שעברה.

האם האווירה הפגועה, הכרסום בדקות, חוסר ההיררכיה והתוהו ובוהו המנטלי שהשתרר בקבוצה יעלו לבלאט לא רק בחדר ההלבשה אלא גם במשרתו עוד בקרוב? הכל פתוח, למרות שזה מוקדם מדי. בלאט מחזיק בחוזה של 800 אלף דולר, והתרה שלו תעלה ביוקר. מאידך, המאמן מאבד בהדרגה את התמיכה הציבורית והפנימית. עוד כמה הפסדים, וגם מיליון דולר לא יהוו תעודת ביטוח להישארותו במועדון.

* תגובת מכבי תל אביב תובא לכשתתקבל.

מאמן מכבי תל אביב דיוויד בלאט. יותם רונן
ישלם במשרתו? בלאט/יותם רונן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully