וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בייבי וויצ'יץ': סיפורו של אנטה טומיץ'

מסינה הביא אותו לריאל והתאכזב, לברצלונה הוא עבר בזכות טיפ מוויצ'יץ'. בגיל 26, אנטה טומיץ', ההבטחה הגדולה של הכדורסל הקרואטי, מתחיל לממש את הפוטנציאל. העונה הזו תקבע האם ימשיך באירופה או יגיע ל-NBA. הערב הוא יהיה כאב הראש של דיוויד בלאט

ספורט 2

שבוע הגביע בספרד מרכז בדרך כלל לא מעט סקאוטים מה-NBA שבאים לבחון כיצד כישרונות צעירים שהם כבר שמעו עליהם מתפקדים במשחקים גדולים, ולדעת האם שווה להשקיע בהם בחירת דראפט. בשנה שעברה הפתיע קווין אוקונור, הג'נרל מנג'ר של יוטה ג'אז, שעשה את דרכו לחצי האי האיברי במהלך העונה כדי לצפות באנטה טומיץ', הבחירה ה-44 של הקבוצה מסולט לייק סיטי ב-2008, בשבוע הגביע במדי ריאל מדריד.

שחקן ברצלונה אנטה טומיץ' מול שחקן קאחה לבוראל מאצ'יי לאמפה. GettyImages
הכישלון הזמני בגביע המלך רק סגר לקרואטי את הפרק הרע בקריירה שלו. טומיץ'/GettyImages

"ראיתי את מה שרציתי לראות. האם אני מרוצה? את זה תדעו בקיץ", אמר אוקונור, שחזר עוד לפני משחק הגמר של ריאל. הבלאנקוס חגגו באותו שבוע זכיה בגביע עם ניצחון גדול על ברצלונה בגמר, אבל לסנטר הקרואטי לא יצאה מהם בשורה גדולה. הוא רשם רק 3.3 נקודות בממוצע בשלושה משחקים, בעוד יריבו מתחת לסלים בברצלונה בוניפיס נ'דונג חוגג בגמר עם 19 נקודות, 14 מהן ב-13 הדקות שבהן בילה טומיץ' על הפרקט.

אלא שאותו כישלון זמני בגביע המלך רק סגר לקרואטי את הפרק הרע בקריירה שלו, ופתח עבורו את ההזדמנות לעבור לברצלונה, שבנתה מחדש את הקו הקדמי שלה. העונה פורץ טומיץ', שיחגוג השבוע 26, לקדמת הבמה האירופית, כשהוא רושם כמה ממשחקיו הטובים ביותר בקריירה, מה שזיכה אותו במחמאה ענקית מהסנטר הכי גדול בקרואטיה בעשור האחרון, ניקולה וויצ'יץ': "כרגע, הוא בין שלושת הסנטרים הטובים באירופה. כל משחק שלו גורם לך לרצות לראות אותו עוד". הערב (חמישי, 21:00, ישיר בוואלה! ובאפליקציות האייפון והאייפד של וואלה!) הוא כאב הראש של דיוויד בלאט ומכבי תל אביב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
ניקולה וויצ'יץ' שחקן עבר מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"כרגע הוא בן שלושת הסנטרים הטובים באירופה". ניקולה וויצ'יץ'/ברני ארדוב

התקווה הגדולה של הכדורסל הקרואטי

אנטה טומיץ' נולד וגדל בדוברובניק, שם גם החל את דרכו בכדורסל. בגיל קטן סימנו אותו בבית הספר כפוטנציאל להפוך לשחקן טוב, בעיקר בזכות השילוב בין הגובה לניידות. במהלך גיל הנוער טומיץ' עשה את המעבר לקבוצות טובות יותר כשחתם בקבוצת הנוער של זאדאר, ובגיל 17 עבר לעיר הגדולה, לאחר שנרכש על ידי קיי קיי זאגרב. בקבוצה חרתו על דגלם את קידום השחקנים הצעירים, ועוד לפני שמלאו לו 18 שיחק הסנטר הדקיק בליגה האדריאטית.

הפריצה של טומיץ' לתודעה האירופית הגיעה באליפות אירופה לנוער בבלגרד בשנת 2005, אז אמנם הנבחרת הקרואטית סיימה ארבע מקומות מתחת לנבחרת ישראל, אך העולם גילה את הכישרון שלו, לאחר שסיים טורניר נהדר עם 12.1 נקודות ו-8.1 ריבאונדים, כולל הצגה נגד סרביה ומונטנגרו של תיאודוסיץ', דסיץ' וטפיץ'. "התוצאות של הנבחרת לא טובות, אבל אם מחפשים להוציא משהו חיובי מהאליפות, זאת ההתקדמות של טומיץ'", אמר אז מאמן הנבחרת הקרואטית אדי ג'לאליה.

שחקן נבחרת מונטנגרו ולאדימיר דראגיצ'ביץ' מול שחקן נבחרת קרואטיה אנטה טומיץ'. petros giannakouris, AP
הפריצה שלו לתודעה האירופית הגיעה באליפות אירופה לנוער בבלגרד בשנת 2005. טומיץ', משמאל, במדי נבחרת קרואטיה/AP, petros giannakouris

אחרי שנה נוספת של הסתגלות לכדורסל הבוגרים, הצמיחה ברמה הקבוצתית הגיעה אף היא, כשהסנטר, שהגיע לגובה 2.17 מטר העמיד ממוצעים 12.3 נקודות ו-5.3 ריבאונדים בעונת 2006/7, ועונה לאחר מכן הושלמה הפריצה, כשיחד עם זאגרב הגיע לרבע גמר היורוקאפ. "בשלב הזה של הקריירה, יכולת למלא יציע רק מאנשי ה-NBA והקבוצות הגדולות באירופה שבאים לעקוב אחריו", מספר העיתונאי הקרואטי ולדימיר גרגוביץ', "היה ברור כבר שמדובר בסיבוב פרידה שלו מקרואטיה".

קיץ 2008 היה זמן של בחירות עבור טומיץ'. בזמן שהוא משחק בנבחרת הוא החליט לצאת לדראפט, אך אף על פי שנבחר במקום ה-44 על ידי יוטה, הג'אז החליטו לשמור אותו באירופה. לא פחות מ-12 הצעות הוגשו לסוכנו של טומיץ', שהתייעץ עם וויצ'יץ' לגבי עתידו. "החלטתי להישאר עונה נוספת בזאגרב", הדהים את אירופה, "אני חושב שזה טוב להתפתחות שלי". את העונה הוא סיים כ-MVP של הליגה האדריאטית וההצעות הכספיות רק האמירו.

אטורה מסינה מאמן צסק"א מוסקבה. Reinhold Eckert, GettyImages
"מדובר באחד השחקנים המבטיחים והטובים ביבשת כבר היום". מסינה/GettyImages, Reinhold Eckert

חוסר הסבלנות במדריד

מי שסימן את טומיץ' מגיל צעיר כשחקן שהוא רוצה לעבוד איתו היה אטורה מסינה, שלבסוף שם את ידו על הכישרון באמצע עונת 2009/10 והחתים אותו על חוזה לשנתיים וחצי עם אופציה לעונה נוספת. "מדובר באחד השחקנים המבטיחים והטובים ביבשת כבר היום", אמר המאמן האיטלקי אחרי משחקו הראשון של הקרואטי, "אין ספק שביום מן הימים יעריכו את המאמצים שעשינו כדי להביא אותו. בינתיים, נצטרך להיות סבלניים ולתת לו לעבור את תהליך הקליטה כאן".

אלא שבריאל היו הכל מלבד מסבלניים כלפי טומיץ', וכבר בתחילת העונה ציפו ממנו להראות תוצאות. כשמסינה עזב במהלך העונה, מקורביו ציינו כי ההשקעה והאמונה בטומיץ' היו חלק מהאכזבה שהייתה לו. "נראה כאילו הם לא באמת הבינו אחד את השני", טוען העיתונאי הספרדי מנואל קוסטנס, "צריך להבין ששבוע לפני שמסינה קם והלך הוא רשם את משחקו הטוב ביותר, נגד פרטיזן בלגרד, ואז נגד סיינה, במשחק האחרון, הוא שוב היה השחקן האנמי משלב הבתים הראשון".

פאבלו לאסו מאמן ריאל מדריד. ברני ארדוב
תחתיו הסנטר הענק רשם את מספריו הגרועים ביותר ביורוליג, ירד בחצי במספר הדקות אף על פי שהמשיך לפתוח בחמישייה. לאסו/ברני ארדוב

עם עזיבתו של מסינה חלה תפנית מסוימת אצל טומיץ', שסיים את העונה בצורה יוצאת מן הכלל, עם 13 נקודות ושבעה ריבאונדים בשבעה משחקי יורוליג תחת פבלו לאסו. "בסביבה של ריאל התחילו באמת לדבר כאילו מסינה היה הבעיה של טומיץ'", ממשיך קוסטנס, "הוא חייך הרבה יותר, עשה מהלכים טובים מאוד, ומכאן ברור שאם זה קורה אחרי שהמאמן הולך, מקשרים בין הדברים".

העונה שעברה הייתה אמורה להיות המשך של הסיום הטוב של טומיץ' תחת לאסו. אז הייתה אמורה. הסנטר הענק רשם את מספריו הגרועים ביותר ביורוליג, ירד בחצי במספר הדקות אף על פי שהמשיך לפתוח בחמישייה, ולמרות השיפור בטופ 16 ריאל הודחה והוא הבין שהאופציה עליו לא תמומש. "אני רוצה להודות לריאל מדריד, אני חושב שפרידה תעשה טוב לשני הצדדים", אמר אחרי שקיבל את הודעת השחרור.

צ'אבי פסקוואל מאמן ברצלונה. רויטרס
"שחקן עם יכולות כמו שלו לא תמצא בכל יום, והוא יהיה חלק מהצוות החדש שאנחנו בונים כאן". צ'אבי פסקוואל/רויטרס

החיבור עם פסקוואל

בקיץ האחרון שוב עמד טומיץ' בפני צומת חשוב בקריירה שלו. הוא לא הצליח להביא את מלוא ארסנל היכולות שלו לידי ביטוי בריאל, ונראה כי הוא לא עומד בלחץ בקבוצות גדולות. שבוע אחד מחוץ לריאל הספיק לברצלונה כדי להחתים אותו. "אני חושב שמדובר בשחקן הכי טוב שנמצא היום בשוק השחקנים החופשיים", אמר המאמן צ'אבי פסקוואל בלי למצמץ, "שחקן עם יכולות כמו שלו לא תמצא בכל יום, והוא יהיה חלק מהצוות החדש שאנחנו בונים כאן".

בכתבה שנעשתה על טומיץ' לפני חודש וחצי בקרואטיה, התראיין וויצ'יץ' וסיפר ששוחח אשתקד עם הסנטר הצעיר. "אמרתי לו שלא יוותר, יכול להיות שסיטואציה בקבוצה אחת פשוט לא טובה לו וזה לא אומר כלום על קבוצה אחרת. כשהוא סיפר לי שיש התעניינות מברצלונה, אמרתי לו שלא יחשוב פעמיים".

שחקן ריאל מדריד אנטה טומיץ'. AP
""זה היה מה שרצינו כשהבאנו אותו, הוא נמצא בתקופה הכי טובה שלו מאז שראיתי אותו לראשונה". טומיץ' אז במדי ריאל מדריד/AP

פתיחת העונה של ברצלונה בליגה הייתה רעה מאוד, וכמוה גם של טומיץ' ביורוליג. הוא שוב הראה עד כמה הפוטנציאל שיש בו לא מתממש, כשרשם ארבעה משחקים בספרות כפולות וחמישה משחקים עם שש נקודות או פחות. על פי התקשורת הספרדית, שלושה ימים לפני המשחק הראשון בטופ 16 זומן טומיץ' לשיחה עם פסקוואל, ומאז הסיפור שונה. בכל אחד ממשחקי ברצלונה הוא קלע מעל 10 נקודות והוסיף שבעה ריבאונדים בממוצע.

התקופה הנהדרת של טומיץ' הגיעה לשיא בשבוע שעבר, כשקלע 20 נקודות בניצחון הביתי על סיינה והמשיך עם 20 נקודות ו-11 ריבאונדים בניצחון בהארכה כפולה על קבוצתו לשעבר, ריאל מדריד. "המשחק הזה היה חשוב לי מאוד, שמח יותר שניצחנו אותו מאשר ההישג שלי", אמר טומיץ' לתקשורת הספרדית. מאמנו הוסיף עליו: "זה היה מה שרצינו כשהבאנו אותו, הוא נמצא בתקופה הכי טובה שלו מאז שראיתי אותו לראשונה".

פול מילסאפ שחקן יוטה ג'אז. AP
שיתוף פעולה בעונה הבאה? פול מילסאפ/AP

העתיד? ה-NBA מעבר לפינה

שתי שאלות נשארו פתוחות לגבי העונה של טומיץ'. הראשונה נוגעת בעתידו של השחקן. ביוטה שלחו שוב צוות כדי לצפות בו משחק, והפעם חזרו עם רשמים שונים. "בהחלט יש סיכוי טוב שנבקש ממנו הקיץ לבוא למחנה ולליגת הקיץ", אומר לוואלה! ספורט עוזר המאמן האחראי על פיתוח שחקנים ביוטה מארק מקון, "אנחנו בודקים מה ניתן לעשות איתו, כי הפוטנציאל גבוה ויודעים שיש התעניינות גבוהה מאוד בו מצד לא מעט קבוצות".

אחת האפשרויות שביוטה מדברים עליהן בתקופה האחרונה היא להשתמש בטומיץ', בו מתעניינות לא מעט קבוצות בליגה, על מנת לקבל בחירה טובה לקראת דראפט 2013, בו צפויים הג'אז לבחור בעשירייה השנייה, במיוחד מאחר שהג'אז לא בדיוק צריכים שחקן גבוה נוסף שיצטרף לרוטציה שלהם.

השאלה השנייה קשורה ליציבות של טומיץ'. אין ספק שאם תחול שוב ירידה ברמה שלו, סימני השאלה מריאל יכולים לצוץ גם בקטלוניה. "יש לו שישה שבועות נהדרים, אין ספק בכלל", אומר קוסטנס, "אבל בכל משחק אתה לא בטוח אם תקבל את אותו השחקן. הוא יהיה עכשיו בן 26 ועדיין לא מבושל מספיק. הוא צריך להוכיח שבמשך עונה שלמה הוא מסוגל להיות טוב מאוד, ואז יהיה אפשר לדבר עליו במונחים של הסנטר הטוב באירופה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully