וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקיץ של אבירם: הבלוג של יוסיפוביץ על המקרה העצוב של העונה

המתיחויות, הלכלוכים, הפנים החמוצות והפגישות המוזרות. כיצד הפך אבירם ברוכיאן לשחקן שמעט מועדונים בישראל מוכנים לגעת בו ומדוע הוא לא מסוגל להבין את מה שמקורביו צועקים בדאגה: קפוץ על כל ההצעות שאתה דוחה. הבלוג של יוסיפון עם הסיפור הכי עצוב בכדורגל הישראלי

one

כשהמצב נהיה באמת מייאש, אבירם ברוכיאן שלח הודעה למספר אוהדי בית"ר ירושלים שקרובים אליו. יש לי הצעה מהפועל תל אביב, כתב להם, ואני עשוי ללכת. תבינו אותי, ביקש, זו הפרנסה שלי. אני רואה את האישה והילדים שלי מול העיניים. הבית שלי לא רוצה אותי ואני קרוב לעשות את הצעד הזה.

אותם אוהדים נלחצו, והחלו במכבש לחצים נוסף – אחרי רבים כאלו שהיו בקיץ האחרון. הם ניסו לשכנע כל גורם בית"רי אפשרי שיש לצרף את ברוכיאן, מתוך חשש אמיתי שאם לא, השחקן חסר-החוזה יהיה בדרך לקבוצה השנואה מכול. גורמים בבית"ר הסתקרנו, ופנו לאנשים בכירים בהפועל תל אביב כדי לבדוק אודות ההצעה המפתיעה. "כן", השיב אחד האדומים, "אנחנו מעוניינים בו ובראובן עובד".

זו בדיחה עצובה והשוואה עצובה שמסכמת קיץ עצוב, הקיץ של אבירם.

***

אבירם ברוכיאן שחקן בית"ר ירושלים. נועם מושקוביץ
"מכבי חיפה, מכבי תל אביב, הפועל תל אביב, בית"ר ירושלים – הוא לא יקבל הצעה מהמועדונים האלה. הוא צריך להבין את זה. הוא צריך להבין שמה שהוא חושב שיקרה, כנראה שלא יקרה. הוא מסרב להשלים עם המציאות". ברוכיאן מתאמן בבית"ר/נועם מושקוביץ

זה לא כדור שלג, מה שקורה לקריירה של ברוכיאן, רק בן 28. זו אם כל הסערות. ההידרדרות בלתי נתפשת, וקשה אפילו לתיאור. הראש זוכר את השנים של פעם, מוכן להישבע שהיה מדובר באחד הישראלים הטובים שיש. הקלאסה, הדיוק, העתיד היה ורוד. ואז המפולת. קצת לפני התהום היתה ההצעה מפולוניה ורשה, אבל שם, כפי שזכור, ההתרסקות רק נמשכה. הוא לא בלט ולא שיחק ועשה בעיות ועשו לו בעיות; שחקנים אחרים בקושי דיברו איתו, סיפר גורם המקורב לקבוצה. כשלא ממש רצו בו, פתאום הגיעה ההצעה המיוחלת מהפועל באר שבע.

בכתבה עליו מלפני כמעט שנה, אלישע לוי היה על סף האופטימי. "הוא היה חלוד פיזית ומנטאלית", סיפר המאמן אז. "היה נראה שהוא איבד את ההנאה מהמשחק. אבל רואים כמה הוא התקדם. את התנאים יש לו", סיכם, "עכשיו זה תלוי בו".

וככול שהמצב של באר שבע נהיה קשה, המצב של ברוכיאן נהיה קשה עוד יותר. אלישע פחות סמך על הקשר השברירי. בגלל מגוון סיבות, ועיקרן מקצועיות, לוי הוציא את ברוכיאן ממרכז העניינים. רק שישה משחקים מלאים היו לקשר בעונה שעברה. וכשעברו בבאר שבע לשיטת שני חלוצים, הדלת נסגרה סופית. "הוא קיבל את כל המפתחות להצליח", אומר גורם במועדון הדרומי, "אבל כלום לא הצליח לו, מכל מני סיבות. כשאלישע רצה יותר מחץ, הוא לא יכול היה להסתמך עליו יותר".

ואז, מספרים בבאר שבע, ברוכיאן השתנה עוד יותר. שחקנים אומרים שהוא הפך לאדם שלילי, רוטן, פרצופים קשים. תאקל פומבי בין הקשר לבין אלישע לא היה, אבל חברים לקבוצה אומרים שברוכיאן לא בדיוק החמיא למאמן בדלתיים סגורות. "ברגע שהוא הפסיק לשחק בורג מרכזי, ראית התנהגות שונה", מספר שחקן. "הוא בא על תקן כוכב ולא סיפק את המספרים שחשבו שיספק. אלישע נתן לו הכול, התייחס אליו כמו אל קטן בחיפה או אל ברדה כיום. ומה? בקושי גול אחד ובישולים רק מבעיטות חופשיות. כשהפסיקו לתת לו את המושכות, הוא נהיה שלילי. זה כמו שתגיד ליניב קטן שהוא לא בסגל, נראה איך יגיב. היינו קבוצה חלשה, וזה פשוט לא היה אותו ברוכיאן".

***

שמעון ביטון עוזר מאמן הפועל באר שבע (מימין) עם אלישע לוי. ברני ארדוב
עוד לפני שהיו צריכים לקבל את ההחלטות, הגורמים הבכירים בהפועל באר שבע ידעו: את האופציה על ברוכיאן לא נממש. הם אפילו לא חשבו על זה/ברני ארדוב

עוד לפני שהיו צריכים לקבל את ההחלטות, הגורמים הבכירים בהפועל באר שבע ידעו: את האופציה על ברוכיאן לא נממש. הם אפילו לא חשבו על זה. לקשר עדיין היה חוזה בפולוניה. הקבוצה התרסקה כלכלית וירדה לליגה הרביעית, אבל מקורב למועדון מספר שגם אם הקבוצה היתה נשארת בחיים, ברוכיאן לא היה ממשיך שם. אין סיכוי. לברוכיאן נותרה עונה בחוזה שם, והכסף כמובן לא מגיע שכן הבעלים פשט את הרגל. "המצב מסובך", מספר מקורב למועדון. ברוכיאן החליט לתבוע מאות אלפי יורו מפולוניה, על המשכורות שלא שולמו והשנה שלא כובדה. לפי מקורות שם וכאן, קשה להאמין שיראה מזה כסף.

אז לפי חוקי המשחק, ברוכיאן הפך לשחקן חופשי ויכול היה לחתום בכל קבוצה שרוצה אותו. אבל הוא לא רצה את אלה שרצו בו ואלו שהוא רצה בהן לא רצו אותו. ככל שהזמן עבר, זה נעשה קריטי יותר – ברוכיאן מפרנס את כל המשפחה המורחבת – אבל הוא מסרב להתפשר. זהו מקרה קלאסי של שחקן שלא מודע לערך הנוכחי שלו, מסרב להפנים.

ברור שיש חלום אחד – בית"ר ירושלים. ברוכיאן הגיע להתאמן בבית וגן ביום שעמית בן שושן חתם באנורתוזיס פמגוסטה. גורמים בבית"ר הבינו שבכך ירככו את זעם האוהדים על נטישת שחקני הבית. ברוכיאן היה עבורם כדור הרגעה. "היתה אפשרות שהוא יצטרף", מספר גורם בבית"ר, "אבל כלום לא הובטח לו". אבירם המשיך להתאמן בבית"ר, ובמקביל אלי טביב החליט על החתמת עומר אצילי. ביחד עם דוד רביבו וסטיבן כהן – שבאותו זמן חשבו שיישאר – לברוכיאן לא נותר מקום. ואז, גם כשכהן ירד מהפרק, הבינו בבית"ר שבכל סיטואציה שבה רביבו וברוכיאן יישבו על אותו ספסל, גם צוות מכבי אש יצטרך לשבת על אותו ספסל.

שחקני בית"ר ירושלים אבירם ברוכיאן עם סטיבן כהן. מגד גוזני
"לא יודע מי אמר לו את מה שאמר", מספר סטיבן, "אני לא לכלכתי על אבירם ברוכיאן"/מגד גוזני

למזלו הרע של ברוכיאן, היו יותר מדי דברים נגד. דריו פרננדס, אז עוד שם, וסטיבן כהן, העבירו מסרים לדרגים הגבוהים, לפיהם אם ברוכיאן יצטרף - הם יעזבו. לפרננדס חשבון פתוח איתו עוד מתקופת מלמיליאן, אצל סטיבן כהן מדובר גם בקטע מקצועי. אלי טביב שקלל את כל הנתונים, וברוכיאן נותר בחוץ. מעבר לכך, לצוות המקצועי הגיעו דיווחים מאנשים שונים במועדון. לפי אותם דיווחים, ברוכיאן לכלך על המאמן אלי כהן, על עוזרו דוד אמסלם ועל הבוס טביב. אמרו שברוכיאן טוען שהכול בבית"ר זה קומבינות ושהוא טוב בשלוש דרגות מעל כל שחקני הקישור האחרים. "לא רואה את כל העקומים האלו ממטר", אמרו שאמר.

כשברוכיאן שמע שדברים כאלו הגיעו למעלה, הוא הכחיש שאמר אותם ודאג ליזום שיחה בינו ובין הצוות המקצועי. אלי כהן ואמסלם הסכימו, רצו לפתוח דף חדש ולהשאיר פתח לעתיד. בפועל, באותה פגישה, ברוכיאן לא בא ממש לנקות את השטח. מצד אחד הסביר שלא אמר מילה רעה, אך מצד שני הסביר להם שוב שהם חייבים לצרפו לבית"ר. שהוא יוכל לעזור לבית"ר ושהוא הרבה יותר טוב מכל השחקנים הנוכחיים שם. "הסגל מלא כרגע", זו התשובה שקיבל, "בעתיד נראה". "מישהו בירושלים משגע אותו", מספר מאמן בליגת העל. "לא מובן מדוע הלך לפגישה כזו. הרי היה ברור שיגידו לו שאין לו מקום שם. ואם אתה בטוח שלא אמרת שום דבר ולא לכלכת, למה ללכת להתנצל?"

ברוכיאן הבין מאנשים שסטיבן כהן היה בין האנשים שהעבירו את הדברים שאמר, לכאורה, על הצוות המקצועי. יש המשך לטלנובלה: כשסטיבן כהן שמע שברוכיאן חושב שסטיבן כהן היה "המדליף", הוא התקשר לברוכיאן מיד כדי להבהיר שלא כך הדבר. ברוכיאן ענה, היה קצר ואמר שיחזור לכהן בהמשך. מאז ועד היום ברוכיאן לא טלפן לכהן, וכהן לא הצליח להשיג את ברוכיאן. "לא יודע מי אמר לו את מה שאמר", מספר סטיבן, "אני לא לכלכתי על אבירם ברוכיאן".

***

יובל נעים מאמן הפועל עכו. אדריאן הרבשטיין
"רציתי את אבירם לפני ארבעה חודשים כבר, וידעתי שיהיה לו קשה למצוא קבוצה אחרת. אני את ההזדמנות שלי נתתי. עכשיו יש לי בתפקיד את סטיבן כהן, גיא דיין, שחקנים נוספים. אין מה לעשות". נעים/אדריאן הרבשטיין

הלאה מבית"ר, בינתיים. לברוכיאן דווקא היו הצעות. הוא פשוט לא מוכן לשמוע. יובל נעים, למשל, רצה לצרפו להפועל עכו. אבל הסוכן אבי נמני העביר לגורמים בעכו שהם מכוונים למקומות אחרים. אנשים במעגל הקרוב טוענים שזה יותר ברוכיאן שכיוון למקומות אחרים. גורמים שדיברו עם שניהם אומרים שנמני דווקא ייעץ לברוכיאן שירידה קטנה כזו יכולה לשפץ את הקריירה המידרדרת. במשפחת ברוכיאן, לעומת זאת, יש אנשים שמאוכזבים מנמני. הם חושבים שהיה יכול להשיג לקשר קצת יותר.

"חשבנו להביא אותו", מספר נעים. "אמרו לי שרוצים למצות אפשרויות אחרות כרגע, ואמרתי 'סבבה', נאלצתי להמשיך עם אנשים אחרים. הייתי לוקח את אבירם לכל מקום שאני נמצא בו, אבל עכשיו זה כבר לא תלוי בי, זה מעבר לכוחותיי. רציתי את אבירם לפני ארבעה חודשים כבר, וידעתי שיהיה לו קשה למצוא קבוצה אחרת. אני את ההזדמנות שלי נתתי. עכשיו יש לי בתפקיד את סטיבן כהן, גיא דיין, שחקנים נוספים. אין מה לעשות".

לברוכיאן היתה לפחות עוד הצעה אחת מקבוצת תחתית מליגת העל ומכמה קבוצות בלאומית. אבל לא. הוא רצה רק טופ, בית"ר ומעלה. "הצעות יש לו", מספר גורם, "אבל הוא מחכה להצעה טובה שאני לא יודע אם תגיע. אני לא חושב שהיא תגיע, לא העונה. בסופו של דבר הוא צריך לקחת על עצמו אחריות. אם לא ייקח עכשיו את ההצעות האלו, יכול להיות שגם ההצעות האלו כבר לא יהיו. מכבי חיפה, מכבי תל אביב, הפועל תל אביב, בית"ר ירושלים – הוא לא יקבל הצעה מהמועדונים האלה. הוא צריך להבין את זה. הוא צריך להבין שמה שהוא חושב שיקרה, כנראה שלא יקרה. הוא מסרב להשלים עם המציאות".

"אף אחד לא מפריע לו למצוא קבוצה", טוען מאמן בליגת העל. "זה תלוי בו ובמה שיחליט ויעשה. אם ישחק וישקיע, יוכל להיות טוב שוב. הבעיה היא שהוא בפיגור גדול".

"מבטיחים לו דברים שלא יכולים לקרות", מוסיף גורם בליגת העל. "חשב שתהיה בית"ר, אחר כך הפועל. אלו הזיות. בבית"ר, אלי טביב לא רוצה אותו, זה מאוד פשוט. כי אני לא רואה אף שחקן בקישור שיותר טוב ממנו באופן משמעותי. אייס קרים? באמת. והפועל? אני לא יודע אם לצחוק או לבכות. אני אומר לך שגם אם אבירם היה מציע את עצמו להפועל היום, בחינם, פשוט בא לאימון ואומר 'קחו אותי', הם לא היו לוקחים. אם אכן היתה לו הצעה מעכו, הוא היה חייב לחטוף את ההצעה הזו. לא לקחת, לחטוף".

אבירם ברוכיאן שחקן הפועל באר שבע. ברני ארדוב
"המצב לא טוב בכלל, מהרבה סיבות, גם כלכלית. אני פשוט לא רואה איפה הוא יוכל לשחק, לא רואה איזו קבוצה בליגת העל תציע לו הצעה שהוא ירצה לקבל. לא רואה איך זה מסתדר"/ברני ארדוב

לקשר יש כמאה אוהדים קרובים, אנשים שחשוב להם לראותו בבית"ר – יותר ברמה הרגשית מהמקצועית. במשחק ההפסד מול הפועל חיפה אלו תלו שלט תמיכה גדול בקשר. אבל בפועל, מדובר בקומץ. כלל הקהל לא שותף לתחושות הללו. ברוכיאן עזב את מועדון הבית כשמרבית הקהל חושב שזה הצעד הנכון. האוהדים גם הבינו שלברוכיאן, בשלב ההוא, לא היה יותר מדי לתרום. כנראה שגם העונה.

"כל מי שאוהב את אבירם מבין שהמצב לא קל", אומר מאמן אחר בליגת העל. "המצב לא טוב בכלל, מהרבה סיבות, גם כלכלית. אני פשוט לא רואה איפה הוא יוכל לשחק, לא רואה איזו קבוצה בליגת העל תציע לו הצעה שהוא ירצה לקבל. לא רואה איך זה מסתדר". ונעים מקנח: "ברוכיאן יצטרך לקחת את ההזדמנות שיתנו לו. אני בטוח שגם העונה הוא מסוגל להיות שחקן פנטסטי. כי החרב לא על הצוואר, היא כבר מעבר לכך. הוא חייב להיות מצוין השנה. יש לו רק ברירה אחת – להיות מצוין".

כל מי שנהנה מכדורגל מתגעגע לברוכיאן של פעם ומקווה שהמגע איכשהו יחזור לאותו שפיץ של אותה נעל. כל מי שבקיא בכדורגל הישראלי, מבין שברוכיאן חייב להתפכח. אתה לא מה שהיית. כרגע. אתה לא כוכב ולא שחקן גדול ולא שווה את הסכומים שאתה דורש. אולי בעתיד שוב תהיה, והלוואי שכך, אבל כרגע, המניה שווה פחות. "אם אני הייתי במקומו", אומר שחקן ששיתף פעולה עם ברוכיאן גם בקבוצה וגם בנבחרות, "הייתי קופץ על עכו או קבוצה קטנה אחרת, נותן עונה טובה וחוזר לתודעה". ברור שזה מה שאבירם צריך לעשות. ברור שבשוק השחקנים הדליל גם כך, ולאור העובדה שיש מספיק קבוצות חלשות בליגה, לא הגיוני שאוטוטו אוקטובר והוא בלי בית.

בכל מקרה, אם וכאשר ברוכיאן יגיע לטדי בחזרה, מתישהו, זה יהיה כנראה כשחקן משלים. כדי שזה בכלל יקרה, הוא חייב להבין שמה שהיה, היה; הוא חייב לשחק כדורגל, וכדורגל טוב. כי עם כל הכבוד לרגש וללב ולאוהדים ולבית, אצל אלי טביב אין סנטימנטים. רק קבלות.

***

אבירם ברוכיאן סירב להגיב לכתבה.

אוהדי בית"ר ירושלים מניפים את אבירם ברוכיאן. ברני ארדוב
החלום/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully