וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי גדולה יותר? השוואה בין מכבי תל אביב הנוכחית לעונת הדאבל של הפועל תל אביב

פרויקט הדרבי של וואלה! ספורט נפתח: לאדומים הייתה יריבה עיקשת, לצהובים ליגה קשה יותר. הפועל ניצחה וכבשה יותר, מכבי סופגת פחות. שכטר או עטר? גוטמן או אוסקר? הפרשנים מנתחים מי עדיפה: מכבי תל אביב הנוכחית שבדרך לאליפות או הפועל תל אביב עם הדאבל ב-2010. הצביעו

"אני לא אוהב לעשות השוואות", כך התבטא רק לפני חודש ימים שוער מכבי תל אביב וינסנט אניימה כשנשאל במסגרת ראיון לוואלה! ספורט מי לדעתו קבוצה טובה יותר: מכבי הנוכחית או הפועל של עונת הדאבל. "הפועל של אותה עונה הייתה קבוצה שונה ממכבי של השנה. שיטת המשחק שונה בין הקבוצות, פילוסופיות האימון של המאמנים שונות ואני לא באמת חושב שניתן או אפשר להשוות. אלי גוטמן ראה כדורגל בצורה אחת ואוסקר גרסיה רואה זאת בצורה שונה, אבל אני לא מעוניין להיכנס להבדלים. קשה לעשות השוואות בין שני דברים שונים. קשה להגיד שברצלונה טובה יותר מריאל מדריד כי לכל אחת מהן יש פילוסופיית משחק שונה".

הניגרי, אחד משני שחקנים ששיחקו בשתי הקבוצות, נשאל מה היה קורה אם שתי הקבוצות הללו היו נפגשות וענה בפרץ צחוק: "היה נגמר בתיקו כי אני הייתי משחק מחצית כאן ומחצית כאן. ברצינות, מדובר בשתי קבוצות מצמרת הכדורגל. שיחקתי בשתיהן אז אני לא יכול להגיד מי טובה יותר. הפועל של אז הייתה קבוצה מאוד מוצלחת, זו הייתה קבוצה מדהימה".

אניימה לא טועה. לא פשוט לערוך השוואה בין הקבוצה הנוכחית של מכבי תל אביב שדוהרת לאליפות להפועל תל אביב של עונת הדאבל (והקיזוז) ב-2009/10. המאמנים שונים, התקציבים לא דומים בכלל, הליגה מעט שונה, שיטת המשחקים והניקוד שונה, היריבות שונות ולמכבי אין אפילו קמפיין אירופי. בכל זאת, לא התאפקנו. בחרנו מספר קטגוריות בכדי לנסות ולענות על השאלה מי מבין הקבוצות טובה יותר? מכבי של אוסקר, ראדי, עטר ופריצה או הפועל של גוטמן, דה סילבה, ורמוט ושכטר.

שוער מכבי תל אביב וינסנט אניימה. ברני ארדוב
"שיחקתי בשתיהן אז אני לא יכול להגיד מי טובה יותר. הפועל של אז הייתה קבוצה מאוד מוצלחת, זו הייתה קבוצה מדהימה". אניימה/ברני ארדוב

יריבות על התואר/תחרותיות בליגה

אם משהו ידבק לנצח באליפות האדומה זו שיטת הקיזוז שהונהגה לראשונה באותה עונה. לולא אותה שיטה, אחת הקבוצות המלהיבות שידע הכדורגל הישראלי לא הייתה לוקחת אליפות שכן בשורה התחתונה, מכבי חיפה צברה יותר נקודות מהאדומים לאורך 35 מחזורי העונה הסדירה והפלייאוף. למעשה, הפועל תל אביב רדפה אחרי מכבי חיפה באחד ממאבקי האליפות העיקשים ביותר שידענו. הירוקים של אלישע לוי שברו בתחילת העונה כמעט כל שיא אפשרי ונראה היה שגם הקבוצה המופלאה של גוטמן לא תצליח לעצור את הקטר הירוק. אלא שאז משהו במכונה הירוקה חרק והאדומים האמינו עד הסוף שאפשר לעשות הבלתי יאומן ואף הצליחו ממש בתוך תוספת הזמן של המשחק האחרון בטדי לקחת אליפות שלא תישכח שנים. אבל, וזה אבל גדול, באותה עונה הליגה הייתה מורכבת מ-16 קבוצות (חלקן חלשות מאוד כמו מכבי אחי נצרת והפועל רעננה) ולשתי הגדולות לא היו יריבות של ממש בדרך.

העונה, אמנם מכבי תל אביב שועטת לאליפות כמעט באין מפריע, אולם הליגה הרבה יותר קשה ויותר שוויונית כאשר גם קבוצות התחתית חזקות יחסית ועושות צרות. נכון שמכבי הביסה לא פעם העונה, אך בלא מעט משחקים הזיעה עד לסיום. "היתרון הממשי של מכבי תל אביב הוא העובדה שאין לה יריבה לאורך העונה שנושפת לה בעורף", טוען ניר קלינגר, המאמן האחרון שלקח אליפות צהובה. "במצב שכזה הלחץ על מכבי יותר קטן וכשהיא עולה למשחק, היא יודעת שגם במקרה של הפסד יש לה מקום לתקן. להפועל בזמנו לא הייתה את הפריבילגיה הזו כי הם רצו ראש בראש עם מכבי חיפה ובכל שבוע השחקנים היו עם עין אחת בחיפה. אם מכבי חיפה של העונה לא הייתה מפסידה את הנקודות בתחילת הדרך, סיפור האליפות היה שונה לגמרי כי מכבי תל אביב לא הייתה מתעסקת רק בעצמה ולכן מבחינת המאבק הישיר על תואר האליפות, למכבי העונה יותר קל.

"מבחינת כל הליגה, אני חושב שהעונה מכבי תל אביב מתמודדת מול ליגה קשה יותר שיש בה הרבה מאוד מלכודות", מוסיף קלינגר. "נכון שיש תוצאות אסטרונומיות לפעמים, אבל בסך הכול הרמה העונה יותר גבוהה. בזמנו הפועל תל אביב ומכבי חיפה היו ברמה אחת מעל הליגה וכמעט ולא היו מאבדות נקודות וכאן אפשר וצריך לתת קרדיט למכבי שידעה לצאת ממצבים קשים העונה".

השורה התחתונה: להפועל הייתה יריבה עיקשת לתואר, מכבי מתמודדת עם ליגה קשה יותר. אין הכרעה

יניב קטן, מכבי חיפה, לפני ערן זהבי, הפועל תל אביב. קובי אליהו
" להפועל בזמנו לא הייתה את הפריבילגיה הזו כי הם רצו ראש בראש עם מכבי חיפה ובכל שבוע השחקנים היו עם עין אחת בחיפה". זהבי עם קטן/קובי אליהו

אירופה

הבדל משמעותי נוסף בין השתיים נעוץ בעובדה שהפועל של עונת הדאבל לא רק התמודדה בגזרה הישראלית אלא גם הייתה עסוקה בקמפיין אירופי ארוך עד פברואר. אמנם מבחינת רמת משחק, כמעט לא הייתה השפעה במעבר לליגה, אך השחקנים הרגישו לא פעם עומסים שמכבי העונה לא מכירה. למרות זאת, אפשר לקחת את תכנית הכושר של מכבי כשיעור לכל הקבוצות בארץ. לא מן הנמנע שהצוות המקצועי המורחב של מכבי, שבנה תכנית אימון מדוקדקת, היה יודע להתאים אותה גם לעומס משחקים גדולה יותר. קשה להעריך כמה אירופה באמת הייתה משפיעה על הקבוצה שיודעת לווסט עומסים בצורה כמעט מושלמת.

"גוטמן תמיד היה יודע איך לשחק עם הרוטציה ונתן מנוחה לשחקנים כשהיה צריך, אבל בהרבה מאוד משחקים הרגשנו עומס", טוען מהראן לאלה, חלוץ הקבוצה בזמנו. "היו משחקים שבסיום היינו נופלים מהרגליים ולא האמנו שנצליח לסיים ככה את העונה. אין לי שום ספק שאם מכבי הייתה מתמודדת השנה באירופה זה בהחלט היה משפיע על היכולת שלה בליגה והיה הופך את הזכייה באליפות להרבה יותר קשה".

השורה התחתונה: הפועל סבלה מעומס משחקים יותר גדול והגיעה עד הסוף בגביע המדינה. ניצחון להפועל

חלוץ הפועל תל אביב איתי שכטר בין שחקני סלטיק גארי קולדוול, לנדרי נגוומו. AP
אירופה לא השפיעה מהותית. שכטר/AP

מאמן

בסיום עונת הדאבל, התעורר הוויכוח למי מגיע קרדיט גדול יותר: לגוטמן או לשחקנים. ההשפעה של מאמן הנבחרת הנוכחי הייתה גדולה מאוד ושיטת המשחק הייתה טבועה עמוק בכל שחקני הסגל. למשל, כשנאתכו - אחד מעמודי הטווח של הקבוצה - נמכר לקאזאן בינואר, זה כמעט לא בא לידי ביטוי במגרש והדברים נכונים גם לגבי הפציעה של נמנייה ווצ'יצ'ביץ'. גוטמן בנה מכונה משומנת בה כל שחקן, גם ממעמקי הסגל, יודע בדיוק מה הוא צריך לעשות על המגרש כשהוא מקבל את הצ'אנס. הדוגמאות הללו מספקות את התשובה להשוואה בין המאמנים, לפחות בכל הקשור להשפעה על הסגל. במשחק העונה יום שבת שיחקה מכבי תל אביב ללא הבורג המרכזי שלה מהראן ראדי ואפשר היה לזהות בעיה קשה אצל הצהובים. למרות הפתרונות שניסה לספק אוסקר, הצהובים לא הצליחו לשכנע. עם זאת, אי אפשר להתעלם השינויים שהביא הספרדי לכדורגל הישראלי והעובדה שצלח במשימת האליפות אחרי 10 שנים עקרות. מדובר בשני טיפוסים שונים בתכלית שמאמינים בשיטות שונות. גוטמן מאמן ותיק ומנוסה, טקטיקן שיודע להתחבר ללב של השחקנים. גרסיה מאמן לראשונה בחייו קבוצת בוגרים, מקובע על שיטת ה-4-3-3 ומנהל את הקבוצה בצורה יותר קרה ומחושבת.

"קבוצת הדאבל היא קבוצה של פעם ב...", טוען גילי לנדאו. "למרות שהקיזוז תרם לא מעט לאליפות. אם להשתמש במטאפורה, הפועל היא בחזקת עץ שנותן צל, פרי, טעם וריח ובקנה מידה ישראלי, היא הייתה קבוצה מושלמת. הקבוצה של אוסקר היא קבוצה שהביאה בשורה מבחינת המעקב אחרי השחקנים ואימון על ידי טכניקת ה-GPS . למעשה, היא הביאה משנה ספרדית לישראל בשלב הזה היא נותנת צל, פרי, טעם ואם גם תזכה באליפות, היא תביא גם את הריח. קשה לערוך השוואה ביניהן מכיוון ששתי הקבוצות משחקות בשיטות משחק אחרות ולכן קשה לכמת את זה למי טובה יותר. מבחינתי, חדשנות היא דבר הכרחי בעולם מודרני וגרסיה עשה עליי רושם טוב בעניין הזה. אצלנו מאמינים גדולים במוטיבציה ושיחות אישיות וחדר הלבשה ומסתבר שאוסקר לא נוהג במשנה הזאת. מה שמביא את החדר הלבשה השמח הם פונקציה של תוצאות וניצחונות ולא להיפך כמו שחושבים בכדורגל הישראלי".

השורה התחתונה: גוטמן שלט בסגל בצורה אבסולוטית וטקטיקן טוב יותר מגרסיה. הצוות המורחב של מכבי מאזן את הכוחות. אין הכרעה

אוסקר גרסיה מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
הכניס לכאן חדשנות. גרסיה/ברני ארדוב

סגל שחקנים והשפעה של ישראלים וזרים

המשותף לשתי הקבוצות הללו הוא שבשתיהן הזרים הם אמנם פקטור, אבל לא מרכזי בקבוצה. אם בקבוצה של גוטמן היו בסך הכול שני זרים דומיננטיים (דגלאס דה סילבה ו-וינסנט אניימה), בזו של העונה מי הבולטים הם ראדה פריצה שהגיע בינואר וקרלוס גרסיה הבלם. הרוב המשפיע של שתי הקבוצות היה ישראלי ובמקרה זה הסגל הישראלי של הפועל מנצח את זה של מכבי. איתי שכטר, גילי ורמוט, ערן זהבי, ביברס נאתכו (עד שעזב בינואר) ואביחי ידין הם חלק מהשמות שלבשו אז את החולצה האדומה והם עולים על הישראלים המובילים בצהוב: מהראן ראדי, אלירן עטר, שרן ייני, איתן טיבי וגל אלברמן. למעשה, הישראלים של הפועל היו אז בשיאם וגם באירופה הם הצליחו לתת הצגות שרק מלהיזכר בהן קשה שלא להתגעגע.

אפילו הסמל הגדול של מכבי, אבי נמני, מסכים עם הקביעה: "קבוצת הדאבל של הפועל תל אביב ושל גוטמן הייתה אחת הקבוצות הטובות שידע הכדורגל הישראלי . סגל שחקנים נדיר ומאוד איכותי שהצליחו לכמת אותו ולהפיק ממנו את המקסימום . מבאדיר ודה סילבה בהגנה ועד להתקפה עם ורמוט ושכטר. באמת שזו קבוצה של פעם בכמה דורות ואת זה אי אפשר לקחת מהפועל. לא סתם הם גם הצליחו באירופה כי האיכות שלהם והכושר של השחקנים היה בשיא. העונה מכבי תזכה באליפות, אבל למרות כמה משחקים מצוינים שהיא נתנה היא עדיין לא כזו נוצצת. חשוב לזכור שהפועל של גוטמן רצה יחד עונה שנייה ברציפות ואילו מכבי רק בעונה הראשונה שלה עם אוסקר וכבר זוכה באליפות. אם הסגל הנוכחי יישאר, אולי מכבי בשנה הבאה תהיה הרבה יותר נוצצת ואז בהחלט אפשר להעמיד אותה כשווה מול הפועל.

השורה התחתונה: הסגל של הפועל טוב משמעותית למרות שתקציבה היה נמוך בהרבה. ניצחון להפועל

שחקני מכבי תל אביב אלירן עטר, מהראן ראדי, גל אלברמן חוגגים שער. ברני ארדוב
מצוינים, אבל לא כמו הישראלים של הפועל בעונת הדאבל. עטר, ראדי ואלברמן/ברני ארדוב

סטטיסטיקה

מבחינת אחוזי הצלחה והבקעת שערים, הפועל תל אביב של עונת הדאבל עולה על מכבי תל אביב הנוכחית. האדומים סיימו את העונה עם הפסד אחד בלבד בעוד הצהובים ספרו עד עכשיו כבר חמישה, אבל את זה אפשר לייחס להבדלים ברמת הליגה. ההבדל המשמעותי ביניהן הוא משחקי החוץ. בעוד מכבי תל אביב מתקשה לעיתים כשהיא יוצאת מבלומפילד (59 אחוזי הצלחה בלבד), האדומים נראו מצוין גם מחוץ למבצר הביתי והשיגו 80 אחוזי הצלחה ללא הפסד. מכבי תל אביב תצטרך לנצח שישה משבעת משחקיה הבאים כדי לעקוף את מספר הניצחונות שהשיגה היריבה העירונית בעונת הדאבל והיתרון היחיד שלה הוא בספיגה, למרות שמדובר ביתרון מזערי בלבד. אחוזי הצלחה: הפועל ת"א 80 אחוז. מכבי – 75.

השורה התחתונה: הפועל הייתה מוצלחת יותר גם בגלל הליגה החלשה. ניצחון קטן להפועל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מי טובה יותר?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully