וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא שיש משהו רע בזה: על המאבק של ברייטון בהומופוביה

26.4.2013 / 9:40

אוהדיה של ברייטון משמשים במשך שנים ארוכות קורבנות לקריאות ושירים על רקע היותה של העיר "בירת הגייז של בריטניה". בצל מאבק העלייה לפרמיירליג, האוהדים הכי מסורים בליגת המשנה לא זונחים את המלחמה בהומופוביה

באוקטובר 2002 אירחה קריסטל פאלאס את אחת מהיריבות המרות שלה, ברייטון אנד הוב אלביון, לעיני 21,796 צופים בסלהרסט פארק. אנדי ג'ונסון הבקיע לזכותה של הקבוצה הביתית כבר אחרי ארבע דקות ואחר כך הגיע השיטפון. התבוסה 5:0 הייתה הפסד הליגה ה-12 ברציפות של הסיגלז ובסיומה של אותה עונה הם ירדו לליגה השלישית באנגליה.

האוהדים של קריסטל פאלאס אוהבים להזכיר לאלו של ברייטון את המשחק הזה בכל פעם ששתי הקבוצות נפגשות וכך קרה גם העונה. כשהקבוצה מדרום אנגליה הצפינה ללונדון בתחילת דצמבר, האוהדים המקומיים קיבלו אותה בשירי "קריסטל פאלאס 5, ברייטון 0. ברייטון קיבלה בתחת".

על פניו זה היה שיר לגיטימי של אוהדי קבוצה כשהם פוגשים יריבה מושבעת, הקנטה טבעית וחסרת משמעות, אבל בברייטון כעסו. לא בגלל זיכרון התבוסה, אלא בגלל החלק השני של השיר. לא בגלל המילים הגסות, אלא בגלל התיאור בעל האופי ההומופובי.

אוהדי קריסטל פאלאס. Dan Istitene, GettyImages
כשברייטון הצפינה ללונדון בתחילת דצמבר, האוהדים המקומיים קיבלו אותה בשירי "קריסטל פאלאס 5, ברייטון 0. ברייטון קיבלה בתחת"/GettyImages, Dan Istitene

ברייטון ששוכנת לחופה הדרומי של אנגליה היא אחת מבירות התיירות של הממלכה. עיר חוף שמציעה אטרקציות תרבותיות, פסטיבלים צבעוניים וגם סובלנות גדולה כלפי הומוסקסואלים ולסביות. בכל אוגוסט נערך בעיר מצעד גאווה ידוע וממפקד אוכלוסין שנערך ב-2011 עלה שיש בה את כמות הזוגות החד מיניים הגדולה באי הבריטי. לא לחינם העיר מכונה "בירת הגייז של בריטניה".

את הנתונים הללו, את התדמית של ברייטון כעיר שמחבקת את הקהילה ההומו-לסבית, מכירים היטב גם אוהדי הקבוצות שפוגשות את הסיגלז מדי שבוע. בעולם הכדורגל נטיות הומוסקסואליות עדיין נחשבות לטאבו בצורה יחסית להרבה מקומות אחרים ולפיכך רוב ההקנטות מצד האוהדים של יריבותיה של הקבוצה מדרום אנגליה נוגעות לנושא הזה.

כבר במשחק הרשמי הראשון של הקבוצה העונה, אצל סווינדון טאון בגביע הליגה, האוהדים של הקבוצה המקומית שרו "אתם עיר מלאה בהומואים, אתם פשוט עיר מלאה בהומואים". ארבעה ימים אחרי זה, כשברייטון התארחה אצל האל סיטי, אוהדיה של האחרונה שרו לאוהדי האורחת: "אנחנו רואים שאתם מחזיקים ידיים".

שבועיים חלפו וברייטון הצפינה למשחק חוץ נגד ברנלי. גם כאן הקריאות והשירים נמשכו. תחנת הרדיו ששידרה את המשחק אף כיבתה את אחד מהמיקרופונים שהוצבו בסמוך ליציעים בגלל שחלק מהדברים נשמעו היטב. בנוסף, השדר התנצל מספר פעמים בפני המאזינים על כך שהם נאלצו לשמוע את השירים והקריאות.

בברייטון מקבלים בהכנעה שירים כמו "האם בני הזוג שלכם יודעים שאתם פה?", אבל מבקשים מהרשויות לנהוג באפס סובלנות כלפי שירים כמו "אתם סתם עיר מלאה ב-faggots (סלנג לתיאור הומוסקסואלים שנחשב לעתים כפוגעני)". אחרי שנים ארוכות נראה שהמלחמה שלהם מתחילה לשאת תוצאות.

אוהדי ברייטון. Brendon Thorne, GettyImages
רוב ההקנטות מצד האוהדים של יריבותיה של הקבוצה מדרום אנגליה נוגעות להיותה של ברייטון "בירת הגייז של בריטניה". אוהדי הסיגלז/GettyImages, Brendon Thorne

GFSN הוא ארגון שהוקם בבריטניה בסוף שנות ה-80 על ידי אוהדי כדורגל הומוסקסואלים, ושמטרתו מאבק בקריאות ההומופוביות במגרשי הכדורגל. מאז בואו לעולם, הארגון דרש מהרשויות לפעול נגד הומופוביה בכל האצטדיונים בבריטניה, אך מעל כולם בולטת לאורך כל השנים הפעילות שלו בברייטון. לפני כשלושה שבועות פרסם GSFN נתונים על פיהם ב-72 אחוז ממשחקי הקבוצה העונה הושמעו קריאות הומופוביות.

בדו"ח, בו אנשי הארגון הסבירו על פעולות הנגד שלהם שכללו בעיקר מכתבים זועמים למועדונים, הופיע גם פירוט של חלק מהשירים והקריאות. הנה כמה מהם:

במשחק בבירמינגהאם אוהדי ברייטון שימשו קורבן לשירים שונים ביניהם: “Go home you qayers” (בתרגום חופשי: "לכו הביתה הומואים").

כשברייטון ביקרה אצל לסטר סיטי ואוהדיה השמיעו את הקריאה המפורסמת שלהם“Sea-Sea-Seasiders”, חלק מאוהדי לסטר השיבו ב- “Shit-shit-shit stabbers” (אין לזה תרגום חופשי, פשוט תבינו לבד).

במשחק החוץ נגד שפילד וונסדיי נשמע מיציעי הקבוצה המארחת השיר הבא: “Up your arse, up your arse, if you’re not a fucking wanker you’re a gayer” (בתרגום חופשי: "קיבלתם בתחת, קיבלתם בתחת, אם אתם לא מאוננים, אתם הומואים").

כשבולטון הגיעה למשחק חוץ בפאלמר סטדיום, אוהדיה שרו: “You’re just a town full of buggerers" (בתרגום חופשי: "אתם עיר מלאה בעושי מעשי סדום").

לאחד מהשיאים של העונה הגיע שחקן ברייטון לשעבר ובלקבורן היום, קולין קאזים ריצ'רדס. הקשר שחום העור, בן לאם מקפריסין הטורקית ולאב מאנטיגואה, משמש כשגריר של הארגון המפורסם Kick it Out ("תבעטו את זה החוצה", כשהכוונה היא לגזענות). כשהוא שיחק באולימפיאקוס אוהדים של פאוק סלוניקי זרקו לעברו בננות ולא אחת הוא ספג עלבונות על רקע היותו טורקי, אבל כל אלו לא מנעו ממנו להיות מואשם בפברואר האחרון בג'סטה הומופובית כלפי האוהדים שפעם נתנו לו רוח גבית.

שחקן בלקבורן, קולין קאזים ריצ'רדס (שמאל), מול שחקן ברייטון, אדם אל אבד. Alex Livesey, GettyImages
נתקל בגזענות על רקע צבע העור שלו והאזרחות הטורקית שלו, אבל לטענת אוהדי ברייטון זה לא מנע ממנו מלבצע ג'סטה הומופובית לכיוונם. לכאורה. קאזים ריצ'רדס במשחק נגד האקסית/GettyImages, Alex Livesey

התקרית בה היה מעורב קולין קאזים ריצ'רדס היא בעצם המפתח. שחקן שהיה קורבן לגזענות הופך מקורבן לתוקפן? לא בעיניו. הכדורגל האנגלי אמנם עשה שינוי עצום ב-20 השנים האחרונות בדרך לדביקה רדיקלית ומפחידה בכללי הפוליטיקלי קורקט, אבל בעוד המותר והאסור בכל הנוגע לגזענות ברורים וידועים, הקריאות ההומופוביות עדיין מקבלות לפעמים יחס של הקנטות מקובלות.

הסיגלז, שאגב מחזיקים בממוצע הקהל הגבוה ביותר בליגת המשנה באנגליה (כ-25,800), נלחמים במשך למעלה מ-10 שנים בקריאות ובשירים והעונה עלו מדרגה במאבק. "האוהדים של ברייטון היו המטרה למה שלפעמים מוגדר כ'התלוצציות'. מעניין אם היו משתמשים במילה הזו אם הקריאות והשירים היו על רקע צבע עור והאם היו נעשות פעולות כדי לעצור את זה", קראה הודעה מטעם ארגון האוהדים הרשמי של המועדון.

הרעש שיצרו אוהדי ברייטון וארגון GFSN בשבועות האחרונים מתחיל לתת עכשיו את אותותיו. בשבוע שעבר חבר הפרלמנט והאוהד השרוף של מנצ'סטר סיטי, ג'ון ליץ', הציג את הדו"ח בפני בית הנבחרים של הממלכה המאוחדת ובדברים שנשא הוא ביקש שהדין לאשמים בהומופוביה במגרשי הכדורגל, יהיה זהה לזה של אשמים בגזענות. מבחינת הנאבקים מדובר בחדשות טובות, כשהתקווה שלהם היא שהאוהדים העבריינים ייעצרו ושאט אט השירים והקריאות יתמעטו עד שיגוועו.

***

כשנותרו שני מחזורים לסיום העונה בצ'מפיונשיפ האנגלית, מדורגות שתי היריבות המרות ברייטון וקריסטל פאלאס במקומות ארבע וחמש. אם כך תראה הטבלה גם אחרי שריקת הסיום לעונה הסדירה, הן תתעמתנה במפגש כפול במסגרת חצי גמר פלייאוף העלייה לפרמיירליג. אם זה יקרה יהיו שם הרבה אמוציות לפני, במהלך ואחרי המשחק וכנראה שהאוהדים הלונדונים ישירו, אולי באחת מהפעמים האחרונות לפני שחוק יאסור זאת: "קריסטל פאלאס 5, ברייטון 0. ברייטון קיבלה בתחת".

אוהדי ברייטון. GettyImages
בדרך לעוד מפגש כפול עם היריבה המרה?/GettyImages
  • עוד באותו נושא:
  • ברייטון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully