וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בורוסיית היהלומים: על ההחתמות של דורטמונד, אובמיאנג ומחיטריאן

10.7.2013 / 8:00

אחרי ההפסד בגמר ליגת האלופות והעזיבות של גצה (עכשיו) ולבנדובסקי (בקרוב), בורוסיה דורטמונד מנסה ללמוד מטעויות העבר. לשם כך, היא צירפה בימים האחרונים שני יהלומים ענקיים בדמות פייר אמריק אובמיאנג והנריך מחיטריאן, שינסו להוביל אותה צעד אחד קדימה

שני דוברים מרכזיים סיפקו שני משפטי מפתח מכיוון סגנית אלופת אירופה בורוסיה דורטמונד בחודש האחרון. תחילה היה זה הבלם הנהדר מאטס הומלס, שאמר: "ההפסד בגמר ליגת האלופות לא היה כואב כמו שחשבתי שהוא יהיה. אחרי שעשינו את כל הדרך לגמר, אני לא מרגיש כאילו הפסדנו משהו. זה היה אפילו מוגזם אם היינו זוכים כבר עכשיו בליגת האלופות, כי במצב כזה, כל מה שחלמתי עליו בתור ילד היה מתגשם מוקדם מדי. אני חושב שזה נחמד שנצטרך לרדוף אחרי ההישגים האלה עוד קצת זמן". לא חלפו יותר מכמה ימים ומאמנו של הומלס, יורגן קלופ, הטיל את הפצצה: "זו עובדה ידועה. רוברט לבנדובסקי ישחק בבאיירן מינכן החל מסיום העונה הזו".

ב-1997 השוורצגלבן הדהימו את אירופה כולה עם זכייה בליגת האלופות. בעונות שלאחר מכן הם התרסקו בצורה די כואבת והפעם, כך מקווים במועדון, הטעויות נלמדו. בעוד עידן אחד מופלא, שכלל שתי אליפויות נהדרות והפסד כואב בגמר ליגת האלופות, מגיע לקיצו עם העזיבות של מריו גצה (הקיץ) ולבנדובסקי (בקיץ הבא) ליריבה הגדולה באיירן מינכן, בדורטמונד מתחילים לחשוב הלאה ולבנות קבוצה חדשה. כמו שהומלס אמר, ההצלחות באו לדורטמונד מהר, אולי אפילו מהר מדי וכדי שהחגיגה הזו לא תיגמר, אלא דווקא תגיע לשיאים עליהם חולם הבלם, הונחתו בימים האחרונים בזה אחר זה שני שמות מרתקים, יהלומים צעירים. שניהם בני 24, שניהם היו בפנקסים שלל קבוצות אירופאיות בכירות, שניהם בחרו בצהוב-שחור ובפרויקט של יורגן קלופ: פייר אמריק אובמיאנג והנריך מחיטריאן.

יורגן קלופ: "לבנדובסקי יצטרף לבאיירן בקיץ הבא"

צפו: המיצג היפה של דורטמונד לחשיפת התלבושת החדשה

מאמן דורטמונד יורגן קלופ עם שחקני הרכש: הנריך מחיטריאן (מימין), סוקרטיס פפאסטאטופולוס, פייר אמריק אובמיאנג. AP
מחיטריאן/AP

בדצמבר האחרון סנט אטיין אירחה את ליון לדרבי. אלא שבמקום להתמקד במשחק הגדול, לא מעט עיניים הופנו לכיוונו של אובמיאנג הצעיר, שעלה אל כר הדשא עם זוג נעלי הכדורגל היקרות ביותר שיוצרו אי פעם. 4,000 קריסטלים של סווארובסקי שובצו בתום 50 שעות עבודה אל תוך הנעליים הירוקות, כצבעי הקבוצה ולצד הספרה 7 וראשי התיבות שלו, PEA, אובמיאנג הציג נעליים בשווי 4,000 יורו. זה לא עזר יותר מדי, כי סנט אטיין הפסידה 1:0, אבל בהחלט תרם לבאזז סביב חלוץ נבחרת גבון, שמכונה מאז "The Bling King".

אלא שנראה שאובמיאנג לא ממש זקוק לעזרים מלאכותיים על מנת להפוך אט אט לכוכב ענק. הוא נולד בצרפת כאשר אביו יאיא, לרשותו 80 הופעות בנבחרת גבון, שיחק בארץ הבאגט. לאחר הפרישה, יאיא הפך לסקאוט של מילאן וניצל את ההזדמנות על מנת להכניס את שלושת ילדיו אל האקדמיה של הרוסונרי. הגדולים, קטילינה ו-ווילי, הפכו לשחקנים די כושלים, אבל נראה שבמקרה של פייר אמריק מדובר בבול פגיעה.

כבר כאשר שיחק בקבוצת הנוער של מילאן אפשר היה לראות שמדובר בשחקן בעל יכולות יוצאות דופן. בטורניר ראשון מסוגו בהשתתפות כל מחלקות הנוער הגדולות בעולם, שנערך במאלזיה באוגוסט 2007, אובמיאנג כבש בכל משחק, שבעה שערים בשישה משחקים בסך הכול והפך בן לילה לכוכב עתידי ענק. לצערו, בדיוק באותן שנים המילאנזים היו בשיאם וזכו בליגת האלופות, מה שהקשה עליו למצוא מקום בין סוללת הכוכבים.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

צפו באומביאנג והנעליים שלו:

הוא החל להיות מושאל לקבוצות צרפתיות. דיז'ון, ליל, מונאקו ולבסוף סנט אטיין, אך נדרש לא מעט זמן עד שהחל להפגין את כישרונו והוא מצא את הרשת רק 14 פעמים ב-81 המשחקים הראשונים בצרפת. בשלב מסוים, גם מילאן התייאשה ומכרה אותו לסנט אטיין תמורת 1.8 מיליון יורו בלבד, סכום שנראה מגוחך ביותר היום. מיד לאחר שהמכירה הפכה לרשמית אובמיאנג יצא לאליפות אפריקה, אותה אירחה נבחרתו גבון (לצד גינאה המשוונית). בשלב הבתים הוא החל את המהפכה האישית עם שער בכל משחק, מול ניז'ר, מרוקו וטוניסיה, כשהוא מצעיד את גבון לשלושה ניצחונות. אלא שברבע הגמר הוא היה היחיד שהחמיץ פנדל בדו קרב מול מאלי, מה ששלח את המארחת הביתה ואותו בחזרה לצרפת, מתוסכל מתמיד.

התסכול הזה חלף מהר עם שלושער ראשון בקריירה, במשחק חוץ מול לוריין. אובמיאנג נכנס לקצב ומאותו רגע פשוט לא עצר. בין ינואר למרץ האחרונים הוא כבש בשמונה משחקים רצופים, מה שכאב מאוד לראשי ניוקאסל. המגפאייז כבר תיכננו את הגניבה הגדולה של חלון ההעברות של החורף האחרון וכל הפרטים בין הקבוצות כמעט והיו סגורים, אבל ההצגות של אובמיאנג העלו לפתע את מחירו והפכו אותו לבלתי אפשרי להשגה עבור ניוקאסל, כמו גם עבור סוונסי שהייתה במרדף.

אובמיאנג, שידע שיימכר הקיץ, דווקא חשב בכלל על כיוון אחר: "בוודאי שפריס סן ז'רמן מעניינת אותי", הוא אמר בפברואר, "אני לא יודע אם הם רוצים אותי, נראה מה יקרה. יהיה נהדר לשחק עם איברהימוביץ'. הוא חלוץ מדהים, מהטובים ביותר שיש. יש לו שליטה נהדרת בכדור". אלא שבעוד הפריזאים, יחד עם צ'לסי, ליברפול, מנצ'סטר סיטי, רומא ועוד קבוצות פאר מתמהמהות בהחלטה, בדורטמונד החליטו לצאת למהלך בזק. נציגי הקבוצה נחתו בצרפת וסגרו את העסקה במהירות, כשהם מעבירים 13 מיליון יורו (עם אפשרות לשני מיליון נוספים בהמשך) לקבוצה הצרפתית.

זלאטן איברהימוביץ' חוגג אליפות, פריס סן ז'רמן. רויטרס
החלומות לשחק ליד זלאטן יחכו/רויטרס

"ניימאר האפריקאי" לפי עוד כינוי שהודבק לו, הן בשל המראה והן בשל היכולת, עזב את סנט אטיין עם ממוצע נהדר של 39 שערים ב-82 משחקים בשתי העונות האחרונות ובעיקר, עם תואר גביע הליגה, התואר הראשון שנכנס לארון הקבוצה מאז האליפות ב-1981. מיד לאחר החתימה הרשמית בדורטמונד אמר עליו המנהל הספורטיבי של הקבוצה מיכאל צורק: "הוא נותן לנו המון אופציות התקפיות חדשות וגמישות, כי הוא יכול לשחק בכמה עמדות. הוא משחק בשתי הכנפיים ואפילו בחוד. הוא עשה התקדמות נהדרת בשנתיים האחרונות וכבש ובישל המון, גם בליגה הצרפתית וגם בנבחרת. האוהדים שלנו יהנו ממנו. הוא מהיר, גבוה וחזק".

הרכש החדש של השוורצגלבן מביא עימו תיזמון נהדר, מיקום מצוין ברחבה, בעיטה עוצמתית ומהירות אדירה (הוא רץ לאחרונה 100 מטרים בקצת פחות מ-11 שניות). טיילר קונווי מ"בליצ'ר ריפורט" החמיא לעסקה: "זה מהלך שדורטמונד הייתה חייבת ללכת עליו. היא מקבלת שחקן מוכשר, שיכול להיות סוג של פיצוי לשחקנים שהיא מאבדת. ככה מחדשים את מאגר הכישרונות". באתר "Givemesport" נכתב: "המניות של אובאמינג כל הזמן בעלייה. למה מילאן נתנה לו ללכת? כבר ממבט ראשון אפשר לראות שיש לו פוטנציאל וחוש לכיבוש שערים".

אלא שבדורטמונד כאמור, נאלצו למלא לא רק את החלל שהשאיר אחריו מריו גצה הפעלתן, אלא גם את זה שישאיר בקרוב הסקורר הפולני לבנדובסקי. לשם כך, החליטו בקבוצה שלא לחגוג יותר מדי זמן את החתמתו של אובמיאנג ומיד יצאו למחטף נוסף ומבריק לא פחות.

מריו גצה שחקן דורטמונד חוגג עם רוברט לבנדובסקי. רויטרס
בדורטמונד חושבים על היום שאחרי גצה ולבנדובסקי/רויטרס

הנריך מחיטריאן, שבגיל 24 כבר נחשב לשחקן הארמני הטוב ביותר בכל הזמנים, היה בדרכו הבטוחה לליברפול. למעשה, הוא אפילו הגיע לבדיקות רפואיות באנפילד, אבל עסקת העברתו פשוט לא הצליחה לצאת אל הפועל. הסיבה: הזכויות על החלוץ הצעיר מוחזקות בידי שלוש הקבוצות בהן שיחק לאורך הקריירה, פיוניק ירבאן הארמנית ומטלורג ושחטאר דונייצק האוקראיניות. הבעלים של כל אלה הסתנוורו מהכסף הגדול של אנז'י מחצ'קאלה, שהציעה 35 מיליון יורו, אבל מחיטריאן סירב למעבר לרוסיה וכל העסק נתקע.

מיכאל צורק, שוב הוא, היה הגיבור של דורטמונד. במה שכונה בתקשורת הגרמנית: "העסקה הכי מסובכת שנעשתה אי פעם על ידי מועדון גרמני", הצליח צורק להתיר את כל הפלונטרים ולרכוש את השחקן, עליו תשלם דורטמונד 27.5 מיליון יורו. לפחות על פי מה שהוא סיפק עד כה לאורך הקריירה, בהחלט ייתכן שכל אגורה תהיה שווה, שכן מחיטריאן נוטה להדביק לעצמו שני דברים במקומות אליהם הוא מגיע: שערים ותארים.

גם כאן, ממש כמו במקרה של אובמיאנג, מדובר באב דומיננטי, אבל הפעם, הסוף טראגי. המלט מחיטריאן (שם הולם כנראה לסוף טראגי שכזה) היה הכוכב הכי גדול בתולדות אררט ירבאן, שנאבקה בשנות ה-80' בליגה הסובייטית. בשלב מסוים הוא עבר לשחק בצרפת, שם נולד הנריך וכאשר הילד היה בן שש, המשפחה חזרה הביתה. כעבור שנה, המלט מחיטריאן מת מגידול סרטני במוחו והוא בן 33 בלבד. מאז, משפחת מחיטריאן כולה החלה להקדיש את חייה לכדורגל: האימא מרינה היא מנהלת הנבחרות בהתאחדות הארמנית, האחות מוניקה עובדת במשרדי אופ"א והילד הנריך? הוא מתעלה על כל הישגיו של אביו.

מיכאל צורק יו"ר דורטמונד. GettyImages
הצליח לסגור עסקה מסובכת בצורה בלתי רגילה. צורק/GettyImages

"כשהייתי ילד, תמיד רציתי ללכת לאימונים של אבא שלי. כשהוא לא היה לוקח אותי, הייתי נשאר ליד הדלת ובוכה. תמיד רציתי להפוך לכדורגלן ואני מודה להורים שלי שתמכו בי לכל אורך הדרך ואיפשרו לחלום שלי להתממש", אמר מחיטריאן. הוא החל את דרכו בפיוניק ואחרי 35 שערים ב-73 משחקים נחטף על ידי מטלורג. שם, שנה וחצי בה כבש 17 שערים ב-45 משחקים הספיקו לקבוצה הגדולה של העיר, שחטאר, כדי להשקיע בו 7.5 מיליון יורו ובתמורה, הוא הוסיף 42 שערים ב-103 משחקים ובסך הכול, 94 שערים ב-221 משחקים בקריירת המועדונים עד היום. קצב מסחרר. כאמור, גם התארים נוטים ללכת בכיוונו ובגיל 24 הוא כבר זכה בשבע אליפויות (ארבע בארמניה, שלוש עם שחטאר).

את העונה החולפת, בה שחטאר התעללה בליגה עם עוד אליפות קלילה, הוא סיים כשחקן העונה, כשהוא שובר שיא כיבושים בליגה האוקראינית עם 25 שערים בעונה. לפני משחק מול צ'לסי בליגת האלופות, אגדת העבר של הבלוז ופרשן ההווה פאט נאבין אמר עליו: "יש לו כישרון ענק, בעיטה אדירה ויכולת להגיע לרחבה מאחור בסגנון של פרנק למפארד. אם אתם עוד לא מכירים אותו, בקרוב תכירו". בסופו של דבר, שחטאר הדהימה והעיפה את אלופת אירופה המכהנת צ'לסי משלב הבתים של ליגת האלופות. בשמינית הגמר היא פגשה את דורטמונד, שאחרי 2:2 במשחק הראשון דילגה הלאה עם 0:3 בגומלין. מחיטריאן, ששיחק 90 דקות בכל אחד משני המפגשים הללו, הפך ליעד מועדף עבור ראשי הקבוצה הגרמנית, שבערך באותה תקופה גילו על העזיבה של גצה.

על פי הדיווחים, העובדה שדורטמונד תשחק גם בעונה הבאה בליגת האלופות בניגוד לליברפול, הייתה הגורם המכריעה בהחלטה של מחיטריאן. בנקודה זו, בה הקריירה שלו נוסקת ללא הרף, הוא לא רצה להיתקע באנפילד, שם מנסים בכל פעם מחדש לבנות משהו. סגנון המשחק השוטף והמרגש של דורטמונד קסם לו ואולי בשל העובדה שהוא לרוב מתופקד מאחורי החלוץ, האליל שלו מאז ומתמיד היה אחד: "תמיד אהבתי את הסגנון של זינדין זידאן, את מה שהוא עשה על המגרש. הוא היה כמו קוסם מבחינתי". בפרופיל שלו באתר של שחטאר נכתב: "הוא כובש כל כך הרבה כי הוא מסוגל לכבוש בכל דרך. סיומת קטלנית, בבעיטות יעף מקצה הרחבה, במתפרצות מסחררות, בסיבוב בתוך הרחבה. יש למחיטריאן הכול ברפרטואר".

זינאדין זידאן שחקן עבר צרפתי. Christof Koepsel, GettyImages
מודל לחיקוי. זידאן/GettyImages, Christof Koepsel

כמו במקרה אובמיאנג, אוהדי דורטמונד אולי יצטרכו להתוודע אליו מעט תחילה, אבל מחיטריאן בהחלט עוזר להם. במוקדמות יורו 2012 הוא הוביל את ארמניה לקמפיין הטוב בתולדותיה, בו רק הפסד לאירלנד במחזור האחרון מנע מהנבחרת הצנועה להגיע לפלייאוף. ששת השערים שלו באותו קמפיין סידרו לו מקום בנבחרת המוקדמות ולפני כחודש הוא היה חתום על השער הרביעי ועל החגיגה כולה ב-0:4 ההיסטורי של ארמניה בחוץ מול דנמרק. מעבר לכישוריו על המגרש, מחיטריאן הוא גם בחור מבריק, בוגר המכון לתרבות פיזית בארמניה, שלמד לאחרונה כלכלה בשלוחה של ירבאן באוניברסיטת סנט פטרסבורג. בהמשך הוא מתכנן גם לימודי משפטים ונראה שהחיים שלו מסודרים גם ליום שאחרי הכדורגל.

בינתיים, הוא, יחד עם אובמיאנג והחוליה הקדמית הקטלנית שדורטמונד מכינה לעונה הקרובה ושתכלול גם את לבנדובסקי, קובה בלאשצ'יקובסקי ומרקו רויס, רוצים לעשות עוד צעד קטן קדימה. בכל זאת, מאטס הומלס כבר יהיה מספיק גדול במאי הבא כדי לזכות גם בליגת האלופות ולא להישאר מאוכזב מכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully