וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אביחי וקיים: אביחי ידין הופך להיות המנהיג של מכבי חיפה

27.10.2013 / 16:46

טראומת עזיבת הפועל תל אביב כאבה, הדומיננטיות נעלמה והפציעות עצרו, אבל אחרי שנה קשה במיוחד, אביחי ידין חוזר לעצמו והופך להיות מה שמכבי חיפה מצפה שיהיה - מנהיג אמיתי במרכז השדה

6 בספטמבר 2012, דופק גבוה הורגש בעיר הכרמל. לראשונה מזה שנים, מכבי חיפה הפסידה בשני מחזורי הפתיחה ואם זה לא הספיק, תמיר כהן, שסומן על ידי המאמן ראובן עטר כבורג חשוב במערך, שבר את רגלו כמה ימים לפני כן והצפי היה שיזדקק לשלושה חודשים החלמה לפחות. בכל אופן, הירוקים כבר הבינו כי חוליית הקישור צריכה חיזוק. ביום פציעתו של כהן וללא קשר אליה, הוחתם בקבוצה קשר בני סכנין ג'ואל דמאו. עטר היה זה שהעדיף את דמאו על פני קשר הפועל תל אביב אביחי ידין. החששות הכבדים שהיו עם פציעתו של כהן התחלפו בתחושות אופטימיות בשל הגעתו של דמאו.

20:30, ספורט1: מכבי חיפה - הפועל חיפה

אייל משומר: "בהמשך נדבר על תארים"

תמונת מחזור: סיכום המחזור השביעי בליגת העל

מכבי חיפה- בני סכנין צילום: אבישי אהקויז. מכבי חיפה
"אפשר לראות שיש מנהיג חדש לקישור בקבוצה". ידין/מכבי חיפה

האופטימיות הייתה זמנית בלבד. שני משחקים בדיוק לקח להנהלת מכבי חיפה להבין שעטר טעה בהחתמת קשר סכנין ולמעשה, ההחלטה הזו הייתה הנורה האדומה הראשונה שנדלקה אצל ההנהלה הירוקה לגבי המאמן הטרי. אחרי המחזור השלישי, כשלחיפה הייתה נקודה אחת מתשע אפשרויות, שחר החליט לחדש את המשא ומתן עם הפועל תל אביב על רכישתו של ידין. ביום האחרון של מועד ההעברות תנאי המעבר סוכמו וידין עבר לחיפה תמורת 270 אלף יורו וחתם לחמש שנים במועדון. העסקה סוכמה ללא ידיעתו של עטר ולקראת ערב המאמן קיבל טלפון מהנשיא, יעקב שחר: "למרות שזו לא היום הולדת שלך", אמר לו שחר. "קניתי לך מתנה. ידין מצטרף לקבוצה".

שנה עברה וידין סופסוף הגיע לכפר גלים. "אפשר לראות שיש מנהיג חדש לקישור בקבוצה", טוען גורם בכיר במועדון. "בשבועות האחרונים אביחי יותר ויותר דומיננטי בקבוצה, מלכד מסביבו את השחקנים הצעירים של המועדון ולוקח מנהיגות. הוא זה שאמור להנהיג את הקבוצה בשנים הקרובות וכולם פה מאמינים בו". זה הלך הרוח במועדון הירוק כשמדברים על ידין. אחרי קשיי ההסתגלות והפציעות, ידין הופך מעוד שחקן סגל לאחד החשובים במערך של אריק בנאדו. אולם הדרך עוד ארוכה לחזור ולהיות ידין של הפועל תל אביב. גם השחקן עצמו מבין שלאור הרזומה הנפלא מצפים ממנו ליותר והוא עדיין צריך להוכיח את עצמו ולהראות שהוא מסוגל להביא לחיפה את השינוי שבנאדו כל כך מחכה לו.

ראובן עטר מאמן מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
חשש מהבאזז סביב ידין. עטר/אדריאן הרבשטיין

את הסיפור על ידין וכיצד הפך לתקווה הגדולה בירוק אי אפשר להתחיל לספר עם הגעתו למועדון. אם מישהו היה אומר לקשר בסיום עונת 2011/12 שבעונה הבאה הוא יהיה שחקן מכבי חיפה, כנראה היה שומע צחוק גדול. באותו קיץ ידין היה שקוע בחלומות על הליגה הספרדית. בהפועל תל אביב האמינו גם שהקשר יימכר לקבוצה מאירופה ולכן לא כללו אותו בסגל למחנה האימונים. אך רצונות לחוד ומציאות לחוד. לא רק שידין לא עבר לאירופה, אלא שבין הקשר למועדון האדום התנהל קרב מאחורי הקלעים שהגיע להשמצות של ממש. בסופו של דבר, העימות והמחסור במזומנים הובילו למכירתו של ידין לחיפה, שם התקבל על תקן משיח קטן.

"הסיפור עם הפועל תל אביב כאב מאוד לאביחי", טוען אחד המקורבים לקשר. "הוא לא האמין שהחיבור שלו עם המועדון והאוהדים יתנפץ בשנייה וכל מה שהוא עשה שם יימחק כלא היה. למרות שנראה מהשנייה הראשונה בחיפה שהוא הגיע בטירוף, לקח לו זמן להתאושש מהמכה הנפשית שחטף".

על פניו באמת היה נראה שאחרי קיץ קשה ידין מצא בית חם שיקלוט אותו. עם החימום הראשון שלו בקרית אליעזר, הקהל השתולל משמחה ולמרות ההפסד למ.ס אשדוד (1:0), התחושה במועדון הייתה שהגיע המנהיג החדש לקישור שעטר כל כך שיווע לו. "זו לא הייתה הבלחה של הרגע האחרון", אומר גורם במכבי חיפה. "ידין לא הגיע כעוד שחקן, אלא עם מחשבה שהוא זה שאמור להנהיג את הקישור בשנים הקרובות". בחיפה מספרים שעטר קצת חשש מהבאזז הגדול שנוצר ולקח לו זמן עד שלמעשה נתן לו מקום של קבע בהרכב. עם ההגעה של בנאדו למועדון, המעמד המקצועי של ידין השתפר משמעותית. היכולת? זה כבר היה סיפור אחר.

הדומיננטיות שאפיינה את ידין בהפועל תל אביב עדיין לא באה לידי ביטוי בירוק. חבריו מספרים שהיה לו קשה עם המעבר, שלקח זמן עד שהרגיש ממש שייך לקבוצה. עד כמה ידין יכול להיות דומיננטי? הנה דוגמה. בעונתו האחרונה בהפועל תל אביב הפך הקשר להיות המורד הגדול בדרור קשטן. ידין הביע את תסכולו לא פעם כנגד המאמן לפני השחקנים ואף קרא תיגר על השועל הוותיק. כשקשטן פוטר מהפועל הוא תלה לא מעט מהאחריות על ידין. למעשה כשהתפרקה קבוצת החלומות שזכתה בדאבל, ידין היה אחד השרידים האחרונים והפך להיות אחד השחקנים המובילים. "זה חלק מהבעיה שהייתה לאביחי", טוענים בהפועל. "בשלב כלשהו הוא הרגיש שיש לו הרבה כוח במועדון ועשה דברים שלשחקנים אחרים לא היה אומץ, אבל בסופו של דבר גם האגו שלו הביא לפיצוץ עם הקבוצה. בעניין הזה, אם הוא לא למד לקח, הוא גם עשוי לקבל סטירה בחיפה".

מאמן הפועל תל אביב דרור קשטן. רויטרס
כשקשטן פוטר מהפועל הוא תלה לא מעט מהאחריות על ידין/רויטרס

אחרי הגדילה במעמד, ידין הגיע לחיפה בקטן. בשלב הראשון היה שקט מאוד ואט אט נפתח כמו פרח. גם הפציעות הוציאו אותו מהתמונה. חשוב לזכור שבדצמבר שבר הקשר את אצבעו ונעדר כמעט שלושה חודשים. באפריל חזר, אך כעבור מספר שבועות נאלץ לעבור אורתוסקופיה בברכו ושוב נפרד מהמגרשים עד הקיץ האחרון, שגם במהלכו עבר שיקום והחל מאוחר בהכנות. בנאדו שילב אותו בקצב איטי עד שזה השתלט על ההרכב. בחיפה מדברים על מנהיג שקט. כל מה שידין לא היה בהפועל תל אביב.

היחסים שלו עם הקפטן יניב קטן טובים והשניים נותנים כבוד אחד לשני. בכלל, בכרמל יודעים לספר שבשבועות האחרונים ידין משמש כדוגמה לצעירים ובעצם הפך להיות אחד המנהיגים כחבר'ה כשהוא מאגד מסביבו צעירים כמו אייל גולסה, שמעון אבוחצירא, חן עזרא ואחרים. רק לפני כמה שבועות במסיבת הקריוקי שארגן אבוחצירא ידין ניהל את הערב והיה אחראי על הבידור: "כבר בעונה שעברה הוא סוג של ליצן חיובי, תמיד הביא מצב רוח", אומרים בחיפה. "העונה הוא לא רק זה. מאז שהוא התחתן, יש תחושה שהוא התבגר במחשבה שלו ומשפיע על כולם בצורה חיובית". גם החיבור עם האוהדים שלו מצוין ולראיה העידוד המסיבי שקיבל בפתח תקוה. בנוסף, מול שחטאר קרגאנדי בליגה האירופית במועדון לא הפסיקו לשבח אותו כאשר גם אחרי השער המצמק וגם אחרי שער השוויון תפס שחקנים בחלוצה ואמר להם: "אנחנו מנצחים, אסור לוותר".

גם ברמה המקצועית אפשר לזהות שיפור של ממש אצל ידין בשבועות האחרונים: "ככל שהוא משחק יותר, הוא יותר ויותר דומיננטי על המגרש ועושה דברים מדהימים", אומרים במועדון. אולם מהבחינה הזו צריך קצת לחזור אחורה. כשידין הגיע להפועל תל אביב מהפועל כפר סבא, גוטמן לא ממש האמין בו. למרות זאת הקשר לא ויתר ועבד קשה מאוד להראות למאמן הנבחרת שמקומו בהרכב. בזמנו סיפרו בוולפסון שקשה לשנות לגוטמן את הדעה על השחקנים וידין הוא בין הבודדים שהצליח. בשלב מסוים, גוטמן הפך אותו לסוג של פרויקט אישי. הוא עבד עם הקשר בעיקר על העמידה הטקטית במגרש ולימד אותו שהמיקום והמחשבה במגרש הם הכלים שלו להצלחה.

גוטמן למעשה נתן לו כמעט יד חופשית בקישור האחורי וזה החזיר לו על המגרש. כשקשטן הגיע למועדון, הקשר נהיה מתוסכל מאוד. במקום היד החופשית שקיבל מגוטמן בקישור האחורי, ידין נאלץ להתמודד עם הוראות טקטיות מדויקות של המאמן הוותיק והרגיש שהוא לא ממצה את יכולתו ולא מספיק דומיננטי במגרש. בחיפה רואים שחדוות המשחק חזרה לו. בנאדו נותן לו שטחים גדולים לכיסוי וסומך עליו כמעט בעיניים עצומות. כתוצאה מכך, במשחקים האחרונים ידין נמצא כמעט בכל מקום על המגרש והופך ממשחק למשחק לשחקן הטוב ביותר של הירוקים.

שחקני מכבי חיפה, גוסטבו בוקולי, אנדריי פיליאבסקי, אייל גולסה, אביחי ידין. AP
המטריף הלאומי. ידין והחברים בקזחסטן/AP

זה לא שחיפה המציאו פה שחקן חדש, אבל בלי שום ספק ידין פורח במחזורים האחרונים ועם הפריחה יכולים בכרמל לדבר שוב על . הדרבי החיפאי הערב (ראשון, 20:30, ספורט1) והשבועות הבאים ייתנו תשובה אם ידין יכול להביא את מה שמצפים ממנו, לשחזר את היכולת והמעמד או שיישאר שחקן טוב ולא יותר וייכנס לרשימה של שחקני רכש ישראלים שלא הצליחו לבוא לידי ביטוי בירוק. "אם אביחי בריא הוא הקשר האחורי הכי טוב בארץ", אומר סוכנו רונן קצב. "הוא שחקן שנותן את הלב והנשמה שלו בכל משחק ועולה בשיא מוטיבציה ולא משנה באיזה מצב הקבוצה. חיפה הרוויחה שחקן מצוין להרבה שנים והיא עשתה את אחת העסקאות הטובות שלה בשנים האחרונות".

גם אלי אוחנה אופטימי: "אישית אני מאוד מאמין באביחי. אני הראשון שנתן לו הזדמנות בכפר סבא והוא אחד הקשרים האחוריםי הטובים שיש בארץ. הוא שחקן שחושב הרבה, יודע למקם את עצמו, יש לו מסירות עומק מצוינות, חילוצי כדור ובעצם כל מה שצריך מקשר אחורי. הוא סבל קצת מחוסר מזל במכבי חיפה כי הפציעות שלו החזירו אותו אחורה מבחינת היכולת, אבל רואים שככל שהוא מקבל יותר דקות הוא משתפר ממשחק למשחק. לאביחי יש תכונות של מנהיג, הוא תמיד עושה אווירה טובה, משקיע וחרוץ, אבל מנהיגות לא לוקחים. אם יאפשרו לו, הוא יכול להיות אחד המנהיגים של הקבוצה בשנים הבאות".

אביחי ידין אימון פתיחה 2013. מכבי חיפה
גם האוהדים סימנו אותו/מכבי חיפה
אביחי ידין שחקן הפועל תל אביב. קובי אליהו
חלם על אירופה, נחת בכרמל. ידין/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully