וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין מיטש גולדהאר לפלורטינו פרס

א. טבק

11.4.2013 / 12:40

תקנות הפייר-פליי אמורות להיכנס לתוקף ביולי גם בישראל: האם ההתאחדות ערוכה תקנונית, אילו קבוצות יבדקו ומתי צפויה בעיה בעתיד. המדור של א. טבק

בעוד כשלושה חודשים אמורה לצאת לפועל התוכנית של נשיא אופ"א, מישל פלאטיני - "פייר-פליי בביזנס". מטרתה, בתמצית, לצמצם באמצעות תקנות את ההבדלים הכספיים הענקיים בין הקבוצות באירופה, אשר גורמים לחלק מהקבוצות לגירעונות כבדים, בעוד אחרות מתנהלות ללא היגיון כלכלי, על בסיס שיגעון של אוליגרך או שיח' חסר מעצורים.

לשם כך, בין היתר, קבעה אופ"א תקנון כספי הקובע כמה כסף מותר לכל הספונסרים או בעלים למיניהם לתרום לקבוצתם. או במילים אחרות – כמה כסף הם מביאים מהבית לתפעול השוטף של התקציב העונתי. הדבר הזה ייבדק כבר בחודש יולי הקרוב על ידי בקרת התקציבים במדינות השונות. תנאים אלה זהים לכל הקבוצות.

ג'ורדי קרויף מנהל מקצועי של מכבי תל אביב עם בעלי המועדון מיטש גולדהאר. רענן ברנובסקי
לא יוכלו לעשות מה שהם רוצים. גולדהאר וג'ורדי/רענן ברנובסקי

הבדיקה התקציבית תיעשה בין הקבוצות שיש להן תקציב בגובה של 5 מיליון יורו. כלומר, בערכים של היום - 25 מיליון שקל. סכומים נמוכים מאלו לא יעברו בדיקה של הכנסות אסורות. לפי תקציבי הקבוצות העונה בישראל, יש שש כאלו שאמורות להיבדק בבקרת התקציבים לפי הנוהג החדש. שש הקבוצות שהתקציב שלהן עומד על 25 מיליון שקל ומעבר לכך הן - מכבי תל אביב, מכבי חיפה, הפועל תל אביב, עירוני קרית שמונה, הפועל באר שבע ובית"ר ירושלים.

התקנה החדשה קובעת כי לספונסר/בעלים אסור להשקיע בעונה הקרובה יותר מ-45 מיליון יורו בקבוצה מכיסו האישי. גם בעונת 2014/15 יהיה תקף סכום התרומה או המענק בגובה זה של 45 מיליון יורו, שהם כ-225 מיליון שקל. בשלוש השנים הבאות 2016, 2017, 2018, מותר יהיה לכל ספונסר/בעלים להשקיע רק 30 מיליון יורו בקבוצתו. לאחר מועד, זה תתכנס אופ"א לדיון כדי לקבל במידת הצורך החלטות חדשות.

אגב, רק באירופה קיימים חוקים אלה, בעוד בשאר היבשות לא. למעשה, החלטות אלה של אופ"א יצרו מצב חדש בעולם הכדורגל, אך הן לוקות בחסר. לא ברור, למשל, סולם העונשים במידה שתיתפס קבוצה שרימתה ושילמה מעבר למותר. התקנון של ההתאחדות לכדורגל הישראלית בנושא הבקרה לא עונה על כל הדרישות.

ברור כי אופ"א עצמה לא תעסוק בהעמדה לדין של שחקנים וקבוצות. לכן, ניכר כי לא מספיק מחשבה הושקעה בנושאים אלה על ידי אנשי אופ"א. מעבר לכך, קיימות אפשרויות להערים על אופ"א. לדוגמה - התקנות מאפשרות לכל קבוצה לעסוק בנכסי נדל"ן, כמו קרקע. אין הדבר נכלל בהכנסות או הוצאות הקבוצות. בנושא ספציפי זה ניתן לשחק ולהכניס כסף רב לכל קבוצה.

יו"ר מלאגה, עבדאללה אל ת'אני. רויטרס
לא יוכלו לעשות מה שהם רוצים. אל ת'אני/רויטרס

המחשבה מאחורי תקנון זה בריאה ורצויה. יתכן כי באחוזים פחותים התקנות החדשות יתפסו וישיגו תוצאות כלשהן, אבל אצל הקבוצות הגדולות לא צפוי שינוי ממשי. אף אחד, למשל, לא יכול להתמודד עם ממשלת ספרד, המבטלת חובות של ריאל מדריד וברצלונה.

בשלב זה אין לאף קבוצה בכדורגל הישראלי ממה לפחד. אף אחת מהן לא מגיעה לתקציב של 225 מיליון שקל. אבל אם יגיע מישהו כזה שירצה להתפרע – בין אם זה מיטש גולדהאר שרוצה להצליח בליגת האלופות ובין אם זה גאידמק חדש, החוקים האלה אמורים לעצור אותו.

ליגת העל בוואלה! ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully