וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

45 שנה ל"קפיצת המאה"

ב-18.10.68 בוב בימון זינק למרחק בלתי נתפס של 8.90 מטר במקסיקו. סיפורו של אחד משיאי העולם הגדולים בהיסטוריה, שהחזיק מעמד במשך קרוב ל-23 שנה

בוב בימון קם מהחול בקפיצה והביט לרגע קצר הצידה. הוא ידע שהתוצאה שלו מצוינת - שזו הייתה קפיצה חד פעמית - אבל כשהכרוז הכריז בהתרגשות: 8.90 מטר, הוא עדיין לא הבין. האמריקאי לא הכיר את השיטה המטרית ולא ידע לפענח את גודל ההישג. היריבים שלו הביטו בהשתאות וידעו שזה נגמר.

היום (שישי), ה-18.10.2013, מלאו 45 שנה לקפיצה שהדהימה את העולם. זמן טוב לחזור למקסיקו סיטי.

בוב בימון נחשב לפייבוריט לעמידה על ראש הפודיום בתחרות הקפיצה לרוחק באולימפיאדת 1968 במקסיקו. הישג השיא שלו לפני כן אמנם היה זכייה במדליית כסף במשחקי פאן אמריקה, אבל באותה שנה הוא ניצח ב-22 מתוך 23 התחרויות שקדמו למשחקים האולימפיים. יחד עם זאת, אף אחד לא שיער שהאתלט הקפיצי בן ה-22 יחרוט את שמו בהיסטוריה.

ההלם הכה כבר אחרי סבב הקפיצות הראשון בגמר. בימון קבע 8.90 מטרים, זינק למרחק של 8.04 המטרים בקפיצה שנייה ואחר כך פשוט ויתר על קפיצות נוספות. כולם ידעו שהזהב כבר שלו. השיא הקודם עמד עם 8.35 מטרים והשתייך לראלף בוסטון האמריקני ואיגור טר-אובנסיין הסובייטי. שיפור בלתי נתפס של 55 ס"מ.

לין דייויס הבריטי, האלוף האולימפי מ-1964, אמר לו: "הרסת את המקצוע". טר-אובנסיין שהסתפק במדליית הארד, סיכם: "ליד הקפיצה הזו כולנו נראנו כמו ילדים". זמן לא רב אחר כך הקפיצה המטאורית כבר זכתה לתואר "קפיצת המאה".

בוב בימון, קפיצה לרוחק, 1968. Douglas Miller, GettyImages
השיא הקודם עמד עם 8.35 מטר והשתייך לראלף בוסטון האמריקני ואיגור טר-אובנסיין הסובייטי. שיפור בלתי נתפס של 55 ס"מ. בימון/GettyImages, Douglas Miller

שיא העולם בקפיצה לרוחק נשבר לפני כן 13 פעמים במרחק ממוצע של שישה ס"מ. כשג'סי אוונס פרץ את מחסום שמונה המטרים וקפץ ל-8.13 במאי 1935, הוא שבר את השיא הקודם ב-15 ס"מ. זה היה השיפור הגדול ביותר בהיסטוריה, עד שהגיע בימון.

הגובה במקסיקו סיטי, 2,240 מטר מעל פני הים, עזר לאמריקאי שנהנה מפחות התנגדות באוויר ההרים. הרי באליפות הזו נשברו במקצי הגמר תשעה שיאי עולם אצל הגברים וחמישה שיאי עולם אצל הנשים, אבל מחקרים מאוחרים גילו שגם בגבהים קרובים בהרבה לגובה פני הים, הקפיצה של בימון הייתה מניבה תוצאה שנעה סביב 8.85 מטרים.

העיתונאי דיק שאפ כתב ספר שנקרא "הקפיצה המושלמת" ועיתונאי אחר תיאר את הקפיצה של בימון במילים: "האיש שראה ברק". במגזין הנחשב "ספורטס אילוסטרייטד" בחרו את קפיצה החד פעמית הזו לאחד מחמשת אירועי הספורט הגדולים של המאה ה-20.

השיא החדש החזיק מעמד 22 שנה ו-316 ימים עד שמייק פאוול קבע 8.95 מטרים באליפות העולם ב-1991 בטוקיו. בימון עצמו לא קפץ שוב מעבר למרחק של 8.22 מטרים, אבל "קפיצת המאה" תהיה שלו לעד.

בוב בימון, קופץ לרוחק לשעבר. Manuel Queimadelos Alonso, GettyImages
במגזין הנחשב "ספורטס אילוסטרייטד" בחרו את קפיצה החד פעמית הזו לאחד מחמשת אירועי הספורט הגדולים של המאה ה-20. בימון היום/GettyImages, Manuel Queimadelos Alonso
  • עוד באותו נושא:
  • בוב בימון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully