וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דייויד רודישה חושש שלא נשאר לו מה להשיג

10.5.2013 / 8:08

אחרי שרץ ה-800 הטוב בהיסטוריה זכה באליפות עולם, במשחקים האולימפיים וגם שבר את מחסום ה-1:41 דקה, הוא פותח עונה חדשה עם קצת חששות אבל גם עם הרבה בטחון בגלל תוצאה מטורפת אחת

תחרויות האתלטיקה במשחקים האולימפיים בלונדון בקיץ שעבר היו אדירות. הן זכורות בעיקר לבריטים בגלל מו פראח המופלא, לאמריקאים בזכות התחייה של האתלטים שלהם ולחובבי המיינסטרים בגלל יוסאין בולט. עם כל הכבוד לשמות הגדולים שהוזכרו כאן, מי שנבחר על ידי התאחדות האתלטיקה הבינלאומית ל"פרפורמר" של המשחקים האולימפיים הוא דייויד רודישה, שהוביל את ריצת 800 המטרים הטובה בכל הזמנים, וללא שום ויכוח בעניין – ריצה שהסתיימה בשיא עולם מדהים של 1:40:91 דקה, ריצה ששבעה מבין שמונת המשתתפים בה קבעו שיאים אישיים, ריצה שהוכיחה שהמרחק הבינוני ל-800 מטרים שבמשך שנים רבות היה "תקוע" סימל יותר מכל הריצות האחרות מגמות שיפור גם בתקופה שקשה להשתפר בה בגלל הבדיקות המחמירות למציאת חומרים אסורים.

עד למשחקים האולימפיים בלונדון, דייויד רודישה השתייך לרשימת שמות מכובדת כמו קיפ קיינו ומוזס קיפטנוי, האתלטים הקנייתים הטובים בכל הזמנים. אבל תחשבו על זה ככה, האם האתלטיקה הקנייתית המפוארת הביאה לעולם עד היום "אס"? כמו קרל לואיס בארצות הברית, סבסטיאן קו בבריטניה והיילה גברסילאסי באתיופיה? מסתבר שלא, ורודישה, בגיל 24 בלבד, הפך לגיבור האתלטיקה הקנייתי הגדול ביותר בכל הזמנים.

האצן הקנייתי דייויד רודישה עומד ליד השלט ובו שיא העולם החדש שקבע ב-800 מטרים. רויטרס
בגיל 24 הוא הפך לגיבור האתלטיקה הקנייתי הגדול בכל הזמנים. דייויד רודישה/רויטרס

זהו דייויד רודישה, ואם המציאות שלו כל כך יפה וזוהרת, אז למה הוא חושש? והחשש קיים לפי מאמנו האירי קולם אוקונל, שמלווה את רודישה מאז שהוא ילד ואימן לפני כן את שיאן העולם הקודם, וילסון קיפקטר. מסתבר שהחשש הגדול ביותר של רודישה ומאמנו הוא חוסר מוטיבציה שמופיע לא מעט אצל ספורטאים שהשיגו כל תואר.

אולי זו הסיבה שבסוף אפריל, ממש לאחרונה, רודישה נתן את ריצת חייו במרחק שהוא בכלל לא מתחרה בו, 400 מטרים. הזמן אותו קבע בתחרות בניירובי, 45.15 שניות, היה מהיר משמעותית משיאו האישי הקודם וחוץ מזה - זו התוצאה השביעית בטיבה בעולם בטרום העונה. רודישה הודיע שבאליפות העולם שתתקיים בקיץ הקרוב הוא מתכוון להשתתף בנוסף לריצת ה-800 גם בריצת השליחים 4X400, ואם רביעייה קנייתית בריצה כזאת נשמעת לכם מוזר, אפשר לדפדף בספרי ההיסטוריה ולגלות שבמשחקים האולימפיים מכסיקו 1968 קניה זכתה במדליית הכסף בריצה הזאת, ואחד מחברי הרביעייה היה דניאל רודישה, אביו של דייויד.

רודישה לא רוצה רק לרוץ ברביעייה, אלא להתחרות נגד חברו הטוב והגדול מכולם - יוסאין בולט. לפני מספר שבועות הקנייתי כבר הזמין את בולט לתחרות ראווה בין השניים בריצת 400, הפעם הוא מנסה להיות יותר מציאותי ומציע לבולט להצטרף לרביעייה הג'מייקנית ב-4X400 כדי שהשניים יוכלו אולי להתחרות אחד נגד השני. אגב. שיאו האישי החדש של רודישה טוב יותר מזה של בולט.

דייויד רודישה רץ 800 מטר קנייתי. Manuel Queimadelos Alonso, GettyImages
ה"פרפורמר" של הקיץ האחרון. דייויד רודישה/GettyImages, Manuel Queimadelos Alonso

ביום שישי (19:25 שעון ישראל, שידור ישיר בספורט1 ו-HD) דייויד רודישה יפתח באופן רשמי את העונה שלו בתחרות הראשונה מסבב ליגת היהלום שתתקיים בדוחא שבקטאר. בשלוש השנים האחרונות רודישה הפסיד רק פעמיים בריצת ה-800, בשני המקרים למוחמד אמאן האתיופי. אז המארגנים הקטארים דאגו שהשניים יתמודדו אחד נגד השני גם על המסלול שלהם, כשמתמודד אטרקטיבי נוסף יהיה טימותי קיטום הקנייתי, שזכה במדליית הארד במשחקים האולימפיים בלונדון.

"אני תמיד מתחיל את העונה עם ריצת 400 מטר כדי לעבוד על המהירות שלי, אז לפי התוצאה האחרונה אני יודע שאני במצב לא רע", אמר לאחרונה רודישה והוסיף: "בתחרות בדוחא אני אוכל לדעת בדיוק באיזה מצב אני ועל אילו דברים אני צריך לעבוד". המאמן אוקונל מוסיף: "דייויד תהה האם הוא יוכל להמשיך ולהציג את היכולת של השנים האחרונות. היו קצת ספקות, אבל אני חושב שאחרי התוצאה המדהימה שלו ב-400 יהיה לו הרבה ביטחון. עבור אתלט במעמדו, ההבדל בין עונה טובה לעונה גדולה תלוי במוטיבציה. מדובר באלוף עולם, אלוף אולימפי ושיאן עולם, מה הלאה? ספורטאים גדולים צריכים להמציא את המוטיבציה מחדש ועל זה דייויד צריך לעבוד. הוא הפך לאתלט של אירועים גדולים, אבל השנה יהיו לו 4-5 מירוצי 800 מטר עד לאליפות העולם במוסקבה. כל הריצות האלו יהיו ריצות איכות עם מטרות ברורות. דייויד מודע לזה שיש אתלטים שממתינים למעידה שלו. זה שהוא היה צריך לשבור שיא עולם כדי לזכות בתואר האולימפי בשנה שעברה רק מוכיח שהוא לא יכול לנוח על זרי הדפנה". מלבד אמאן וטימותי קיטום שהוזכרו כאן, אוקונל מתכוון גם לסגן האלוף האולימפי ולשיאן העולם לנוער, נייג'ל איימוס, שכבר בגיל 18 מתקרב לתוצאות של הרץ הטוב בכל הזמנים. ובכל זאת, המאמן לא מודאג ואומר על חניכו: "אני משווה אותו להיילה גברסילאסי ויוסאין בולט. גם השניים האלה השיגו את הכל ועדיין הצליחו להמשיך ביכולת שלהם".

רודישה עצמו מעדיף להתייחס כיום פחות לאפשרות שישבור שוב את שיא העולם בתחרות גדולה, במקרה הזה באליפות העולם במוסקבה באוגוסט, ועונה גם לאלה ששואלים אותו אם זה בכלל אפשרי לשבור את מחסום הדקה וארבעים שניות בריצת ה-800. "כבר רצתי שלוש פעמים מהר יותר משיא העולם הקודם של וילסון קיפקטר ויום אחד ארצה לשבור את מחסום הדקה וארבעים שניות. זה קשה מאוד אבל לא בלתי אפשרי, אבל אני חייב להיות מפוקס ולעבוד קשה כי הרמה ב-800 מטר רק עולה כל הזמן. לגבי הקיץ הקרוב, אני רוצה להיות בר מזל בפעם השלישית במוסקבה 2013. אני לא מתכוון לשבור שם את שיא העולם, אבל אם הוא יגיע זה יהיה בונוס".

דייויד רודישה יחד עם נייג'ל איימוס וטימותי קיטום על הפודיום במשחקים האולימפיים בלונדון. Cameron Spencer, GettyImages
יישאר למעלה? דייויד רודישה/GettyImages, Cameron Spencer

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully