וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זמן ללכת: קארים בנזמה בדרך החוצה מריאל מדריד

4.10.2013 / 18:00

הקהל רוצה את מוראטה, לאנצ'לוטי נמאס, דשאן מבקר אותו בפומבי ורק זידאן שומר עליו. הוא כבוי, קפוא, נכנס לסחרור ולא מפסיק להחמיץ. דווקא בעונה בה קיבל את המושכות בריאל מדריד, קארים בנזמה הידרדר לשפל המדרגה. הפרידה בינואר נראית בלתי נמנעת

בדקה ה-80 למשחק הביתי של ריאל מדריד מול חטאפה (1:4) לפני כשבועיים קיבל הקהל בברנבאו את מה שרצה. כשלעמדת החילוף ניגש אלברו מוראטה, לכולם היה ברור מי הולך לפנות את מקומו. קרלו אנצ'לוטי עוד משך את החילוף, נתן לחלוץ הבכיר שלו הזדמנות להבקיע ולהשתיק את הקהל שלא הפסיק לשרוק בוז ולקרוא בשמו של מוראטה. אבל קארים בנזמה החמיץ. והחמיץ. ולקינוח נגח החוצה משני מטר מול שער ריק. כשהשלט הונף, המבט על פניו של בנזמה אמר הכול. הוא הוריד את הראש, סתם את האוזניים ומיהר להסתלק מהמקום. באותו רגע, אלברו ארבלואה זיהה היטב את המצוקה של חברו, רץ לעברו לתת כמה מילות עידוד וסימן לקהל להריע לו. ההיענות הייתה חלקית. הצרפתי ירד מהמגרש לצליל מעורב של שריקות בוז ומחיאות כפיים מאולצות.

זו הייתה אמורה להיות השנה של בנזמה. לראשונה מאז נרכש על ידי הבלאנקוס ב-2009 הוא מוצא עצמו במעמד של חלוץ בכיר וללא תחרות משחקן בעל שם, מעמדו המקצועי התחזק והוא זכה לקרדיט מההנהלה והצוות המקצועי. אלא שאוהדי ריאל הפכו אותו לשעיר לעזאזל. הם לא מרוצים מההחמצות, מהיכולת, מסגנון המשחק. הם רוצים לראות על המגרש שחקנים אחרים. הלחץ שמופעל נותן היטב את אותותיו. הצרפתי איבד ביטחון ולא מצליח למצוא את הרשת וגם תומכיו מתחילים להטיל בו ספק. בנזמה, ולא בפעם הראשונה, נמצא בשפל תדמיתי, מרה שחורה ממנה ספק אם הוא מסוגל לצאת בלי פרידה. האם השנה שהייתה אמורה להיות שלו תהפוך להיות גם האחרונה שלו בברנבאו?

שבת בספרד: ריאל חייבת נקודות בלבאנטה

קארים בנזמה שחקן ריאל מדריד. AP
זו הייתה אמורה להיות השנה שלו. בנזמה/AP

המציאות בעניין בנזמה פשוטה. גם בתקופות טובות ומוצלחות, אוהדי ריאל מדריד מעולם לא ממש אהבו אותו. "הבעיה היא שספרדים, ובמיוחד מדרילנוס, אוהבים את הכדורגל שלהם מוגש בסטייל, קלאס, ראוותנות ומעל הכול עם תשוקה", ניתח מומחה הכדורגל הספרדי גיים בלאגה. "העובדה היא שבנזמה, למרות השערים והבישולים שלו, מוגדר על ידי הציבור התובעני כמו חלב דל שומן. גונסאלו היגואין נמכר ולא הוחלף. מדריד החליטה לשחק עם מספר 9 אחד, בנזמה. רק שבנזמה לא 9 טיפוסי פשוט כי הוא לא פינישר. הוא יבקיע שערים, אבל יחמיץ לפחות את אותה הכמות בדרך. בנזמה אולי לא מרגיש אהוב על ידי האוהדים, אבל מה שיותר חשוב מבחינתו זה שהוא נהנה מהתמיכה של הנשיא פלורנטינו פרס והוא עדיין שחקן חשוב עבור ריאל מדריד".

הסלידה הזו עושה קצת עוול לבנזמה. הצרפתי כבש 91 שערים ב-191 הופעות במדי ריאל בכל המסגרות. ממוצע הבקעות של 0.476 למשחק לא נופל מאגדות כמו ראול או אמיליו בוטרגניו. בניגוד לסטיגמות, בנזמה לא שחקן עצלן ולא אנוכי. אשתקד סיים רביעי בטבלת המבשלים בליגה (אחרי אינייסטה, ליאונל מסי ומסוט אוזיל), הוא עושה הרבה תנועה במגרש, זז לאגפים ומפנה שטח לכריסטיאנו רונאלדו והחברים מהקישור. במשחק האחרון מול קופנהאגן, למשל, רץ בנזמה 9.7 קילומטר, יותר מהממוצע הקבוצתי. לא אחת אפשר לראות אותו לוחץ, רודף אחרי מגנים ועוזר להגנה בחלק המגרש של קבוצתו. אבל הקרדיט לא מגיע.

בנזמה פתח את העונה עם שני שערי ליגה בשני המחזורים הראשונים. במחזור השלישי, ב-1:3 על בילבאו, הוא לא כבש, אבל בישל פעמיים. למרות זאת ספג שריקות צורמות כשהוחלף. "דבר אחד היה ברור היום", אמר אנצ'לוטי בסיום והעביר ביקורת מרומזת. "לבנזמה שרקו ואילו אנחל די מריה זכה לקריאות עידוד מכל האצטדיון. האוהדים עוקבים מקרוב אחרי השחקנים וזה מראה לכולם שעבודה קשה זוכה למחמאות".

הדברים הללו ממחישים את הסיטואציה בה נמצא החלוץ. לעיתים נראה שלא משנה מה יעשה, בנזמה יעמוד בקו האש. שעיר לעזאזל תמידי. במובן מסוים, העבודה שלו במגרש באה רק חלקית לידי ביטוי. למשל במשחק החוץ של ריאל מול אלצ'ה החלוץ רשם חילוץ כדור אחד ועבירה אחת למרות שבילה לא מעט בעבודת הגנה. גם בכל הקשור לשערים בנזמה תקוע. הוא שיחק 746 דקות מתוך 810 של הקבוצה העונה. מצד אחד, יש לו ארבעה שערים בכל המסגרות במה שלמרבה ההפתעה מהווה את פתיחת העונה הטובה ביותר שלו במדי ריאל, אבל מצד שני, הוא לא מצא את הרשת ב-483 הדקות האחרונות בליגה. מבינים את האבסורד?

קרלו אנצ'לוטי מאמן ריאל מדריד. רויטרס
מעביר ביקורת. אנצ'לוטי/רויטרס

נחזור מעט אחורה. עוד לפני מינויו של אנצ'לוטי, קיבלה הצמרת הניהולית בריאל החלטה עקרונית למכור את היגואין ולהשאיר את בנזמה כחלוץ בודד וזאת על מנת לתת יותר דקות למוראטה וחסה הצעירים. הנשיא פלורנטינו פרס אפילו לא ניסה להכחיש: "הדעה שלי היא שבמדריד שני שחקנים בכירים אותה עמדה יכולים ליצור אפקט הפוך למצופה וראינו את זה השנה", אמר הנשיא בתום העונה. "אם זה היה תלוי בי, הייתי רוצה לראות שלושה שחקנים בקבוצה הבוגרת: חסה, אלברו מוראטה ונאצ'ו". זה אכן היה תלוי בו.

בנזמה קיבל לא מעט הצעות, אבל הבלאנקוס מכרו את היגואין ומיקדו את כל האנרגיות בהחתמת גארת בייל. בנזמה היה מאושר: "הוא עזב ואני אמשיך לעבוד כמו שתמיד עשיתי", אמר. הוא לא טועה. בכל עונה בשלוש השנים האחרונות בנזמה כבש יותר שערים מהיגואין בשקלול של כל המסגרות הקבוצתיות. הוא גם קיבל מז'וזה מוריניו יותר דקות משחק לעומת הארגנטינאי. אלא שככל הנראה, התחרות דווקא עשתה לו טוב.העונה אף אחד לא נושף בעורפו. לצורך הדוגמה, בנזמה פתח בכל תשעת המשחקים של ריאל העונה, מה שמעולם לא קרה לו לפני כן מאז הגיע לקבוצה. "בנזמה שיחק טוב ואני מרוצה מהעבודה שלו למעט המחסור בשערים. זו לא בעיה שהאוהדים שורקים לו בוז. לפעמים זה טוב כי זה נותן מוטיבציה לשחקן", אמר אנצ'לוטי אחרי חטאפה.

זה לא ממש עזר. הלחץ, השריקות והביקורות פשוט מפרקים אותו. בדיוק כמו במדי הטריקולור. 15 משחקים רצופים (מאז מאי 2012) לא כבש בנזמה במדי נבחרת צרפת והקהל כבר מזמן יצא נגדו. אחרי שני השערים בפתיחת העונה, העניק דידייה דשאן לחלוץ את חולצת במשחק בגאורגיה (0:0), אבל בנזמה היה חלש וכשיצא בדקה ה-62, המאמן כלל לא הביט לעברו. מיד לאחר המשחק אמר דשאן: "בנזמה לא טאבו, אבל הוא לא הבעיה. יש לי 11 בעיות". אלא שהתקשורת לחצה. סקר שערך "פראנס פוטבול" בין גולשיו העלה שכ-60 אחוז איבדו את האמון בחלוץ. אז דשאן התרצה ובנזמה ישב 90 דקות על הספסל ארבעה ימים לאחר מכן מול בלארוס.

אלא שדשאן מבין ושם את האצבע על הנקודה בה אנצ'לוטי כנראה עדיין לא מוכן להודות. "הוא יודע מה אני מצפה ממנו ומבין שהוא יכול לתת יותר", אמר הצרפתי בשבוע שעבר לתקשורת בארצו. "הבעיה איתו שהוא לא יעיל כבר זמן רב. הוא אומר שהביקורת לא משפיעה עליו, אבל מתקבל ממנו הרושם של שחקן שלא במצב טוב. אנחנו מדברים על חוסר ביטחון ולפעמים צריך גם קצת מזל. מה שמפריד חלוצים גדולים מאחרים זה היעילות, אבל כולם עוברים תקופות קשות".

דידיה דשאן מאמן נבחרת צרפת. AP
גם בנבחרת לא מרוצים. דשאן/AP

מאז פגרת המשחקים הבינלאומיים בספטמבר, בנזמה נכנס למשבר שהולך ומחריף. הוא מחמיץ, הוא קפוא, הוא כבוי, הוא שומע שריקות בוז מהקהל שלו וקורא ביקורות בתקשורת. קל לבקר את בנזמה. עיתונאים שמסקרים את ריאל טוענים בשיחות סגורות שמדובר בשחקן לא אהוב, טיפוס מגעיל ולא ידידותי שקל לחכות לו בפינה. סיפורים על בילויים (למשל עם זונה בלגית ממין זכר) או נהיגה במהירות מופרזת תופסים כותרות ולא תורמים לתדמית ההולכת ומידרדרת של הצרפתי.

בנזמה נשאב לסחרור והוא מתקשה לצאת ממנו. במהלך הדרבי נקלע לוויכוח קולני עם פפה. אמנם בשיחה שנערכה יומיים לאחר המשחק, לקחו שחקנים את הצד של בנזמה ודרשו מפפה להתנצל, אבל זה לא עזר במיוחד. גם במערכת היחסים עם הקהל, עמדו השחקנים לצד חברם ודי מריה אף כינה את שריקות בוז: "מכוערות". אלא שבמדריד מספרים שלמרות התמיכה מחדר ההלבשה, בנזמה הולך ונעלם. "הפנמתי את המסר מהאוהדים ואני מכבד את הדעה שלהם", אמר אחרי הניצחון על קופנהאגן. "הרגשתי נוח על המגרש. אנצ'לוטי אמר לי שאני צריך ליהנות כדי שאוכל להצליח. האוהדים דורשים מאיתנו ואני מבין אותם".

גם לאנצ'לוטי עצמו מתחיל להימאס מהיכולת החלשה של החלוץ הבכיר בסגל שלו. כבר לקראת קופנהאגן הוא שקל לספסל את החלוץ, אבל שוכנע אחרת. המשכנע היה לא אחר מאשר העוזר זינדין זידאן, האיש הקרוב ביותר לבנזמה בריאל מדריד. בעבר, זידאן עבד לא מעט באחד על אחד עם בנזמה והשניים ערכו שיחות אישיות ארוכות. כשמוריניו הזיז את זידאן הצידה, הכושר של בנזמה ירד פלאים בעונה שעברה. במדריד מספרים שבקיץ 2011 שלח זידאן את החלוץ לאתר ספא על גבול איטליה-אוסטריה אליו מגיעים על מנת להוריד במשקל. החלוץ המשיך לעונתו הטובה ביותר עם 32 שערים בכל המסגרות בדרך לאליפות. השנה זידאן חזר בתפקיד חדש. השניים נראים לא אחת מסתודדים וצוחקים באימון. בנזמה אף טען בעבר שזידאן הוא כמו "אח גדול עבורו".

לא בטוח שגם האח הגדול יכול למנוע את הפרידה ההולכת ומתבקשת. לא מעט קולות בריאל ומסביבה טוענים בתוקף שקבוצה עם מטרות ושאיפות בכל המפעלים לא יכולה להסתדר עם חלוץ בכיר אחד. הרי ללא קשר לכושרו הנורא של החלוץ, פציעה תשאיר את אנצ'לוטי בלי אופציה בכירה בעמדת החלוץ (כל עוד רונאלדו ממשיך לסרב לשחק כחלוץ מרכזי) ותיצור בעיה לא פשוטה. לא מן הנמנע שבינואר ריאל תחפש עוד אופציה התקפית. כשברקע רוחשות השמועות לגבי התעניינות בבנזמה מצד מוריניו וצ'לסי, ונגר וארסנל והבכירות העשירות בצרפת, ייתכן שבריאל לא יתנגדו לאזן את העסקה עם מכירת הצרפתי. האמת, אחרי ארבע שנים של סבל והשמצות, גם לו לא יזיק איזה שינוי אווירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully