וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מד כוח: בארסה מרתיעה, ריאל נחושה, באיירן מגוונת, יובה מפתיעה

15.3.2013 / 13:40

לכבוד הגרלת רבע גמר ליגת האלופות, תומר יצחק מציג לפניכם את הדירוג המלא של שמונה האחרונות במפעל. מה מבדיל בין בארסה לריאל? מה מפריע לבאיירן? ומי מסוגלת להפתיע? טקבקו את הדירוג שלכם

1. ברצלונה

למרות המשבר האחרון, למרות ההיעדרות של טיטו וילאנובה - עדיין הקבוצה שכולם מנסים להפיל. The team to beat. ברצלונה השיגה את הקאמבק ההיסטורי עליו חלמה - הקאמבק האירופי הראשון של דור השחקנים הנוכחי - עם הניצחון המשכנע 0:4 על מילאן בגומלין שמינית הגמר. כך, בן רגע, חזרה האופוריה לשלוט בקאמפ נואו וההפסדים לריאל מדריד נשכחו כלא היו. "ברצלונה היא עדיין הקבוצה הכי חזקה בעולם", העיד מסימיליאנו אלגרי לאחר התבוסה של מילאן בקטלוניה. "יש לה שלושה שחקנים יוצאי דופן כמו ליאונל מסי, צ'אבי ואנדרס אינייסטה. אסור לשכוח את זה".

אף אחד לא שכח. ברצלונה שיקמה את מעמדה כפייבוריטית לזכייה בליגת האלופות, הן של כל סוכנויות ההימורים והן של פרשנים ברחבי אירופה. כשהאליפות כבר מונחת בכיסם, הקטלאנים רוצים חצי גמר שישי ברציפות ואולי גם גביע אירופי רביעי בשבע שנים וחמישי בסך הכול. ההצגה מול מילאן החזירה את הכבוד לברצלונה, השיבה את כוח ההרתעה המפורסם והראתה כי בניגוד לשנים קודמות מוכנים שם לזנוח את הקיבעון המחשבתי וצדקת הדרך כדי לעמוד ביעד. היא עדיין פגיעה מבעבר, אך יש תכניות מגירה למקרה שהדברים משתבשים. ברצלונה הציגה כלים שלא ראינו ממנה כבר שנים, כמו בעיטות מרחוק והתקפות מתפרצות מהירות. היא הרוויחה ניצחון מוראלי וגיוון התקפי (דויד וייה הוצא מהקפאה) שרק מוסיף לחשש של היריבות מפניה. וזה מבלי שנזכיר את מאזן השערים האימתני של השחקן הטוב בעולם.

המשוכה ברבע הגמר: פריס סן ז'רמן

הגרלה נוחה מבחינת ברצלונה, במיוחד כשהגומלין בבית ומהמשחק הראשון ייעדר האקס זלאטן איברהימוביץ'. היתרון של ברצלונה ברור וזאת הזדמנות לנקמה היסטורית בצרפתים על רבע הגמר ב-1994/5.

קרלס פויול, ליאונל מסי, צ'אבי שחקני ברצלונה חוגגים. David Ramos, GettyImages
הכבוד שוקם, כוח ההרתעה הושב. קרלס פויול, ליאונל מסי, צ'אבי/GettyImages, David Ramos

2. ריאל מדריד

עם כל הכבוד לגביע בעונה הראשונה, האליפות בעונה השנייה והניצחונות האחרונים על ברצלונה, לריאל מדריד יש מטרת על אחת ויחידה. קוראים לה 'דסימה'. הבלאנקוס רוצים להיות אלופי אירופה בפעם העשירית, כשיותר מעשור חלף מאז הזכייה הקודמת ב-2002 עם הוולה של זינדין זידאן. זו המשימה אשר הוצבה לז'וזה מוריניו עוד בראשית הקדנציה שלו במועדון. כעת זו המשימה היחידה. את גביע המלך מוכנים אוהדי ריאל להשאיר ליריבה העירונית אתלטיקו. החלום הוא תואר אירופי עשירי, אשר אחריו יוכל מוריניו להיפרד מהמועדון בראש שקט וכמאמן היחיד שזכה בליגת האלופות עם שלוש קבוצות שונות.

שלבי ההכרעה הם הזירה האולטימטיבית לקרבות מוחות בין מאמנים. ובכל הקשור ללוחמה פסיכולוגית וטקטית, אין שני למוריניו. הוא עבר את מנצ'סטר יונייטד בשמינית הגמר עם עזרה גדולה מהשופט, אך לזכותו ייאמר כי ידע לנצל באופן מיידי את היתרון המספרי. גם ההצהרה על כך שהקבוצה הפחות טובה היא זו שניצחה, הוסיפה לו נקודות זכות בעיני רבים. בעיקר באנגליה. אז לריאל יש טקטיקן פורטוגלי בחסד על הקווים וכמובן פנומן פורטוגלי על כר הדשא. כריסטיאנו רונאלדו הבקיע שמונה שערים עד כה בליגת האלופות, לא מפסיק לחורר רשתות ב-2013 ונראה נחוש מתמיד להוסיף תואר אירופי לרזומה. ריאל ממוקדת מטרה וכבר החלה בחלוקת הדקות בין השחקנים במסגרת הליגה בה איבדה למעשה עניין, אך למרות הניצחון הכפול על ברצלונה עדיין מפגרת בנקודות בודדות אחרי יריבתה המושבעת. כי בניגוד לברצלונה, הפסד אחד של ריאל יגרום מחדש לתסיסה בחדר ההלבשה. ומשם, לא בטוח שתהיה דרך חזרה.

המשוכה ברבע הגמר: גלאטסראיי

ריאל מדריד תנסה לסגור את הסיפור כבר במשחק הביתי, שכן היא יודעת עד כמה מסוכן יכול להיות הגומלין בטורקיה, שם כבר הפסידה לגלאטסראיי ברבע הגמר ב-2001. הבלאנקוס פייבוריטים מובהקים ובזכות ההגרלה גם נהנים מיתרון על פני באיירן ויובנטוס בדירוג.

כריסטיאנו רונאלדו שחקן ריאל מדריד לאחר שניצח באולד טראפורד. רויטרס
מישהו מוכן להמר נגדו? כריסטיאנו רונאלדו/רויטרס

3. באיירן מינכן

אל תתנו להפסד הביתי לארסנל לבלבל אתכם. אף על פי שנוצחה אחרי 23 משחקים רשמיים וגם לא הצליחה לכבוש שער לראשונה זה שנה, באיירן מינכן היא עדיין קבוצה ששווה מקום בגמר בוומבלי. יחד עם שתי הספרדיות הגדולות, באיירן היא היחידה ששמרה על מקומה מרבע הגמר של העונה שעברה. היא הפסידה בשני גמרים בשלוש עונות, כולל אחד במגרשה הביתי בפנדלים מול צ'לסי אשתקד, ובצוותא עם ברצלונה נחשבת לקבוצה הכי יציבה בשלבי ההכרעה בשנים האחרונות. הכדורגל שלה מהפנט, הגיוון עצום והראש נקי כדי להתרכז במטרה האירופית.

עם 20 נקודות יתרון בליגה, בעונה בה היא שוברת כל שיא בונדסליגה אפשרי, באיירן מינכן היא אימפריה אירופית של ממש. עוד לפני שכף רגלו של פפ גווארדיולה דרכה באליאנץ ארינה. ברבע הגמר בסטיאן שווינשטייגר יחזור וישנה לחלוטין את כל צורת המשחק של באיירן, כשגם פרנק ריברי יוסיף את הברק בחלק ההתקפי אחרי שסבל מפציעה בגומלין מול ארסנל. תומאס מולר וטוני קרוס דומיננטיים מתמיד, אריאן רובן מגלה סימני התעוררות, חאבי מרטינס הוא רכש מעולה (גם אם לא שווה 40 מיליון יורו) ובהתקפה יש לא אחד אלא שני 'סופר מריו' (מנדז'וקיץ' וגומז). אמנם ההגנה של מנואל נוייר לא מתפקדת בליגת האלופות כמו בליגה, אבל זו בדיוק הנקודה בה הגרמנים יודעים להתעלות. מצד שני, זו הקבוצה היחידה שעדיין לא חוותה משבר. בעיה לא פשוטה. זה יקרה לה דווקא ברגע האמת?

המשוכה ברבע הגמר: יובנטוס

קרב איתנים בין האלופה המיועדת של גרמניה לאלופה המיועדת של איטליה. המבחן הרציני הראשון של באיירן מינכן העונה באירופה, בו נוכל לראות כיצד השפיע ההפסד לארסנל. למשחק האגפים של ריברי ורובן תהיה חשיבות מכרעת מול שיטת שלושת הבלמים של יובה. צמוד מאוד. באיירן פייבוריטית בנקודות.

- שחקני באיירן מינכן חוגגים, בסטיאן שווינשטייגר, טוני קרוס. רויטרס
מתי יגיע המשבר, אם בכלל? טוני קרוס, בסטיאן שווינשטייגר והחברים/רויטרס

4. יובנטוס

הפתעה? אולי. אל תפסלו את אלופת איטליה כמועמדת לתואר אם תצלח את המפגש הכפול מול באיירן. יובנטוס חוזרת לרבע הגמר אחרי שבע שנים והיא עיקשת ויציבה מאי פעם. אנטוניו קונטה בנה קבוצה שרצה יחד זו העונה השנייה, מתקדמת בעקביות ונשענת על משחק הגנה משובח. ג'אנלואיג'י בופון לא ספג שער בליגת האלופות מאז ה-24 באוקטובר, ועומד על 491 דקות נקיות מספיגה. למעשה, יובנטוס ניצחה מאז את כל חמשת משחקיה עם יחס שערים 0:13 ונותרה בלתי מנוצחת במפעל (פתחה את שלב הבתים עם שלוש תוצאות תיקו, היחידה שהשיגה ניצחון כפול בשמינית הגמר). גם העובדה שהביאנקונרי לא מתהדרים בחלוץ מרכזי קלאסי, לא גורעת מיכולתם. "זה שאין ליובנטוס גולר אחד מוכח רק הופך אותה ליריבה מסוכנת יותר", טען ז'וזה מוריניו עוד לפני הגרלת שמינית הגמר והוסיף: "היא מזכירה את פורטו שלי שזכתה בליגת האלופות ב-2004".

אנדראה פירלו הוא כמובן איש המפתח מבחינת יובנטוס, שכבר הייתה פעמיים אלופת אירופה ורשמה עוד חמישה הפסדים במעמד הגמר. כוכב נבחרת איטליה הוא המאסטרו במרכז המגרש, כחלק משלישיית קישור מעולה שתורמת הן למשחק ההגנה והן למשחק ההתקפה. מאחורי פירלו ממתין קו ההגנה הטוב והמאוחד באירופה, עם אנדראה ברצאלי, לאונרדו בונוצ'י וג'ורג'יו קייליני המשתפים פעולה גם בנבחרת. הגרמנים אינם מורגלים במשחק מול יריבה עם מערך של 3-5-2. זו נקודה שיובנטוס צריכה ויכולה לנצל.

המשוכה ברבע הגמר: באיירן מינכן

משחק ההגנה של יובנטוס יצטרך לבוא לידי ביטוי במשחק הראשון באליאנץ ארינה. אם תשמור גם שם על המאזן הנקי מהפסדים, הדרך של הגברת הזקנה תיסלל אל חצי הגמר. כמו בחצי גמר היורו, שם איטליה הנשענת על השלד של יובנטוס עברה את גרמניה עמוסת הבווארים, פירלו יצטרך לגבור במרכז השדה על שווינשטייגר על מנת לעשות את ההבדל.

ג'יאנלואיג'י בופון שוער יובנטוס. רויטרס
מנהיג מאחור את ההגנה הטובה באירופה. ג'אנלואיג'י בופון/רויטרס

5. דורטמונד

ההוכחה המושלמת לתשלום שכר לימוד ולהפקת לקחים. דורטמונד הייתה בליגת האלופות בעונה שעברה, רשמה קמפיין מאכזב בשלב הבתים ולא נתנה לזה לפגום במאמציה בזירה המקומית. החבורה של יורגן קלופ זכתה בדאבל הגרמני ושבה לליגת האלופות נחושה ובעיקר חזקה יותר מבחינה מנטאלית. דורטמונד הראתה כבר בשלב הבתים שהיא שייכת לרמות הגבוהות, עם משחקי חוץ מרשימים במנצ'סטר ובמדריד, ניצחון גדול באמסטרדם ומאזן מושלם בסיגנל אידונה פארק מול היריבות ב'בית המוות'. גם בשמינית הגמר עברה את שחטאר דונייצק האטרקטיבית עם 2:2 באוקראינה ו-0:3 חלק בבית, כדי להישאר בלתי מנוצחת במפעל. כמו יובנטוס, היריבה עליה גברה 1:3 בגמר האלופות היחיד שלה ב-1997.

שנה לאחר מכן עברה דורטמונד את באיירן מינכן ברבע הגמר, ומאז 1998 לא הייתה חלק משמונה האחרונות של הטורניר. הסקת המסקנות מהעונה הקודמת הובילה את אלופת גרמניה היוצאת בחזרה לרבע הגמר אחרי 15 שנים. עם הסקורר המחונן רוברט לבנדובסקי, פצצות הכישרון מריו גצה ומרקו רויס, הקשרים העולים אילקאי גונדואן וסוון בנדר, צמד המגנים ההתקפיים לוקאש פישצ'ק ומרסל שמלצר ובלם פנטסטי בדמות מאטס הומלס, דורטמונד היא כוח שיש להתחשב בו. מוריניו הוסיף אותה עוד בשלב הבתים לרשימת המועמדות לתואר. גם אנחנו לא נשלול, במיוחד אחרי שאיבדה את הליגה והגביע בארצה וקיבלה את ההגרלה לה ייחלה. אם כי חוסר הניסיון בשלבים המכריעים עלול להיות לה לרועץ.

המשוכה ברבע הגמר: מלאגה

לשמחתה של דורטמונד, היא קיבלה יריבה עוד פחות מנוסה ממנה במעמדים האלה. וגם קבוצה פחות טובה. זו הזדמנות בלתי חוזרת מבחינת קלופ ושחקניו להעפיל לחצי הגמר, כי למלאגה אין תשובה למרכז השדה העוצמתי של דורטמונד ולמהירות של גצה.

יורגן קלופ מאמן דורטמונד עם החלוץ רוברט לבנדובסקי. רויטרס
כל הלקחים הופקו. יורגן קלופ עם רוברט לבנדובסקי/רויטרס

6. פריס סן ז'רמן

אלמלא ההרחקה של זלאטן איברהימוביץ' מהמשחק הקרוב וכמובן ההגרלה הקשה, אולי הייתה מדורגת גבוה יותר. פריס סן ז'רמן היא קבוצה גדולה בהתהוות. עונת החזרה הזו אל ליגת האלופות היא אבן דרך בניסיון ההשתלטות של המועדון המתוגבר בתמיכה קטארית על הכדורגל האירופי. עם שני שערים וחמישה בישולים בשבעה משחקי צ'מפיונס, זלאטן הוא הבורג המרכזי במערך של קרלו אנצ'לוטי, ובלעדיו הדברים נראים אחרת לגמרי. המשחק ההתקפי של הקבוצה נשען עליו בצורה אבסולוטית, ולראייה ששת הניצחונות בליגת האלופות העונה וכמובן הסיטואציה בליגה בה כבש כבר 24 שערים. הוכחה לכך קיבלנו בגומלין מול ולנסיה שהסתיים ב-1:1, ובו האוהדים בפארק דה פרינס בקושי ראו את קבוצתם מסכנת את השער. כדי להגיע רחוק פ.ס.ז' זקוקה לזלאטן. נראה איך תשרוד בלעדיו את המשחק הראשון ברבע הגמר - מעמד בו לא הייתה מאז עברה את ברצלונה בעונת 1994/5 (נעצרה על ידי מילאן בחצי הגמר).

וזה לא שחסרים כוכבים בעיר האורות. טיאגו סילבה חזר מפציעה כמנהיג הבלתי מעורער של החוליה האחורית, סלבטורה סיריגו מוכיח כבר עונה שנייה שהוא שוער נפלא, לוקאס מורה עדיין בוסר אבל עם פוטנציאל אדיר ובל נשכח את המהירות של ז'רמי מנז ואסקיאל לאבצי, מלך השערים של הקבוצה בטורניר עם חמישה כיבושים. גם דיוויד בקהאם יכול לתרום מניסיונו וכישוריו בשלבי ההכרעה. בכל מקרה, פ.ס.ז' כבר עשתה את עליית המדרגה הדרושה. המבחן האמיתי שלה הוא בהשגת תואר האליפות בצרפת לראשונה מאז 1994, אולי בדרך לשושלת. קודם לכבוש את צרפת, אחר כך את כל אירופה. בעונה הבאה, עם חיזוק נוסף שלבטח יבוא בזכות הכסף הגדול ועם שיפור החיבור הקבוצתי, פ.ס.ז' כבר תוכל לקרוא תיגר על התואר הנכסף.

המשוכה ברבע הגמר: ברצלונה

עכשיו זלאטן לבטח מכה על חטא על אותה הרחקה מטופשת בתוספת הזמן בוולנסיה. השבדי יחמיץ את המשחק הביתי מול קבוצתו לשעבר, ועשוי לחזור לקאמפ נואו כשהסיכויים כבר אבודים. ברבע הגמר הקודם שלה, כאמור, הדיחה פ.ס.ז' את ברצלונה. מישהו מאמין שזה יקרה גם הפעם?

זלאטן איברהימוביץ' שחקן פריס סן ז'רמן. AP
הפעם יגיע לקאמפ נואו, לא בטוח שיהיה לו בשביל מה. זלאטן איברהימוביץ'/AP

7. גלאטסראיי

הבאתם של ווסלי סניידר ודידייה דרוגבה כבר השתלמה. גלאטסראיי צירפה את שני הסופרסטארים שכבר זכו בליגת האלופות, ונתנה לעצמה לגיטימציה כקבוצה שיכולה להגיע לשלבים המכריעים. הכסף הגדול והחיזוק של ינואר גם הוסיפו לאלופת טורקיה את אפקט ההרתעה הנדרש, פרט להר הגעש שיוצרים האוהדים באיסטנבול. זה הספיק כדי להיות הקבוצה הראשונה שמנצחת את שאלקה בגלזנקירשן ולהעפיל לרבע הגמר לראשונה מאז 2001.

סניידר ודרוגבה הם כאמור השמות הנוצצים, אך השחקן הדומיננטי של גלאטסראיי הוא בוראק ילמאז. חלוץ נבחרת טורקיה הצדיק את ההגדרה שניתנה לו במדינתו כ"מכונת שערים". לזכותו רשומים עד כה שמונה כיבושים בליגת האלופות (מלך השערים יחד עם כריסיאנו רונאלדו) והוא הבקיע בכל אחד מששת המשחקים האחרונים. ההגנה אמנם חדירה והמאמן פתיח טרים לא תמיד יודע מה יקבל מהקשרים פליפה מלו וחמיט אלטינטופ המועדים לפורענות, אך הקפטן המצוין סלצ'וק אינאן נמצא שם כדי לאזן וגלאטסראיי היא קבוצה מספיק אטרקטיבית. עם קצת יותר מזל בהגרלה, אולי הייתה עוברת עוד שלב.

המשוכה ברבע הגמר: ריאל מדריד

בפעם הקודמת בה גלאטסראיי הייתה ברבע הגמר, היא חזרה מפיגור 2:0 לניצחון 2:3 ביתי על ריאל מדריד, אך הובסה 3:0 בגומלין בסנטיאגו ברנבאו. הפעם פערי האיכות בין הקבוצות גדולים עוד יותר, וגם סניידר יודע שהאקסית שלו פייבוריטית. גלא זקוקה לנס.

שחקני גלאטסראיי, בוראק ילמאז, דידייה דרוגבה. רויטרס
מכונת שערים ואלוף אירופה המכהן ינסו לחולל סנסציה. בוראק ילמאז עם דידייה דרוגבה/רויטרס

8. מלאגה

מנואל פלגריני מזכיר ללא הרף את עונת הבכורה שלו עם ויאריאל בליגת האלופות, אז העפיל לשלב חצי הגמר והיה מרחק פנדל אחד מוחמץ של חואן רומן ריקלמה ממפגש עם ברצלונה בגמר 2006. יש קווי דמיון ברורים בין העונה ההיא עם הצוללת הצהובה לעונה הזו עם מלאגה. פלגריני שוב הצליח להעמיד יחידה מלוכדת, שלצד כדורגל מהנה בשלב הבתים יודעת לחרוק שיניים ולשחק על תוצאה בשלבי הנוקאאוט (עוד בצמד משחקי הפלייאוף מול פנאתינייקוס). כמו ויאריאל של 2006, מלאגה עדיין ללא הפסד ביתי באירופה והצליחה לשלוח הביתה קבוצה מנוסה בדמותה של פורטו, שלא נוצחה עדיין בליגה הפורטוגלית והפסידה בסך הכול פעמיים העונה.

את תפקיד ריקלמה מאייש במלאגה איסקו, שהתלות ביכולתו הולכת וגדלה ככל שהעונה מתקדמת, במיוחד נוכח היעדר תחמושת התקפית ראויה לרמות הגבוהות. למרות איסקו, מלאגה היא ללא ספק האאוטסיידרית של שלב רבע הגמר. עונת הביכורים שלה בליגת האלופות כבר היסטורית בכל קנה מידה. אף אחד לא האמין שהיא תהיה הקבוצה האנדלוסית הראשונה שתהיה בין שמונה הגדולות של אירופה, על אחת כמה וכמה כשהמצב הכלכלי של המועדון כה מסובך וכמה שחקני הרכב הספיקו לנטוש בתחילת העונה ובמהלכה. כשהחל הפרויקט הקטארי במלאגה, זה בדיוק היה היעד – לטעום מהשמנת של אירופה. המטרה הושגה דווקא כשהכסף נעלם, אבל נראה שמלאגה הסינדרלה תגלה לאחר רבע הגמר כי הכרכרה שלה חזרה להיות דלעת.

המשוכה ברבע הגמר: דורטמונד

פלגריני אמנם ביקש להימנע מהספרדיות וקיבל את מבוקשו, אבל ההגרלה לא האירה לו פנים. דורטמונד ההתקפית והמהירה היא בדיוק מסוג הקבוצות איתן מתקשה מלאגה להתמודד. איסקו והחברים יצטרכו לשלוף שפן אמיתי מהשרוול.

שחקן מלאגה איסקו חוגג שער. רויטרס
ריקלמה של פלגריני, גרסת 2013. איסקו/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully