וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרס עצמי: קבוצות ה-NBA שמחלישות את עצמן

אסף רביץ

27.7.2013 / 14:00

רונדו מביט לצדדים ורואה שממה בבוסטון, ליוטה יש חמישייה של ילדים ולפילדלפיה אפילו אין מאמן. אסף רביץ על הקבוצות שמחלישות את עצמן עכשיו כדי להפוך ללהיט של קיץ 2014 ב-NBA

לאחר שבשבוע שעבר בדקנו מה שלומן של קבוצות הצמרת, הגיע הזמן לעסוק בתחתית שצפויה להיות לא פחות עמוסה בעונה הבאה. לצד הנמושות הרגילות שמנסות להתחזק ללא הצלחה גדולה במיוחד כמו שארלוט וסקרמנטו, הקיץ הזה וידא שיהיו גם כמה נמושות מבחירה. בדרך כלל קבוצות מוותרות על עונה לאחר פתיחה חלשה ו/או מספר פציעות, הפעם לא חסרות קבוצות שמוותרת על העונה מראש.

המונח "טנקינג" נולד כדי לתאר קבוצות שמחלישות את עצמן בכוונה כדי להגדיל את הסיכוי לקבל בחירת דראפט גבוהה, הוא נפוץ במיוחד לקראת קייצים בהם הדראפט נחשב לחזק במיוחד או שהשוק החופשי יהיה עמוס במיוחד בשחקנים איכותיים. קיץ 2014 אמור לקיים את שני התנאים, עם דגש על הדראפט בראשות אנדרו וויגינס, מה שמוביל לטנקינג נטול בושה של קבוצות שאנו לא רגילים לראות בתחתית הליגה.

גם טנקינג צריך לדעת לעשות. הרבה יותר קל לקבל אותו, גם מקצועית וגם ברמה המוסרית, כחלק מתהליך אמיתי של בנייה מחדש ולא רק כניסיון לגנוב שחקן גדול בדראפט או בשוק החופשי ולבדוק מה עושים הלאה. לכן, הכתבה הזו תתעניין בשאלה המשונה - האם הקבוצה מחלישה את עצמה כמו שצריך. מבט ראשון מאפשר לחלק את הקבוצות הרלוונטיות לכאלה שהמטרה שלהם ברורה וכאלה שעדיין לא סגורות על עצמן.

אנדרו וויגינס כדורסלן קנדי. AP
: לא מעט קבוצות ב-NBA כבר מכינות את עצמן לקראתו. אנדרו וויגינס/AP

המטרה ברורה - קדימה לתחתית

יוטה:

מאז הטרייד על דרון וויליאמס, הג'אז הכניסו את עצמם למצב בעייתי - שני כוכבי הקבוצה היו אל ג'פרסון ופול מילסאפ ושני הצעירים המבטיחים היו המחליפים שלהם דריק פייבורס ואנס קאנטר. מכיוון שג'פרסון ומילסאפ לא הביאו אותם ליותר ממאבק על מקום בפלייאוף, ההחלטה המתבקשת הייתה לוותר עליהם ולהתחיל לבנות סביב המחליפים הצעירים. ההתנהלות של הנהלת יוטה בשנתיים האחרונות מעוררת לא מעט סימני שאלה, בעיקר חוסר היכולת למצוא טרייד על אחד משני שחקני הפנים המובילים במהלך העונה שעברה, אבל יכול להיות שהכול נעשה באופן מודע וכדי להוביל לקיץ הזה של בנייה מחדש.

הג'אז עושים את זה בדיוק לפי הספר - הם השתחררו מכל החוזים שלהם פרט לחוזי רוקי, בונים על צעירים שכרגע יהיו בתחתית אבל תוך כמה שנים יכולים לגדול לסגל מעניין, העמיסו חוזים גמורים של שחקנים מיותרים מגולדן סטייט כדי להגיע לסף המינימום של המשכורות וקיבלו בחירות דראפט בתמורה. פרט לפייבורס וקאנטר, החמישייה תכלול את הפוינט גארד הרוקי המעניין טריי ברק, את גורדון הייוורד החביב ועל המקום האחרון ייאבקו אלק ברקס ובובה עם גופיה שרשום עליה וויגינס. אם הם אכן יזכו בלוטו וישיגו את הסמול פורוורד המבטיח, הוא יגיע לקבוצה שנראית כאילו היא מחכה רק לו ועמוסה בצעירים מבטיחים.

שחקן יוטה ג'אז דרק פייבורס מול שחקן גולדן סטייט ווריירס אנדריס ביידרינס. Steve C. Wilson, AP
חייך, הפכת לכוכב של קבוצת NBA. פייבורס/AP, Steve C. Wilson

פילדלפיה:

הרגע בו הסיקסרס ויתרו על השחקן הטוב ביותר שלהם - ג'רו הולידיי, כדי לבחור שחקן שכרגע פצוע ולקבל בחירה נוספת מניו אורלינס, היה הרגע בו פילדלפיה הכניסה את עצמה למרוץ לתחתית בכל הכוח. הם אפילו לא עושים מאמץ מינימלי להסתיר את זה, מה שבא לידי ביטוי בכך שכבר החלו דיבורים על האפשרות שנרלנס נואל לא ישחק כלל העונה ובעיקר בכך שלקבוצה עדיין אין מאמן (הצפי הוא שיוחתם אחד עד דצמבר). אפילו צ'ארלס בארקלי נדרש לעניין. "אני עוקב אחרי ההכנות של פילדלפיה, וזה שאין מאמן זה פשוט בדיחה, זה אחד הדברים הכי מטופשים שראיתי בספורט", אמר.

פילי תהיה מועמדת חזקה מאוד לתואר קבוצת ההתקפה הגרועה בליגה בעונה הקרובה. הפוינט גארד החדש - מייקל קרטר וויליאמס, הרבה להחטיא ולאבד גם במכללות וגם בליגת הקיץ. אוון טרנר הוכיח בעונה שעברה שהוא לא מסוגל להיות סקורר יעיל. בכלל, זו לא תהיה הגזמה לטעון שהשחקן הטוב בקבוצה בעונה הבאה יהיה תד יאנג. בהגנה, לעומת זאת, יש כאן פוטנציאל לקבוצה אדירה שיהפוך למעניין יותר כשנואל יתחיל לשחק. בחירת דראפט גבוהה כנראה תהיה, גם הרבה מאוד מקום בתקרת השכר בקיץ הבא, השאלה היא אם הבסיס הזה יצליח למצב את עצמו כקבוצת הגנה גדולה בהתהוות שזקוקה לעוד סקורר-שניים ולכמה שנים ביחד כדי להגיע רחוק.

נרלנס נואל שחקן מכללת קנטאקי. GettyImages
כרגע פילי נראית כמו בדיחה, אבל יש פוטנציאל לקבוצת הגנה טובה כשהוא יתחיל לשחק. נואל/GettyImages

בוסטון:

הסלטיקס ידועים בנטייה שלהם לחולשה פתאומית בעונה בה שחקן מדובר מגיע לדראפט, מה שכנראה עזר להחלטה לפרק סופית את החבילה המצליחה מהשנים האחרונות. לאחר החלפת דוק ריברס בבראד סטיבנס הצעיר והמעניין, והטרייד שהעביר לברוקלין את פול פירס וקווין גארנט, בוסטון בהחלט יכולה להתהדר בקבוצה חלשה מאוד. אך ההבדל בינה לבין יוטה ופילדלפיה היא שלא מדובר בחבורת צעירים עם פוטנציאל אלא בסתם קבוצה חלשה. הצעירים הבולטים (אייברי בראדלי, ג'ארד סאלינג'ר, קלי אוליניק) הם בעיקר שחקני משנה פוטנציאליים.

בעיה חמורה יותר היא שיותר מדי שחקנים שבינם לבין בנייה מחדש אין כלום תקועים בקבוצה הזאת לכמה שנים - ג'ראלד וואלאס, ברנדון באס, קורטני לי ואולי גם ג'ף גרין. כמובן, יש גם סופרסטאר אמיתי - רייג'ון רונדו, שכרגע פצוע וצפוי להפסיד חלק מהעונה הבאה, אבל כשיחזור יקשה על השאיפה לתפוס מקום טוב בתחתית. בכלל, בוסטון עשויה להתברר כקצת טובה מדי כרגע כדי לתפוס מקום בין חמש הקבוצות החלשות בליגה. האם הטנקינג הוא סיבה מספיק טובה כדי לוותר בטרייד על סופרסטאר לגיטימי בליגה? האם רונדו בכלל מעוניין להישאר בקבוצה שהאופק היחיד שלה בשנים הקרובות מבוסס על ריבוי בחירות דראפט? במהלך העונה נקבל תשובות.

רייג'ון רונדו, בוסטון סלטיקס, באימון הקבוצה. Jared Wickerham, GettyImages
נשאר לבד בשממה. רונדו/GettyImages, Jared Wickerham

בינואר נהיה יותר חכמים

מעבר לשלוש האלה, יש רשימת קבוצות שבינתיים קשה להבין מה המטרות שלהן לעונה הקרובה, עבור חלקן מאוד מתבקש לפרק את החבילה. אולי במהלך העונה ולקראת מועד ההעברות הן יקבלו החלטות שיעזרו להן להיכנס לקרב על בחירה גבוהה בדראפט.

הלייקרס - מצד אחד הם מחתימים שחקנים כמו כריס קיימן וניק יאנג שאמורים לתרום כאן ועכשיו, מצד שני משחררים את מטא וורלד פיס באמנסטי נטו בגלל החיסכון הכספי ובידיעה שהם לא יוכלו להביא שחקן ברמתו לעמדה שלו. המטרה היחידה שברורה היא שבקיץ תקרת השכר תשתחרר לחלוטין כדי לנסות לפתות שם גדול. לגבי העונה הקרובה - החלטות עשויות להתקבל בהתאם לשיקום של קובי בריאנט, המהלך שיכריז על טנקינג אמיתי הוא טרייד על פאו גאסול.

מילווקי - במקרה של הבאקס, בקרוב נדע על הכוונות לעונה הקרובה. החתמה של ברנדון ג'נינגס משמעה ניסיון לבנות קבוצה סבירה כרגע, ויתור עליו יהפוך את מילווקי לנמושה בכירה. הקבוצה כרגע עמוסה בסנטרים וכמעט נטולת שחקני כנף וגם עם ג'נינגס לא אמורה להיאבק על מקום בפלייאוף, כך שאולי עדיף לה לחפש סיין אנד טרייד על הפוינט גארד הסביר בו היא תקבל נכסים עתידיים.

פיניקס - משום מה, ארבעת השחקנים המעניינים של פיניקס כרגע הם שני פוינט גארדים ושני סנטרים. גוראן דראגיץ' ומרצ'ין גורטאט יכולים בעיקר לפגוע בהתפתחות של אריק בלדסו ואלכס לן, הם גם יכולים לעזור לסאנס להשיג כמה ניצחונות יותר ממה שהם צריכים. מתבקש טרייד לפחות על אחד מהם, בעיקר גורטאט שנמצא בשנת חוזה.

שחקן לוס אנג'לס לייקרס פאו גאסול. Damian Dovarganes, AP
טרייד עליו יהפוך את הלייקרס רשמית לקבוצה שבונה על העונה הבאה. גאסול/AP, Damian Dovarganes

טורונטו - הקנדים הביאו את הג'נרל מנג'ר האקטיבי מסאיי יוג'ירי שהצליח למצוא קבוצה לאנדראה ברניאני ובוודאי יודע שהסגל הנוכחי יכול בעיקר להיתקע בערבות המקום התשיעי-עשירי במזרח. עם קייל לאורי, רודי גיי ויונאס ולנצ'יונאס שצפוי לפרוץ, זו קבוצה שיכולה גם לפנטז על מקום בפלייאוף וסוויפ בסיבוב ראשון. זה לא מה שיוג'ירי רוצה, אם תהיה לו הזדמנות להיפטר מגיי במהלך העונה אל תתפלאו אם הוא יעשה את זה.

פורטלנד - הבלייזרס דווקא בנויים טוב למאבק על מקום בפלייאוף במערב הצפוף תמיד, הם נכנסו לרשימה הזאת בעיקר בגלל שעושה רושם שללמרקוס אולדרידג' נגמרה הסבלנות. אם שחקן הפנים האיכותי ידרוש טרייד בהמשך הקיץ או במהלך העונה (אופציה הגיונית מאוד), יכול להיות שלפורטלנד לא תהיה ברירה אלא לקחת צעד אחורה בתקווה שזה מה שיעזור לה לקחת שניים קדימה בעתיד הקרוב.

למרקוס אולדרידג', פורטלנד בלייזרס, מול רג'י אוונס, ברוקלין נטס. AP
יחליט איך פורטלנד תיראה בעתיד הקרוב. אולדרידג'/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully