וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חתול מפלצת: על ההצלחה של וינסנט אניימה בליל

3.11.2013 / 12:40

כשהעונה של וינסנט אניימה החלה בצליעה, הוא הכריז שהוא מתכוון להיות "השוער הטוב בעולם". היום, עם המאזן הטוב באירופה ומועמדות לתואר השוער הטוב בליגה הצרפתית והפתעת השנה, זה כבר מובן. הנה סיפור המהפך הכביר של החתול, מ"השוערים המדהימים שנראו". ותודה גם למכבי

7 באוגוסט 2012. וינסנט אניימה שהה בישראל וכבר עבר את הבדיקות הרפואיות במכבי תל אביב, אך עוד לפני שג'ורדי קרויף בישר על החתמת השוער הניגרי, הודיעה ליל הצרפתית באתר הרשמי שהעסקה סגורה. "אניימה הושאל לעונה אחת למכבי תל אביב", נכתב שם. אניימה, שידע כי אפילו מעמדו כשוער שני נפגע בעקבות החתמת סטיב אלאנה כגיבוי למיקאל לאנדרו, שמע לעצת הצוות המקצועי שהמליץ לו לחפש מועדון אחר. כאשר נשאל על העסקה על ידי אנשי תקשורת בליל, אניימה השיב בביטחון: "אני עוד אחזור".

באותו רגע, אף אחד בליל לא לקח אותו ברצינות.

אלירן עטר כבש שער בכורה בריימס, מאור מליקסון עם בישול

פריס סן ז'רמן הביסה 0:4 את לוריין, אדינסון קבאני כבש צמד

וינסנט אניימה שוער ליל. GettyImages
הבטיח לחזור לליל ועשה זאת בגדול. וינסנט אניימה/GettyImages

"לאנדרו פה לשנים", הזכירו בפורום האוהדים. "בעמדה הזאת אנחנו מכוסים". מבחינת הצרפתים, אניימה היה בסך הכול עוד שחקן רכש שעבר דרכם. אורח לרגע שלא ייזכר בדברי הימים של המועדון. אך לפעמים הגורל מתעתע. האייקון לאנדרו נטש במפתיע בינואר בעקבות סכסוך עם ההנהלה, מחליפו אלאנה לא הרשים וגם השוער השלישי בארל מוקו התגלה כלא יותר מקוריוז. שנה חלפה, אניימה אכן חזר. ובגדול. מעמדה של שוער מושאל, רביעי בהיררכיה של המועדון, קפץ הניגרי היישר אל ההרכב הפותח ולמעמד של אחד השחקנים החשובים בקבוצה. עם שיא מועדון של 585 דקות ללא ספיגה, וכשהוא בחצי הדרך לשיא הליגה, אניימה נחשב להפתעת העונה בצרפת והחזרתו כבר נרשמה כאחד המהלכים המבריקים שנעשו בקיץ.

בגיל 31, החלום האירופי שלו - זה שכבר נראה בלתי אפשרי - מתגשם במלואו.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
רנה ז'יראר מאמן מונפלייה. רויטרס
הכריז אחרי תשעה ימים במחנה האימונים: "אניימה הוא השוער הראשון של ליל. רנה ז'יראר/רויטרס

נחזור רגע לעונה הראשונה של אניימה בצרפת. אחרי שתי עונות פריצה בבני יהודה וארבע שנים מוצלחות בשערה של הפועל תל אביב, נפתחה בפניו של אניימה בקיץ 2011 הדלת לליגות הבכירות של אירופה. השוער פנטז על הפרמיירליג, אך בהחלט יכול היה להתגאות בחוזה לשלוש שנים בליל. בפועל, לא היה יותר מדי במה להתגאות. לאנדרו המשיך להצטיין והראה את הגב לאניימה, שהסתפק בהופעה אחת בליגת האלופות (הפסד לאינטר) ובשני משחקים במסגרת גביע הליגה. לא יותר.

באופן מפתיע, או שלא, אם מבינים שמדובר באופטימיסט חסר תקנה, אניימה דווקא מצא נקודות חיוביות באותה עונה שלמה על הספסל. "זו לא הייתה העונה הכי טובה מבחינתי, נפגעתי, אבל זה שייך לעבר", הסביר בראיון לאחרונה. "זה הסיפור שלי. פגשתי אנשים נפלאים: את רודי, את לאנדרו, כל הצוות. זו הייתה העונה הראשונה שלי באירופה ואני מודה לאלוהים על העונה הזאת". לאחר אותה ישיבה ארוכה ומתסכלת על הספסל, רודי גרסיה לא שקל אפילו לבצע שינוי, ובקיץ כשצירף את אלאנה מברסט הציע לאניימה לחפש קבוצה שתעניק לו דקות משחק. השוער מיהר לחזור לישראל, ובדיעבד, מה שנראה אז כמו צעד לאחור התגלה כזינוק נחשוני קדימה.

אניימה שב לעמדת השוער הבכיר בליגת העל, סייע למכבי תל אביב להניף צלחת אליפות ראשונה זה עשור ובינואר גם קפץ לאליפות אפריקה והוביל את ניגריה כקפטן לזכייה שלישית באליפות היבשת. שנה נפלאה. באותו טורניר בדרום אפריקה עקב אחריו ז'אן פייר מוטה, מאמן השוערים של ליל בשנים האחרונות, שבעקבות נטישתו המפתיעה של לאנדרו חיפש אלטרנטיבות. "מאמן השוערים מוטה הוא האיש שאניימה צריך להודות לו", קובע אנטואן פלאסה, המסקר את ליל עבור העיתון "לה וואה דו נור". "חוסר היציבות של אלאנה ומוקו בסיום העונה שעברה השאיר את ליל בבעיה. מוטה הצליח למצוא פתרון מתוך המועדון, ולזכותו ייאמר שהיה זה פתרון מצוין".

גרסיה עזב את ליל ביוני לטובת משרת האימון ברומא, ובמקומו מונה רנה ז'יראר, האיש שהוביל את מונפלייה לאליפות היסטורית ב-2012. ז'יראר ומוטה צפו באניימה משחק גם בגביע הקונפדרציות וכבר אז הוחלט כי ייכלל בסגל של ליל ולא ייצא לשנת השאלה נוספת. המועדון הצרפתי עוד העניק למכבי תל אביב אפשרות לרכוש את אניימה, אך מבחינת הצוות המקצועי הוא כבר היה חלק מהתכניות. בתום תשעה ימי מחנה אימון, הפור נפל. "אניימה יהיה השוער הראשון של ליל העונה", צוטט ז'יראר ב"ל'אקיפ". "יש לנו כרגע שלושה שוערים, הוא הבכיר שבהם".

שוער ליל, מיקאל לאנדרו. רויטרס
נטש בגלל סכסוך עם ההנהלה והשאיר פתח לאניימה. מיקאל לאנדרו/רויטרס

אניימה שמח לקבל את ההזדמנות המחודשת, הפעם עם הבטחה לשחק באחת מחמש הליגות הבכירות באירופה והזדמנות להיות קרוב לאח אנייקן שמשחק בליגה החמישית בצרפת. "אחרי האליפות עם מכבי תל אביב היו לי כמה הצעות, אבל יש לי חוזה בליל ולא רציתי לעשות שוב את המעבר עם כל המשפחה", הבהיר בראיון בניגריה. "זה קשה לאישה, קשה לילדים. צריך למצוא בית ספר חדש, רופא חדש. זה לא פשוט. ובכל מקרה תמיד אהבתי להיות בליל, אז היה קשה לסרב להצעה הזו". כך, אחרי 36 משחקים בהם ישב על הספסל בעונת 2011/12, אניימה סוף כל סוף רשם את הופעת הבכורה שלו בליגה הצרפתית ב-10 באוגוסט 2013. טבילת האש הייתה מוצלחת, כאשר ליל ניצחה 0:1 את לוריין ואניימה העביר משחק שקט בין הקורות. המשחק הבא כבר עורר מחדש את הספקות.

האיחוד עם החבר אלירן עטר הסתיים בהפסד 2:1 של ליל לריימס, כאשר אניימה סופג שני שערים שלטענת הפרשנים הוא יכול היה למנוע בעזרת תגובה מהירה יותר. ז'יראר לא התרגש מהשאלות והמשיך לתת לשוער ביטחון. אניימה הגיב בדרכו הייחודית. "צפיתי במשחק הזה מיליון פעם, אני לא מאשים אף אחד מלבדי", אמר לאתר הרשמי של ליל. "בשער הראשון הובכתי, לא ראיתי את הכדור. בשער השני אני משוכנע שיכולתי לעשות יותר. עבדתי יום ולילה כדי לתקן את הטעויות. כשאני טועה אני קשה עם עצמי, הרבה יותר מאשר אם מישהו אחר טועה. אני מציב לעצמי את הסטנדרטים הגבוהים ביותר. אני מאמין שאני יכול להיות השוער הטוב בעולם".

מהנקודה הזו, ליל ואניימה רק ממריאים. אף על פי שאלופת 2011 לא ביצעה רכש משמעותי והמשיכה למכור נכסים דוגמת דימיטרי פאייה, אורליאן שג'ו, לוקא דין ופלוריאן תובאן, היא התגלתה כאחת הקבוצות הטובות בליג 1. פרט להפסד נוסף לניס, ליל לא נוצחה בשאר המשחקים. יתרה מכך, בתשעה מתוך 11 מחזורי הליגה אניימה לא הוציא כדור מהרשת. מדובר במאזן הטוב ביותר בליגות הבכירות באירופה, כשהשוער הניגרי שווה למורגן דה סנקטיס מרומא (שמר על רשת נקייה בתשעה משחקים, ספג שער בודד). בנוסף, אניימה כבר חתום על שיא מועדון של שישה משחקים רצופים ללא ספיגה (585 דקות) וביום בהיר יכול לראות את שיא הליגה העתיק של גאטן הואר, שהגן על שערה של בורדו ובעונת 1992/3 החזיק מעמד 1,176 דקות מבלי להוציא כדור מהרשת. הסיכוי קלוש, אבל כך גם היה הסיכוי של אניימה לחזור לליל.

שוער מכבי תל אביב וינסנט אניימה. ברני ארדוב
התעקש לקחת את האשמה על השערים שספג מול ריימס במפגש האיחוד עם החבר ממכבי תל אביב. וינסנט אניימה לצד אלירן עטר/ברני ארדוב

כך, בזמן שבישראל חוגגים את העובדה שחואן פאבלו השכיח את אניימה, וינסנט עצמו הצליח להשכיח את לאנדרו בליל. נכון לרגע זה, כשהוא עם ארבעה שערי חובה בלבד, אניימה אף נהנה מהתואר המחייב "השוער הטוב בליגה הצרפתית". לשם השוואה, בעונה שעברה שמר הניגרי על רשת נקייה ב-10 משחקים מתוך 27 בליגת העל עם מכבי תל אביב. בצרפת יש לו כבר תשעה כאלה, כך שהוא צפוי לשפר את ההישג, ועוד בליגה איכותית הרבה יותר. "הוא כמו חתול, לא קל ליריבות שלנו להתמודד עם שוער כזה", החמיא המאמן ז'יראר לשוער שלו אחרי שהצטיין בניצחון 0:1 על מונפלייה ואף עצר פנדל בדקה ה-85. אניימה פרגן בחזרה וטען כי ז'יראר הוא כמו אבא בשבילו: "הוא אומר לי 'בן, בוא לכאן', אני מכבד אותו מאוד. הוא נתן לי הרבה ביטחון וזה בדיוק מה שהייתי צריך".

הרצף המרשים זיכה את הגנת ליל בכינוי "פורט נוקס" (הבניין המבוצר בו מאוחסנים מטילי הזהב של ארצות הברית) בעוד אניימה הוא "המלאך השומר", גם בזכות יכולתו בין הקורות וגם כתוצאה מאזכוריו התמידיים של אלוהים. "אני תמיד חיובי, תמיד האמנתי בהזדמנות שנייה ואני מודה לאלוהים על כך", אמר אניימה. "לא חזרתי שונה. נשארתי בדיוק אותו דבר, גם המוראל שלי לא נפגע. אני משחק מאחורי חבר'ה נהדרים, באמת אנשים טובים. יש אווירה מיוחדת ואנחנו שומרים על שער נקי בזכות העבודה המשותפת. אנחנו אולי לא הכי חזקים, זו אולי לא הקבוצה הכי עשירה, אבל קשה לשבור אותנו! אנחנו יוצרים יחד חומה".

רובין ביירנר, מומחה הליגה הצרפתית של אתר Goal.com, מדגיש גם הוא את חשיבות הסולידריות ההגנתית ומבקש לצנן מעט את ההתלהבות. "יש לאניימה רפלקסים מצוינים וקשה להכניע אותו באחד על אחד, אבל יש לו בעיות להתמודד עם הגבהות מהצדדים ולכן צריך לתת גם קרדיט גדול להגנה שלו. סימון קיאר בעונה גדולה ובכלל הבלמים נהדרים", אמר בריינר לוואלה! ספורט. "אניימה היה אניגמה עבור אוהדי ליל כי לא קיבל הזדמנויות בעונה הקודמת, עד שהגיע ז'יראר ושינה את הכול. עכשיו אנחנו יודעים שהוא אחד השוערים הטובים בצרפת, ובאפריקה כבר שנים הוא מספר 1".

מעמדו הבלתי מעורער של אניימה בנבחרת ניגריה, כנראה בדרך לשבירת שיא ההופעות, שומר אותו בכל מקרה בטופ של אפריקה. הוא רוצה להיות גם בטופ של אירופה, וזה עוד יכול לקרות. אניימה, למי ששכח, נמצא בשנת חוזה. ההתקשרות שלו עם ליל מגיעה לסיומה ביוני 2014, כך שלמעשה מינואר הוא יכול לנהל משא ומתן עם מועדונים אחרים. כושרו הנוכחי והעובדה כי יהפוך לשחקן חופשי לפני המונדיאל, הופכים אותו לאחד השוערים המבוקשים באירופה. באנגליה דיווחו על התעניינות של ארסנל וסנדרלנד, בצרפת מדברים על ליון ואופציות נוספות יעלו בקרוב. המגן פרנק בריה מקווה שהשוער יישאר בליל והבטיח: "עוד לא ראיתם כלום. ויני הוא אחד השוערים הטובים שראיתי בחיי". האם ביום ראשון אניימה יגרום לרדאמל פלקאו להגיע למסקנה דומה?

וינסנט אניימה שוער ליל עם דויד רוזנהאל. GettyImages
"כיף לשחק עם החבר'ה האלה, אנחנו יוצרים יחד חומה". וינסנט אניימה עם דויד רוזנהאל/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully