וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למפארד: "הגמר הקודם - השראה". ז'סוס: "מודע לעבר"

51 שנה אחרי הקללה של בלה גוטמן, בנפיקה שבה לאמסטרדם לגמר הליגה האירופית מול צ'לסי (ד', 21:45, ספ' 1). בניון בסגל?

1962, אמסטרדם. בלה גוטמן, המאמן היהודי הגדול בכל הזמנים, הוביל את בנפיקה לשמירה על התואר האירופי עם 3:5 ענק על ריאל מדריד, שנה אחרי הניצחון 2:3 בגמר האלופות על ברצלונה. לאחר החגיגות בליסבון, פנה גוטמן לנשיא המועדון בבקשה לקבל בונוס על ההישג הנדיר. משנתקל בסירוב, הגיב גוטמן: "אני מתפטר ומעכשיו יעברו עוד 100 שנה עד שבנפיקה תזכה שוב בגביע אירופה".

בליסבון התייחסו אז בביטול לנבואת הזעם של גוטמן, שמאז הפכה לקללה ממנה לא מצליחה בנפיקה להתנער. גוטמן כבר מזמן לא בין החיים, אבל הפורטוגלים הפסידו בשישה גמרים נוספים ולא התקרבו להסרת הקללה. אולי מחר (רביעי, 21:45, ספורט1 ו-HD) בגמר הליגה האירופית באותה אמסטרדם, בנפיקה תצליח להשתחרר מהשחור שהטיל עליה גוטמן ולנצח בגמר הליגה האירופית את צ'לסי, שמצידה מגיעה פייבוריטית ורוצה להפוך לראשונה אי פעם שזוכה במפעל השני בחשיבותו עונה אחרי שזכתה בליגת האלופות. היסטוריה תהיה בכל מקרה באמסטרדם ארינה.

אצטדיון אמסטרדם ארינה לקראת גמר הליגה האירופית 2013. Christof Koepsel, GettyImages
המקום בו תוסר הקללה של גוטמן? אמסטרדם ארינה ערוך ומוכן לגמר/GettyImages, Christof Koepsel

גם ז'ורז'ה ז'סוס, שהיה אחראי לאחת התמונות הבלתי נשכחות של העונה, עת כרע על ברכיו בתדהמה לאחר השער הדרמטי שגרם לבנפיקה להפסיד במשחק העונה לפורטו (2:1) וככל הנראה לאבד את האליפות, מודע לוודו של גוטמן. "מזכירים לי את זה על בסיס יומי. אני יודע שהרגעים הגדולים בהיסטוריה של בנפיקה היו בשנות ב-60'", אמר המאמן. "אני נולדתי ב-1954, אבל הספקתי לקרוא וללמוד על כך בתקופתי במועדון. זכייה בליגה האירופית בהחלט תצטרף לרשימת ההישגים הגדולים של בנפיקה. הגיע הזמן לשנות את ההיסטוריה. לטעמי, שתי הקבוצות הכי טובות בליגה האירופית הגיעו לגמר. צ'לסי אולי פייבוריטית, אבל בגמר הכול אפשרי ואנחנו בבנפיקה מאמינים בעצמנו".

כוכב הקבוצה ניקו גאיטן מודע אף הוא לחשיבות המשחק מבחינה היסטורית. "עבר הרבה זמן מאז שבנפיקה זכתה בתואר אירופי", אמר הארגנטינאי המוכשר. "למועדון הזה היו המון הצלחות בעבר, עכשיו יש לנו הזדמנות לכתוב את השם שלנו בהיסטוריה. זה רגע עליו חלמתי בתור ילד. אנחנו רוצים לנצח, בדיוק כמו צ'לסי. לא משנה מה היה לפני כן, הכל תלוי ביום אחד".

הקפטן לואיזאו ציין במסיבת העיתונאים: "אנחנו יכולים לעשות כאן היסטוריה, וכל שאר הפרטים פחות חשובים כרגע. גם אוסביו כאן והנוכחות שלו משמעותית מאוד עבורנו. אני גאה להיות חלק מהאווירה הנהדרת הזו שקיימת בקבוצה. כולנו צמחנו והתקדמנו יחד, וכל מי שמגיע לבנפיקה מבין מיד את הערך של החולצה הזאת. אנחנו לא מביטים לאחור, אלא מרוכזים ב-100 אחוז בגמר".

שחקני בנפיקה באימון מסכם לקראת גמר הליגה האירופית. AP
הכנות אחרונות לגמר. שחקני בנפיקה באימון המסכם/AP

אחרי טראומת ההפסד לפורטו (הראשון שלה בליגה העונה) ואיבוד המקום הראשון בטבלה כשנותר מחזור בודד לסיום העונה, בנפיקה רוצה להעניק לאוהדיה פיצוי בדמות תואר אירופי. לרשות ז'סוס עומד סגל מלא, והוא צפוי להציב את גאיטן, לימה ואדוארדו סאלביו מאחורי החלוץ הפרגוואי אוסקר קרדוסו. המגן מקסי פריירה מורחק, וכך אנדרה אלמיידה ימלא את מקומו ויהיה הפורטוגלי היחיד בהרכב.

הרכב משוער: ארתור, אנדרה אלמיידה, לואיזאו, אסקיאל גאראי, לורנסו מלגארחו, נמניה מאטיץ', אנסו פרס, אדוארדו סאלביו, לימה, ניקולאס גאיטן, אוסקר קרדוסו.

לואיזאו שחקן בנפיקה במסיבת עיתונאים. GettyImages
אפשרות לעשות היסטוריה, וכל השאר פחות חשוב כרגע. לואיזאו במסיבת העיתונאים/GettyImages

מנגד, צ'לסי כאמור רוצה להיות הראשונה שמניפה את הגביע בליגה האירופית אחרי שעשתה זאת בליגת האלופות. בנוסף, היא תוכל להצטרף לבאיירן מינכן, אייאקס ויובנטוס כמועדונים היחידים שזכו בכל שלושת המפעלים המרכזיים של אופ"א. רפא בניטס, המאמן הזמני שכשל בכל המסגרות ואף הפסיד בגמר גביע העולם לקבוצות מול קורינתיאנס, לא רוצה לתת ליריבו ז'וזה מוריניו את התענוג להחליפו אחרי עונה נטולת תארים. לשם כך הוא חייב לנצח באמסטרדם, ויצטרך לעשות זאת הבלגי הכישרוני אדן הזאר וכנראה גם ללא הקפטן ג'ון טרי.

רפא בניטס עדכן בפתיחת דבריו במסיבת העיתונאים לגבי הפצועים והבהיר: "הזאר לא יהיה בסגל. לגבי ג'ון, נצטרך להמתין ולראות איך הוא ירגיש מחר. ההגעה לשלב הזה כבר מעידה שעשינו משהו נכון. אני לא רואה כאן פייבוריטית, אלא גמר מעניין בין שתי קבוצות טובות. כמובן שאנחנו רוצים לנצח ומגיעים עם ביטחון, אבל המשחק תלוי גם בקבוצה היריבה".

פרנק למפארד נזכר בגמר האלופות מהעונה שעברה ואמר: "הגמר הקודם מהווה השראה. במבט לאחור היינו אנדרדוג אז. היינו בכמה גמרים והספקנו ללמוד שהפרטים הקטנים תמיד עושים את ההבדל. בנפיקה קבוצה טובה, בדיוק כמו שבאיירן הייתה. מרגע שנחתנו כאן הפנמנו שמדובר בגמר אירופי, ואנחנו רוצים לזכות בו. מידת ההצלחה של העונה שלנו תוכרע מחר, אבל בכל מקרה זה לא יהיה כישלון".

השוער פטר צ'ך הוסיף: "היו לנו כמה מטרות העונה ולא את כולן השגנו, אבל זה משחק משמעותי מבחינתנו, לעשות היסטוריה עבור המועדון. בנפיקה הנוכחית חזקה מזו שניצחנו בשנה שעברה. יש להם שחקנים מוכשרים מאוד, התקפה מהירה ומערכי הקבוצה מאוזנים. לא משנה איך נעשה את זה - העיקר שנזכה בגביע".

רפא בניטס מאמנה הזמני של צ'לסי במסיבת עיתונאים לקראת גמר הליגה האירופית. GettyImages
לא חושב שיש פייבוריטית. רפא בניטס/GettyImages

דמבה בה לא רשאי ליטול חלק במפעל לאחר ששיחק כבר במדי ניוקאסל, וכך פרננדו טורס (חמישה שערים בחמשת המשחקים האחרונים באירופה) ישמור על מקומו בהרכב, כשמאחוריו אוסקר, חואן מאטה והאנגלי ויקטור מוזס. בקישור האחורי יתייצבו שני שחקני בנפיקה לשעבר, דויד לואיז וראמירס הברזילאים.

פרנק למפארד, שהפך למלך שערי צ'לסי בכל הזמנים, צפוי להתחיל את המשחק על הספסל, שם מקווה להיות גם יוסי בניון שנכלל בסגל הרחב ומקווה לזכות בתואר אירופי ראשון במקום אותו עזב כנער. במפגש הקודם מול בנפיקה, בעונה שעברה במסגרת רבע גמר ליגת האלופות, כבש למפארד את הראשון ב-1:2 הביתי, כאשר בגומלין באצטדיון האור הבקיע סלומון קאלו את שער הניצחון לזכות צ'לסי. המאזן יישמר?

הרכב משוער: פטר צ'ך, ססאר אספיליקואטה, גארי קייהיל, ברניסלב איבנוביץ', אשלי קול, דויד לואיז, ראמירס, אוסקר, חואן מאטה, ויקטור מוזס, פרננדו טורס.

ג'ון טרי שחקן צ'לסי עם מאמנו רפא בניטס. רויטרס
ההכרעה לגבי כשירותו רק סמוך למשחק. ג'ון טרי/רויטרס
פרנק למפארד שחקן צ'לסי באימון עם גארי קייהיל. רויטרס
ככל הנראה יתחיל על הספסל. פרנק למפארד באימון עם גארי קייהיל/רויטרס
שחקן העבר אוסביו מגיע לגמר הליגה האירופית עם בנפיקה. AP
הגיע לספק השראה. אוסביו יורד מהמטוס של בנפיקה/AP
פטר צ'ך שוער צ'לסי במסיבת עיתונאים לקראת גמר הליגה האירופית. GettyImages
"לא משנה איך, העיקר לזכות". פטר צ'ך/GettyImages
ארתור שוער בנפיקה באימון לקראת גמר הליגה האירופית. רויטרס
קצת פוזות למצלמה. ארתור/רויטרס
פרננדו טורס שחקן צ'לסי באימון לקראת גמר הליגה האירופית. רויטרס
חמישה שערים בחמשת המשחקים האחרונים בליגה האירופית. פרננדו טורס/רויטרס
ז'ורז'ה ז'סוס מאמן בנפיקה במסיבת עיתונאים. GettyImages
מזכירים לו את טראומות העבר מדי יום. ז'ורז'ה ז'סוס/GettyImages
יוסי בניון (משמאל) באימון צ'לסי עם פרנק למפארד. Christof Koepsel, GettyImages
אחרי 17 שנים, שוב באמסטרדם. יוסי בניון/GettyImages, Christof Koepsel

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully