וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדיין מבולבל: האם יובל נעים מאמן לגיטימי בליגת העל?

8.4.2013 / 14:20

בעכו הפך את "המיואש למאמין גדול", בפ"ת עשה שינוי טקטי, אבל בבית"ר קרס תחת הלחץ. מוטיבטור גדול, אבל שונא את המונח. סובל מהסטיגמה, אבל לא נלחם בה. חד, מיושן, לא דופק חשבון לכוכבים. יובל נעים הוא קצת מהכול, אז למה הוא לא נתפס כמאמן לגיטימי בליגת העל?

באימון הראשון של יובל נעים בהפועל עכו הוא כינס את השחקנים ואמר להם: "ראיתי הרבה משחקים שלכם בזמן האחרון והבעיה הכי גדולה שאתם לא מבינים שאתם קבוצת תחתית. אתם משחקים התקפי, כל הזמן מחפשים את השער ולא מבינים שבמצב שלכם אתם קודם כל צריכים לשמור על השער. מהיום כל אחד עומד בעמדה שלו ועושה את העבודה הטקטית לפני הכול. על זה נוסיף משחק לחץ, חיפוי הדדי והנעת כדור. לא מעניינים אותי שמות. מי שייתן בשביל הקבוצה ויעשה מה שצריך כדי להשאיר קבוצת תחתית בליגה, ישחק".

הנאום הזה משקף את המהות של אחד המאמנים הצבעוניים והמסקרנים בליגת העל. נעים משלים בעכו קדנציה רביעית בליגת העל. בהפועל רמת גן והפועל פתח תקוה הוא ידע תקופות מוצלחות, אבל בית"ר ירושלים השאירה לו צלקת שהעלתה סימני שאלה בנוגע ליכולות ההצלחה שלו בליגת העל בכלל וברמות הגבוהות שלה בפרט. בשורה התחתונה, נעים עדיין לא ביסס לעצמו מעמד של מאמן לגיטימי בליגת העל ויותר נתפס כמוטיבטור לשעת חירום. האם יש בו יותר? ניסינו לתהות על קנקנו של המאמן שיחזור הערב (שני, 20:50, ספורט1) לטדי.

יובל נעים מאמן הפועל עכו. מגד גוזני
אז למה בעצם לא רואים בו כמאמן לגיטימי? נעים/מגד גוזני

נעים העלה את רמת גן לליגת העל בעונת 2008/9 לא לפני שהקבוצה חוותה משבר במהלך העונה. לקראת משחק ביתי נגד קרית אתא, שחקנים חשבו על כל מיני פתרונות והיחס החברי עם המאמן נתן להם כרטיס פתוח להציע לו אפשרויות. נעים בדרך כלל מקשיב לשחקנים, אך במקרה הזה היה עצבני. באסיפה בחדר ההלבשה אמר: "כל אחד כאן יוהאן קרויף ומציע הצעות במקום להתאמן כמו שצריך ולתת הכול על המגרש. אז הנה אני אומר לכם שאת המשחק הזה לא תנצח שום שיטה או שום כמות חלוצים אלא רק מלחמה, לחץ על הכדור בכל פינה ואגרסיביות באמצע. אם לא תעשו את זה, לא יעזור גם אם נשחק עם חמישה חלוצים. בגלל שיש פה שחקנים שהתעסקו כל השבוע בשיטות ולא באימונים חזקים, אני עושה שלושה שינויים לקראת המשחק". רמת גן 1:3 ונעים אמר לשחקנים בסיום: "עם חלוץ אחד היינו צריכים לנצח 0:7".

האירוע הזה מלמד אולי על נעים המוטיבטור, אבל המאמן לא מוכן לקבל את ההגדרה והתיוג. מבחינתו, מדובר בחוסר הערכה לידע המקצועי שלו. "מוטיבטור זה לא דבר שלילי, מוטיבטור זה ברכה. הלוואי כל המאמנים שהיו לי היו יכולים להטריף את השחקנים שלהם כמו יובל", מסביר קשר רמת השרון משה אבוטבול ששיחק תחת המאמן ברמת גן. "אם בכל הליגה היו מוטיבטורים כאלה, הייתה לנו ליגה מטורפת. יובל מצליח להתחבר לשחקנים, לגעת להם בלב, לגרום להם להקשיב, לשחק בשבילו ולתת 150 אחוז, אז מה רע בזה? כמה מאמנים היו מתחננים שיהיה להם את זה עם השחקנים? תראה מה הוא עושה בעכו, לפני חודשיים דיברנו בחדר ההלבשה ברמת השרון שהם יורדים. היום אנחנו חושבים שהם מנצחים בטדי".

איך הוא נוגע בלב של השחקנים? תמיר כחלון מספר איך זה עבד בעכו: "יובל הצליח להפוך את המיואש ביותר למאמין גדול. אני לא יודע איך הוא הצליח כי הרבה כאן איבדו אמונה. אני חושב שהנקודה הכי חזקה אצלו היא שמה שיוצא לו מהפה זה 100 אחוז אמת, גם ברמה הקבוצתית וגם ברמה האישית. הוא ישר עם כולם, השחקנים אצלו שווים ואנשים מרגישים את זה. היו שחקנים שפשוט עשו אצלו קפיצה מחוסר מוטיבציה מוחלט והשלמה עם המצב להתלהבות מטורפת ואמונה מלאה שזה יקרה".

תמיר כחלון, שחקן הפועל עכו חוגג. אדריאן הרבשטיין
"יובל הצליח להפוך את המיואש ביותר למאמין גדול". כחלון/אדריאן הרבשטיין

במחצית המשחק של עכו נגד הפועל תל אביב (0:0) זרק תמיר כחלון כמה מילים בחדר ההלבשה. נעים ענה לו ליד כל השחקנים: "עדיף שתשתוק. עוד מילה אחת אני מעיף אותך מפה עד סוף העונה, הבנת?". לא במקרה נעים בחר לעשות את זה דווקא לכחלון. לאורך הקריירה שלו, המאמן אהב להבהיר את ה'אני מאמין' שלו דרך שחקנים בכירים. גם את דדי בן דיין הוא בחן בתחילת הדרך והמגן התיישר מהר מאוד. בהפועל רמת גן השוער רפי כהן זרק הערה בחדר ההלבשה וסופסל לחודשיים. בהפועל פתח תקוה הוא הזהיר את דודו ביטון וגם בבית"ר ירושלים בחר במחצית משחק בראשון לציון לצעוק בחדר ההלבשה על הקפטן עמית בן שושן. כחלון לא התרגש מהתקרית: "הבנתי אותו. הכול אצלו אמיתי וקיבלתי את ההערה כמו בן שחוטף מאבא. הוא רצה להעביר מסר לכולם והמסר הועבר דרכי מצוין. זה לא המקרה היחיד, הוא יודע איך להעביר את מה שהוא רוצה להעביר".

כחלון מסביר מה נעים שינה בקבוצה מבחינה מקצועית: "הוא שינה את כל התפיסה מקבוצה שחושבת התקפה לקבוצה שחושבת הגנה. אנחנו לא נותנים לאף שחקן של היריב חופש ויודעים הגולים כבר יבואו. מעבר לזה, נעים לוקח כל שחקן ונותן לו טיפים אישיים לגבי המשחק שלו, מה מותר ומה אסור לו לעשות בעיקר בחלק הקדמי וכמובן מתעסק במשחק הקרוב ובחולשות שחקני ההגנה של היריבה. לי באופן אישי הוא נתן טיפים ששווים זהב".

בהפועל פתח תקוה נעים עשה דברים דומים. הוא קיבל את הקבוצה בקריסה אחרי שחטפה רביעייה בדרבי והמאמן אלי מחפוד פוטר. המלאבסים היו אז עם שתי נקודות אחרי שישה מחזורים, אבל כבר בשיחה הראשונה עם ראשי המועדון אמר המאמן שאפשר להשאיר את המועדון בליגה. במקום חיזוק, בינואר הקבוצה עברה מהפך ונראה כי נחלשה. מלך השערים דודו ביטון עזב יחד עם ג'וניור ויסה וג'ונתן אסוס ובמקומם הגיעו רועי פביאן סטולר ורועי גורדנה. השוויצרי הוסט לעמדת הבלם ועשה סדר בהגנה. גורדנה, שהגיע מהנוער של הפועל תל אביב, ביקש מנעים לשחק כפליימייקר ושמע מהמאמן: "יש לי שלושה שחקנים מספר 10, אני צריך אותך בלוק מאחורה". גורדנה הקשיב, נתן את עונה הפריצה שלו בתור קשר אחורי וחזר הביתה להפועל תל אביב בדלת הראשית. "הייתה לפני כן קבוצה שבנויה על שחקני ההתקפה ויובל הפך את הקבוצה לאחת שבנויה על דינמו וטמפו", מסביר סטולר. "גורדנה מאחור, זגורי, גיא דיין וגיא צרפתי לפניהם. היינו דומיננטיים במשחקים והפכנו לקבוצה דומיננטית מול כל יריב".

מה היה סוד ההצלחה בפתח תקוה? סטולר מנסה להסביר: "נעים מבין הרבה כדורגל, אבל הכול מתחיל בחיבור עם השחקנים. כולם היו קרובים אליו והרגישו מחויבים בשבילו יותר מעבור המועדון כי היו הרבה בעיות שם עם משכורות והאווירה עם ההנהלה הייתה רעה. שיחקתי השנה אצל קלינגר בהפועל חיפה, הוא עושה הרבה דברים מודרניים של כדורגל כמו סטטיסטיקות, מספרים ו-וידאו, אבל קשר שיש לנעים עם השחקנים שווה הרבה יותר. דיברתי עם אחד השחקנים מהפועל חיפה והוא אמר לי שהם התחילו לאחרונה לנצח כי ניר הפך להיות יותר קרוב אליהם, האווירה פחות מתוחה ולא חוששים מכל משחק או 20 דקות חלשות".

שחקן הפועל תל אביב עומר דמארי נאבק עם שחקן הפועל פתח תקוה פביאן סטולר. דרור עינב
"שיחקתי השנה אצל קלינגר בהפועל חיפה, הוא עושה הרבה דברים מודרניים של כדורגל כמו סטטיסטיקות, מספרים ו-וידאו, אבל קשר שיש לנעים עם השחקנים שווה הרבה יותר". סטולר/דרור עינב

לצד המחמאות, קשה שלא לתהות היכן נעים טועה ומדוע הוא לא זוכה להמשכיות או לקבל קבוצה בקיץ. לפתח תקוה ובית"ר הוא הגיע באמצע העונה ולא זכה אפילו להגיע לסוף. גם לעכו הגיע בשלב מאוחר. למעשה, מאז 2009/10, נעים לא פתח עונה כמאמן. תחילת התשובה בתדמית והסטיגמה שמלווה את נעים לאורך הקריירה. עדיין זוכרים אותו כאיש שנגח לכאורה בקוון באותו משחק בטייבה, מחברים אותו לחבר הילדות בן כהן ולעובדה שהוא בן טיפוחיו של גל יוסף. בתוספת פרשת הכדור המרכזי והעונה הלא פשוטה שעבר בבית"ר, הסטיגמות כמעט גמרו לו את הקריירה. אלא שנעים לא עשה כמעט דבר כדי להפריך אותן. אין לו יח"צ, הוא לא משמש כפרשן ולכן בדרך כלל נשאר בצד שסופג ביקורת.

מעבר לכך ולמרות גילו הצעיר, הוא נראה כמאמן מהדור הישן. בעוד מרבית המאמנים בדור הנוכחי משתמשים בנתוני עזר כמו וידאו, צ'יפים למדידת מרחק, סטטיסטיקות ונתונים, נעים אומר במפורש: "אני לא מאמין בדברים האלה. אני מאמין בטביעת העין שלי. מכיר את כל הקבוצות והיריבות כמו כף היד ובטח ובטח את השחקנים שלי ויודע בדיוק איזה טיפים לתת להם. בווידאו אני משתמש במצבים ספציפיים מאוד ומעבר לזה באמת שאני מאמין בניתוח שלי בצפייה חוזרת במשחק או במה שאני רואה באימונים. זה אמצעי העזר הכי טוב שיש לי. אני מוכן להישאר עוד שלוש שעות לעבוד עם שחקנים כי עבורי כך מביאים אקסטרה ולא דרך נתונים שאני יודע אותם יותר טוב מהדפים". נעים אף מוסיף ומדגיש: "אני אחד שאוהב ללמוד ורוצה להשתפר ולהתקדם ודווקא מאמין בללכת להרצאות והשתלמויות אם זה יכול להוסיף לי. אני פשוט לא אתמקד בדברים שאני לא מאמין בהם גם אם יהיו כאלה שיזלזלו בזה".

מבט אל ההיסטוריה של נעים מגלה עוד בעיה. בבית"ר הוא לא ידע לעשות את ההפרדה בין מועדון גדול למועדון קטן ושילם מחיר של חוסר ניסיון במועדון גדול. המאמן עצמו מודה: "אין ספק שקיבלתי שם איזה בום. ידעתי שבית"ר זה לא עוד מועדון, אך בצורה שקיבלתי את הקבוצה עם כל מה שעבר עלינו זו הייתה רמת לחץ אדירה. מכל דבר קטן עשו רעש ודברים התהפכו". הרי אם במועדון קטן, נעים יכול להיות הדמות הדומיננטית וקשה לערער עליו, במועדן גדול צריך לזהות היכן יש מוקדים בעייתיים ולנטרל אותם. אלי כהן נטרל לפני שבועיים את ערן לוי כי הוא חש שזה עומד לפגוע בו בחדר ההלבשה. נעים הסתכסך בתחילת הדרך עם תומר בן יוסף, שחקן מאוד משפיע בחדר ההלבשה ואחד שיודע איך עובדים העניינים אל מול התקשורת, אך השאיר אותו מתוסכל אצלו בקבוצה ועשה לעצמו נזק גדול.

כך היה גם בנוגע לעוזר המאמן. נעים קיבל את חנן אזולאי בתור נדוניה למרות שמתחילת הדרך שמע שאזולאי לא נאמן ומשמיע ביקורת עליו מאחורי הגב. נעים העיר לאזולאי פעם או פעמיים, אך העדיף לא לעשות רעש מהעניין. בדיעבד הבין שהיה צריך לחתוך כבר בהתחלה כמו שעשה אלי כהן כשמינה את ז'אן טלסניקוב לעוזרו מיד עם הגעתו. כשעזב את בית"ר, אמר נעים: "הייתי צריך לזהות עם איזה אנשים ללכת". למעשה הודה שהיה רך מדי לאורך הדרך.

שחקן בית"ר ירושלים, תומר בן יוסף. מגד גוזני
נעים השאיר אותו מתוסכל וגרם לעצמו נזק גדול. בן יוסף/מגד גוזני

קשה לתפוס את דמותו של נעים כרכה, אך למעשה הדאגה שלו לשחקן וטוב הלב פגעו בו לא פעם במיוחד בכל הקשור ליצירת דיסטנס. בבית"ר החזיק סגל של 35 שחקנים מתוך רחמים על שחקנים שלא מצאו קבוצות בינואר ופחד שיפרשו. כשאלי כהן הגיע הוא מיד 10 מהקבוצה ושלח אותם להתאמן בנפרד כשהוא מסביר: "מאורת נחשים להחזיק 35 שחקנים". אגב, גם בעכו ישנו שחקן שנזרק מהנוער בעקבות עימותים עם המאמן ועל מנת שלא יפרוש מכדורגל נעים לקח אותו להתאמן אצלו כדי שיישאר במסגרת: "יובל אוהב אותו", אומרים שחקנים בעכו: "הוא מנסה לעזור לו להשתקם ולא ללכת לאיבוד".

גם ברמת התקשורת, נעים אוהב להיות נחמד לכולם ולא מסרב לבקשות להתראיין, הבעיה בבית"ר הייתה שכל משפט שאמר ברדיו הפך לכותרת, לעיתים הוצא מהקשרו והאיר את המאמן באור שלילי. באחד המקרים נשאל המאמן אחרי משחק על ברק משה לו נתן הזדמנות בפעם הראשונה ואמר: "הוא היה מצוין, ההפתעה של המשחק מבחינתי. בסוף קצת נגמר לו הכח ואין מה לעשות, כשהחמצן לא עולה למוח ככה זה נראה". נעים אמר את הדברים כחיוך, אבל כלפי חוץ הם צוירו כאילו ביקר את הקשר הצעיר. הפליטות הקטנות של נעים כמו: "נצטרך בינואר לצרף 4-5 שחקנים" לאחר משחקים היו כנות, אבל בקבוצה כמו בית"ר שהשחקנים גם כך לחוצים השפיעו לרעה. הצעקות התפרשו באיזשהו כאלמנט מלחיץ. נעים ניסה תוך כדי תנועה להתמודד וללמוד ולא הספיק לעשות זאת לפני ששילם את המחיר.

"אם וכאשר אקבל עוד הזדמנות ברור לי שאצטרך לפעול אחרת", מודה המאמן. "למדתי בחצי שנה המון על הפערים בין איך שאשפר להתנהל בקבוצות קטנות ואיך צריך להתנהל בבית"ר. עשיתי טעויות, חלקן של חוסר נסיון, אבל אני טיפוס שלומד ובפעם הבאה שתהיה הזדמנות אני אעשה התאמות שלי למצב. צריך לדעת על מי לסמוך ומתי לזהות על מי לא לסמוך וכמובן איך לייצר שקט. זה לא פשוט בקבוצה גדולה".

אז האם מכל מכלול התכונות אפשר לראות את נעים כמאמן לגיטימי בליגת העל שאולי אף יכול לחזור ולקרוא תיגר על אימון הקבוצות הגדולות? האם טירוף ומוטיבציה יכולים לחפות על חדשנות וטקטיקה? כחלון מסכם: "אם ייתנו לו לבנות את הצוות שלו והשחקנים שהוא מאמין בהם ויילכו איתו, הוא ראוי לליגת העל ולקבוצה גדולה. התאמנתי אצל מספיק מאמנים בקריירה ואני יכול להגיד שליובל יש איכויות וחיבור עם שחקנים שאין להרבה אחרים. אני באופן אישי מאחל לעצמי הרבה שנים עם נעים. הוא עשה לי משהו שהרבה שנים מאמנים לא עשו לי".

מאמן הפועל עכו יובל נעים צועק ביציע. רוני לבנה
האם טירוף ומוטיבציה יכולים לחפות על חדשנות וטקטיקה? נעים/רוני לבנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully