וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק ברצלונה: המנחוסים של מכבי תל אביב

14.2.2013 / 14:26

מ-2009 מתעללת ברצלונה ללא רחם במכבי תל אביב. אוהד גרינוולד על המנחוס הנוכחי של הצהובים ואלה שקדמו לו

ספורט 2

בתקציר: הזכייה של ברצלונה בגביע הספרדי, באדיבות sport2

ברצלונה

תקופת המנחוס: מ-2009 ועד היום.

בשנים הראשונות למילניום השלישי אהבה מכבי תל אביב לשחק מול ברצלונה. בפיינל פור 2000 בסלוניקי גברה עליה בחצי הגמר. בעונת 2004/5 פירק הדרים טים של פיני גרשון את הקטלאנים ב-25 הפרש. ב-2007/8 דילגה מכבי של צביקה שרף מעל ברצלונה בסדרת רבע הגמר, הישר לפיינל פור שנערך במדריד.

אלא שמאז משהו השתנה. צ'אבי פסקוואל, שירש את דושקו איבאנוביץ' בינואר 2008, הפנים את לקחי השיעור שהעביר לו הרס"ר הישראלי, ומאז דואג לנקום במכבים. בעונת 2008/9, 2010/11 ו-2011/12 צוותה מכבי עם ברצלונה בשלב הטופ-16, והמאזן מאז - 0:6 קטלני ומשפיל לספרדים.

אמנם, בשתי העונות האחרונות התגברה מכבי על אותם הפסדים והמשיכה לשלב הבא; אך ניצחון נוסף של המכונה של פסקוואל הערב בהיכל, והתסריט מ-2008/9 - בו הביאו ההפסדים לבארסה להדחה של מכבי כבר בשלב הטופ-16 - כנראה שוב יחזור על עצמו.

לא היה כבר עדיף לתת להם את הסדרה ההיא, צביקה?

מאמן ברצלונה צ'אבי פסקוואל. ברני ארדוב
לא מפסיק להתנקם במכבי. צ'אבי פסקוואל/ברני ארדוב

צסק"א

תקופת המנחוס: 2006-2008

אם מכבי ההיא, של שאראס ופארקר ו-וויצ'יץ', הייתה נושאת הבשורה של הכדורסל האירופאי (בשורת הכדורסל ההתקפי, המהיר והשמח), צסק"א מוסקבה של אמצע העשור הקודם - ימי תור הזהב של אטורה מסינה, פפאלוקאס, לנגדון והולדן - הייתה לאנטיכרייסט, מנהיגת האגף המקצועי של תנועת עוכרי הפאסט-ברייק, האנטיתזה הגדולה שלה והנמסיס הגדולה.

רשימת הנזקים שהסבו הרוסים למכבי אכן כבדה: ב-2006 הביאו לקץ השושלת השנייה של פיני גרשון בזכות אותו ניצחון בפיינל פור בפראג - שמנע ממכבי, אגב, את השוואת שיא הזכיות ההיסטורי של ספליט בגביע אירופה (3); ב-2007 העיפו את החבורה החביבה של נוון ספאחיה בשלב הפלייאוף, עם שתי תבוסות צורבות שהנחילו למכבי במוסקבה (והפסד בתווך בתל אביב); ב-2008 שוב מנעו ממכבי גביע, עם ניצחון בגמר במדריד על החבורה המפתיעה של צביקה שרף.

המנחוס נשבר (?) בעונת 2009/10, עם ניצחון גדול בהיכל (54:71) של הפרויקט החדש של פיני גרשון על החבורה המזדקנת של יבגני פשוטין. הוספנו סימן שאלה, כי ייתכן שכוחו של המנחוס היה בשילוב בין צסק"א למסינה. עכשיו המהנדס האיטלקי שוב שם. ומכבי תצטרך הרבה מזל כדי לפגוש אותו, היכן שהוא, כבר העונה, כדי לבדוק האם אכן המנחוס הזה אכן הוסר.

שחקן מכבי תל אביב, אלן אנדרסון, מול שחקני צסק"א מוסקבה, ויקטור חריאפה, אלכסיי וורונצביץ'. יותם רונן
רק ב-2009 המנחוס נשבר, וגם זה, כנראה, זמני/יותם רונן

קאחה לבוראל (טאו) ויטוריה

תקופת המנחוס: 2007-2011

האמת, הגיע למכבי; היא אהבה להתעלל בבאסקים, עד שהגברת קארמה החליטה להתערב. רצף הניצחונות של מכבי על הספרדים החל בשלב הטופ-16 של עונת 2002/3 (שני ניצחונות, מכבי בכל זאת הודחה), נמשך בניצחון בגמר פיינל פור 2004/5 במוסקבה והגיע לשיא בהשפלה עצומה בחצי-גמר פיינל פור 2005/6 (70:85).

ב-2007 יחסי הכוחות השתנו. לבוראל החזירה למכבי עם ניצחון כפול בטופ-16, וב-2009/10 שוב ניצחה את מכבי, פעמיים, במהלך השלב המוקדם. גם עונת 2010/11 נפתחה במפלה של מכבי בחבל הבאסקים (94:78), אבל הסיירת של בלאט יצאה לפעולת תגמול וסגרה את החשבון: היא עצרה את רצף ההפסדים במשחק הגומלין בתל-אביב (70:81), ובהמשך אותה עונה זרקה את ויטוריה מהמפעל עם ניצחון גדול בסדרת רבע הגמר - שהיה גם היסטורי, במובן זה שבפעם הראשונה בתולדותיה הצליחה מכבי לנצח סדרת פלייאוף ביורוליג ללא יתרון הביתיות.

העונה שוב חזרו הבאסקים לעקוץ. מעגל דמים חדש נפתח?

שחקן מכבי תל אביב יוגב אוחיון מחטיא בשניה האחרונה מול קאחה לבוראל. ברני ארדוב
הבאסקים חזרו לעקוץ. לתקופה ארוכה?/ברני ארדוב

פנאתינייקוס

תקופת המנחוס: 2011-היום

היריבות בין מכבי לפנאתינייקוס היא אחת הגדולות שיש לכדורסל האירופאי להציע. מאזן הכוחות בין המועדונים נע כמו מטוטלת: בתחילת שנות האלפיים נאבקו מכבי ופאו, במשך שלוש שנים ברציפות, על השליטה ביבשת (ניצחון לפאו בגמר פיינל פור 2000 בסלוניקי, ניצחון למכבי בגמר פיינל פור 2001 בברסי, ניצחון לפאו בחצי-גמר פיינל פור 2002 בבולוניה). לאחר מכן הירוקים נעלמו, ופינו את הבמה לשושלת גרשון השנייה.

מכבי חבטה בפאו בשנים ההן: ריסקה אותה פעמיים בעונת 2003/4, העיפה אותה בחצי-גמר פיינל פור 2005 ואפילו ניצחה אותה, עם נוון ספאחיה, בעונת 2006/7.

הנקמה התעכבה כמה שנים, אבל הגיעה. כמו תמיד, פיני גרשון עושה מהומות ודיוויד בלאט לנקות את הלכלוך: ב-2010/11 ניצח אובראדוביץ' את מכבי בגמר הפיינל פור בברצלונה, ובעונה שעברה, כזכור, הדיח את מכבי בסדרה מדהימה והעפיל על חשבונה לפיינל פור באיסטנבול.

אבל אולי כמו עם מנחוס צסק"א שהוזכר לעיל, כוחו בחיבור בין המועדון למאמן. גם פאו נאבקת על חייה בבית המקביל. כנראה שהתיאוריה הזו לא תוכל להיבחן בעונה (ועד אז יעמוד הנאחס על כנו).

שחקן פנאתינייקוס דימיטריס דיאמנטידיס חודר לסל מול מכבי תל אביב. ברני ארדוב
הורגים את מכבי פעם אחר פעם. דיאמנטידיס ופנאתינייקוס בהיכל/ברני ארדוב

ריטאס וילנה

תקופת המנחוס: 2006-היום

נראה שמדובר בכבשה השחורה האולטימטיבית. אם הקבוצות שהוזכרו לעיל היו, לעתים, פשוט חזקות יותר ממכבי - לא כך הדבר עם ריטאס.

באמצע העשור הקודם החל לדרוך מחדש כוכבה של הקבוצה הליטאית, שחסתה משך שנים בצילה של ז'לגיריס קובנה. עם מאמן קרואטי נחמד וקירח, שעתיד לעבור לישראל, הייתה הלהקה האלמונית של ריטאס לראשונה שגנבה את הבמה, הקהל והפוקוס ממכבי, הכוכבת הבלתי-מעורערת של היורוליג דאז. ריטאס סדקה את השושלת עם ניצחון כפול בשלב המוקדם של עונת 2005/6 - ושנתיים לאחר מכן, ב-2007/8, שחזרה את ההישג עם עוד ניצחון כפול.

מאז ועד היום המועדונים לא נפגשו. מה שאומר שריטאס היא כנראה הקבוצה היחידה בכדורסל האירופאי שיכולה להתגאות במאזן מושלם (0:4) מול מכבי. מעניין ומתי ואיך תצליח מכבי לגבור על המנחוס הליטאי הזה. מאחר וריטאס כבר הודחה העונה מהמפעל, המיתוס שלה ישרוד לפחות עוד שנה נוספת.

שחקני ריטאס וילנה חוגגים ניצחון. ברני ארדוב
הקבוצה היחידה באירופה שיכולה להתגאות במאזן מושלם מול מכבי/ברני ארדוב

מנחוס היסטורי: אפס פילזן

תקופת המנחוס: 1997-2001

גם היום, בגיל 45, פטר נאומוסקי הוא שם שמעורר צמרמורות באוהדי מכבי. והחיבור שלו עם אפס פילזן מעורר בהם פלצות. נאומוסקי ופילזן היו למנחוס הגדול של מכבי בסוף שנות ה-90': ב-97' גברה פילזן על מכבי של צביקה שרף בסדרת שמינית הגמר (1:2), כשנאומוסקי רוצח את מכבי עם 32 נקודות במשחק השלישי והמכריע; ב-98' ניצח המקדוני, פעמיים, את החבורה השמחה של וינקו ילובאץ בשלב הראשון, עם תצוגות של 28 ו-19 נקודות; ב-99' הגיע תורם של יורם חרוש ופיני גרשון לסבול מנחת כף ידו של הסופר-סקורר, שגרף שני ניצחונות נוספים על מכבי בשלב הראשון.

המנחוס של פילזן נשבר בפיינל פור 2001 בברסי, עם ניצחון בחצי-הגמר, אבל נאומוסקי המשיך לעשות צרות למכבי גם בשנים הבאות; הוא דאג להשאיר למכבי מזכרת ממנו עם ניצחון על חשבונה בשנת 2003/4, במדי אולקר (ההפסד האחרון של מכבי ביורוליג באותה עונה).

מנחוס פילזן מת; המנחוס ע"ש נאומוסקי חי וקיים - לנצח.

מנחוס היסטורי: הבולונזיות (וירטוס - קינדר, פורטיטודו - טים-סיסטם, פאף)

תקופת המנחוס: שנות ה-90'

בין השנים 1992-1999 פגשה מכבי את שתי הקבוצות של בולוניה לא פחות מ-11 פעמים. היא הפסידה בעשרה מהם. אין ספק, הבולונזיות היו מהמנחוסים הגדולים בכל הזמנים; בתחילת-אמצע שנות ה-90' נהגה קינדר ללגלג על מכבי (ניצחונות כפולים ב-92', 93' ו-96', כולם בשלב המוקדם) - ולקראת סוף העשור הצטרפה אליה האחות הקטנה.

מכבי פגשה את הקבוצות של בולוניה לסדרה במסגרת שמינית גמר גביע אירופה פעמיים ברציפות - ב-1997/8 נתקלה החבורה של וינקו ילובאץ בפורטיטודו; הנפלד, שפר, קטש, ווייט וגריפית' ניגפו 2:1 בפני הטריו הבלתי-נשכח ווילקינס-ריברס-מאיירס, מחוזק בגרגור פוצ'קה ובכוכבים נוספים. בעונת 1998/9 מחצה קינדר האדירה של מסינה, עם ריגודו, דנילוביץ' ונסטרוביץ', את מכבי של דיוויד בנואה ו-ויקטור אלכסנדר, 0:2 קליל וחד 57:78 בבולוניה, 55:70 בהיכל).

אולי היה זה אך מקרי שהעשור הגדול בתולדותיה של מכבי החל, למעשה, באותה סדרת רבע-גמר בלתי-נשכח מול פורטיטודו, בעונת 1999/2000. כולם זוכרים את הסדרה הזו - אולי הגדולה בתולדותיה של מכבי - שהפכה לקלאסיקה לאספנים; את יתרון הביתיות הנדיר, ההפסד הכואב במשחק הראשון, הקאמבק העצום והמשחק המופלא של האפמן בפלאדוצה, וטירוף הכרטיסים סביב המשחק השלישי, כשאלפים ישנו בתוך שקי-שינה, מחוץ לקופות יד אליהו, רק כדי לראות את מכבי ההיא, עם מקדונלד והנפלד ושפר ובריסקר, גוברת על אחת הקבוצות המוכשרות אי-פעם בכדורסל האירופאי, שהתהדרה בשמות כמו מאיירס, יאריץ', פוצ'קה, באזילה, ווראנקוביץ' וקרנישובאס.

מכבי סגרה מעגל בסדרה ההיא, טאטאה את המנחוס ההיסטורי, ואת החותמת הסופית למהפך הטביעה בפיינל פור 2004 בתל אביב. 44 הפרש, למי שהספיק לשכוח.

נייט האפמן שחקן מכבי תל אביב. Darko Vujinovic, AP
שבר את הקרח לרסיסים. האפמן/AP, Darko Vujinovic

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully