וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המראות ונחיתות: עדן בן בסט, חלוץ גדול בכל המובנים

18.2.2013 / 16:00

עדן בן בסט לא רק קורע רשתות בצרפת, הוא גם פותח שערים עבור ישראלים נוספים, כשמאור מליקסון הוא רק הסנונית הראשונה. מדור ההמראות והנחיתות עם עוד מכשול בקריירה רווית האכזבות של בן שהר

למרות שהעונה רק מתחילה להתקרב לישורת האחרונה, אפשר גם לסמן את המועמד המוביל תואר השגריר המצטיין. עדן בן בסט כבש בשבת את שער הליגה ה-10 שלו העונה והראשון במדי טולוז והמשיך את העונה הסנסציונית שלו. המדור "המראות ונחיתות" מצדיע השבוע לחלוץ הישראלי הבכיר, בודק לאן הקריירה שלו עוד יכולה לקחת אותו ושולח מבט מודאג לעבר חלוץ אחר, בן שהר מהרטה ברלין.

ממריא: עדן בן בסט (טולוז)

עדן בן בסט, שחקן טולוז. GettyImages
בן בסט/GettyImages

אי אפשר להתווכח עם המספרים: 10 שערי ליגה ב-22 הופעות. 10 שערים מ-13 בעיטות למסגרת (76.9 אחוזי דיוק) ממוצע של שער כל 159 דקות (ובמשחקי בית כל 111 דקות). אלו המספרים המדהימים שהופכים את בן בסט לשגריר המצליח ביותר עד כה העונה. ארבעה שחקנים בלבד הבקיעו יותר ממנו בליג 1. אחד מהם הוא זלאטן איברהימוביץ' הגדול וגם האחרים לא קוטלי קנים: בפטימבי גומיס מליון, פייר אמריק אובמיאנג הנהדר מסנט אטיין ודריו צביטאניץ' הארגנטינאי של ניס.

בן בסט הוא סיפור סינדרלה אמיתי, אבל גם סיפור על שחקן מקצוען, מחושב ומבוקר שמתנהל בצורה מושלמת. אשתקד, בעונת הבכורה של באירופה, היו לבן בסט רק ארבעה שערים. הוא סבל מקשיי התאקלמות ושפה, אבל בקבוצה קטנה כמו ברסט, הוא עדיין שיחק בקביעות בהרכב גם כשלא היה טוב. זה עזר לו לצבור ביטחון והוביל להתפוצצות העונה, גם אחרי שהוסט לעמדתו המקורית שלו כחלוץ מרכזי. אחרי תשעה שערים בחצי עונה, הישראלי הבין שהוא בשל לעשות עוד צעד קדימה. להתקדם לתחנה הבאה. אז הוא סירב להצעה להאריך חוזה בברסט במחשבה שיוכל למצוא קבוצה בקלות בקיץ כשחקן חופשי. טולוז הקדימה לו את התכניות.

הסגולים חיפשו מחליף לעמנואל ריבייר שנמכר למונאקו. כשהצעה ראשונה בסך חצי מיליון יורו נדחתה על ידי ברסט, טולוז הכפילה את ההצעה והקבוצה הצנועה כבר לא הייתה יכולה לסרב. "לצערנו לא הייתה לנו ברירה", הסביר הג'נרל מנג'ר מישל בוקו את ההחלטה למכור. במקרים כאלה, אין מה לעשות. המגעים החלו 48 שעות לפני סגירת החלון. טולוז חיכתה עד הרגע האחרון, אך כבר היה לה סיכום עם השחקן. הראש של עדן היה במקום והחוזה שלו מסתיים עוד חמישה חודשים. תחת התנאים הללו, עשינו כל מה שיכולנו. המכירה שלו היא סיכון, אבל למועדון כמו שלנו אין ברירה אחרת. ברור שלא רצינו שהוא יעזוב, אבל אנחנו לא יכולים להילחם בהצעה כזאת".

לברסט היו לא מעט טענות כלפי בן בסט. הנשיא אף טען שהוא יצא בחשאי לסגור עם טולוז 10 ימים לפני סגירת החלון. גם המאמן לאנדרי שאובין הבין שמכל הבחינות אין טעם להשאיר את השחקן בכוח: "זו המציאות הכלכלית של המועדון. בן בסט קיבל הצעה יפה להארכת חוזה והוא סירב, אז שמתי את עצמי במקומו של הנשיא. השחקן רצה לעזוב. זה הכל".

החלוץ עצמו הודה שההחלטה לא הייתה קלה, אבל שם את הביקורת המרומזת של אנשי ברסט בצד. מעבר בינואר, במיוחד רגע לפני סגירת החלון, הוא לא דבר קל, אבל בן בסט נשאר בצרפת וקיבל את השדרוג הכלכלי והמקצועי שרצה. "אני מאושר", אמר. "זה צעד טוב לקריירה שלי וחשוב לי גם מבחינת הדת. בטולוז יש הרבה בתי כנסת ומסעדות כשרות". הבכורה בהרכב הייתה חלומית והיוותה המשך ישיר לעונת הפריצה המופלאה. שער דרמטי שעזר לטולוז לחזור מ-2:0 ל-2:2 במשחק מול טרואה.

בן בסט אמנם חתם לארבע שנים וחצי בקבוצתו החדשה, אבל קשה שלא לחשוב על העתיד. טולוז נמצאת במצב האידיאלי מבחינתו כרגע, ללא מאבקי תחתית או לחץ של צמרת. מקומו בהרכב נראה מובטח והוא צריך לשפר את המאזנים ולכבוש כמה שיותר עד תום העונה. אם הוא ישמור על מספרים כאלה, השמיים יהיו הגבול מבחינתו. הליגה הצרפתית היא תחנת המעבר האולטימטיבית לטופ האירופי ובמיוחד לפרמיירליג. קבוצות אנגליות מחפשות מציאות בצרפת, אין להן בעיה לשלם ועסקאות מעבר לתעלה הפכו תכופות בשנים האחרונות. טולוז עצמה, אגב, מכרה בינואר את מוסא סיסוקו לניוקאסל ובשנים האחרונות העבירה עוד שני שחקנים לאנגליה: הריטה אילונגה (ווסטהאם) ויוהאן אלמנדר (בולטון).

עוד קודם לכן, סיפור ההצלחה של בן בסט, לצד הרושם המצוין שמשאיר מאור מליקסון בשבועות הספורים בוולנסיין, עשויים לפתוח טרנד חדש בליג 1 ולפתוח את השער לשחקנים ישראלים נוספים. סוכן צרפתי מאשר: "טולוז מועדון גדול יותר מברסט עם יותר מסורת ובן בסט יצטרך להוכיח את עצמו. מליקסון מפתיע לטובה וכבר נבחרת פעמיים לאיש המשחק. חד משמעית יש שינוי ביחס לשחקנים ישראלים. אני יכול לספר שמדברים כאן על שמות כמו: מאור בוזגלו, שמעון אבוחצירא ואלירן עטר. ההערכה שלי היא שבקיץ יהיו עוד שני שחקנים ישראלים בליג 1".

בכלל, בן בסט ומליקסון, כמו גם תומר חמד, ליאור רפאלוב, אליניב ברדה ואפילו ברק בדש צריכים להוות מקור השראה לצעירים, במיוחד לשחקני הנבחרת הצעירה של גיא לוזון, שתשחק בקיץ ביורו לעיני מאות אנשי מקצוע וסקאוטים. לאף אחד מאותם שמות אין כישרון ברמה של איל ברקוביץ', חיים רביבו או יוסי בניון. כולם התקשו בשלב כזה או אחר של תחילת הקריירה, וכולם עשו את הפריצה האמיתית שלהם יחסית מאוחר. אין לאן למהר. לפעמים, מעבר מוקדם לאירופה לא תורם להתקדמות של שחקן ולפעמים, מהלך כזה נכון יותר גם בגיל 25.

נוחת: בן שהר (הרטה ברלין)

בן שהר שחקן הרטה ברלין מול פלוריאן קרינגה שחקן סט פאולי. Matthias Kern, GettyImages
פייטר. שהר/GettyImages, Matthias Kern

העונה ההפכפכה של החלוץ בהרטה ברלין קיבלה בסוף השבוע תפנית לרעה. לראשונה מאז המחזור השביעי, שהר מצא עצמו מחוץ לסגל הקבוצה, שגברה 0:1 בחוץ על אאלן. זה הגיע שבוע אחרי שהשחקן ישב 90 דקות על הספסל וראה את חבריו מסיימים ב-2:2 את משחק הדרבי מול אוניון ברלין. למעשה, מדובר בעוד פרק במלחמה התמידית של שהר על מקום בהרכב.

ההתחלה לא נראתה מבטיחה. הישראלי רשם רק שלוש הופעות כמחליף (14 דקות בסך הכל) ב-12 מחזורי הפתיחה. אחר כךהגיעו שני שערים רצופים ומאז המחזור ה-15 ועד היציאה לפגרת החורף, שהר שיחק חמישה משחקים ברציפות בהרכב, בדרך כלל בצד שמאל של ההתקפה, תפקיד שלא מאוד חביב עליו. הופעה בינונית בהרכב במשחק החזרה מהפגרה בראשית פברואר שינתה את התמונה ושוב דחקה את השחקן לקצה הרוטציה.

הבעיה של שהר מתחילת העונה הייתה התחרות העצומה ומגוון החלוצים הרחב שיש למאמן יוס לוהוקאי בסגל. הכוכב הקולומביאני אדריאן ראמוס משחק בקביעות, כאשר גם סנדרו ואגנר וסמי אלאגווי המנוסים יותר קיבלו יותר דקות משחק מהישראלי. הבעיה הפכה מורכבת יותר לאחרונה עם חזרתו של הצעיר המבטיח פייר מישל לאסוגה, שהחלים מפציעה קשה שהשביתה אותו לתשעה חודשים. כך שהתחרות שהייתה קשה מלכתחילה, הפכה עכשיו קשה הרבה יותר.

שהר הוא לא אחד שמוותר בקלות. מדובר בפייטר, מקצוען אמיתי שמוכן לעשות הכל כדי להילחם על הקריירה ולממש את הפוטנציאל. במדורי השגרירים של וואלה! ספורטנכתב לא אחת על קבלת ההחלטות שלו ובחירת הקבוצות מעוררת המחלוקת, אבל שהר תמיד נלחם. קורע את עצמו באימוני כושר ועושה הכל על מנת להוכיח למאמן שמקומו על המגרש. לפיכך, גם העונה לא מדובר בסוף הסיפור וסביר להניח ששהר עוד יראה לא מעט דקות משחק.

הרטה נמצאת בדרך הבטוחה חזרה לבונדסליגה. עם רצף של 21 משחקי ליגה ללא הפסד ופער 10 נקודות על קייזרלסאוטרן שבמקום השלישי, לא נראה שמשהו יכול למנוע את העלייה. אלא שדווקא הנצון הזה צריך להדאיג את החלוץ בן ה-23. אם שהר לא יקבל מספיק צ'אנסים ולא יוכיח את עצמו בליגה השנייה, יהיה לו קשה עוד יותר בליגה הבכירה. אם דקות המשחק והמספרים לא ישתפרו משמעותית, אולי בקיץ הוא ייאלץ לשקול עוד מעבר. שהר צריך לשחק בקביעות. לשחק בהרכב, בעמדה שהוא אוהב, בליגה שמתאימה לו ולהבקיע שערים. צפו להתפחויות.

השבוע שהיה

אברהם גרנט משוחח עם בעלי צ'לסי רומן אברמוביץ'. Ian Walton, GettyImages
מה חשב בניטס? גרנט ואברמוביץ'/GettyImages, Ian Walton

המאזן הכולל: שער אחד (עדן בן בסט) ואפס בישולים.

מוכנים לפורטוגל: דודו אוואט, תומר חמד, מאור מליקסון, עדן בן בסט וביברס נאתכו (בליגה האירופית) הם שחקני סגל הנבחרת היחידים שהשלימו 90 דקות. ליאור רפאלוב (88) ואיתי שכטר (82) פתחו בהרכב. בירם כיאל (19) ויוסי בניון (14) עלו מהספסל.

מתאוששים: מאור בוזגלו שב לסגל סטנדרד ליאז' לאחר הקפאה, נמשך השיפור במעמדם של יוסי בניון ואיתי שכטר.

צל"ש השבוע: ביברם נאתכו, יוסי בניון ואליניב ברדה עם תוצאות נהדרות שמקרבות את הקבוצות שלהם לשמינית גמר הליגה האירופית.

ביזאר השבוע: אברהם גרנט מגיע לסטמפורד ברידג' לצפות במשחק הגביע של צ'לסי, מחייך ולוחץ יד בלבביות לרומן אברמוביץ'. איך הרגיש רפא בניטס?

שימו לב ש: גל שיש, מהשגרירים המפתיעים של העונה, נעלם מהרוטציה של בוורן. אבי ריקן מתקרב לחולצת ההרכב מול פורטוגל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully