וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לרומא באהבה: סיפור הפריצה של אלסנדרו פלורנצי

8.6.2013 / 14:15

בשנה האחרונה הפך אלסנדרו פלורנצי מאלמוני שמרוויח 3,000 יורו בחודש, למי שמסומן ברומא כיורש של טוטי ושעשוי להיכלל בסגל איטליה במונדיאל 2014. איך זה קרה ולמה זה דווקא מבליט את הבעיות בכדורגל האיטלקי? סיפורו של הכוכב הכי לא מדובר באזוריני

הופעת הבכורה של אלסנדרו פלורנצי בקבוצה הבוגרת של רומא הייתה במחזור האחרון של עונת 2010/11. בדקה ה-87, מיד אחרי שהג'אלורוסי עלו ל-1:3 מול היורדת סמפדוריה במשחק לפרוטוקול בלבד, הילד בן ה-20 נכנס במקומו של פרנצ'סקו טוטי. ספק אם מישהו מ-30 אלף הצופים באולימפיקו ייחס חשיבות אמיתית למאורע.

15 חודשים מאוחר יותר, ואחרי שפלורנצי בילה עונת השאלה מוצלחת בקרוטונה, הגיעה הופעת הבכורה (והשלישית בסך הכול) בהרכב רומא. אחרי רבע שעה של משחק בסן סירו, הילד התרומם להגבהה מצוינת של טוטי ונגח השער הראשון במשחק בו הג'אלורוסי גברו 1:3 על אינטר. באותו רגע, נולד כוכב חדש.

משחקי יורו 2013 משודרים בספורט1

אלסנדרו פלורנצי, שחקן נבחרת איטליה הצעירה. Ian Walton, GettyImages
אל תפספסו את הכוכב הלא מדובר של האזוריני. פלורנצי/GettyImages, Ian Walton

פלורנצי הוא הכוכב הפחות מדובר של האזוריני. העיניים מופנות באופן טבעי ללורנצו אינסינייה ומרקו וראטי, אבל הקשר הרומאי לא נופל מהם בכל הקשור לפוטנציאל להגיע רחוק. הפריצה שלו בשנה האחרונה מטאורית. פלורנצי נולד ברומא ואת דרכו החל במחלקת הנוער של לודיג'אני, מועדון בו עשו את תעדיהם הראשונים גם פאולו די קאניו, אנטוניו קנדרבה והמאסטרו טוטי.

בגיל 11 רכשו הג'אלורוסי את הכישרון הצעיר תמורת כ-8,000 יורו. פלורנצי שיחק כחלוץ, אבל מבנה גופו הצנום העלה לא מעט ספקות בקרב אנשי המקצוע באקדמיה של רומא. למזלו, המנהל המקצועי ושחקן העבר האגדי ברונו קונטי לא התרגש: "הוא קטן, ערמומי ונושך על המגרש. הוא חיה בתחילת דרכו היו כאלה שחשבו שהוא לא יגיע לשום מקום, אבל גם עליי אמרו דברים כאלה. ראיתי בעיניים שלו את אותה תשוקה שהייתה לי. אני דיממתי בתקופת השאלה בגנואה והוא בנה את עצמו בקרוטונה. אלו חוויות בונות עבור שחקן".

בקיץ 2011, הושאל פלורנצי לקרוטונה מהסרייה B כדי להתחשל. המאמן לאונרדו מניקיני, שחקן עבר של רומא, ראה אותו הילד במשחק נוער, נדלק ודרש להביאו לקבוצה. לקראת אחד ממשחקיו הראשונים ביקש מניקיני מפלורנצי לשחק כמגן ימני: "אדוני, אני מוכן לשחק גם בשער". אגב, את המשחק ההוא סיים פלורנצי עם בישול ואת העונה סיים עם 11 כיבושים.

"הבחור חזק, רץ, מתלהב וכל הזמן רוצה להשתפר. הוא יכול לשחק במגוון תפקידים ומאמנים משוגעים על שחקנים כמוהו", טוען מניקיני. קרוטונה, אגב, מאוד רצתה להשאיר את פלורנצי אצלה ואף ניצלה אופציה ורכשה מחצית מכרטיסו תמורת 250 אלף יורו, אבל רומא לא הייתה מוכנה לאבד את הכישרון ורכשה את אותם אחוזים בחזרה תמורת 1.25 מיליון יורו. הפסד קטן על פוטנציאל ענק.

שחקן רומא, אלסנדרו פלורנצי. Giuseppe Bellini, GettyImages
שווה עוד מיליון יורו. פלורנצי במדי רומא/GettyImages, Giuseppe Bellini

כשפלורנצי שב לרומא, הוא קיבל חוזה לעונה אחת בשכר נמוך של 3,000 יורו לחודש. חודשים ספורים לאחר מכן, הוא כבר קיבל חוזה חדש ושכרו הוכפל פי 20. גם האוהדים התאהבו ושמחו לראות שחקן בית אמיתי מקבל ולוקח הזדמנות. באופן טבעי, הוא מסומן כיורש של שני הסמלים הבלתי מעורערים: דניאלה דה רוסי וטוטי. "הוא יכול ללכת בדרכם", משוכנע מניקיני.

זדנק זמאן הוא בין האחראים הבולטים לפריצה המטאורית של פלורנצי. בימיו בפסקארה הצ'כי הוותיק טיפח שחקנים כוכבים נוספים של האזוריני: וראטי, איניסינייה, צ'ירו אימובילה ומרקו קפואנו. לא פלא שבאיטליה לא מעט פרשנים רואים בזמאן חלק מהצלחת הנבחרת הצעירה. אלא שבעוד הארבעה קיבלו ממנו צ'אנס בליגה השנייה, את פלורנצי הוא חישל בסרייה A. "זמאן מוציא את הטוב ביותר ממני ולמעשה, הוא גורם לי לתת יותר ממה שאני מסוגל. הוא לא לימד אותי כל כך הרבה ויביא אותי לנבחרת", אמר השחקן.

השער במחזור השני בסן סירו הכניס את פלורנצי לתודעה. "עבדתי איתו בנוער של רומא, אז אולי הוא חייב לי אחוזים אחרי השער", צחק מאמן אינטר דאז אנדראה סטרמאצ'וני. וברצינות, "הוא הבקיע שער נפלא. מדובר בכישרון שיודע לטפח את עצמו".

טיפוס צנוע פלורנצי. איש עבודה. גם אחרי שקיבל חוזה עתק, המשיך להתגורר אצל הוריו ולנהוג במכונית צנועה. "אני לא מופתע מההתקדמות שלו כי אני מכיר אותו מצוין והוא מחויב למשחק", טען אלברטו דה רוסי, אביו של דניאלה ומאמן קבוצת הנוער של רומא. "בניגוד לאחרים, הוא אוהב לשחק כדורגל ולא איבד את התשוקה למשחק".

דביס מנג'ה מאמן נבחרת איטליה הצעירה. מגד גוזני
צריך להגיד תודה לזמאן. מנג'ה/מגד גוזני

"לא האמנתי שאשחק כל כך הרבה ושאתקדם כל כך תוך שנתיים", הצטנע השנה השחקן. אלא שהמספרים מדברים בעד עצמם. מבין שחקני סגל האזוריני שמשחקים בסריה A, פלורנצי הוא המוביל בקטגוריה של דקות משחק. היכולת שלו אף זיכתה אותו בשתי הופעות במדי הנבחרת הבוגרת ובאיטליה מעריכים כי יש לו סיכוי גבוה להיות בסגל למונדיאל בברזיל.

על המגרש מדובר בשחקן ורסטילי, אנרגטי ומסוכן. ב-4-4-2 ההתקפי של דביס מנג'ה, פלורנצי מתופקד באגף הימני. במשחק הראשון מול אנגליה הוא לא הפסיק להטריד את ההגנה האנגלית ולסכן את השער והיה אחד הפעילים על המגרש. הכשלה ברורה ברחבה לא זכתה לתגובת השופט. אין ספק, לטאלב טואטחה צפויה עבודה קשה במיוחד הערב בבלומפילד.

הבעיה היא שהסיפור של פלורנצי הוא היוצא מן הכלל בכדורגל האיטלקי. בדיוק כמו באנגליה (ובניגוד לגרמניה, הולנד וספרד) לצעירים לא קל לקבל דקות משחק והם נאלצים לרדת ליגה. "הכדורגל האיטלקי לא נמצא בשיאו ועל כך אין ויכוח, אבל אני תמיד מעדיף להסתכל על חצי הכוס המלאה. יש לנו הרבה כישרונות צעירים שמבחינה טכנית וטקטית יכולים להיות הטובים ביותר", מנתח המאמן מנג'ה. "הטורניר הזה הוא נקודת ההתחלה לסגירת הפער ממדינות כמו ספרד וגרמניה. עלינו ללמוד לחקות את פילוסופית הכדורגל שלהם. בתחילת העונה נראה היה שמשהו משתנה בסריה A, אבל זה לא החזיק מעמד. לפני חודשיים רק מנולו גביאדיני שיחק בקביעות בהרכב בליגה הבכירה. גם אחרים שיחקו, אבל בליגה השנייה".

באוקטובר 2008 שיחקה איטליה בפעם האחרונה בישראל וניצחה 1:3. הנבחרת ההיא הייתה סופר מוכשרת ורוב שחקניה עשו דברים יפים בסריה A, אלא שמלבד קלאודיו מרקיזיו ומריו באלוטלי לא יצא משם שחקן משמעותי לנבחרת הבוגרת, גם לא הכוכב דאז סבסטיאן ג'ובינקו. גם מהסגלים שזכו ביורו הצעירות ב-2000 ו-2004 יצאו מעט כוכבים: אנדראה פירלו וג'נארו גאטוסו ב-2000, אנדראה ברצאלי ודניאלה דה רוסי כעבור ארבע שנים. אז כמה כוכבים אמיתיים ייצאו מהאזוריני של מנג'ה? וכמה מהם נפגוש שוב בברזיל? קשה לדעת, אבל אפשר להעריך שפלורנצי הוא בין אלו שיש להם סיכויים גבוהים ללכת עד הסוף.

אלסנדרו פלורנצי, קשר נבחרת איטליה הצעירה. קובי אליהו
מחכה לטואטחה באגף. פלורנצי/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully