וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יניב פירות? על הקאמבק של יניב גרין לנבחרת ישראל

12.8.2013 / 10:00

הקריירה של יניב גרין התרסקה בעקבות בחירות שגויות וכושר ירוד, עד שהחליט לוותר על משכורות שמנות והחל לדאוג למצבו הגופני. עכשיו, כשהפך שוב לסחורה מבוקשת, האם הסנטר המושמץ יוכל לחזור לשיאו ולענות לאלו שהספידו אותו במכבי תל אביב?

צילום: קובי אליהו. עריכת וידאו: טל רזניק

בוידאו: גרין מוצג כשחקן הפועל ירושלים

אפריל 2013. הפועל גלבוע/גליל התארחה בסופיה בסמוקוב לחצי גמר הליגה הבלקנית כשפגשה את קומנובו המקדונית. בקבוצה חששו מעט מהיריבה הלוחמנית, ומהסנטר הענק אורוס לוקוביץ', בנו של מאמן הקבוצה. עם פתיחת המשחק, בגלבוע גליל התבדו: מי שהשתלט על המשחק היה דווקא הסנטר שלה, יניב גרין. עם הניסיון והפיזיות שלו הגיע גרין כמעט לדאבל דאבל במחצית הראשונה וסיים את המשחק עם 19 נקודות ו-10 ריבאונדים. בסיום המשחק מאמן היריבה כבר מצא לבנו מודל לחיקוי. "אורוס צריך לראות איך הסנטר של היריבה שיחק, ולשאוף להיות כמוהו", החמיא לגרין.

האנקדוטה הקטנה הזאת מסמלת במידה רבה את התהליך שעבר גרין בעונה האחרונה. כשחתם בגלבוע גליל רבים הרימו רבה, וראו בכך מתכון לכישלון, אך ככל שהתקדמה העונה הסנטר הוכיח שכוחו במותניו. ההצלחה של גרין בגלבוע/גליל בעונה שעברה באה בניגוד גמור לקו שאפיין את הקריירה שלו בשנים האחרונות. עד ההופעות המוצלחות בקבוצה מגן נר, רשם גרין חמש עונות מאכזבות ועלו בו מחשבות רבות על כך שאולי הקריירה הגיעה לסופה. הסנטר האימתני מאליפות אירופה ב-2007 נעלם כלא היה.

אולם אחרי העונה הזאת, קבוצות בארץ התחרו על גרין כאחד המלפפונים החמים של הקיץ, הוא חתם בקבוצה עם אספירציות גבוהות כמו הפועל ירושלים ושוב חוזר לעמדת מפתח בנבחרת ישראל כפי שהוכיח במשחקי ההכנה הראשונים. אז מי הוא יניב גרין בגרסת 2013? האם העונה בגלבוע גליל הייתה הבלחה קצרה, או שמא תחילתה של תקומה? והאם כעת, במדי ירושלים, הסנטר המושמץ יוכל לענות לכל אלה שהספידו אותו במכבי תל אביב?

רביב לימונד: "לוקח זמן לחזור לכימיה שלנו"

רשמית: גל מקל לא ישתתף ביורובאסקט: "החלטה לא קלה"

שחקן נבחרת ישראל יניב גרין. ברני ארדוב
פתאום הוא הפך לאחד השחקנים המבוקשים בשוק. גרין/ברני ארדוב

התעורר מתרדמת הקיץ

קיץ 2011 היה אמור להיות זה שישנה את הקריירה של יניב גרין. הוא סיים חוזה בן שלוש שנים במכבי תל אביב בו לא זכה לדקות משחק מרובות, התאושש מפציעה בגב שהשביתה אותו לתקופה ארוכה ולמעשה היה אמור לפתוח פרק חדש בקריירה שלו. אלא שהדברים לא הלכו לפי התוכניות: גרין אמנם חתם בטראמו האיטלקית, שתלתה בו תקוות רבות, אבל מעמדו בנבחרת לראשונה זה שנים רבות הורע מאוד. ישראל שיחקה בהרכבים נמוכים, נגד סרביה הוא לא שותף ואילו נגד לטביה הוא זכה לארבע דקות בלבד.

אלא שהמשחק האחרון בטורניר, שהיה לפרוטוקול בלבד, היה שונה. גרין קלע את חמשת הנקודות האחרונות נגד איטליה, וניצח לישראל את המשחק מהקו, משם, כידוע, מעולם לא הצטיין. "דברים צריכים להשתנות כדי שאמשיך להגיע לנבחרת", אמר ושלח מסר ברור בסיום המשחק. הסנטר יצא לאיטליה, חימם בעיקר את הספסל ובאמצע העונה המצב הכלכלי של הקבוצה הוביל אותו לעזיבה מוקדמת ולסיום העונה כבר בינואר. הכל הלך הפוך.

את האימונים בקיץ 2012 פתח בידיעה שלא יהיה חלק מהקמפיין, הפעם בנסיבות משמחות יותר: חתונתו תוכננה ביום בו שיחקה הנבחרת את משחק הבכורה. במקביל, סוכנו הציע אותו למספר קבוצות בארץ, אך אלה לא ששו אלי גרין. או, כפי שמגדיר זאת בכיר בליגת העל: "לקחת שחקן שלא שיחק חמש שנים באופן סדיר, במשכורת הכי גבוהה בישראל מחוץ למכבי תל אביב? פשוט לא בא בחשבון". גרין התגלגל עד לתחילת אוקטובר ללא קבוצה, ואפילו חתימתו גלבוע גליל התאפשרה עבורו בחסד ולא בזכות. בגלבוע לא היו מרוצים ממה שיש להם ביד בעמדות הפנים, הזמינו אותו לאימונים והחתימו אותו. באותו רגע, החל גם השינוי.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
מאמן הפועל גלבוע/גליל ליאור ליובין. אדריאן הרבשטיין
הימר על גרין, ופגע. ליובין/אדריאן הרבשטיין

שחקן רעב שנותן הכל על המגרש

"בפן הפסיכולוגי יניב היה מאוד רעב, היה חשוב לו להיות בקבוצה מנצחת, ושיהיו שחקנים טובים לידו", מספר מאמן גלבוע/גליל ליאור ליובין ששיתף פעולה עם גרין כשחקן בהפועל תל אביב, ובגלבוע הפך למאמנו. "היה לו קשה להדביק את הפער בהיבט הזה, עם חוסר דקות המשחק והאלמנט הפיזי. ראו את זה לאורך כל העונה. הוא הלך והשתפר שכשהצליח להשלים את החסך של הכדורסל שהיה לו. לאט לאט זה הלך והתחבר. זה הלך והתחבר, ומאמצע העונה הוא היה מאוד דומיננטי".

בתשעת המחזורים הראשונים קלע גרין ארבע נקודות בלבד, אך עלה לכמעט 10 נקודות בממוצע בששת המשחקים שלאחר מכן, כשבשיא הוא קולע 14 נקודות ומוסיף 11 ריבאונדים בניצחון הביתי על הפועל ירושלים. "כשיניב היה במכבי ולא שיחק הרבה אז אמרו שהוא שחקן גמור. והנה - העונה הוא קיבל את האמון מהקבוצה שלו, והוא שיחק והיה טוב מאוד. אז כנראה שהכל עניין של דקות משחק. איך אתה יכול להצליח בלי לשחק?", מפרגן לו חברו לנבחרת ישראל, עידו קוז'יקרו.

ככל שהתקדמה העונה גרין הלך והשתפר, כשבתחילת ינואר כבר הודיע המאמן הלאומי אריק שיבק ששוחח עם גרין והוא צפוי לקבל זימון לסגל של הנבחרת. משחק אחרי משחק הוא הוכיח שההחלטה שלו השתלמה: במקום לרדוף אחר חוזה שמן יותר, העדיף לצבור דקות משחק בגלבוע גליל, הקטנה יותר כביכול. "יניב הוכיח שהוא רעב למשחק ולא לכסף בכך שהוא הלך לקבוצה שהיא לא מכבי תל אביב, ולא בכסף גדול", מסכים מאמן מכבי ראשון לציון רוני בוסאני שאימן את גרין בנבחרת ישראל, "הוא התאמן כמו שצריך ונתן עונה טובה. יכול להיות שאם הוא היה חושב רק על הכסף, הוא היה פורש ולא היה מסכים לקבל שכר משמעותי פחות ממה שהוא היה רגיל".

למרות ההצלחה, גרין עדיין לא התקרב לעונת השיא שלו בהפועל תל אביב או ליכולת השיא שהציג בנבחרת ישראל לפני כמה שנים. "אין ספק שזה לא אותו שחקן מלפני שש שנים", אומר רוני בוסאני, "יש איזושהי ירידה, גם בגלל שלמשך תקופה ארוכה הוא לא שיחק הרבה. אבל יניב הוא מאוד איכותי, יש לו את היכולות והתנועות. הרמה יורדת רק בגלל היכולות של הגוף. הוא לא אותו דבר כמו בצעירותו, והוא משתמש עכשיו בניסיון שלו, בידע שלו, ביכולת הטכנית שלו ופחות ביכולת הפיזית".

אחת הסיבות להצלחה של גרין היא המנוחה שקיבל הקיץ מהנבחרת. 15 שנים ברציפות בילה הסנטר בנבחרות ישראל בלי מנוחה אמיתית, כשהפעם נתן לגוף שלו מנוחה כללית. "יניב הוא שחקן עם גוף גדול שגם בתקופות היותר טובות שלו היו לו כל מיני בעיות עם הגוף שלו. יכול להיות שקיץ אחד חופשי, טיפול טוב בגוף, מנוחה וכל הדברים האלה עשו לו רק טוב", מסכים בוסאני.

יניב גרין ליאור אליהו נבחרת ישראל בכדורסל. דרור פיקלני
ושוב איתכם. גרין באימון הנבחרת/דרור פיקלני

הסחורה המבוקשת בליגה

למרות היכולת הטובה של גרין, העונה של גלבוע/גליל לא הייתה מהמוצלחות של המועדון בשנים האחרונות, וברבע גמר הפלייאוף הקבוצה נעצרה על ידי האלופה שבדרך מכבי חיפה. עם סיום העונה פנתה הפועל אילת אל השחקן, כשגם גלבוע/גליל ובני הרצליה מציעות לו סכומים די נכבדים, אך גרין העדיף להמתין ולבחון את כל האפשרויות, "פתאום מקיץ אחד שכולם פחדו להמר עליו, הוא הפך לסחורה הכי מבוקשת בליגה", אומר בכיר בליגת העל.

גרין בחר בסופו של דבר בהפועל ירושלים, בעיקר בשל הרצון שלו לשחק שני משחקים בשבוע ולטעום שוב את המסגרות האירופיות, "יניב היה אחד השמות הראשונים שבראד גרינברג העביר שהוא היה רוצה לראות בקבוצה מבין מי שנשאר בשוק", מאשר גורם בירושלים, "הוא שחקן ותיק שיכול לעזור לקבוצה בתקופת מעבר לעשות את הקפיצה קדימה, במיוחד כשיש הרבה דקות משחק פנויות בעמדות הפנים והוא הראה שהוא מסוגל לשחק טוב".

גם ליאור ליובין, שהעונה יפגוש את גרין דווקא כיריב, בטוח שירושלים וגם הסנטר עצמו עשו עסקה טובה. "יניב שחקן מצוין. לא משנה באיזו רמה תשים אותו, תמיד הוא יכול לתרום. בגיל 33 אתה מביא דברים אחרים. הניסיון שלו והנוכחות ההגנתית שיש לו משנה קבוצה ואני בטוח שהוא ישדרג את הנבחרת ואת ירושלים. הוא משרה שקט למאמן ולקבוצה על המגרש, יודע לשחק כדורסל ועבר כל כך הרבה ועם הניסיון שלו, הוא חושב קודם כל על הקבוצה, זה ערך מוסף אדיר לקבוצה חדשה. כל השילוב של הדברים הללו ביחד יגרום לו להיות טוב בכל מקום שהוא יהיה".

מאמן מכבי חיפה בראד גרינברג. אדריאן הרבשטיין
עשה עסקה טובה? גרינברג/אדריאן הרבשטיין

בדרך לשיאים בנבחרת

לפני תחילת הקמפיין הנוכחי ממוקם יניב גרין שני במספר ההופעות בנבחרת ישראל בכל הזמנים עם 157 הופעות, שני רק לדורון ג'מצ'י, ושישי בנקודות, כשיותם הלפרין עבר אותו בקיץ שעבר, עם 1,367 נקודות. אליפות אירופה הנוכחית תהיה השביעית שלו ברציפות, כשרק הידו טורקוגלו, שבמידה ויופיע לאליפות הנוכחית למרות בעיות הסמים שהעיבו על סיום העונה שלו, עוקף אותו מבין השחקנים הפעילים עם שמונה הופעות רצופות, והוא נמצא באותה רשימה מכובדת כמו טוני פארקר.

"יניב הגיע במצב הגופני הטוב ביותר שלו בחמש השנים האחרונות", החמיא לסנטר המאמן הלאומי אריק שיבק, כשבתוך הנבחרת מספרים על האווירה הטובה שמשרה גרין ועל החיוכים שהוא מפזר באימונים. התפקיד שלו כעת צפוי להיות שונה, כבר לא הגבוה המוביל, אלא מי שאמור לתת מנוחה לאלכס טיוס, אבל בנבחרת לא דואגים ובטוחים שבמצבו ובכושרו הנוכחי, הוא עוד עשוי להיות רשום על עוד טורניר נהדר של נבחרת ישראל. בינתיים במשחקי ההכנה הוא ניצל את הפציעה של טיוס והפך לגבוה המוביל.

"למרות שהוא היה השחקן הגבוה המוביל של הנבחרת, יניב אף פעם לא היה השחקן שהתרכזו בו, הכוח שלנו תמיד היה בגארדים, ויניב כמסיים מצוין ידע לנצל את זה טוב מאוד. שיתוף הפעולה בינו לבין מאיר טפירו, וגם ביני לבינו בתקופות מסוימות היה מצוין", מסביר עידו קוז'יקרו מדוע לגרין יהיה נוח גם במצב הנוכחי, "אני מאמין שיניב יודע מה הוא צריך לעשות. זה לא שבאים ונחים על זרי הדפנה, אין לי ולו תפקיד גדול מאוד. הוא ייכנס ל-3-4 דקות או יותר, ייתן גוף ומלחמה ויעשה את הדברים שעשינו עד היום בנבחרת. אין פה עניין של אגו, ואני לא חושב שיניב יעשה פרצוף אם הוא ישחק פחות או יותר, וככה זה גם צריך להיות".

עידו קוז'יקרו שחקן נבחרת ישראל. ברני ארדוב
"יניב יודע את תפקידו". קוז'יקרו/ברני ארדוב
  • עוד באותו נושא:
  • יניב גרין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully