וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא שר, לא מאושר: על הצרות של קארים בנזמה בנבחרת צרפת

24.3.2013 / 17:00

הסירוב של קארים בנזמה לשיר את ההימנון הצרפתי הקים עליו שלל מבקרים, אבל נראה שהבעיות שלו בנבחרת הטריקולור ובקריירה בכלל הרבה יותר גדולות. מה עוצר את חלוץ ריאל מדריד ואיך הוא יכול לשנות את המצב?

הנה רשימה חלקית של שחקנים צרפתים שמעולם לא שרו את ההמנון הלאומי, 'המארסייז', לפני משחק של הטריקולור: מישל פלאטיני, זינאדין זידאן, פביאן בארטז, פטריק ויירה, כריסטיאן קארמבו, פרנק ריברי, קארים בנזמה. הנה רשימה מלאה של השחקנים שחטפו על זה ביקורת: קארים בנזמה.

חלוץ ריאל מדריד נקלע לסערה האחרונה (כנראה שרק באופן זמני) בנבחרת צרפת ועושה רושם שלא מדובר רק ביכולות או רצונות הזמרה שלו. משהו מרחיק את הצרפתים מבנזמה, ייתכן שאותו דבר מרחיק גם את אוהדי ריאל ממנו. מה גורם לכוכב הצעיר הזה להישאר תמיד בתוך סימן שאלה ענק והאם המשחק מול ספרד יכול לשנות את מהלך הדברים עבורו?

קארים בנזמה שחקן נבחרת צרפת. רויטרס
רק הוא חוטף ביקורת על נושא ההימנון. בנזמה במדי הנבחרת/רויטרס

"אני לא חייב לשיר את ההמנון ולא בגללו אני אוהב את הנבחרת יותר או פחות", אמר בנזמה, בן להורים אלג'יראיים, יליד ליון השוכנת במזרח מדינת הבאגט, "מעולם לא שרתי אותו ולא אתחיל כעת. אני לא חושב שלשיר אותו יגרום לי לכבוש שלושער פתאום. אני אוהב את הנבחרת ולא מבין איך אפשר להטיל בזה ספק. זה חלום לייצג את צרפת, אבל אף אחד לא יכול להכריח אותי לשיר. אני לא מבין מה הבעיה כאן, גם ביציע לא כל האוהדים שרים, מה שחשוב הוא שאנחנו מאוחדים ולשם הכול מתנקז". לכאורה, משפט מקובל, בוודאי לאחר שפלאטיני אמר בעבר: "לא שרתי את ההמנון, אבל תמיד חשתי 100 אחוז צרפתי". אלא שלא כך חשבו ב"חזית הלאומית", מפלגת הימין הקיצוני המונהגת כיום על ידי מרין לה פן, בתו של ז'אן מארי, מייסד המפלגה והפוליטיקאי השערורייתי.

אריק דומאר, נציג המפלגה בעניינים ספורטיביים, נשלח לטפל בנושא ופירסם מכתב בו נאמר: "המפלגה מגנה את הצעד המעליב הזה, שליכלך פעם נוספת את התדמית של נבחרת צרפת. זה המשך ישיר למרד שהיה בנבחרת במהלך המונדיאל בדרום אפריקה ולהתנהגות השחקנים ביורו 2012 ובנבחרת הצעירה לפני מספר חודשים. בנזמה הוא שכיר חרב שמרוויח 1,484 יורו לשעה. לשחק בנבחרת זה לייצג את המדינה, להיות גאה בכך שאתה צרפתי, לשאת את הערכים והסמלים שיש בהמנון שלנו. כל ספורטאי מחויב לשיר את ההימנון כשהוא זוכה לכבוד לייצג את המדינה. אנו דורשים להשעות אותו".

תיאורטית, כאן היה אמור להגיע הרגע בו האומה מתייצבת מאחורי השחקן שלה, שסחף את הנבחרת עד גיל 17 לזכייה באליפות אירופה ב-2004 ונחשב אולי לכוכב הכי גדול שיצא מ"דור 1987" המוכשר כל כך של הצרפתים. גם חבריו לקבוצה מסוט אוזיל וסמי חדירה לא שרים את ההמנון הגרמני. ליאונל מסי לא שר את זה של ארגנטינה. אלא ש-839 דקות של בצורת במדי הנבחרת, מאז השער לרשת אסטוניה ביוני, במשחק הכנה לקראת היורו, כנראה שעשו את שלהן ובצרפת לא נזעקו להגן על בנזמה. למעשה, לא מעט אנשים היו שמחים לראות אותו סובל מגורל זהה לזה של אדם ליאייץ' הסרבי. הכוכב הצעיר והמוסלמי של פיורנטינה נזרק מסגל הנבחרת על ידי המאמן הלאומן סינישה מיכאילוביץ' לפני כשנה לאחר שסירב לשיר את ההמנון לפני משחק מול נבחרת ספרד. עד היום הוא לא שב ללבוש את המדים הלאומיים.

נשיא אופ"א מישל פלאטיני. מגד גוזני
אליו אף אחד לא בא בתלונות. פלאטיני/מגד גוזני

מי שניסה בכל זאת לשמור עליו היה מאמן הנבחרת דידייה דשאן, שאמר: "כמו כל חלוץ שסובל מבצורת, אנשים מתעסקים רק בכמות הדקות הרצופות בהן הוא לא כבש. השער חסר לו מאוד בשביל הביטחון, הוא לא משחק בטבעיות בגלל זה, אבל היכולות עדיין שם. צרפת זקוקה לבנזמה בכושר טוב". אלא שגם דשאן מתחיל להראות סימני ייאוש ושוקל לוותר על ה-4:4:2, בו השילוב של בנזמה ואולייביה ז'ירו פשוט לא עובד עבור הטריקולור ולעבור ל-4:2:3:1, שישלח אחד מהשניים, כנראה את בנזמה, להמתין על הספסל. ב'לאקיפ' אגב, כבר החליטו ובסקר שנערך לפני המשחק 58 אחוזים דרשו להדיח אותו מההרכב. מאמן הנבחרת לשעבר, ריימונד דומנק, בעצמו לא ממש דמות אהודה בקרב הצרפתים, לא היסס לתקוף: "הוא לא תורם שום דבר".

הבעיה עם בנזמה היא שלא מדובר רק בתקרית ההמנון או בבצורת השערים בנבחרת. ביורו 2008 הוא עמד במרכזו של עימות שדווח בתקשורת הצרפתית, בין וותיקי הסגל לצעירים. על פי השמועות, בנזמה נקלע לתקרית פיזית עם קלוד מאקללה ושחקנים בנבחרת כינו אותו "שחצן". הכישלון הענק של הטריקולור באותו טורניר בוודאי לא תרם לתדמית. שנה וחצי קודם לכן בנזמה גם עף עם הנבחרת הצעירה בפלייאוף ליורו 2007 אחרי הפסד 2:1 בסיכום לישראל של גיא לוי. בנזמה מעולם לא כבש בטורניר גדול עם הנבחרת. לא ביורו 2008, לא ביורו 2012, למונדיאל הוא בכלל לא זומן.

באפריל 2010 התפוצצה פרשת זהאיה דאהר, הזונה בת ה-16. בנזמה, יחד עם שלושה חברים לנבחרת, נחקרו בחשד לקיום יחסי מין עם קטינה. ההאשמות בוטלו בסופו של דבר, אבל את הכתם אי אפשר היה להסיר. נראה שאם הצרות לא רודפות את בנזמה, הוא רודף אחריהן ועושה זאת במהירות מופרזת. לפני כחודש הוא רשיונו נשלל לשמונה חודשים והוא ספג קנס של 25 אלף יורו לאחר שנתפס בספרד כשהוא נוהג בלא פחות מ-216 קמ"ש.

אוליבייה ז'ירו שחקן ארסנל. AP
השילוב לא עובד. ז'ירו/AP

הוא הוכתר ככדורגלן הצרפתי המרוויח ביותר בעולם (12 מיליון יורו לשנה), אבל הדבר רק גרר עוד ביקורות לעברו. נראה שגם לבנזמה נמאס קצת והוא ירה בחזרה: "אני מבין שמצפים ממני להמון, אבל אני לא יכול לעשות הכול לבד, לכדרר בין שמונה שחקנים ולכבוש. אנשים מדברים כי לא כבשתי הרבה זמן עבור הנבחרת. סיפקתי כמה בישולים, אבל אני מרגיש שזה לא שווה יותר מדי בעיני המבקרים. אני יוצר מרחבים ומסדר שערים וכלום לא חשוב, רק זה שלא כבשתי".

גם בריאל החלוץ הצרפתי לא נהנה משקט העונה. הוא נרכש על ידי הבלאנקוס ביולי 2009, חמישה ימים אחרי שרונאלדו חתם וחודש אחרי קאקה, תמורת סכום עתק לכוכב צעיר, 35 מיליון יורו. הציפיות היו בשמיים והמספרים לא רעים (82 שערים ו-40 בישולים ב-170 הופעות, לעומת 15 שערים ב-55 הופעות בנבחרת), אבל העונה הדברים לא עובדים חלק. בשנה שעברה הוא כבש 32 שערים וזכה עם ריאל באליפות ראשונה, אחרי שגרף ארבע רצופות בליון, העונה הוא עומד רק על 15 כדורים ברשת, כולל אחד בניצחון הבית על ברצלונה בליגה.

לבעיה הגדולה של בנזמה בריאל קוראים גונסאלו היגואין. פיפיטה והוא משחקים על בלטה אחת בדיוק ובדרך כלל אצל ז'וזה מוריניו, רק אחד מהשניים נמצא על המגרש. גם הארגנטינאי לא פוגע העונה וכבש רק 12 פעמים בכל המסגרות. פרננדו מוריינטס, אחד שמכיר את הלחץ של הברנבאו, אמר: "כשאתה משחק בריאל, מאוד לא נעים להיות מסומן ככזה שלא כובש. אני מודאג מאוד עבורם, לפעמים יש תקופות כאלה ואני מקווה שהם יצאו מזה. לא משנה כמה טוב אתה משחק, בריאל אתה חייב לכבוש".

בנזמה ניסה להרגיע את ההמולה, אבל קשה להתעלם מהמרירות שבדברים שלו: "היגואין ואני חברים טובים, אבל אם הייתי משחק יותר, הייתי גם שמח יותר. יחד עם זאת, אם הגעת למועדון כמו ריאל מדריד, אתה חייב להיות מרוצה, יש תחרות עצומה ואני חייב להראות את היכולות שלי, גם אם אני משחק חמש דקות". שמועות רבות כבר קשרו אותו אל הכוח העולה של הכדורגל הצרפתי, פריס סן ז'רמן. הוא מצידו, לא טרח להכחיש: "אשמח לחזור לצרפת בסופו של דבר. תלוי בקבוצה שתהיה להם. בינתיים, אני בקבוצה הכי טובה בעולם". עד שגורלו ייקבע, בנזמה צריך כדור אחד ברשת במדים הלאומיים וכדאי מאוד מבחינתו שזה יקרה כבר עכשיו, דווקא מול חבריו לקבוצה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully