וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יכבוש את הצהוב?

אייבי גילת, מאונטן בייק אקשן, בשיתוף "אופניים"

28.6.2013 / 18:00

כריס פרום ואלברטו קונטאדור נראים כבעלי הסיכויים הטובים ביותר לעמוד על הפודיום ב-21 ביולי, אבל לצרפתים יש תקוות משלהם לקראת הטור דה פראנס ה-100 במספר. אייבי גילת, שילווה את התחרות בטורים יומיים, עם פרשנות על קו הזינוק

מארגני ה"סיבוב הגדול" הקדישו ודאי הרבה מחשבה כדי לשוות לפעם ה-100 של הטור דה פראנס אופי מיוחד. זו כנראה הסיבה שבפעם הראשונה בתולדות הטור ייצאו הרוכבים לדרך ב-29 ביוני דווקא מהאי קורסיקה וירכבו בו במשך שלושה ימים. זו גם תהיה הפעם הראשונה מאז 1988 שהטור דה פראנס יתקיים כולו אך ורק על אדמת צרפת.

ב-21 הקטעים של הטור עד הסיום ב-21 ביולי ידוושו הרוכבים 3,360 קילומטרים במישור, בפסגות ההרים ובתחרויות נגד שעון. השנה 21 הקטעים של הטור אינם ארוכים ומסתכמים בממוצע ב-160 קילומטרים ליום. הקטע הארוך ביותר בו הוא קטע מספר 15 שאורכו 242 קילומטרים. קטע זה מסתיים בפסגתו של "הר הרוח" מונט ונטו. יש לשער שלאחר קטע זה יקטן מספרם של המשתתפים בטור.

לאתר MBA בשיתוף אופניים

אלברטו קונטאדור רוכב אופניים. Bryn Lennon, GettyImages
ישמח מאוד לחזור לראש הפודיום. אלברטו קונטאדור/GettyImages, Bryn Lennon

הכבוד הצרפתי לאן

הפעם האחרונה שבה ניצח רוכב צרפתי את הטור דה פראנס הייתה בשנת 1985, כאשר ברנאר "הקצב" הינו השלים זכייה חמישית. הפעם האחרונה שרוכב צרפתי עמד על הפודיום בשאנז אליזה הייתה בשנת 1997, כאשר רישארד וורונק סיים במקום השני אחרי יאן אולריך. אחרי תסכול של שנים, בשנתיים האחרונות הייתה לצרפתים שוב עדנה כאשר תומס ווקלר (יורופקאר) סיים במקום הרביעי בדירוג הכללי המצטבר וב-2012 זכה בחולצת ההרים. פייר רולאן (יורופקאר) זכה ב-2011 בחולצת הרוכב הצעיר. איזו מתנה יכולה להיות פטריוטית יותר עבור העם הצרפתי יותר מאשר זכייה בטור דה פרנס ה-100?

הצרפתים עדיין לא התאוששו מאז פרשת הסמים של קבוצת הפאר "פסטינה" ב-1998. לכן הם כל כך נחרדו לאחר שבדמו של רולאן התגלו במרוץ "דרך הדרום" רמות נמוכות של קורטיזול ורישיונו נשלל ממנו לשמונה ימים על ידי ה - MPCC (התנועה לרכיבה אמינה על אופניים). רולאן זוכה וחזר להיות הרוכב המוביל של קבוצת יורופקאר. הצרפתים מנופפים כל הזמן ב"פספורט הביולוגי" ובבדיקות הקפדניות שהם עורכים ומקווים מאוד שהסקנדלים מאחוריהם. לא מעטות הן הקבוצות שהחוזים שלהם עם נותני החסות הסתיימו בגלל פרשיות הסמים. עכשיו נותר רק להמתין ולראות האם המהדורה ה-100 של הטור דה פראנס תיכנס להיסטוריה בזכות המאבקים ההרואיים של הרוכבים המשתתפים, או דווקא בגלל איזו שערורייה של שימוש בחומרים משפרי ביצועים?

פייר רולאן רוכב אופניים צרפתי, מנצח הקטע ה-11 טור דה פראנס 2012. רויטרס
פדיחות ראשונות כבר היו, הצרפתים מקווים שלא יתפתחו. פייר רולאן/רויטרס

מאפייני הטור דה פראנס ה-100

1. אין פרולוג. הטור של 2013 מתחיל ב-29 ביוני ללא קטע של פרולוג. שלושת הקטעים הראשונים יתקיימו לראשונה בהיסטוריה של הטור באי ההררי קורסיקה. רק הקטע הראשון מישורי, וכבר בקטעים השני והשלישי יתמודדו הרוכבים בקטעי טיפוס חדים בקושי בינוני בהרים. בקטע הרביעי יעברו הרוכבים ליבשת צרפת למרוץ נגד השעון, קבוצתי, ברחובותיה של עיר הקיט ניס שבריביירה הצרפתית. בטור 2013 ירכבו הפעם עם כיוון השעון ולאחר מכן בשני קטעים הרריים בהרי הפירינאים. החלק הראשון יסתיים ב-8.7.

2. יום הבסטיליה. החלק השני יתחיל ב-9.7 ויימשך עד ה-14.7, יום הבסטיליה. באי סנט מישל אמור להתקיים קטע נגד שעון אחד, אישי, ומשם מתוכננת ירידה ארוכה מאוד לאורך רוב השדרה המרכזית של צרפת עד פרובנס. זה הקטע הארוך ביותר של הטור השנה והוא יסתיים בפסגת "ההר הקרח". בסופו של החלק השני, ב-15.7, יוכרז על יום מנוחה.

3. פעמיים אלפ' דואז. החלק השלישי יתחיל ב-16.7 ויסתיים ב-21.7. בשער הניצחון בפריס. אחרי שבועיים של רכיבה קשה ומתישה יהיו הרוכבים עייפים, אבל מצפים להם עוד שישה קטעים בדרגת קושי גבוהה במיוחד. סוף השבוע האחרון יהיה קשה עוד יותר. המארגנים חידשו השנה, ובקטע 18 ייאלצו הרוכבים לטפס לפסגת אלפ' דואז המיתולוגית פעמיים. בקטע 19 יטפסו הרוכבים חמישה קטעים הרריים, ובין היתר ידוושו להרים הידועים גלדון ומדלן. קטע 20 יסתיים בעלייה ארוכה לפסגת אנסי.

רועה צאן ב"טור דה פרנס", צרפת. GettyImages
הרבה מכשולים צפויים לרוכבים. רועה צאן על הכביש במירוץ השנה שעברה/GettyImages

מועמדים לזכייה

כריס פרום. הרוכב הבריטי ממוצא קנייתי בן ה-28 של קבוצת סקאי הוא אחד הרוכבים המובילים השנה. אם הוא לא יזכה בטור השנה, זו תהיה הפתעה, אבל אם הוא כלל לא יעמוד על הפודיום זו תהיה אכזבה. מאז 2012, שבה שימש סופר דומסטיק לאלוף הנוכחי בראדלי וויגינס, שדרג פרום את מעמדו בקבוצת סקאי והפך למועמד הברור והמוביל שלה. השנה הוא ניצח בטור של עומאן והראה כישורי טיפוס מצוינים, חוזק נפשי ויכולת התמודדות עם רוכבי העילית, ובכללם יואקים רודריגז ואלברטו קונטאדור. בטיראנו אדריאטיקו הוא סיים במקום שני ואף ניצח בטורים של נורמנדי וקריטריון אינטרנציונל. בכל מרוצי הקטעים שהשתתף בהם הוא ניצח לפחות קטע אחד וסיים על הפודיום. אין ספק שמדובר ברוכב בשל שיכול להגיב על כל מצב בכל תוואי שטח, וכשהוא מגובה בקבוצתו החזקה סקאי, נראית לפתע האפשרות החלומית עבור הבריטים לזכות בחולצה הצהובה שנה שנייה ברציפות הגיונית למדי.

אלברטו קונטאדור. הקריירה של הטאלנט הספרדי בן ה-30 ידעה עליות ומורדות. בשנה שעברה, אחרי שחזר מעונש השעיה, הרשים בוואלטה ד'אספניה בכמה תצוגות מרשימות וניצח בסופו של דבר. בשנת 2013 מקבץ התוצאות של קונטאדור אולי מרשים, אבל כשמדובר ברוכב ברמה שלו מצפים ממנו ליותר. במרוצים שהשתתף בהם השנה הוא ניצח רק בקטע אחד בטור של סנט לואיס בארגנטינה, סיים במקום שני בטור של עומאן ובמקום השלישי בטיראנו אדריאטיקו. הקבוצה שלו איננה חזקה כמו סקאי ובמרוץ הקבוצתי בניס יוכל קונטאדור להפסיד הרבה מאוד. הרוכב שהוגדר כיורשו של לאנס ארמסטרונג נמצא בתקופה לא טובה, אולי משום שיריביו למדו להכיר אותו ואינם חוששים ממנו כבעבר. הוא עדיין נחשב לאחד מהמטפסים הטובים בעולם, אבל החשש הוא שיתקשה לחזור על תצוגות העבר. כדי לנצח את פרום הוא יזדקק לניצוץ של גאונות וקשה לראות זאת קורה היום, כשהזמן משחק לטובת פרום. קונטאדור הוא אחד מגדולי רוכבי הגרנד טורים של זמננו וקרוב לוודאי שיעמוד על הפודיום, השאלה היא רק באיזה מקום.

הסוס השחור. שני רוכבים במשבצת הזו - ריצ'י פורטה האוסטרלי, חברו לקבוצת סקאי של פרום, וניירו קווינטנה, הרוכב המטפס הקולומביאני הצעיר (23) של קבוצת מוביסטאר הספרדית. פורטה עשה עונה מצוינת ולשיאו הגיע כאשר ניצח את מרוץ פריס ניס. יש לו מקבץ נדיר של הישגים, וכפועל עבור פרום ללא בעיות של אגו הוא יכול מחד לספק לו הגנה מעולה ולעבוד עבורו, ומאידך לספק לקבוצה הבריטית תוכנית חליפית אם פרום יתפרק מסיבה כזו או אחרת. קווינטנה הוא מסוג הרוכבים שעבורם הטיפוס הוא אמנות. השנה הוא ניצח את הטור של חבל הבאסקים ההררי והקשה והוכיח שהוא מסוגל הן לטפס והן להתחרות כנגד השעון כשמדובר בקטע הררי. הוא יגיע לטור כרוכב פועל עבור אלסנדרו וולוורדה.

עוד ברשימת המועמדים לסיים בעשירייה הראשונה: יורגן ון דר ברוק, טג'יי ון גרדרן, קאדל אוונס, אלסנדרו וולוורדה, יואקים רודריגז, תומס ווקלר ואנדי שלק.

מלבד הדירוג הכללי המצטבר, יש בטור דה פרנס תחרויות נוספות. במאבק על החולצה הירוקה, חולצת המאיצים, יתחרו מארק קוונדיש, אנדראה גרייפל ופיטר סאגאן. לקוונדיש, שניצח עד כה ב-23 קטעים בטור, יש הישג מדהים וייחודי: בארבע השנים האחרונות הוא ניצח את הקטע האחרון בשאנז אליזה.

רוכב האופניים כריס פרום מול בראדלי וויגינס. Bryn Lennon, GettyImages
הבריטים ישמחו לעוד תואר. פרום/GettyImages, Bryn Lennon

סיכום

בימים שנותרו להזנקת הטור, הרוכבים הבכירים מחממים את המנועים ומשתתפים במרוצי הכנה. רבים מהם השתתפו בטור של שווייץ ובקריטריום של דופינה, שבו הגיעו במקומות הראשונים פרום ופורטה מקבוצת טים סקאי. מבחינתם זו הייתה חזרה גנרלית מצוינת לקראת הטור.

נראה שהסקנדל התורן הוא רק שאלה של זמן. היות שהטור דה פראנס הוא האירוע בהא הידיעה של ענף האופניים, והמסלול השנה הוא אתגרי וקשה, אין ספק שהמארגנים יעשו את הכול על מנת שלא לקלקל את החגיגות.

רוכבים קטע 21 טור דה פראנס ליד שער הניצחון. רויטרס
קטע 21, אנחנו באים/רויטרס

מספרי הטור

* אחרי שנפסלו שבע זכיותיו הרצופות של לאנס ארמסטרונג, נותרו בסך הכול ארבעה רוכבים שזכו חמש פעמים בחולצה הצהובה בטור דה פראנס: ז'ק אנקטיל, אדי מרקס, ברנרד הינו ומיגל אינדוראין.

* בחולצת המאיצים זכה אריק זאבל הגרמני חמש פעמים, ושון קלי, המשמש כיום פרשן של יורו ספורט, זכה ארבע פעמים.

* בחולצת מלך ההרים זכה רישארד וירונק הצרפתי שבע פעמים. פרדריגו בהמונטס הספרדי ולוסיין ון אימפה הבלגי זכו בה שש פעמים.

* בחולצת הרוכב הצעיר זכו הכי הרבה פעמים יאן אולריך הגרמני ואנדי שלק הלוקסמבורגי - כל אחד מהם זכה בה שלוש פעמים.

* בשנת 1969 זכה אדי מרקס בכל החולצות בפעם הראשונה שהשתתף בטור דה פראנס.

* בשנת 1924 זכה לראשונה בתולדות הטור רוכב איטלקי אשר נוסף על כך גם לבש את החולצה הצהובה מהקטע הראשון עד הסיום.

* הרוכב האמריקאי ג'ורג' הינקאפי מחזיק בשיא ההשתתפויות בטור – 17 פעמים. אחריו נמצא יופ זוטמאלק, שהשתתף בו 16 פעמים.

* שארל פליסייאר, פרדי מרטנס ואדי מרקס מחזיקים יחד בשיא הזכיות בקטעים בטור אחד – שמונה קטעים.

* הקטע שרכבו בו במהירות הגדולה ביותר בטור עד היום היה ב-1999: מריו צ'יפוליני ניצח את הקטע מלבל לבלואה במהירות של 50.4 קמ"ש בממוצע.

* הקטע נגד השעון המהיר ביותר עד היום היה בקטע הפותח של טור 2005: דייוויד זבריצקי ניצח במהירות של 54.7 קמ"ש בממוצע בקטע של 19 ק"מ.

* בשנת 1994 ניצח קריס בורדמן בקטע הפרולוג של הטור (7.2 ק"מ) במהירות של 55.2 קמ"ש בממוצע.

* בשנת 2005 רכבה קבוצת דיסקברי צ'אנל את הקטע נגד השעון הקבוצתי מטור לבלואה שאורכו 67.5 ק"מ במהירות של 57.3 קמ"ש בממוצע.

* בשנת 1991 ניצח הרוכב הצרפתי טיירי מארי קטע בטור בפתחו פער של 234 ק"מ מהפלוטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully