וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ציון דרך: על העונה הקשה שעוברת על הפועל עכו

23.2.2013 / 8:00

ציון וייצמן הודיע השבוע על עזיבת הפועל עכו אחרי 13 שנה, אבל האם הוא באמת הולך הביתה? והאם יש לקבוצה הזו תקומה בלעדיו?

ביום שני השבוע הוא התייצב כפי שתכנן לישיבת ההנהלה האחרונה שלו. הוא הכין את עצמו מספיק זמן לרגע הזה, אבל גם אדם כל כך מופנם וחזק כמו ציון ויצמן לא עמד בזה. כשדמעות חונקות את גרונו, הוא התקשה להוציא את המילים מהפה ולהיפרד מהקבוצה והחברים אותם ליווה במשך 13 שנה. ויצמן עזב באופן רשמי את הפועל עכו, הקבוצה שהייתה מפעל חייו, וזה הדבר האחרון שחשב שיכול לקרות. במשך שנים עכו נחשבה לקבוצה שולית בכדורגל הישראלי, אבל תחת ידיו היא העפילה לליגת העל בעונת 2008/9 ובשנים האחרונות הצליחה להפתיע רבים ובכלל לא הייתה קרובה להיות מעורבת במאבקי ירידה. אלא שהשנה כל הבעיות של המועדון החלו לצוף והכו ברצף. ודווקא עכשיו נכפה עליו לקום וללכת.

שחקן הפועל עכו, אוהד קדוסי. אדריאן הרבשטיין
השנה כל הבעיות של המועדון החלו לצוף והכו ברצף, ודווקא עכשיו נכפה על וייצמן לקום וללכת. שחקני הפועל עכו, העונה/אדריאן הרבשטיין

אם תעשו סקר מקרי בקרב חובבי הכדורגל בעכו ותשאלו אותם מה תהיה מידת מעורבותו מעתה של ויצמן בקבוצה, קרוב לוודאי שהרוב המכריע יגיד לכם שויצמן לא הולך לשום מקום. בתחילת השבוע מונה במקומו כיושב ראש איש העסקים המקומי יהודה ברשישת, שייסד חברה מצליחה לחומרי ניקוי, והעובדה שבני משפחתו עובדים בעסק מאפשרת לו לפנות יותר זמן לטובת הפועל עכו, הקבוצה אותה הוא אוהד מגיל שמונה. ויצמן הוא שכנו, ואחרי שנים שבהן ברשישת תמך בקבוצה, כעת הוא אמור להיות האיש הכי חשוב בה.

את הפצצה בדמות הדרישה לעזיבת ויצמן הטילה עו"ד כנרת הדר, היועצת המשפטית של עיריית עכו, שבתחילת חודש ספטמבר הודיעה שהעירייה לא תוכל להמשיך ולתמוך בקבוצת הכדורגל כל עוד ויצמן ימשיך בכפל התפקידים בקבוצה ובעירייה. ויצמן, שעובד כמנהל אגף רישוי ובנייה בעירייה, שמע אז בפעם הראשונה באופן רשמי שהוא מעתה יצטרך לבחור על מה משני התפקידים הוא מוותר. ההודעה הדרמטית הזו הגיעה לאחר המחזור השני בליגה, כשעד אז הקבוצה השיגה נקודה משש אפשריות. דווקא לאחר מכן הגיעה סדרת משחקים טובה מאוד (1:5 על סכנין, 0:1 על בית"ר ירושלים , 0:0 נגד מכבי חיפה ו-1:3 על מכבי נתניה), אבל בדיוק לאחר מכן הכל נעצר.

ויצמן למד את חוות הדעת של הדר, נסע לא מעט לתל אביב כדי להיוועץ עם יועץ משפטי בכדי לנסות לגלות כיצד אפשר "לחמוק" מההמלצה הזו, שעל פניו משמעותה אובדן הכנסות אדיר בגובה 2.2 מיליון שקל. לרגעים ויצמן נשאר אופטימי אחרי ששמע שישנם תקדימים ממקומות אחרים, אבל כעבור זמן לא רב הוא הבין שיצטרך לבחור. גם היום ברור לו שבעירייה חיפשו בכל דרך להיפטר ממנו, ויש הטוענים שהשלב הבא יהיה לנסות לדחוק אותו גם מתפקידו בעירייה.

ציון וייצמן, יהודה ברשישת בישיבת הנהלת הפועל עכו. יגאל סוויסה, הפועל עכו, ספק 500
"ניגוד העניינים יופסק רק אם תבוצע החלפה אמיתית של היו"ר ולא הצבת דמות קש". וייצמן עם ברשישת, השבוע/ספק 500, יגאל סוויסה, הפועל עכו

ויצמן חשב על דרך יצירתית. הוא החליט למנות את ברשישת לתפקיד היושב ראש בתקווה שמכאן העירייה תחליט לחדש את הזרמת הכספים שנעצרה בתחילת השנה האזרחית. אלא שייקח זמן, אם בכלל, עד שהעירייה תחליט לעשות זאת. בעירייה דרשו כל העת להכניס אדם מטעמם למועדון, כאשר בין האופציות שהועלו בסביבתו של ראש העירייה שמעון לנקרי היה לצרף איש עסקים עכואי שמתגורר כיום בתל אביב בכדי שהוא יוכל למנף את המועדון עוד יותר. לאחרונה גם עלה שמו של בן מיוסט, יו"ר החברה הכלכלית בעכו, כמי שבעירייה מנסים לדחוף לתפקיד, אבל היחסים הקרים בין העירייה למועדון לא הבשילו עד כה לכדי מגעים משמעותיים.

כבר לאחר שעלה שמו של ברשישת כמועמד לרשת את ויצמן הודיעו בעירייה כי לא יסתפקו בחילוף עצמו של ויצמן. "ניגוד העניינים יופסק רק אם תבוצע החלפה אמיתית של היו"ר ולא הצבת דמות קש", נקבע על ידי העירייה. "כמו כן, רק לאחר שנקבל את העדכון, לרבות החלטת הנהלת העמותה ואישור רשם העמותות, התאחדות הכדורגל ובקרת התקציבים, נבדוק באופן יסודי שכל ההתחייבויות מולאו ונחתמו כנדרש על ידי היושב ראש החדש ושלמר ויצמן אין כל קשר לפעילות הקבוצה".

גם היום משוכנעים בעירייה שברשישת הוא דמות קש של ויצמן בכדי שזה יוכל להמשיך ולנהל את המועדון. ברשישת הכחיש זאת השבוע בראיון לוואלה! ספורט וטען כי הוא יהיה זה שיקבל את ההחלטות וינהל את המועדון, אבל חובת ההוכחה והמבחן האמיתי מונחים כעת לפתחו. מי שמכיר את ויצמן, יודע שעד היום שום החלטה לא יכולה להתקבל בלעדיו. "אפילו אם צריך עוד כדור לאימון או להזיז אבן ממקום למקום, אף אחד לא מסוגל לעשות משהו בלי אישור שלו", מספר אדם שעבד במועדון. "הוא לא סומך על אף אחד. עד כדי כך שאין במועדון אפילו לא מכשיר טלפון או פקס, ואם במקרה צריך להעביר פקס, מנהל הקבוצה (דוניה שיינהולץ, א.ק) צריך לנסוע למלון חוף התמרים כדי לעשות את זה. אין לזה אח ורע באף קבוצה בליגה מקצוענית".

אדם אחר שמקורב לקבוצה סיפר על מקרה שבו מכבי תל אביב שיחקה נגד הפועל עכו, וכחלק מההתארגנות למשחק, הצהובים ניסו ליצור קשר עם אנשי עכו כדי לתאם תלבושות, אבל לא ניתן היה להשיג אף אחד טלפונית כי רק ויצמן מוסמך להחליט בנושא הזה. "הוא קובע גם את סוג התלבושת שילבשו בשבת ואף אחד לא מוסמך לענות בנושא הזה. כולם מפחדים לקחת על עצמם אחריות", הוסיף אותו אדם.

מאמן הפועל עכו, שמעון הדרי. ברני ארדוב
"היו פה שחקנים שלא הבינו מה שמעון הדרי עושה בקבוצה הזו והאימונים התנהלו כמו חוג במקרה הטוב". שמעון הדרי/ברני ארדוב

ובינתיים בזמן שבעכו היו עסוקים בקשיים הניהוליים, מצבה של הקבוצה רק החמיר בטבלה. ויצמן החליט להיפרד משמעון הדרי, המאמן שאותו הביא בקיץ אחרי שאורי מלמיליאן סירב להגיע, רק לאחר 14 משחקים רצופים ללא ניצחון בליגה והדחה משפילה מהגביע נגד הפועל עפולה מליגה א'. כזכור, ויצמן בחר הקיץ להיפרד מאלי כהן, שהוביל את עכו לשנתיים מוצלחות, אבל השניים לא הסתדרו לאורך התקופה והחליטו על פרידה משותפת. ההיסטוריה של ויצמן הוכיחה שבתקופות קשות וכבר אחרי מחזורים ספורים הוא נהג להיפרד ממאמנים אחרי תקופה קצרה, כפי שקרה עם מומי זפרן, אייל לחמן וחיים לוי, אבל עם הדרי זה היה אחרת ואולי ההחלטה לתת לו גיבוי כל כך ארוך תעלה בסופו של דבר לעכו במקומה בליגת העל.

ובזמן שהשינוי הניהולי, שעדיין לא ברור כיצד הוא יבוא לידי ביטוי אם בכלל, לא עושה רושם על השחקנים (אחד מהם אמר השבוע: "כולנו יודעים שויצמן לא הולך לשום מקום, ובינינו זה לא ממש משנה מי יעמוד בראש הקבוצה, העיקר שהכסף יגיע בזמן"), השינוי בעמדת המאמן עם הגעתו של יובל נעים עורר את השחקנים שהיו כבויים לחלוטין. "היו פה שחקנים שלא הבינו מה הדרי עושה בקבוצה הזו והאימונים התנהלו כמו חוג במקרה הטוב", מוסיף אותו שחקן. "יובל הוא ההיפך הגמור מהדרי, והוא סוף סוף הצליח לעורר אותנו".

האימונים, מספרים השחקנים, מתנהלים באופן זהה לתקופתו של הדרי, אבל נעים מצליח להחדיר מוטיבציה בקרב השחקנים, שחוטפים ממנו לא מעט כשהם לא נשמעים להוראות שלו. הוותיקים, כמו דדי בן דיין, משה מישאלוב ותמיר כחלון, מקבלים ממנו יחס חם במיוחד, אבל כולם מתיישרים לפי הדרך שלו. "יש יתרון גדול שעובד כאן מאמן שהתנסה במאבקי תחתית ויודע לאן הוא הגיע", מסביר שחקן. "מהשנייה שהוא נכנס למועדון מרגישים שמשהו השתנה והוא בדיוק מה שהיינו צריכים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מהשנייה שהוא נכנס למועדון מרגישים שמשהו השתנה והוא בדיוק מה שהיינו צריכים". נעים עם שחקני עכו/מערכת וואלה!, צילום מסך

ועד שהדברים יתבהרו בעכו לגבי המשך הדרך, הבעיות הכספיות והיעדר התמיכה עלולים בסופו של דבר לדרדר את המועדון לליגה נמוכה יותר, כפי שקרה עם לא מעט קבוצות. לא מעט אנשים שאימנו את הפועל עכו בשנים האחרונות סירבו לתת תחזית כיצד המשברים האחרונים ישפיעו על המועדון, אבל אחד מהם הסכים לומר לא לייחוס: "לעכו יהיה קשה לשרוד בליגה, אבל למזלם הרב השחקנים מנותקים מהבעיות הקיימות בהנהלה. הבעיה הגדולה יותר תתחיל בשנה הבאה, כשהם יצטרכו להעמיד תקציב מינימום כי בלי עזרת העירייה. זו תהיה משימה בלתי אפשרית".

אלא שהתחושה היא שמעט מדי אנשים מסביב למועדון מגלים עניין במלחמת ההישרדות. אז נכון, תחת כהונתו של ויצמן עכו הפכה להיות קבוצה לגיטימית בנוף של ליגת העל בשנים האחרונות, אבל בד בבד, התקשתה לייצר עניין בקרב הקהל וכבר למעלה משנה שאי אפשר להפיל את האשמה על הטיעון שהקבוצה משחקת ללא איצטדיון ביתי. בעכו אין כמעט שחקני בית ולמעשה, מתקבל הרושם שלאף אחד לא ממש יכאב אם עכו תיפרד מליגת העל בתום העונה. השבועות הקרובים יגידו אם בסופו של דבר - כנגד כל הסיכויים - המועדון הזה יוכל לעשות את הבלתי ייאמן. המשחק נגד הפועל חיפה הוא הזדמנות נוספת בדרך למטרה הזו. ירידה, לעומת זאת, יכולה לשלוח את המועדון לגלות במחוזות הלא נודע לתקופה בלתי מוגבלת. לפחות עד שיקום ויצמן הבא.

תגובת הפועל עכו

דובר הפועל עכו מיקי חדד הגיב לדברים: "לאורך כל 13 השנים מועדון הכדורגל הפועל עכו, חרף התנאים הדלים במהלך תקופה זו ובהיעדר מגרש ביתי, הצליח לעלות לליגת העל, הישג כשלעצמו הוא כמו לקחת אליפות בקבוצה אחרת. כיום לאחר כל השינויים שאולצנו לבצע, אנו מקווים כי יגיע היום שבו יהיה למועדון מתקן אימונים ראוי לקבוצה בליגת העל. מועדון הכדורגל הפועל עכו ימצא דרך ראויה ומתאימה להיפרד מאדם רב פעלים ועשייה, שהביא את המועדון לאן שהוא נמצא בו היום. אנו בטוחים שדמותו והתמדתו ילוו אותנו להגשמת מפעל החיים שציון וייצמן רצה להקים בעיר עכו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully