וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל הדרך למאטה: העימות המרתק בין חואן מאטה וז'וזה מוריניו בצ'לסי

27.9.2013 / 7:00

למרות המהומה שיצר באנגליה, העימות בין ז'וזה מוריניו לחואן מאטה אינו אישי. הדחתו של כוכב צ'לסי מספקת הצצה מרהיבה למוח הכדורגל המבריק של אחד המאמנים הטובים בעולם. לצורת החשיבה, לטקטיקה המלומדת ולא מעט דברים נסתרים מהעין. ברצלונה תשמח לזכות בשלל

וידאו: רויטרס, עריכה: טל רזניק

בוידאו: אנדרה וילאש בואש מדבר לקראת טוטנהאם - צ'לסי בשבת

מאז חזר ללונדון, גורם ז'וזה מוריניו עונג אמיתי לאלה המתעניינים בטקטיקה. המאמן הפורטוגלי, שהתגעגע לתקשורת הבריטית אחרי חוויותיו באיטליה ובספרד, מפנק אותה באמירות כנות באופן חריג בנושאי המערכים וניהול המשחק. אנשי מקצוע לא מעטים מספקים מדי פעם הצצה למחשבותיהם, אולם מוריניו עושה זאת באופן גלוי, על סף אובססיה. הוא מעניק הסברים מפורטים ומעמיקים לשיקוליו, ולכן קל יותר למתבונן מהצד להבין את מהות הסוגיה הבוערת ביותר בממלכה בימים אלה – הדחתו הסנסציונית של חואן מאטה מהאולימפוס בסטמפורד ברידג'.

פרשה זו ממש לא יכולה היתה להפתיע את מי שעקב אחרי ההתבטאויות של המיוחד מאז הגעתו לצ'לסי. היא התפתחה בהדרגה ובאיטיות, ונובעת מהסירוב הטבעי של מוריניו לקבל דברים כמובנים מאליהם. זה נמצא אצלו בדם – הוא חייב לבחון כל דבר בעצמו ולהגיע למסקנות לבד. הישגי העבר לא משחקים תפקיד אצל מוריניו, לטוב ולרע.

וילאש בואש: "יכולתי לתת למוריניו יותר, אבל הוא לא רוצה מישהו לידו"

אוהד צ'לסי דורש מז'וזה מוריניו להכניס את חואן מאטה להרכב. רויטרס
הקהל של הבלוז חצוי בסוגיה המרתקת/רויטרס

כולם שווים בפני המיוחד

כאשר פפ גווארדיולה קודם לקבוצה הבכירה של ברצלונה בקיץ 2008, החלטתו הראשונה בבניית הסגל היתה להיפטר מרונאלדיניו ומדקו, שלא התאימו להשקפת עולמו. מנגד, אף שחקן משמעותי לא הועזב מצ'לסי מיד בעקבות הגעתו של מוריניו. השמות הבולטים ביותר שנטשו ביולי, וגם הם באופן זמני בהשאלה, הם אוריול רומאו ומרקו מארין, אשר צברו יחדיו שישה משחקי ליגה בהרכב בעונה שעברה. הבוס החדש פתח דף חדש עבור כל שחקני הסגל ודיבר על כך ארוכות.

כאשר התראיין לעיתון גרדיאן ביולי, סיפר מוריניו על הכנותיו הטקטיות: "נתחיל את העונה במערך שאני אוהב יותר מכל, 1-3-2-4, ופעמים רבות נשחק עם שני קשרים אחוריים ופליימייקר, מספר 10. בסגל הזה יש הרבה שחקנים שאוהבים להיות מספר 10 – גם קווין דה בריינה, גם אוסקר, גם חואן מאטה וגם אדן הזאר. עבור כולם זה מקום טבעי על המגרש". הנה לכם תמרור אזהרה ראשון עבור הספרדי – לא רק שהוא נכלל ברשימה אחת לצד שחקנים אחרים, אלא אפילו שולב בה במקום השלישי. זה לא אומר שדה בריינה נתפס כאופציה המועדפת של מוריניו, אבל הפורטוגלי סידר את השחקנים בכוונה באופן אקראי. כך הוא מעביר מסרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
ז'וזה מוריניו, מאמן צ'לסי. רויטרס
המסר הראשון הגיע כבר בקיץ. מוריניו/רויטרס

בניטס לא ראה בו פגם

כאשר רוברטו די מתאו ורפא בניטס אימנו את צ'לסי, מעמדו של מאטה כעושה משחק היה מובטח. הוא תמיד ראה את עצמו ככזה, והכל התחיל עוד כאשר יוסי בניון ויתר לטובת הרכש החדש מוולנסיה על החולצה הכחולה עם מספר 10 על הגב בקיץ 2011. מאטה נבחר לשחקן העונה של צ'לסי פעמיים בשנתיים שבילה במועדון עד כה. הוא סיפק 12 שערים ו-20 בישולים בכל המסגרות בעונתו הראשונה, למרות שבתחילתה ראה בו אנדרה וילאש בואש שחקן אגף. הוא הוכתר לאיש המשחק בניצחון על ליברפול בגמר הגביע, ותרומתו היתה רבה מאוד גם לזכיה בליגת האלופות.

בעונה שעברה שיפר הספרדי את המספרים באופן ניכר ל-20 שערים ו-35 אסיסטים בכל המסגרות. זהו מאזן של סופר-סטאר אמיתי – מאטה היה מעורב ישירות ביותר משליש מהכיבושים של הקבוצה. היציעים התאהבו בו, והוא זכה לשבחים מכל הכיוונים. "מאטה הוא אחד השחקנים הטובים בליגה. הוא מסוכן בתוך הרחבה ומחוץ לרחבה, נע היטב על המגרש, חכם ופיקח, והשמירה עליו קשה. הוא עושה את ההבדל כאשר אנחנו עם הכדור ועובד קשה גם כאשר הכדור אצל היריבה", הצהיר בניטס. ואולם, אצל מוריניו הכל התחיל מאפס.

חואן מאטה שחקן צ'לסי. Mike Hewitt, GettyImages
מאזן של סופר-סטאר אמיתי בעונה שעברה בינתיים לא מספיק. מאטה/GettyImages, Mike Hewitt

אוסקר זוכה בתפקיד

"אני צריך להכיר את מאטה טוב יותר", אמר מוריניו ביולי. "לפעמים אני אוהב לשלב שחקני אגף עם הרגל ההפוכה, ומאטה הוא השמאלי היחיד אצלנו שיכול לתפקד מימין. התחרות תהיה קשה. אנדרה שורלה, דה בריינה, מאטה, אוסקר, הזאר ו-ויקטור מוזס ייאבקו על שלוש עמדות על המגרש. האופציות מגוונות הרבה יותר בהשוואה לעונה שעברה. אלה עמדות חשובות מבחינתי, השחקנים האלה צריכים לשחק בקצב גבוה, ולכן המבחר מצוין עבורי. זה פנטסטי". עוד תמרור אזהרה עבור הספרדי. מוריניו לא רק ראה בו שווה בין שווים, אלא גם שקל את כל האפשרויות, כולל שילובו באגף. בסגל הסופי החליף ברגע האחרון וויליאן הברזילאי שהוחתם מאנז'י מחצ'קלה את מוזס שהושאל לליברפול, אך זה לא שינה מהותית את התמונה מבחינת מאטה.

בתום משחקי ההכנה ואחרי בחינה מעמיקה של הסגל הגיע מוריניו למסקנה חד משמעית – אוסקר יהיה מספר 10 שלו. יש שיחלקו על כך, אבל האתגר שלהם בוויכוח יהיה עצום. למעשה, הבחירה של המיוחד נראית הגיונית ביותר. ראשית, אוסקר הוא הפליימייקר בהרכב נבחרת ברזיל. זה התפקיד שפליפה סקולארי מייעד לו במונדיאל הביתי, ויש לו נסיון בו. שנית, אוסקר מעולם לא איכזב בעמדה זו בצ'לסי. אחד המשחקים הטובים שלו, אם לא הטוב ביותר, היה לפני שנה נגד יובנטוס בליגת האלופות, כאשר מאטה לא היה כשיר ונותר על הספסל. זה נגמר עם צמד של הברזילאי, כולל אחד השערים המרהיבים של העונה כולה באירופה.

שחקן צ'לסי אוסקר חוגג. רויטרס
קשה להתווכח עם ההחלטה של מוריניו לתת את המושכות לאוסקר/רויטרס

"לא אשמתו שהורגל אחרת"

מוריניו פירט את השיקולים היטב בשבוע שעבר, אחרי שאוסקר נבחר לשחקן המצטיין בניצחון על פולהאם: "אני מבין שאנשים רבים מעדיפים לראות בעמדה זו את מאטה, אבל אני לא מוכן לשנות את מיקומו של אוסקר. הוא מעניק לנו יצירתיות, אבל טוב מאוד גם במשחק לחץ כשהכדור לא אצלנו, אפילו אם היריבה משחקת עם שני קשרים אחוריים". הוא לא פסל את הספרדי, אלא בדיוק להיפך. "אשמח לשלב את אוסקר ומאטה בהרכב, אבל חואן יצטרך להתאים את עצמו כדי שזה יקרה. הוא צריך ללמוד לשחק כפי שאני רוצה, להיות יציב יותר ולהשתתף יותר במשימות הגנתיות".

מוריניו אף הסביר את השינוי שעוברת הקבוצה לטעמו. בעוד בעונה שעברה היא שיחקה עם ארבעה קשרים שביצעו עבודה שחורה ושיחררו את מאטה לעסוק בבניית התקפות מתפרצות בלבד. "הוא שחקן איכותי מאוד, וחכם בדרך בה הוא משתמש בכדור", שיבח מוריניו. אלא שבעידן החדש, צ'לסי יוזמת יותר בעצמה, שחקנים רבים יותר נשלחים קדימה והדבר מצריך את כולם גם לחזור להגנה. "זו לא אשמתו של מאטה שהוא הורגל למציאות אחרת", קבע המיוחד.

מאמן צ'לסי רפא בניטס לצד חואן מאטה. Christopher Lee, GettyImages
היה רגיל לתנאים טובים יותר. מאטה עם בניטס, אשתקד/GettyImages, Christopher Lee

ממש לא מקרה קסיאס

לניתוח נקי ויסודי של המאמן עצמו אין טעם להוסיף מילים. מוריניו מעולם לא ביקר את מאטה ברמה האישית, והתייחס אך ורק להיבטים המקצועיים. הוא הזכיר את ההזדמנויות שקיבל מאטה במשחקים מול אסטון וילה ואברטון, אשר לא נוצלו. אין כאן סכסוך, ואין אפילו זכר למאבק על השליטה בחדר ההלבשה, כפי שהתרחש בין מוריניו לאיקר קסיאס בריאל מדריד. הפורטוגלי לא מפסיק לשלוח מסרים מעודדים למאטה. "התגובה שלו היתה מצוינת. העוזרים שלי סיפרו שהוא עובד קשה באימונים, ואני שמח על כך", אמר מוריניו בשבוע שעבר, והוסיף: "אהיה מאושר אם הוא יוכיח לי שטעיתי ושהוא חייב להיות בהרכב".

המצב לו אנו עדים כיום הסתמן כבר בשלהי אוגוסט, ולכן דיווחים על מכירתו של הספרדי היו הגיוניים ביותר. פריז סן ז'רמן היתה קרובה להחתימו – אם כי גם בסגל העמוס שלה היה מאטה רחוק מאוד ממקום בטוח בהרכב. בסופו של דבר, הוא נותר בסטמפורד ברידג', וכעת מדברים על עזיבה אפשרית בינואר. בניטס חושק לכאורה להתאחד איתו בנאפולי, וילאש בואש ישמח לשוב ולשתף פעולה בטוטנהאם, הפריזאים שוב בתמונה לצד מונאקו, ברצלונה רואה בו אופציה, ואפילו ולנסיה חולמת להשיב את הבן הגולה – אם כי היא ממש לא מסוגלת לעשות זאת מבחינה כלכלית.

איקר קסיאס, שוער ריאל מדריד. AP
לא מדובר כאן בעימות סטייל מוריניו-קסיאס מריאל מדריד/AP

בנבחרת הוא רגיל לספסל

בשנת המונדיאל, מציינים במולדתו, חשוב במיוחד למאטה לשחק באופן קבוע. ואולם, בנבחרת ספרד מאטה אף פעם לא היה שחקן הרכב, אלא שחקן סגל שולי יחסית. הסיבה לכך ברורה – התחרות קשה עד בלתי אפשרית. איש לא בא עד כה בטענות לויסנטה דל בוסקה בנושא, כי יחסי הכוחות ברורים. לרוע מזלו של מאטה, גם בצ'לסי מתנהל כיום מאבק איתנים על המקום בהרכב, והוא לא עונה בשלב זה על הדרישות של הבוס.

"זו תקופה קשה עבור חואן. במשך שנתיים הוא היה השחקן הטוב ביותר של צ'לסי, ולפתע הכל השתנה, אבל הוא נראה רגוע ובטוח בעצמו. אני חושב שהוא יראה לכולם שמקומו בהרכב צ'לסי", אמר השבוע סנטי קאסורלה, כוכב ארסנל וחברו של מאטה לספסל הנבחרת. אם מוריניו היה סבור אחרת, הוא היה עושה מאמצים להעזיב את הספרדי באוגוסט. הוא לא עשה זאת, ולכן אין סיבה לא להאמין לו. עוזר מאמן צ'לסי סטיב הולנד ביקש ממאטה לראות את ההתקדמות המקצועית לה זכה כריסטיאנו רונאלדו בעבודה המשותפת עם מוריניו כדוגמא למה שהוא יכול להשיג: "גם את הטובים ביותר צריך לדחוף למעלה". האם תחזיתו של קאסורלה ומשאלתו של המיוחד יתגשמו? נחיה ונראה. כלל לא בטוח שמאטה יקבל צ'אנס נוסף כבר בשבת נגד טוטנהאם.

חואן מאטה שחקן נבחרת ספרד. רויטרס
יהיה שחקן הרכב בנבחרת ספרד במונדיאל? כלל לא בטוח. מאטה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully