וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפילו סוטומאיור כבר במתח

9.7.2013 / 16:11

אחרי כמעט שני עשורים של תוצאות בינוניות ביחס לשיא העולמי, הקפיצה לגובה חוזרת בגדול לקראת אליפות העולם עם 3 אתלטים מדהימים. האם אנחנו בדרך להיסטוריה?

לפני כמעט שנה, באוגוסט 2012, עמדו על הפודיום של גמר הקפיצה לגובה בלונדון שני קופצים צעירים ומפתיעים, שלא יותר מדי אנשים הכירו. מדובר באריק קיינארד האמריקאי ובמוטאז עיסא בארשים הקטארי, שזכו במדליות הכסף והארד אחרי איבן אוחוב הרוסי שהיה פייבוריט. הגימיק היה ששניהם היו בני 21, אבל גם חובבי הקפיצה לגובה התקשו להתלהב בגלל נתון סטטיסטי פשוט - מאז תקופת חאבייר סוטומאיור בתחילת שנות התשעים, קופצי הגובה המובילים בעולם התקבעו על תוצאות של 2.35-2.37 מטרים בממוצע. פה ושם היו קרבות יפים באליפויות העולם ובמשחקים האולימפיים, אבל עברו כמעט 20 שנים מאז שראינו קופץ לגובה שיכול לאיים על שיאו העולמי של סוטומאיור (2.45 מטרים), שלא לדבר על יותר מקופץ אחד.

בקיץ 2013, קצת לפני אליפות העולם שתתקיים במוסקבה, אנחנו מדברים על שלושה קופצים שאם מחברים את הגילאים שלהם מגיעים ל-67: בארשים, קיינארד והכוכב החדש בן ה-23, בוגדן בונדרנקו האוקראיני, שהדהים לפני מספר ימים בלוזאן כשניתר לגובה של 2.41 מטרים והפך למעשה לקופץ לגובה השלישי בכל הזמנים אחרי סוטומאיור ופטריק שיוברג. אגב, באותו גמר אולימפי בלונדון בונדרנקו סיים במקום השביעי.

בוגדן בונדארנקו קופץ לגובה אוקראיני. רויטרס
הכוכב החדש באתלטיקה העולמית. בוגדן בונדרנקו/רויטרס

לפני שבע שנים בדיוק התקיימה בבייג'ינג אליפות העולם לנוער באתלטיקה. ניקי פאלי הישראלי היה הפייבוריט לניצחון בקפיצה לגובה, אבל הוא נכנע לסיני הואנג האיקיאנג ששיפר משמעותית את שיאו האישי. פאלי זכה במדליית הכסף, ומי שעמד לצדו על המדרגה הנמוכה יותר היה אוקראיני צעיר ומבטיח בשם בוגדן בונדרנקו. "הוא קפץ אז לגובה של 2.26 וסיים אחרינו", נזכר פאלי, שבאותה תקופה היה בשיאו. "לא הכרתי אותו לפני כן, אבל ראיתי קופץ גבוה ורזה שבנוי כמו שצריך. אחרי התחרות הזאת לא ראיתי אותו אולי שנתיים, ואז פתאום הוא הופיע שוב".

בניגוד לשני חבריו החדשים בצמרת העולמית, על בוגדן בונדרנקו בהחלט אפשר לומר שהיה אלמוני בשנה שעברה. אחרי הכל, בעונה הנוכחית הוא שיפר את שיאו האישי בעשרה סנטימטרים, מ-2.31 ל-2.41 מטרים, כשאת הגובה האחרון הוא עבר בניסיון השלישי בלוזאן בצורה חלקה, שהשאירה מקום לדמיון מה היה קורה אם הרף היה גבוה בשניים או שלושה סנטימטרים. אם זה לא מספיק, בונדרנקו עבר ניתוח בכף הרגל המנתרת ב-2009 ולפי מה שהוא סיפר בפייסבוק, הוא התקשה להתאושש מהפציעה הזאת גם בסוף חודש אפריל הנוכחי, אז החל רצף של תחרויות מוצלחות מאוד בעולם, כשבשבעה מהן הוא ניצח ובעוד אחת סיים במקום השני אחרי בארשים. כשניקי פאלי נשאל איך ספורטאי במצב הזה מצליח להשתפר כל כך בשנה אחת, הוא לא יכול שלא לרמוז גם על המקרה האישי שלו. "אני יודע שהוא עבר הרבה פציעות, ובגלל זה לא ראו אותו הרבה בשלוש או ארבע השנים האחרונות. כנראה שהשנה הוא הצליח להתאמן כמו שצריך, בלי בעיות, ואולי זה מה שצריך לקרות כדי להגיע לכאלה תוצאות".

צפו בבונדרנקו עובר 2.41 בלוזאן

עם כל הכבוד לבונדרנקו, הכוכב הראשון של עונת האתלטיקה הנוכחית היה מוטאז עיסא בארשים, שהפך לקופץ התשיעי בהיסטוריה והראשון משנת 2000 שעבר גובה של 2.40 מטרים באצטדיון פתוח. בניגוד לכמה אתלטים בכירים שייצגו לאחרונה את קטאר ונולדו במזרח אפריקה, בארשים הוא קטארי אמיתי ותוצר מוצלח במיוחד של אקדמיית הספורט "אספייר" המוכרת לנו מהפרסומות ב"יורוספורט" ומספקת לילדי המפרץ את הכלים הטובים ביותר בגיל צעיר.

ובכל זאת, רואים על בארשים שהוא לא תוצר של בית ספר לקפיצה לגובה ברוסיה או בארצות הברית. בניגוד לבונדרנקו או לקיינארד שאצלם תוכלו לזהות הרצה ארוכה כמו שכתוב בספר, בארשים מבצע מספר צעדים קטנים כשההרצה העיקרית שלו מורכבת מחמישה צעדים בלבד. הניתור שלו לעומת זאת מדהים והביא אותו להישג הענק הראשון של 2013 באתלטיקה העולמית.

בארשים, שמועמד להפוך לאלוף העולם הקטארי הראשון באתלטיקה, בין אם הוא מתאזרח או לא, סיפר פעם שדווקא בתור ילד הוא לא חלם על להפוך לאתלט צמרת ברמה הבינלאומית ואפילו הקטארית. הכל השתנה בשנת 2009, כשלקטאר הגיע המאמן הפולני סטניסלב ז'ירבה, שהצליח להפוך אותו לקופץ לגובה ברמה גבוהה. ההרצה שלו עדיין לא "נראית הכי מקצועית", כפי שניקי פאלי מגדיר את זה, אבל ללא ספק מדובר בקופץ עם אחד הניתורים הנדירים בכל הזמנים, כשגם טכניקת ההקשתה שלו מרשימה ביותר.

מועתז עיסא בארשים קופץ לגובה קטארי. GettyImages
בקושי רץ, אבל מנתר מדהים. בארשים/GettyImages

שנתיים אחרי שבוגדן בונדרנקו הפסיד לניקי פאלי באליפות העולם לנוער, הוא חזר להתחרות בה והפעם ניצח. באותה תחרות שהתקיימה בפולין נשר במוקדמות קופץ אמריקאי צעיר בשם אריק קיינארד. למעשה, לקיינארד לא ממש הלך בתחרויות הבינלאומיות בתקופה של הנוער וגם אחרי. הוא סיים במקום ה-13 באוניברסיאדה, וגם באליפות העולם לבוגרים שהתקיימה ב-2011 הוא נשר במוקדמות. מדליית הכסף בה זכה בלונדון 2012 הייתה המדליה הראשונה שלו בתחרות בינלאומית גדולה - עוד אחד שעשה התקדמות מטאורית בגיל כל כך משמעותי, 21.

בלונדון קיינארד ניתר ל-2.33 מטרים, בעונה הנוכחית הוא כבר הספיק לשפר את שיאו האישי ל-2.37 מטרים וגם הוא נראה כמו קופץ שנמצא בדרך הנכונה להתקדמות מהסוג של בונדרנקו. אחרי שהדהים בלונדון, קיינארד הפך לסלבריטי גדול בעיירה הקטנה ממנה הגיע, טולדו שבאוהיו, ולפי התוצאות שלו השנה נראה שכל זה עשה לו רק טוב.

אז מה יהיה לנו הקיץ? קשה לחזות. אפשר לקוות רק למזג אוויר טוב ביום גמר הקפיצה לגובה ברוסיה, כלומר שלא יהיה גשם. במקרה כזה, תזכרו את הסטטיסטיקה הבאה - שנת 1991, השנה שבה נולדו קיינארד ובארשים, הייתה השנה האחרונה שבה שלושה קופצים שונים עברו גובה של 2.40 מטרים. עם קצת עזרה מכוח עליון, נוכל אולי לקבל את כל הסטטיסטיקה הזאת בגמר אחד של מקצוע אחד שנזנח בשנים האחרונות וכל זה באליפות העולם באתלטיקה.

אריק קיינארד קופץ לגובה אמריקאי. GettyImages
עוד אחד שהגיע משום מקום. אריק קיינארד/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully