וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צביקה ליבר: "חוץ ממכבי ת"א, נוכל להילחם עם כולן"

12.2.2013 / 10:30

יו"ר הפתעת העונה ברק נתניה מאמין בקבוצתו: "יש לנו במה להתגאות", אוהב את המאמן שלו: "דני פרנקו הוא בלי ספק מהטובים בליגה" ומקווה שגמר הסל ישוחק ברוממה. וגם: המספרים של המחזור ה-16

למרות שהמרואיין השבועי ב"ראיון המחזור" פחות מוכר לחובבי הכדורסל, הרי שמי שעקב אחר מלחמת הבחירות באיגוד הכדורסל והמאבקים במנהלת הליגה, בוודאי שמע על צביקה ליבר. יו"ר ברק נתניה סיגל לעצמו שם של אופוזיציונר בשנה האחרונה והוא אחד ממוביליו של מהלך העברת משחק גמר הפלייאוף לרוממה. בינתיים, הקבוצה שלו חולמת להגיע לשם וביום ראשון היא רשמה קאמבק נדיר, כשמחקה פיגור 19 מול ראשון לציון.

"אני חושב שבגלל הפגרה הקבוצה לא הייתה חדה ומעדיף להתמקד בשורה התחתונה ולא רק בניצחון. זה היה משחק של אופי ואני חושב שהאופי מוליך אותנו כל השנה, לא היו משחקים בהם הובסנו או נשברנו, בכל המשחקים בהם הפסדנו היינו קרובים והפעם היה משהו מעבר. הקבוצה האמינה בעצמה, האמינה שהיא מסוגלת לחזור מפיגור כזה, וזה הכי מעודד להמשך", מספר ליבר.

יו"ר ברק נתניה, צביקה ליבר. ברני ארדוב
אוהב את האופי. ליבר/ברני ארדוב

אתם הפתעת העונה עד כה, איך אתה מסביר את זה?

"בצד הניהולי, התקציב שלנו הוא בין הנמוכים בליגה ואני לא רוצה לסכם את העונה, כי היא רחוקה מלהסתיים. התפקיד שלנו הוא להביא שקט ניהולי לקבוצה והשקט הזה מביא גם שקט מקצועי. המנהיגות שדני פרנקו מפגין מרשימה. אני רואה את כל המאמנים היום בליגה וחושב שדני הוא בלי ספק אחד הטובים שבהם. אני שמח שהוא בחר בנו, בנתניה. זה לא רק איך שמנצחים משחקים, אלא גם איך שקבוצה מתנהלת ואיך שאנחנו חיים עם האנשים ביומיום. יש לנו במה להתגאות בינתיים".

בתחילת העונה שעברה היו כאלה שקראו לליבר לפטר את פרנקו, אחרי שבתום המחזור השישי מאזן הניצחונות של נתניה עמד על אפס. היו"ר מסרב לשכוח את אותם הימים בהם תמך במאמן: "בגלל שאזכור את הטעויות שהובילו אותנו לפתיחת העונה הרעה, זה יוביל אותנו לא לחזור עליהן בעתיד. לפי תפיסת הניהול שלי, ההנהלה צריכה לשדר משהו אחר לגמרי, היא צריכה לתת גב לאנשים שלה. אם זה המאמנים, האפסנאים וכל מי שיש לו בעיה מסוימת במהלך העונה. אני מאמין בזה גם בחיים האישיים שלי, צריך לתת גב רחב לאנשים, במיוחד כשהם משתדלים לעשות את הטוב ביותר, לא אתן גב לאנשים שמרמים או שמזייפים בעבודה שלהם, אבל אנשים שישקיעו, גם שחקנים, יקבלו את הגב הכי רחב מאיתנו".

את הפירות של האמון בפרנקו אתם קוצרים כעת?

" את דני פרנקו החתמנו על חוזה חדש כבר באמצע העונה שעברה, לא חיכינו לראות אם נסיים במקום השישי, השביעי או השמיני. הצענו לו הארכת חוזה כבר באמצע העונה, למרות שהיא לא הצטיירה כעונה מקסימה. חשבנו שפרנקו הוא האדם המתאים להוביל אותנו הלאה, כי ראינו איך הוא התנהל בזמן המשבר והבנו שאם הוא יודע לנהל קבוצה בזמן משבר, אין ספק שהוא יידע לנהל אותה בזמן הצלחה. אנחנו רואים את זה היום. אני שמח שהחלטנו להשאיר אותו, אבל הפירות עדיין על העץ, כך שעדיין לא קצרנו אותם".

דני פרנקו מאמן ברק נתניה. מגד גוזני
מאמינים בו. פרנקו/מגד גוזני

אפשר לומר שפיצחתם את הנוסחה לשאלה איך קבוצה ללא משאבים יכולה להתברג בצמרת?

"אני לא חושב שיש נוסחה מנצחת בכדורסל או בספורט. דבר שהלך לך בעונה קודמת, פתאום העונה הוא כישלון ולהיפך. הלכנו השנה על קונספציה שהחלטנו עליה בקיץ, להביא שחקנים ששיחקו כבר בארץ. חשבנו שיש לזה יתרון, שחקנים שמכירים את הליגה בכלל ואת נתניה בפרט, כי לוקח זמן להתרגל לכל מקום. מהיום הראשון הם יודעים לאן הם הגיעו. זה מקל עליהם את הקליטה ובגלל זה פתחנו את העונה מצוין, פתיחה שדוחפת אותנו עד היום. אותם שחקנים יודעים לאן הם מגיעים ומכירים את האווירה של הליגה, המגרשים והשיפוט. להגיד שהקונספט הזה יצליח גם בעונה הבאה? לא יכול להתחייב, אבל השנה זה מצליח וזה בסדר".

כאמור, שמו של ליבר נקשר למאבק הבחירות באיגוד הכדורסל, כשהוא עמד לצדם של צביקה שרף ושאול אייזנברג במאבק מול אבנר קופל: "אני מאוד לא רוצה להיות באופוזיציה בכדורסל בארץ, אלא בקואליציה, רוצה לתרום לכדורסל. מהרגע שנכנסתי לגופים האלה, יש שינוי. המילה שהייתה חסרה לי באותם גופים היא שקיפות. איגוד הכדורסל הוא ציבורי וגם המנהלת צריכה להיות שקופה לציבור. אני לא רואה שם שום דבר סודי. איגוד הכדורסל צריך להתנהל בצורה הכי שקופה וישרה שיש, כי זה איגוד ציבורי, הספרים שלו צריכים להיות פתוחים לכל, הבחירות שלו פתוחות לכל ואני חושב שההישג שעשינו בזכות צביקה שרף שינה את פני הספורט. היום באיגודי הכדורסל או בכל איגוד ספורט מבינים שאין יותר בחירות של מרכזים. זה תקדים שיזכרו להרבה שנים וזה רק קצה הקרחון, זה ילך ויתעצם, כי האגודות יבינו את הכוח שלהן".

בכל זאת, אתם רק עם תשעה מנדטים מתוך 39, לא ניצחתם את הבחירות.

"אנחנו עדיין מיעוט, אבל המיעוט הזה הביא הישגים אדירים, בחירות חופשיות. המיעוט הזה הביא לכך שבדיון האחרון של בית הדין העליון של איגוד הכדורסל, אפשר לעיין בכל הספרים של איגוד הכדורסל, דברים שלא היו פה. חברי הנהלה לא ידעו שאתה יכול בתיאום עם רואה החשבון של האיגוד לדרוש מסמכים ולראות, לחבר הנהלה יש אחריות. אנחנו חותמים על דוחות כספיים ומאשרים אותו. הציבור שבחר אותנו אומר: 'אנחנו מינינו אותו, אז יש לו חובה'. לקבל כרטיסים בנוקיה? אני יכול להרשות לעצמי לקנות אותם, לא בשביל זה באתי. אני כאן בגלל הקבוצות שבחרו בנו וגם בשביל אלה שלא. זאת עבודה קשה ומפרכת, שדורשת ממך כוחות נפשיים, אתה מתנהל מול מנגנונים. אדם רציני, שרוצה לתרום מזמנו, תורם".

מה דעתך על תפקודו של שמואל פרנקל עד כה? אתה הצבעת נגד המינוי.

"הייתה לי שיחה אישית עם שמואל פרנקל ואמרתי לו שהצבעתי נגד המינוי שלו, כי חשבתי שאדם שמזוהה עם אגודה הוא לא הכי מתאים. אמרתי לו שאם הוא יעשה פעולות שיראו לי מתאימות אהיה הראשון שיודה בטעות שלו. הלוואי שאגיד שפרנקל היה האדם הנכון בזמן הנכון, אני לא אתבייש להגיד שטעיתי. בזמן הקצר שהוא פה, אני מתרשם שיש אווירה אחרת, אדם שמבין שהוא בתפקיד ציבורי, עם כספים ציבוריים, מתנהל בצורה אחרת. הפתיחה שלו הייתה טובה והלוואי שההמשך יהיה מצוין".

שמואל פרנקל יו"ר מנהלת הליגה. ברני ארדוב
ליבר מקווה שהוא יצליח. שמואל פרנקל/ברני ארדוב

יו"ר נתניה אף בטוח שמשחק גמר הסל ייערך ברוממה, כפי שהוא רוצה: "בישיבת המנהלת הקודמת, היה רוב לאנשים שצידדו בכך שסוף סוף יש אולם ראוי ברוממה ואפשר לשחק שם את הגמר. זאת תהיה תרומה לעיר חיפה, שבנתה אולם והשקיעה כסף ותעודת כבוד בשבילנו. ערים אחרות צריכות ללמוד מזה, לבנות אולמות ראויים ואולי משחקי הנבחרות ייערכו שם. יו"ר המנהלת ביקש הזדמנות ללמוד את החומר. אנשי המנהלת הם אנשים רציניים, אני מאמין שמי שהביע את דעתו אז, יביע אותה גם הפעם. אם נגיע לגמר, זה יהיה נזק כספי עבורנו, אבל האוהדים רוצים את המשחק ההוגן ולפעמים זה גם עולה כסף, אין מה לעשות".

לפני שלוש שנים הכריזו בנתניה על רצון לבנות אולם כדורסל במקום האולם הישן בישורון. יו"ר הקבוצה, שממוקמת במקום החמישי, שמח לבשר כי תחילת הבנייה מתקרבת: "הפנטזיה היא כבר לא פנטזיה. אנחנו יושבים בישיבות שבועיות וחודשיות על האולם. יש תכנון ויש תכניות, העירייה אמורה להכניס את האולם בתקציב שלה בשיתוף עם קרן המתקנים. אולם כדורסל הוא לא כסף גדול, זה לא אצטדיון כדורגל. הקבוצה חשובה לראש העיר ולמנכ"ל והם יודעים שהשלב הבא בהתפתחות שלה הוא אולם ראוי. אולם כזה יאפשר לנו להגדיל את התקציב, לשחק באירופה, למשוך קהל. בתור אחד שמעורב בזה, האולם הוא לא פנטזיה, הוא מתקרב למציאות. ברגע שהפקיעו קרקע ועשו תכניות שעלו כסף, זה מתקרב. עשינו תזוזה גדולה בנושא הזה".

בקבוצה שלך מפחדים להציב מטרות גבוהות מדי. אתה יכול לומר מה ייחשב בעינייך כהישג?

"אין לנו רק הצלחות השנה, היו גם כישלונות, הגביע היה כישלון חרוץ. סימנו את הגביע כאחת המטרות שלנו, האוהדים שלנו אוהבים להגיע לנוקיה למעמד חצי גמר וגמר, זה נותן להם ערב מיוחד עם הקבוצה ועשינו את זה בעבר. הגביע היה עבורנו מכה לא קטנה בכלל וצריך לזכור את זה. צריך להבטיח קודם את המיקום שלנו ב-1-6 ואני לא רואה שום קבוצה חוץ ממכבי תל אביב שאנחנו לא יכולים להילחם בה ראש בראש. יש לנו סגל שלא נופל משום קבוצה בליגה, אנחנו רואים את זה ואם ניכנס לפלייאוף, המטרה שלנו תהיה להגיע כמה שיותר גבוה. נסתכל לכל קבוצה בעיניים, לא משנה מי תהיה שם ונשתדל להגיע הכי גבוה שאנחנו יכולים".

היכל רוממה. אדריאן הרבשטיין
ראוי לארח את גמר הסל? האולם ברוממה/אדריאן הרבשטיין

מספרי המחזור ה-16

4 – עבירות ביצעו אדריאן יוטר וג'וליאן רייט עוד בתוך הרבע השלישי, כשמכבי ראשון לציון שמטה יתרון 19 בדרך להפסד ביתי מול ברק נתניה. העבירה הרביעית של רייט בוצעה דקה וחצי לסוף הרבע השלישי, ביתרון 53:60 לכתומים ומאז רצה נתניה ל-13:22. מתוך 22 הנקודות הללו, קלעו ריימר מורגן (9), מרקו קילינגסוורת' (5) ודרון וושינגטון (4) – 18, כשב-30 דקות כמעט, הם תורמים יחד 33 נקודות. כשהגבוהים שלך מפחדים לשחק הגנה, הקבוצה שלך תספוג, ובגדול.

18 – נקודות מדד, זה היה ההפרש בין מכבי חיפה להפועל תל אביב ביום ראשון. בניגוד למשחק, בו ניצחו האדומים בנקודה, במדד ניצחו הירוקים בצורה בולטת. רוב מאמני הליגה טוענים כי המדד הוא כלי אמין לבחון את המשחק, אך ההבדל התהומי בין הקבוצות במדד נוצר בזכות העבירות, 24 לאדומים לעומת 15 בלבד למכבי חיפה במהלך המשחק. הפועל אגב, ניצחה במדד במשחק הקודם את ראשון לציון והפסידה, כך ששבוע שני ברציפות שהמדד משקר.

26 – נקודות קלע עידן זלמנסון ביום שבת, במשחק חצי גמר גביע המדינה לנוער, בו מכבי תל אביב הביסה את גלבוע/המעיינות 59:80. חלפו 24 שעות וקבוצת הבוגרים של המועדון הובילה 43:78 בתום הרבע השלישי על גלבוע/גליל, אבל גם זה לא הספיק לדיוויד בלאט כדי להעלות אותו והסנטר המוכשר זכה רק לארבע דקות בצוותא עם איתי שגב. אם במעמד כזה לא יבחר בלאט לתת לצעירים קצת דקות, מתי כן?

עידן זלמנסון שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
אם הוא לא ישחק בשלושים הפרש, מתי כן? זלמנסון/ברני ארדוב

28 – נקודות קלעה הפועל אילת ברבע הראשון בהפסד החוץ שלה להפועל חולון. המספר הזה לא עושה חסד עם ההגנה של חולון, אך מאותו רגע אילת פשוט לא הייתה דומה לכלום בתחום ההתקפי וקלעה 35 נקודות עד לסיום. למשחק כדורסל יש שני צדדים, קבוצה שמנצחת וקבוצה שמפסידה, את המשחק בפחים ההתקפה הרעה של אילת הפסידה והתירוץ של עודד קטש – חסרונו של סקוטי הופסון הפצוע, יהיה תקף לעוד חודש. מעניין כמה נקודות תקלע הקבוצה בהעדרו?

32 – דקות שיחק מאיר טפירו בניצחון של הפועל ירושלים על בני הרצליה והגיב עם 19 נקודות (8 מ-10 מהשדה), 6 ריבאונדים, 4 אסיסטים ושלשת ניצחון. אפשר לומר הרבה דברים על העונה של הגארד הוותיק, אבל העובדות ברורות. כשהוא טוב, הפועל ירושלים יכולה להיות בטוחה שהיא תנצח. אחרי הקטסטרופה בחצי הגמר, דרוקר נתן את המפתחות שוב לטפירו, גם בשל סגל חסר מפציעות, והתוצאה – ניצחון חשוב במאבקי הצמרת.

110 – נקודות קלעה מכבי אשדוד בניצחון על אליצור אשקלון, במשחק שממשיך את היכולת הנהדרת של שחקניו של עופר ברקוביץ'. מי שצריכה בעיקר להסתכל על עצמה אחרי המשחק הזה היא הקבוצה מאשקלון, שביכולת הגנתית כזאת ולא בפעם הראשונה בסיבוב הזה, לא תוכל לשרוד. אשקלון ביצעה מספר שינויים בסגל, אך בינתיים כדאי לה בעיקר לעבוד על הצד ההגנתי של אלה שנמצאים כיום בקבוצה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully