וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצל הכבד של לאנס ארמסטרונג: על הספקות לגבי כריס פרום

אייבי גילת, מאונטן בייק אקשן, בשיתוף "אופניים"

7.7.2013 / 18:56

כריס פרום מציג תוצאות נפלאות בטור, אך מסביב עולות כבר תהיות לגבי טוהר המידות. אייבי גילת מסכם את הקטע התשיעי

והרי החדשות ועיקרן תחילה: שום דבר לא סגור! אני חוזר: שום דבר לא נגמר. דן מרטין הרוכב האירי של קבוצת גרמין שארפ זכה אמנם בניצחון הגדול בקריירה שלו וניצח את הקטע התשיעי בטור דה פראנס 2013, אבל גם היום (ראשון) הגיבור האמיתי לדעתי היה שוב כריס פרום שכבר בעלייה השנייה נותר מבודד במערכה מול כל יריביו. פרום הוכיח שהוא מסוגל להתמודד גם כשהוא לבד והגן יום נוסף על החולצה הצהובה.

גיבור אחר הוא "הנסיך" אלסנדרו ואלוורדה, שנראה כרגע במצב טוב מאוד ועלה למקום השני בדירוג הכללי המצטבר. לקבוצתו מובסטאר יש כרגע שלושה רוכבים בטופ 10 והם צפויים לתת מלחמה רצינית לסקיי. מי שאיבד כל סיכוי הוא ריצ'י פורט ששילם ביג טיים על המאמץ האדיר שלו בקטע השמיני והיום איבד 18 דקות כשהוא יוצא מתמונת החולצה הצהובה. קבוצת סקיי שנראתה אתמול נפלא, היום הייתה גמורה.

יחד עם זאת, לכל מי שהתאכזב היום מביצועיה של קבוצת סקיי נגיד דבר אחד ובאופן חד וברור: אי אפשר לתפקד במאה אחוז בכל אחד מ-21 הקטעים המרכיבים את הטור דה פראנס. לכל רוכב יש ימים טובים יותר וימים פחות טובים. אתמול בקטע שהסתיים באקס טרואה דומיין היה קטע שיא שכזה. המעבר מהקטעים המישוריים והמהירים לקטעי העליות היה מאוד חד. התצוגה ההרואית של קבוצת סקיי בראשותם של פרום וחברו ריצ'י פורט העלתה ברשת המון שאלות שעוסקות בטוהר המידות של רוכבי קבוצת סקיי.

לאתר MBA בשיתוף אופניים

נשיא צרפת פרנסואה הולנד עם הרוכב הבריטי כריס פרום, טור דה פראנס 2013. Bryn Lenno, GettyImages
השאלות לגביו מתחילות לצוץ. כריס פרום עם נשיא צרפת פרנסואה הולנד/GettyImages, Bryn Lenno

לצערי, בכל פעם שאנחנו מקבלים תוצאה שהיא יוצאת דופן אנשים מתחילים לחשוד, במיוחד אחרי הסקנדל האחרון בפרשת השעייתו של לאנס ארמסטרונג. לפי חישובים שערך ד"ר רוס טאקר, מדען ספורט שחי בקייפטאון, זמן הטיפוס של פרום מציב אותו במקום השלישי ברשימת הרוכבים הכי חזקים בכל הזמנים, כאשר לפניו נמצאים רק רוברטו לייסקה ולאנס ארמסטרונג, וזאת כמובן עם תוצאות מלפני 12 שנים. מדובר במהירות טיפוס ממוצעת של 1,715 מטר גובה מצטבר לשעה או בין 6.3 ל- 6.5 וואטים לק"ג משקל גוף. כאשר פרום שוקל כ-69 ק"ג מדובר על עבודה של בין 430 ל-450 וואט לפרק זמן של כמעט חצי שעה! כרוכב כביש אני יכול לומר בוודאות שאלו הם מספרים שמציבים אותו בפרומיל העליון של האנושות.

אלברטו קונטאדור תפס אתמול לטענת מנהלי קבוצתו "יום חלש" וגם היום הוא לא ממש הבריק, אבל השאלה הנשאלת עכשיו היא האם "פרומי" נקי? לדבריו הוא 100% נקי, וגם התוצאות של חבריו לקבוצות אינן משודרגות על ידי שימוש בחומרים אסורים. "עכשיו הספורט הוא במקום הכי טוב לעומת היכן שהיה במשך 20 השנים האחרונות. התוצאות כיום הן בהחלט הרבה יותר אמינות מאשר אלה שלפני חמש, עד עשר שנים, כאשר אנחנו יודעים שהסימום היה הרבה יותר נפוץ".

פרומי אמר שזה נורמאלי שאנשים יפקפקו בהופעות מרשימות בהתחשב בהיסטוריה העגומה של הספורט. אבל המצפון שלו נקי. "זה המצב המצער שאנחנו מוצאים את עצמנו באותו הרגע. הגבות הולכות להיות מורמות, שאלות הולכות להישאל אבל אני יודע שהספורט השתנה. אין שום דרך שאהיה מסוגל לקבל את התוצאות הללו אם זה לא השתנה. אני בהחלט יודע שהתוצאות שאני השגתי לא יבוטלו. זה לא הולך לקרות".

אז נכון, אדם הוא בחזקת חף מפשע עד שלא הוכחה אשמתו. זה קצת מזכיר לי את המאבק שבין הפיצוציות שמוכרות כל מיני שיקויים לבין משרד הבריאות והמשטרה. גם כאן יכול להיות שבמאבק בין יצרני ומשתמשי החומרים לאלה שאמורים לחשוף אותם ידם של הממציאים על העליונה. ממש כפי שהיה לפני שהמציאו את השיטה לגילוי ה-CERA-EPO.

איך אומר את זה פוליטיקלי קורקט? התוצאות הללו של כריס פרום מעוררות בי חוסר נוחות, שכן כבר היינו בסרט הזה וראינו איך שזה נגמר.

אלברטו קונטאדור לפני כריס פרום, טור דה פראנס 2013. AP
נראה כמו רוכב סוף שבוע שצריך להתחרות עם מקצוען. אלברטו קונטאדור/AP

סיפור נוסף שקשור בעקיפין לנושא הוא הסיפור של ביארנה ריס מנהל קבוצת סקסו – טינקוף, שטס מתחת לרדאר ולא הראה את פרצופו בשלבים הראשונים של הטור בקורסיקה. שמו של ריס שכונה בשעתו "מר 60%" שורבב שוב לתוך ספרו של טיילר המילטון "הסוד", ולחקירה שמתנהלת כלפי הרוכב הצרפתי לורן ז'לאבר לגבי שימוש בחומרים אסורים בשנת 1998. התקשורת הדנית הפיצה שמועות לפיהם אחד מנותני החסות הראשיים של הקבוצה האוליגרך טינקוף עומד להשתלט על הקבוצה הדנית. טינקוף לא הכחיש שהוא רוצה להפוך בשנה הבאה לספונסר הראשי של הקבוצה ולהוציא ממנה את סקסו בנק, אבל נתן קרדיט מלא למנהל שלו. "לא אכפת לי מהעבר של ריס. כעת אני יודע שאנחנו קבוצה נקייה". אני נותן חסות והוא זה שצריך להתמודד עם העבר שלו. לא אני!". טינקוף מסר שגם במהלך הטור הוא ינהל מו"מ עם בנק סקסו כדי שיהיה הספונסר הראשי.

בינתיים נודע שקבוצת סקסו–טינקוף תקיים מסיבת עיתונאים ביום שני בשעה 14:30. לא ברור עדיין מה יאמר בה ואיך ישפיע הדבר על הביצועים של הקבוצה ובמיוחד של ידידנו אלברטו קונטאדור, שנראה רע מאוד בקטע השמיני אם כי מוקדם עדיין להספיד אותו. אלברטו נראה אתמול כמו רוכב סוף שבוע שצריך להתחרות עם רוכב מקצוען. הבדלי הרמות בלטו מאוד והשאלה האם הקטע השמיני היה שח? או שח מט? נותרה עדיין פתוחה.

מחר יום מנוחה. הרוכבים זקוקים לה ויבלו את היום בהתאוששות מהמאמצים האדירים שהושקעו על ידם. גם אנחנו נרגע קצת מכל הספקולציות ונמתין להתפתחויות בשטח.

הרוכב האירי דניאל מרטין, טור דה פראנס 2013. Bryn Lennon, GettyImages
ניצחון היסטורי. דניאל מרטין/GettyImages, Bryn Lennon

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully