וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מישהו לרוץ אטו: על המעבר של סמואל אטו לצ'לסי

3.9.2013 / 11:20

אחרי ששוחרר מאנז'י חצי אירופה רדפה אחריו, אבל סמואל אטו רק רצה לחזור לזרועותיו של מוריניו ובחר בצ'לסי. הוא ויתר על 13 מיליון ליש"ט לעונה ועל מעמד של כוכב על וכעת הבלוז מקווים ל"דרוגבה 2". האם זה יוביל לזכייה רביעית של הקמרוני בליגת האלופות?

רגע אחרי שהבעלים של אנז'י מחצ'קאלה, סולימאן קרימוב, הודיע לשחקנים הבכירים והיקרים של קבוצתו כי הוא מתכנן קיצוץ משמעותי בתקציב ועליהם לחפש לעצמם קבוצות חדשות, המועדונים הגדולים של היבשת כבר עמדו בתור והחלו לחזר אחר סמואל אטו. ארסנל הייתה שם, נאפולי גיששה, ניוקאסל חלמה, אינטר האקסית קיוותה לאיחוד ואפילו לוס אנג'לס גלקסי ניסתה לפתות. אבל לקמרוני הייתה רק קבוצה אחת בראש: "הסיבה בגללה בחרתי להגיע דווקא לכאן היא פשוטה. לצ'לסי יש את ז'וזה מוריניו ולכל המועדונים האחרים אין", הוא אמר בראיון ראשון לאתר הרשמי של הבלוז לאחר שהוצג כשחקן הקבוצה, "כשאתה מכיר את מוריניו באופן אישי, אתה מגלה אדם שונה לחלוטין מהתדמית החיצונית. היה לי מאוד טוב איתו בפעם הקודמת ורציתי לשחזר את זה". בגיל 32 ואחרי שנתיים בהן נעלם כמעט לחלוטין מנוף הכדורגל האירופי, השחקן הקמרוני הגדול ביותר אי פעם חולם על קאמבק לפני הפרישה. לשם כך, הוא פנה את האיש אצלו זרח בפעם האחרונה.

לאטו ומוריניו יש מערכת יחסים ארוכה ומורכבת, שתחילתה הייתה דווקא ברגל שמאל. במרץ 2005 נפגשו ברצלונה של החלוץ וצ'לסי של המאמן לקרב ענקיות בשמינית גמר ליגת האלופות בקאמפ נואו. הבלוז עלו ליתרון, אבל בארסה השוותה ורבע שעה לסיום אטו כבש את שער הניצחון. לקראת הגומלין, הדם הרע בין הקבוצות גרם לו להגיד: "אני מעדיף למכור בוטנים בכפר בו נולדתי מאשר לשחק אי פעם עבור מועדון פאתטי כמו צ'לסי". עכשיו, מקווים במשרדי הבלוז, האוהדים יוכלו לשכוח מהאמירה האומללה הזו. אחרת לאטו עלול לצפות טיפול דומה לזה שהעניקו יציעי סטמפורד ברידג' לאחרונה לעוד אויב שהפך לאוהב - רפא בניטס.

ז'וזה מוריניו מאמן אינטר (ימין) עם סמואל אטו. Shaun Botterill, GettyImages
מערכת יחסים ארוכה, מפותלת ומוצלחת. אטו ומוריניו/GettyImages, Shaun Botterill

את אותו גומלין צ'לסי ניצחה, אבל כעבור שנה, כאשר הקבוצות נפגשו פעם נוספת באותו שלב בדיוק, אטו שוב היה זה שהכריע את מוריניו והפעם סידר לקטאלנים ניצחון 1:2 דרמטי באנגליה. בארסה צלחה את הגומלין והמשיכה כל הדרך אל התואר. מוריניו ראה את אטו, התלהב ורשם בפנקס. שנה אחרי שהמיוחד הגיע לאינטר נקרתה בפניו הזדמנות והוא מכר לברצלונה את זלאטן איברהימוביץ' תמורת 35 מיליון ליש"ט. על הדרך, הוא קיבל גם את אטו, שבדיוק סיים להניף טרבל בקטאלוניה. בעוד השבדי סבל מכל רגע בברצלונה וברח לאחר עונה, אטו נהנה מכל רגע תחת מוריניו. השחקן, שפעמים רבות נתפס כדיווה הגדולה של הכדורגל האירופי, היה מוכן לוותר על רבים מעקרונותיו כאשר מוריניו דרש זאת והתמורה הייתה בהתאם.

כבר בעונתו הראשונה באינטר הוא נרשם בספרי הזהב של המועדון. הנראזורי הוגרלו לשחק בשמינית גמר ליגת האלופות מול צ'לסי ואחרי 1:2 ביתי הם הגיעו לסטמפורד ברידג', שהיה נלהב מחזרתו של מוריניו וקיבל את פניו בצורה מדהימה, שגרמה אפילו למאמן הקשוח להתרגש. את החלומות המקומיים על קאמבק לעומת זאת, שבר אטו עם מתפרצת קטלנית 12 דקות לסיום, שקבעה 0:1 קטן וחשוב כל כך עבור מאמנו. הגרלת חצי הגמר סידרה לאינטר מפגש מול לא אחרת מאשר אותה ברצלונה הגדולה, אבל האיטלקים חגגו עם 1:3 ביתי לפני שנסעו לגומלין שהפך לאחד המשחקים המפורסמים של העשור.

מה שנחשב לאחד הניצחונות הגדולים ביותר בקריירה של מוריניו היה בכלל הפסד ואטו שיחק בו תפקיד מרכזי. לאחר שתיאגו מוטה הורחק במחצית הראשונה, אינטר עברה למגננה ענקית. הקמרוני מצא את עצמו משחק לפתע כמגן ימני וכמעט שלא יצא מהרחבה. הוא העיף כדור אחר כדור, נותר בדיוק במקום בו נאמר לו לעמוד ומילא אחר הוראותיו של מוריניו בלי לחשוב פעמיים. לצופה מהצד קשה אולי היה להאמין שמדובר באותו שחקן שרק שנה קודם לכן אמר לפפ גווארדיולה: "אני לא מוכן להקשיב לעצות שלך לגבי כיבוש שערים, כי אתה אף פעם לא שיחקת כחלוץ ואני עושה זאת כל חיי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מאמן באיירן מינכן פפ גווארדיולה. GettyImages
לא את גווארדיולה הוא דווקא ניפנף/GettyImages

בסופו של דבר, השתלם לאטו לבצע את דבריו של מוריניו. אינטר הניפה טרבל גדול בסיום אותה עונה ואטו נכנס לספרי ההיסטוריה בתור השחקן היחיד שעשה זאת בשתי עונות רצופות. הוא גם אחד מארבעת השחקנים היחידים אי פעם שזכו בליגת האלופות שנתיים ברצף, עם שתי קבוצות שונות. אגב, שלושת האחרים הם ג'רארד פיקה, מרסל דסאיי ואחד, פאולו סוזה.

אטו נשאר באינטר שנה נוספת אחרי שמוריניו הלך לריאל, אבל כמו במקרים רבים לאורך הקריירה, החיוך ירד לו במהרה מהפנים והוא נתן לכל מי שסביבו לדעת זאת. אחרי שנתיים בכחול-שחור, הוא הפתיע את עולם הכדורגל ועבר לקבוצה אלמונית בשם אנז'י מחצ'קאלה הרוסית, שקיוותה להיות כוח עולה בנוף הכדורגל. כדי שזה יקרה, ידעו באנז'י, הם יהיו חייבים להתחיל הכי מהר ולאט לאט להגביר ולשם כך, בחר הבעלים המולטי-מיליארדר סולימאן קרימוב להביא את אטו בכל מחיר. החלוץ האמין שהוא יוכל להוביל את אנז'י לתהילה ובכך לזכות בהכרה שתמיד חלם עליה. הוא לא שכח איך הוחלף, יחד עם סכום כסף לא מבוטל, תמורת זלאטן ורצה להוכיח שהוא שווה הרבה יותר. ולא פחות חשוב מכך, הוא הפך ברוסיה לשחקן עם המשכורת הגבוהה ביותר בכדורגל העולמי, 20 מיליון יורו לעונה. יותר מליאונל מסי, יותר מכריסטיאנו רונאלדו.

מעבר למשכורת, אטו זכה למעמד של מלך בקבוצתו החדשה וזה אולי היה הדבר החשוב מכל. אנז'י ממוקמת בעיר דגסטן, דרום-מערב רוסיה, ליד הגבול עם אזרבייג'אן. אלא שהעיר כל כך מסוכנת ומוכת פשע וטרור, עד ששחקני הקבוצה גרים רובם ככולם בכלל במוסקבה, 2,000 קילומטר צפונה משם. גם אימוני הקבוצה נערכים בבירה ואל המשחקים מגיעים השחקנים תחת אבטחה כבדה. אטו החליט שזה לא מספיק רחוק ועבר לגור בפריס. הכוכב הורשה להשתמש כאוות נפשו במטוס הפרטי של קרימוב והיה ממריא הביתה על בסיס שבועי. כל זה לא הפריע לו לכבוש 36 שערים ב-71 משחקים במדי הקבוצה לאורך השנתיים האחרונות.

סולימן קרימוב, בעלים אנז'י מחצ'קאלה. Sergei Rasulov, AP
החליט ללכת בענק. סולימאן קרימוב/AP, Sergei Rasulov

כנראה שזה כן הפריע לקבוצה עצמה. המעמד שאטו זכה לו היה גדול מדי והתוצאות בלטו על פני השטח. עונתו הראשונה בקבוצה הסתיימה רק במקום השמיני והשנייה, למרות שיפור, רק במקום השלישי, הרבה מתחת לחלומות של קרימוב. גם הסיפורים שעלו מתוך הקבוצה לא עשו חסד עם אטו. נטען עליו שהוא מסתכסך לא אחת עם המנג'רים בקבוצה, שהוא לא אוהב את סגנון המשחק ושהוא מעורב בקביעת ההרכב. הריבים שלו עם הכוכבים המקומיים הפכו למפורסמים והתחושה הכללית הייתה שאטו מגזים. באמצע אחד האימונים הוא רצה לפתע לשתות קוקה קולה וניגש את מכונת המשקאות שעמדה במועדון. המשקה הנחשק בדיוק אזל ואטו החליט שזה לא מקובל עליו. הוא התיישב בצידי המגרש וסירב לשוב לאימון עד אשר אחד מאנשי הקבוצה נסע לסופרמרקט מקומי וחזר עם השתייה.

בסופו של דבר, מגדל הקלפים של אנז'י קרס בעוצמה. חוס הידינק, שאימן את הקבוצה בעונה שעברה, עזב בפתאומיות לפני חודש וחצי וזמן קצר לאחר מכן הגיעה הודעתו של קרימוב בדבר קיצוצים גדולים. המיליארדר הפסיד הרבה מאוד כסף לאחרונה, לאחר שחברת האשלג בה הוא מחזיק מניות קרסה בבורסה. כעת גם צצים דיווחים לפיהם הוא עלול להיעצר בקרוב ולהיכנס לכלא על הונאה. צ'לסי לא חיכתה יותר מדי ועטה על המציאה, כשהיא מקבלת את אטו בחינם. הקמרוני, שראה לפתע את שכרו העונתי מתקזז ב-13 מיליון ליש"ט, פירסם באינסטגרם את תמונתו מוצג במדי הבלוז ולצידה מכתב מרגש לאנז'י, שמראה שלמרות כל הסיפורים והצרות, החוויה הזו הייתה מיוחדת עבורו.

"אנחנו תמיד צריכים לזכור מאיפה באנו, כדי לדעת לאן אנחנו הולכים. אני רוצה להודות מקרב לב לכל משפחת אנז'י מחצ'קאלה (מנג'רים, מאמנים, שחקנים, צוות, אוהדים), על ההרפתקאה הנפלאה שהם נתנו לי להיות חלק ממנה. אלו היו שנתיים מדהימות ואני גאה שיכולתי לתרום את תרומתי הצנועה להיסטוריה של הקבוצה. אני כותב בלב כבד ועם ראש מלא בזכרונות. בניגוד לפתגם הידוע, אתם תהיו רחוקים מהעין, אבל קרובים לליבי. להתראות אנז'י! ובעוד דף אחד בחיי נסגר, אחר נפתח. עוד דף שנכתוב יחד, פעם נוספת. תודה לכולכם על התמיכה ועל כך שאתם יוצאים עמי להרפתקאה החדשה הזו. איתכם, ההצלחה בהחלט תגיע. צ'לסי, הנה אני".

סמואל אטו שחקן אנז'י מחצ'קאלה. GettyImages
הפרידה הייתה יפה. אטו במדי אנז'י/GettyImages

אם כך, מה צ'לסי מקבלת? אין זה סוד שאטו לא היה התוכנית הראשונה של מוריניו. הפורטוגלי חלם תחילה על רדאמל פלקאו או אדינסון קבאני, אחר כך עבר לרדוף אחרי ויין רוני ולבסוף סיים עם אטו ביד. ובכל זאת, למרות שהוא היה רק הפיתרון האחרון, הבלוז מקבלים חלוץ ענק, אחד היחידים אי פעם שכבש בשני משחקי גמר ליגת האלופות וזכה במפעל שלוש פעמים. אם הוא יכבוש בגמר הקרוב ויסדר לצ'לסי ולעצמו עוד זכייה, כל הספקות ייעלמו. באנגליה גם זוכרים היטב איך דידייה דרוגבה נחת בצ'לסי בגיל מאוחר ופרח ככל שהזדקן.

גארת' מקנייט מ-"Here is the City" האנגלי כתב: "אטו הובא כדי לכבוש את המצבים שיוצרים אדן הזאר, חואן מאטה, אוסקר או וויליאן. הוא יהיה מרכז ההתקפה של צ'לסי. הוא נרכש כדי לכבוש שערים, הרבה מהם, אבל גם כדי לספק כוח פיזי בשפיץ ולהחזיק את הכדור. הוא מביא לקבוצה דברים שלחלוצים האחרים שלה אין כרגע, בין היתר המון ניסיון. חמש עונות בברצלונה ושתיים באינטר הראו שהוא יכול לשחק ברמות הגבוהות ביותר. ארבע אליפויות ושלוש זכיות בליגת האלופות הראו שהוא יודע לזכות בתארים וזו מנטליות שצ'לסי רוצה שתהיה לה".

אלא שמקנייט גם מסייג את השמחה הזו ומוסיף: "למרות היתרונות שלו, האם היה נכון להביא את אטו לטווח קצר ולא לתת לרומולו לוקאלו לרוץ עם הקבוצה? הוא יכול להיות לא פחות טוב מהקמרוני, אם רק יקבל צ'אנס. הוא אומנם עוד לא שיחק ברמות הגבוהות, אבל יש לו פוטנציאל להפוך לכוכב פרמיירליג. התחושה היא שמוריניו עדיין לא סומך על לוקאקו". ואכן, לוקאקו הצעיר, שהחמיץ ברשלנות את הפנדל האחרון וגרם לצ'לסי להפסיד את הסופרקאפ האירופי לבאיירן מינכן וגווארדיולה, נשלח ברגע האחרון של חלון ההעברות לעונת השתפשפות נוספת, הפעם באברטון.

מי שלא הלך לשום מקום בחלון ההעברות הנוכחי ויצטרך כעת להיאבק על מקומו עם אטו הוא פרננדו טורס. מוריניו כבר הבהיר את עמדתו לגבי החלוץ הספרדי ומיד לאחר שחזר לצ'לסי הוא אמר: "עד עכשיו הוא ככה-ככה בצ'לסי. מצפים ממנו ליותר בגלל הפוטנציאל שלו ובגלל מה שהוא עשה לפני שהגיע לקבוצה. אבל הוא לא כזה גרוע כמו שאנשים לפעמים עושים ממנו ,הוא ממוצע. באופן טבעי, אנשים אומרים שזו הייתה טעות לשלם עליו כל כך הרבה וזה נכון, כי זה לא עבד". רגע אחרי שאטו הוחתם נפוצו כבר שמועות לפיהן צ'לסי תקשיב להצעות לגבי טורס ובסוכנויות ההימורים הוא הפך למועמד הבכיר לעזוב את הקבוצה. כאמור, זה לא קרה ועכשיו השניים צפויים לנהל קרב מסקרן על עמדת חלוץ החוד במערך של מוריניו. למזלו של אטו, הוא כבר הוכיח בעבר שהוא לא מפחד מאף אחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully