וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טובה יותר. טובה מספיק? הבלוג של גרינוולד

20.9.2013 / 16:00

אפשר להיות בטוחים: מכבי תל אביב מודל 2013/14 תהיה איכותית יותר ומשופרת לעומת מכבי תל אביב 2012/13. אלא שבחינה של חמש המתחרות שלה על הכרטיס לפיינל פור מלמדת: לא בטוח שזה יספיק נוכח גל השינויים המרתק שעברה היורוליג עקב סנסציית אולימפיאקוס. הבלוג של גרינוולד

צילום: קובי אליהו, עריכה: טל רזניק

הנה הנחה, שהיא בחצייה הערכה ובחצייה נבואה: מכבי תל אביב תציג בעונה הקרובה קבוצה טובה יותר מאשר בעונה שעברה.

זו לא הנחה מופרכת בהתחשב בנתונים העובדתיים - 2012/13 הייתה מהעונות הכושלות ביותר בתולדות המועדון בכל הקשור לשחקני הרכש, ובלי ספק העונה החלשה ביותר של דיוויד בלאט באופן אישי.

ארבעה זרים, לא פחות, לא תפקדו לחלוטין - מלקולם תומאס, גיורגי שרמדיני, דארקו פלאניניץ' וניק קיינר מדלי - ואחד, דייויד לוגן, שמר על אי יציבות. זו הייתה אחת הקבוצות המוגבלות ביותר שהעמידה מכבי מבחינה מקצועית. והמחיר נגבה ממנה במזומן ביורוליג (3:0 מול ריאל מדריד בסדרת רבע הגמר) ובליגת העל (הפסד בגמר הפלייאוף למכבי חיפה).

קשה לראות את פארסת הזרים חוזרת על עצמה העונה. אם סופו שחורציאניטיס ואלכס טיוס (הגם שישחק כישראלי) מיודעינו יספקו את הסחורה המקצועית המצופה מהם - הרי שרק בכך טמון שדרוג גדול לעומת העונה שעברה, בזכות ביצור עמדות הפנים (בעונה שעברה החזיק שון ג'יימס את הקו הקדמי כולו על כתפיו), מה שיהיה בעל השפעה רוחבית על כל צורת המשחק של מכבי. ואם גם ג'ו אינגלס וטייריס רייס ישתלבו - ונראה שאין סיבה שלא ישתלבו - הרי שצפויה מכבי להציג קבוצה חזקה, עמוקה ואיכותית יותר ביחס לחבורת 2013 המבולבלת.

מבחינה לוגית, ההתחזקות התיאורטית הזו אמורה לקרב את מכבי לפיינל פור, אירוע שלא ביקרה בו הרבה בשנים האחרונות - רק פעם אחת מאז 2008, למעשה.

אלא שגם יריבותיה הגדולות של מכבי לא התבטלו הקיץ. וגם הן יצאו למסעות רכש מעניינים. מה שאומר שאולי מכבי, למרות הכל, בכלל התרחקה הקיץ ממקום בשלב ארבע האחרונות, שעד לא מזמן, אם יש כאלו שעדיין זוכרים, היה מובטח לה באופן כמעט קבוע.

שחקני מכבי תל אביב אלכס טיוס, סופוקליס שחורציאניטיס, שון ג'יימס. קובי אליהו
עמדות הפנים התבצרו. טיוס ושחורציאניטיס/קובי אליהו

יש אשמה אחת בכל הסיפור הזה: אולימפיאקוס. שתי הזכיות הסנסציוניות של היוונים באליפות היורוליג הרגיזו את יתר האריות; צסק"א מוסקבה, שחטפה מקלחת בלתי-נשכחת מהיוונים בחצי הגמר אשתקד (69:52), בראשן.

"זה היה קיץ מוזר עבור צסק"א", אומר ולדימיר מוז'ייצב, פרשן הכדורסל של היומון "ספורט אקספרס". "מצד אחד, ההנהלה לא הייתה מרוצה לגמרי מ(מילוש) תאודושיץ' ומ(ננאד) קרסטיץ', אבל הם מחזיקים בחוזה מובטח של בין שניים לשלושה מיליון אירו נטו כל אחד, ואי-אפשר היה לצאת מההסכמים איתם. מצד שני, בשוק לא הסתובבו שמות גדולים מדי בעמדות האלה. וצריך לזכור שבעונה שעברה, להוציא את המפלה בפיינל פור, צסק"א בסך הכול עשתה עונה טובה. לכן הרעיון המרכזי היה לנסות לשמר את מה שאפשר, ולעשות שתיים-שלוש החתמות שייתנו עוד עומק ואיכות לסגל, שהיה איכותי ממילא".

אם אתה לא יכול להיפטר מהם, דחוק אותם לספסל - ואכן, החמישייה הראשונה של צסק"א תיראה אחרת העונה. שלושת השחקנים המרכזיים שצורפו הם ג'רמי פארגו, קייל היינס ו-ויטלי פרידזון. פארגו ופרידזון יעבו את עמדות 1-2, והיינס המצוין, פעמיים אלוף היורוליג עם אולימפיאקוס, יחזק את עמדות הפנים.

שלושתם מצטרפים לשחקנים כמו ארון ג'קסון, סוני ווימס, תאודושיץ' וקרסטיץ', ומקומיים מצוינים כמו ויקטור חריאפה, סאשה קאון ואנדריי וורונצ'ביץ'.

צסק"א הרימה הקיץ את התקציב עוד במעט, אומר מוז'ייצב, לאזור ה-50 ומשהו מיליון יורו. היא עשתה את כל זה למען מטרתה המוצהרת היחידה: זכייה באליפות היורוליג.

"הסגל מספיק חזק כדי לעמוד במשימה הזו", סבור מוז'ייצב. "לדעתי, הסגל הזה יותר טוב מהסגל של העונה שעברה, וצסק"א פשוט יותר טובה ועמוקה מקבוצות כמו ברצלונה וריאל. זה טבעי כי גם התקציב שלה כמעט כפול משלהן. הבעיה היחידה יכולה להיות פסיכולוגית. ראינו בפיינל פור שהשחקנים היו במצב מנטאלי לא טוב, וזה משהו שחוששים שיגררו לעונה החדשה. הרבה שחקנים התלוננו אחרי הפיינל פור על היחס הקשה של מסינה, וזה לא משהו שאמור להשתנות.

בעונה שעברה היו דיבורים על פילוג לתת קבוצות בתוך צסק"א, כמו חבורת הרוסים וחבורת הזרים. אם הכל מסתדר מבחינה מנטאלית, אז מבחינה מקצועית אין סיבה שהעונה צסק"א לא תזכה בתואר. לדעתי היא הפייבוריטית מספר 1 לזכות ביורוליג, ולו מהסיבה שאחרי חמש שנים שוב הגיע תורה של צסק"א. חוץ מזה, יש לצסק"א את הסגל הכי טוב, את התקציב הכי גבוה, ואני לא רואה אף מועדון יורוליג, חוץ מצסק"א, שמצהיר שהמטרה היחידה היא לזכות באליפות היורוליג. אומנם, זה אולי לא רוסטר טוב כפי שהיה לפני שנתיים עם קירילנקו ושישקאוסקאס, אבל הוא טוב יותר משל המועדונים האחרים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ג'רמי פארגו שחקן פילדלפיה סיקסרס. Michael Perez, AP
צסק"א הפכה לפייבוריטית מס' 1 לזכייה ביורוליג. ג'רמי פארגו/AP, Michael Perez

גם הספרדיות הבכירות לקחו קשה את העונה שעברה וערכו הקיץ שינויים בהתאם.

ריאל מדריד, שנחשבה לפייבוריטית לזכייה ביורוליג, לראשונה מאז 1995, הושפלה בגמר בידי האדומים מפיראוס (אבל סיימה את העונה עם אליפות הליגה הספרדית). גם ריאל, בדומה לצסק"א, שמרה על שחקני המפתח שלה - הצוות הספרדי הנהדר שכולל את רודי פרננדס, פיליפה רייס, סרחיו רודריגס וסרחיו יול; וכן הזרים מרכוס סלוטר, ג'ייסי קארול וניקולה מירוטיץ'.

עיקר השינויים הגיעו בעמדות נקודתיות. טרמל דארדן הוא לא שחקן חדש - צורף לריאל מז'לגיריס בחודש מרץ אשתקד - אבל ביורוליג לא הורגש. דארדן היה מצוין בפלייאוף הספרדי ונחשב בעל מניות בכירות בזכייה של ריאל באליפות ה-ACB. הוא ממשיך, והפעם ייפתח את העונה עם הקבוצה. שחקן טרי הוא יואניס בורוסיס המצוין, שהצטרף כדי להוסיף מאסה וכוח מתחת לסלים. את עמדת הסנטר יחזק גם סאלח מג'רי, 2.17, במקור מטוניס. מג'רי הגיע מאובראדויירו הקטנה, לה עזר להגיע לראשונה בתולדותיה לפלייאוף.

בורוסיס ומג'רי מצטרפים במקומם של רפאל הטשמאייר ומירזה בגיץ', שאכזבו בשלבים המאוחרים של היורוליג. הם אמורים להרכיב קו קדמי דומיננטי יותר לעומת העונה שעברה.

"ריאל התנהלה בחוכמה הקיץ", מחמיא פאבלו מאלו דה-מולינה, עורך אתר הליגה הספרדית בכדורסל (ACB.com). "הם היו מאוד מאוכזבים מגמר היורוליג, אבל זכו בליגה, שזה לא דבר פשוט. במהלך העונה, באופן כללי, ריאל שיחקה כדורסל ספקטקולארי. יש לה הרבה חבר'ה צעירים, שאוהבים לרוץ ופשוט הרגו את רוב היריבות. הם החזירו את ריאל לגמר אחרי הרבה שנים, אל תשכח. מה שהיה חסר להם בעונה שעברה כדי להשיג עונה מושלמת זה ניסיון והגנה, ובשביל זה הביאו את בורוסיס, שהוא שחקן על בעיני. גם דארדן יכול להתברר כשחקן טופ לבל. והבחור הטוניסאי הוא פרויקט מאוד מעניין. זה גבוה אתלטי שנחשב לאחד החוסמים הטובים בספרד, והוא ריבאונדר מסוים ושחקן מהיר שמתאים למשחק ריצה שריאל אוהבת לשחק. בסה"כ, עם שלושתם, ובתוספת לניסיון שריאל רכשה מהעונה שעברה ומההפסד לאולימפיאקוס, אני חושב שהיא תהיה השנה טובה יותר".

שחקן נבחרת תוניסיה סלאח מג'רי. Christian Petersen, GettyImages
פרויקט מעניין בריאל מדריד. סאלח מג'רי/GettyImages, Christian Petersen

בניגוד לצסק"א ולריאל, שהתחזקו בנקודות ספציפיות, דווקא ברצלונה - ששמרה בשנים האחרונות על יציבות מקצועית מעוררת השתאות - החליטה לבצע מהפך מקצועי גדול. אחרי ההפסד אשתקד לריאל בחצי-גמר היורוליג ובפלייאוף הספרדי נפרדו הקטלאנים מהרבה שחקנים שצעדו איתם בשנים האחרונות: פיט מייקל, סי.ג'יי וואלאס, ג'ו אינגלס, וגם שאראס יאסקביצ'יוס וניית'ן ג'אוויי.

אלא שהשחקנים הבכירים - חואן קרלוס נבארו האגדי וארזם לורבק המצוין - ממשיכים בבלאוגראנה. כמותם גם ויקטור סאדה, אנטה טומיץ' ומרסלינו הוורטאס.

השמות החדשים מוכרים לנו: מאצ'יי לאמפה נגנב מלבוראל, ואמור לקבל רול משמעותי בעמדות הפנים; קוסטאס פפאניקולאו, מהשחקנים המחוזרים ביותר של הקיץ, הצטרף כדי לחזור את עמדות 2-3 (את ואסיליס ספאנוליס לא הצליחה ברצלונה לגנוב מאולימפיאקוס). בארסה ביצעה עוד שתי רכישות בלתי-קונבנציונאליות: ג'ואי דורסי, שפרח לפני שנתיים באולימפיאקוס ונחתך אשתקד בשל התנהלות לא הולמת, הגיע (סיים את העונה בגזיאנטפספור); וכמותו ג'ייקוב פולן, שפתח את העונה שעברה בהפועל ירושלים, נחתך, וסיים את העונה בצורה מצוינת עם בולוניה. גם בוסטיאן נאכבר הוותיק, שכיכב אשתקד בבאמברג, הצטרף כדי להוסיף נפח ויד טובה מבחוץ.

"קו הפנים של ברצלונה מפחיד", אומר דה-מולינה. "שים לב לשמות: לורבק, טומיץ', דורסי, לאמפה, נאכבר. האובדן של פיט מייקל משמעותי, אבל במקומו הגיע פפאניקולאו. פולן אמור לעלות מהספסל ולשנות את קצב המשחק, בדומה לרול שהיה של שאראס. אני חושב שברצלונה בנתה קבוצה חזקה מאוד, לא פחות מהעונה שעברה, והיא מועמדת חזקה ללכת עד הסוף בכל התחרויות".

שחקן ברצלונה אנטה טומיץ' מול שחקן קאחה לבוראל מאצ'יי לאמפה. GettyImages
ברצלונה גנבה אותו מלבוראל. מצ'איי לאמפה/GettyImages

נותרו שתי קבוצות, שמרכיבות (יחד עם השלוש שלעיל) את חבורת הצמרת של היורוליג: אולימפיאקוס ופנאתינייקוס.

אלופת היורוליג של השנתיים האחרונות, הראשונה לזכות בתואר בק-טו-בק מאז מכבי תל אביב ב-2004-2005, אומנם איבדה שחקני מפתח כמו היינס ופפאניקולאו, אבל עמדה במשימה העיקרית הקיץ: להחתים מחדש את ספאנוליס, שמטבע הדברים היה לפרי-אייג'נט המדובר ביותר בשוק.

"הוא רצה להישאר", אומר העיתונאי היווני ניקוס ורלאס. מדוע? "ההישארות של ספאנוליס נבעה מקומבינציה של כמה דברים: קודם כל, הוא רצה להישאר ביוון בגלל המשפחה. יש לו משפחה עם שלושה ילדים והוא לא מתכוון לעזוב אותם. שנית, יש לספאנוליס רגש מיוחד כלפי אולימפיאקוס. הוא עשה היסטוריה עם הקבוצה הזאת, ועבורה הוא לא עוד שחקן. מאוד מכבדים את הדעה שלו לגבי איך צריך לבנות את הקבוצה. נתנו לו להרגיש שזו הקבוצה שלו. והדבר השלישי: המשכורות באירופה נדפקו בקיץ הזה, ולמרות מה שכולם חושבים, אפילו לספאנוליס לא היו הצעות גבוהות מדי".

לפני שלוש שנים, כשחצה את הכביש מפנאתינייקוס לאולימפיאקוס, קיבל ספאנוליס חוזה של 2.4 מיליון אירו נטו בעונה. לו נותר השוק בשיא מבחינת המחיר, כפי שהיה בשנות סוף העשור הקודם, ורלאס מעריך ש"שחקן כזה - אלוף היורוליג שלוש פעמיים, מי שהביא בעצמו שני גביעים לקבוצה שהייתה אנדרדוג וזכה בתואר MVP היורוליג וכו' - היה שווה לפחות 3.5 מיליון אירו בשנה. הטורקיות, צסק"א, היו הרבה קבוצות שיכלו לשלם לו. אבל עכשיו המשכורות ירדו, וספאנוליס לא קיבל את ההצעות שאנשים שמיינו שיקבל אחרי שתי העונות ההיסטוריות האלה".

לאחר לבטים, האריך ספאנוליס את חוזהו באדומים מפיראוס לשלוש שנים. הוא צפוי לסיים את הקריירה בקבוצה. רשמית, הוא אמור להרוויח 6 מיליון אירו בסה"כ בפרק הזמן הזה - היינו, שני מיליון אירו בשנה - אבל ביוון מנחשים שאולי קיבל סכום גבוה נוסף כמענק חתימה, שיעמיד את שכרו הכולל על אותו סכום לפחות כפי שהשתכר באולימפיאקוס בשנים האחרונות.

עם ספאנוליס, ונוספים שממשיכים כמו אייסי לואו, סטראטוס פרפרוגלו, קונסטטינוס סלוקאס, ג'ורג'וס פרינטזיס ו-ואנגליס מנצאריס, שימרה אולימפיאקוס חלק מהשלד המנצח שלה. הזרים החדשים שהוחתמו שומרים על קו הרכש מהשנים האחרונות: בדומה למכבי, אלו זרים שמגיעים ברובם מקבוצות דרג-הביניים, ומקווים לבצע את קפיצת המדרגה במדי הקבוצה. סדריק סימונס, אשתקד בברינדיסי מאיטליה, בחירה 15 בדראפט 2006, אמור להיכנס בנעליו של היינס; יעזורו לו מירזה בגיץ', שהגיע מריאל מדריד, וברנט פטוויי, שפרץ במדי אגור היוונית. גם בראיינט דאנסטון, לשעבר בחולון ובבני השרון ובעונה שעברה בווארזה, ומאט לוג'סקי, המנהיג הבלתי-מעורער בשנים האחרונות של אוסטנד, צפויים ליצור תלכיד מעניין.

"האובדן של פפאניקולאו לא קל, והאובדן של היינס קשה - הוא היה אנדרסייז סנטר, שהביא אנרגיה, מהירות, ריבאונד ועזרה במשחק הריצה, ואני לא בטוח שאולימפיאקוס מצאה לו תחליף - ועדיין, אין ספק שהעובדה החשובה ביותר שהיא שספאנוליס נשאר, כי סביבו הכל בנוי", אומר ורלאס. "אולימפיאקוס חיזקה מאוד את קו החוץ שלה. המפתח של הקבוצה העונה יהיה לראות האם קו הגבוהים יגיע לרמה של קו החוץ. אם נראה שיש לאולימפיאקוס שחקן שיכול לספק פתרון הגנתי לפיק אנד רול כמו שנתן היינס, לשנות זריקות ולחסום, זו תהיה קבוצה חזקה מאוד. המפתח הוא שאולימפיאקוס בנתה קבוצה מאוד אתלטית, יותר משנה שעברה אפילו, ופטוויי ייתן המון אתלטיות ועניין בעמדה מספר 4. זה שחקן שלא הרבה מכירים, אבל הוא יכול להטביע עם הרגליים. גם דאנסטון וסימונס אתלטים. השאלה היא מי ייכנס בנעליו של היינס כדי לשמר את השיטה שעבדה כל כך טוב בשנתיים האחרונות".

שחקן אולימפיאקוס ואסיליס ספאנוליס מניף את גביע יורוליג. AP
שמרו על השלד המנצח. ואסיליס ספאנוליס/AP

פנאתינייקוס, למי ששוכח, היא אלופת יוון. היא ניצחה בסדרת גמר הפלייאוף את אולימפיאקוס, אלופת היורוליג המכהנת. היא בוודאי לא קבוצה רעה. אולי לא גדולה מאוד כפי שהייתה בימי אובראדוביץ'; אבל מאומנת וחזקה. ו-ורלאס משוכנע שפאו התחזקה מאוד. היא חולקת עם מכבי את בית ד'.

מצד אחד הלכה על בטוח, ומצד שני השאירה קצת מקום להימורים מסקרנים: דימיטריס דיאמנטידיס האריך, כצפוי, את חוזהו; וגם סטפון לאזמה, יונאס מאצ'יוליס, מיכאל בראמוס, ראמל קרי (אקס הפועל ירושלים, שהצטרף במהלך העונה שעברה מדונייצק והרשים), רוקו לני אוקיץ' וג'יימס גיסט נשארו. פאו החליטה להחזיר הביתה את מייק באטיסט ואנטוניס פוטסיס הוותיקים, שאמורים לספק עוד ניסיון ויציבות, שמעט חסרו לקבוצה בעונה שעברה.

על חשבונו של שחורציאניטיס, שעזב למכבי, צורף לוקאס מברוקפאלידיס, שהיה נהדר בשנתיים האחרונות בספרטק סנט פטרסבורג; ושאנג פינג, השחקן הסיני הראשון בתולדות היורוליג, יחזק את עמדות הפנים (אם מדובר במהלך שיווקי או מקצועי נדע בקרוב). צעירים מקומיים כמו ניקוס פפאס ו-ולדימיר יאנקוביץ' משלימים את הסגל.

"הצעירים ישחקו", משוכנע ורלאס. "הם יכולים לעשות את קפיצת המדרגה. לא כולם מכירים אותם, אבל הם חבר'ה מוכשרים שיוסיפו לפאו הרבה. פאו כמעט ולא איבדה אף שחקן מרכזי ביחס לעונה שעברה, ולכן אני מאמין שנראה קבוצה עם לפחות אותה רמה של כדורסל, ורמה או שתיים למעלה מבחינת הכימיה. יש לפאו כישרון וניסיון, והם אומרים שהם מכוונים לפיינל פור. לדעתי, הם יכולים לעשות את זה. לכל הפחות נראה שוב את פאו ואולימפיאקוס בטופ 8, ומשם הכל פתוח".

מייק באטיסט שחקן פנאתינייקוס. AP
חזר הביתה. מייק באטיסט/AP

יש קבוצות נוספות שנספר עליהן בהרחבה בשבועות הקרובים. למשל, הפרויקט המעניין של ז'ליקו אובראדוביץ' בפנרבחצ'ה-אולקר; או לבוראל קוצ'ה, קאחה לבוראל בשמה הישן (או טאו ויטוריה בשמה הישן יותר), שעברה מתיחת פנים כוללת; וגם אנדולו אפס, סיינה, מלאגה, גלאטסראי, מילאנו וקובאן יכולות להפתיע.

מכל מקום, מכבי תל אביב מכוונת לפיינל פור, והחמש הנ"ל הן שוב המועמדות הבכירות להגיע אליו. לכן כדי לחזור לאירוע הגדול של הכדורסל האירופאי תצטרך מכבי - גם אם התחזקה ביחס לעונה שעברה - לעשות משהו גדול עוד יותר על הפרקט.

האם היא מסוגלת?

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully