וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קורבנות המלחמה: על האוהדים השפויים של בית"ר ירושלים

10.2.2013 / 13:58

ההכללה המטופשת של היציע המזרחי שמעקרת את הכוח הכי חשוב בטדי; למה חברי לה פמיליה ירדו למחתרת; הפשרה שתוכל להביא ערבי ראשון ולסגור את בעיית המוסלמים; הלב השבור של אלי כהן, ששוקל לעזוב בקיץ. אופיר סער עם ארבע נקודות שהלוחמים הפופוליסטיים בגזענות שכחו

צילום ועריכת וידאו: קובי אליהו

1. הכללה

יש בעיה עם האופן שבו בית"ר נלחמת בגזענות. בקבוצה עושים כל כך הרבה מאמצים למגר את התופעה, בשיתוף רשויות החוק כמובן, אבל מבלי לשים לב המרדף הזה הפך להיות מסוכן. בזמן שבית"ר מנהלת מלחמת חורמה נגד המאות שחצו את הקו האדום במחאה שלהם נגד החתמת השחקנים הצ'צ'נים, ישנם קרוב ל-2,000 אנשים שמפחדים לדרוך יותר ביציע המזרחי (או בצפון מערבי אליו הוגלו היום בעקבות העונש של בית הדין). אלה האנשים שאחראים על עידוד הקבוצה, דחיפת השחקנים, הכנת התפאורה – אנשים שבית"ר לא יכול לאבד כל כך מהר.

אחרי שהאבק מהמשחק נגד בני סכנין ישקע, הפעולה הראשונה שבית"ר צריכה לעשות היא לדאוג שהמשטרה באמת תחפש נקודתית את האנשים הבעייתיים ולא תעלים מהיציע את גוש האוהדים הכי חזק, הכי נאמן ותומך של הקבוצה, בבית ובחוץ. גוש אוהדים שלא מתעסק בכלל בקריאות גזעניות ורוצה רק ללוות את הקבוצה ולייצר את האווירה המטורפת שבגללה אנשים כן מגיעים לטדי. בלעדיהם, זו לא בית"ר. ההכללה ברדיפת היציע המזרחי מסכנת גם את בית"ר.

אחד כזה הוא משה אלמסי, שהערב צפוי לשבת ביציע הכבוד. "אני לא יושב נגד סכנין בצפון מערבי ועד סוף העונה לא יושב ביציע המזרחי. אני לא רוצה שמכיוון שהייתי במקום הלא נכון בזמן הלא נכון ואיזה מישהו כמה שורות מעליי זרק משהו או אחר שישב שתי שורות מתחתיי קרא קריאות גזעניות, ייפלו על כל מי שנמצא בסביבה. הרבה חברים שלי קיבלו החלטה דומה ואתם תראו איך היציע מתרוקן בבית וגם בחוץ. אני באופן אישי לא אגיע למשחקי חוץ עד סוף העונה, כי גם שם יושבים בגוש אחד וכמו שזה נראה, זה פשוט להיות במקום הלא נכון בזמן הלא נכון, לא משנה מה תעשה. חבל, כי יש פה גוש ענק של אוהדים שמתעסק רק בעידוד ותמיכה וחוששים לשבת ביציע בגלל כל מה שקורה עכשיו".

אוהדי בית"ר ירושלים. ברני ארדוב
"כמו שזה נראה, כרגע לשבת ביציע של בית"ר הוא להיקלע למקום הלא נכון בזמן הלא נכון"/ברני ארדוב

2. טירוף

מי שדווקא מנסה לפשר ולהביא לאחדות בין האוהדים ברשתות החברתיות הוא האוהד הוותיק שלום קדוש, שממקום מושבו ברומניה מנסה להיות החוט המקשר בין "לה פמיליה" לבית"ר. "משטרת ישראל חייבת לטפל במתפרעים ולא בכלל היציע", הוא אומר. "בית"ר ירושלים ללא היציע המזרחי היא לא בית"ר והגיע הזמן שגם ראשי בית"ר ישמרו על אוהדי בית"ר מהיציע המזרחי. הרי זה הדלק של הקבוצה. יושבי היציע המערבי הם קהל צבוע שגרם ללא מעט שחקנים כמו ברק יצחקי ויואב זיו לעזוב את הקבוצה לאורך השנים. אוהדי המזרחי הם הריגוש והסיבה להגעה של כל שחקן ושחקן לבית"ר, והשפויים היחידים באצטדיון הזה. אלו יושבי היציע המזרחי שרוצים את בית"ר שלהם יחד עם צ'צנים וצ'רקסים, העיקר שיבואו באהבה ויכירו במדינת ישראל. כל שחקן אשר מכיר במדינה מקובל על רוב יושבי היציע המזרחי, ואנו מקבלים את כולם באהבה. אז הגיע הזמן שמשטרת ישראל תבדיל בין אחד לאחד ולא תפרק יציע שלם. סדאייב וקאדייב מכירים במדינת ישראל ולכן מקובלים על רובם".

קדוש פתח כאן את נושא היציע המערבי, שהוא גם נושא מדובר בין השחקנים. איך פתאום היציע המערבי, שהיה לאורך השנים היציע המתועב ביותר בטדי על ידי שחקנים ומאמנים, היציע שתמיד אמרו עליו שממנו אין עידוד אלא רק קללות, גידופים והכפשות, הפך ליציע השפוי? זה לא היציע עליו טדי יוכל להתקיים, מדובר בהרבה אנשים שבאים למשחקים בודדים, ובמשחקי חוץ כמעט ולא רואים אותם. מה אז? בית"ר תישאר עם האוהדים אותם היא מגרשת.

גם שחקנים בבית"ר התייחסו לנושא ואמרו: "היציע המזרחי הוא הכח של טדי. כולם יודעים מה אנחנו מקבלים מהמערבי. הדבר האחרון שצריך זה להעלים את המזרחי. כולם רואים מה קורה שהם לא איתנו, זה הדלק של בית"ר. נקווה שאחרי שהכל יירגע בית"ר תחזור להיות בית"ר וטדי יחזור להיות טדי, עם הייחוד שלו, הטירוף של היציע המזרחי".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
ברק יצחקי שחקן בית"ר ירושלים. יותם רונן
"יושבי היציע המערבי הם קהל צבוע שגרם ללא מעט שחקנים כמו ברק יצחקי ויואב זיו לעזוב את הקבוצה לאורך השנים"/יותם רונן

3. אמנה

אגב, כל החברים הבכירים בלה פמיליה מוגדרים ככאלה ש"ירדו למחתרת בשבוע האחרון". אותו שלום קדוש, שמוכר מאוד בקרב האוהדים, מואשם הרבה פעמים ביציע בתור הדור ש"גידל את המפלצת הזאת". בנקודה הזאת, קדוש מנסה להגן על לה פמיליה. "המפלצת לרוב חיובית. אתם לוקחים שבויים ומכתימים שנתיים של עשייה, של תצוגות ללא גזענות", הוא אומר. "הייתה התפרצות מוגזמת של מי שמכונה הקומץ והיא באה הרבה יותר מהתחושה שארקדי מנסה להחריב מאשר נגד שני הילדים הצ'צ'נים. אני מתנגד לכל תגובה אלימה ופגיעה בבית"ר של כל גורם שהוא, בייחוד שהוא בא מהקהל שלנו ומילדים שאני גידלתי. אבל הגיע הזמן שנדבר גם על האיש שהורס ומחריב את בית"ר כבר ארבע שנים ומאז שהפסיד בבחירות הוא בחר להחריב אותנו. הבכירים בארגון היו יוצאים החוצה ומדברים, אבל יש עליהום תקשורתי שאין להם בכלל סיי ואפילו לא ייתנו להם להסביר את עצמם. הם מתנגדים יותר מכולם לשריפה של הבית וכואב להם יותר מכולם, ויותר מזה - הם גם לא אחראים על חלק גדול ממה שהיה ברמת השרון, כי בכלל, כל 50 הבכירים לא הורשו להיכנס, וזאת הייתה חבורת ילדים. אבל מישהו רוצה להקשיב להם?"

"בתל אביב מורידים אנשים כל שבוע וכל המדינה עסוקה בבית"ר. נראה למישהו הגיוני שהפכנו להיות בעיה מרכזית, וזה כואב לי מאוד. אני רוצה לפנות לראשי לה פמיליה. יש לכם את הכוח לשנות גישה. תוציאו אמנה שכל מי שמכיר בבית"ר ולא מתנגד להימנון יוכל לשחק בה, ופה נסגור את הפינה הזאת אחת ולתמיד. תפעלו בשכל, בדרכים חוקיות. תקבעו פגישה עם הילדים האלו, תראו שהם לא האוייבים שלנו, קבלו אותם אלינו ותתרכזו במה שאתם הכי טובים - לדחוף את הקבוצה ולהיות הקהל מספר אחת. אמנה כזאת מקובלת על כל יושבי טדי. מי שלא מכיר במדינה לא יוכל לשחק בה, וכך כולם יבינו שזה לאומנות ופטריוטיות כמו אתלטיק בילבאו ולא גזענות. במקום זה נהיה עליהום כזה, שהאסון לא יבוא מהם אלא עליהם. פתאום כל מפיצי השנאה מהשמאל התעוררו ותנועות שאמא שלהן לא יודעת שהן קיימות מגיעות לעצרת בטדי. איפה נשמע דבר כזה?"

בעלי בית"ר ירושלים ארקדי גאידמק. קובי אליהו
"הגיע הזמן שנדבר גם על האיש שהורס ומחריב את בית"ר כבר ארבע שנים ומאז שהפסיד בבחירות הוא בחר להחריב אותנו"/קובי אליהו

4. אלי כהן

ואחרי כל זה, בית"ר חייבת עוד להעפיל לפלייאוף העליון. המשחק מול סכנין חשוב מאוד מבחינה מקצועית. לאחר המחזור ייוותרו לבית"ר ארבעה משחקים עד הפלייאוף, כאשר שניים מהם בחוץ נגד מכבי חיפה ומכבי תל אביב. לכן, אם היא לא תהיה אחרי המשחק היום בשישייה הראשונה, סביר להניח שהיא גם לא תסיים שם בתום העונה הסדירה. מי שלקח קשה את כל האירועים האחרונים הוא בעיקר המאמן. אלי כהן, שבשבילו הקהל היה הדלק והסיבה לשמה חזר לכדורגל ולבית"ר, פגוע מאוד מהשבועיים האחרונים. לאנשים במועדון הוא אמר: "זו פשוט יריקה בפרצוף. בשבילם הגעתי לכאן, אני רק מדבר בשבחם כל הזמן ובשבועיים הם הרסו לנו עבודה של עונה שלמה. היינו צריכים להיות היום עם 37 נקודות ועם הפנים למעלה, ובמקום זה אנחנו נלחמים על כרטיס לפלייאוף".

כהן עובר עונה לא פשוטה, עם קיץ קשה מאוד וגם התנהלות יומיומיות בלתי אפשרית, בתנאים של בית"ר. כהן נלחם על תקציב לכל ארוחה, איש וידאו או מרצה שהוא רוצה להביא לבית וגן. בבית"ר חוששים שכהן יישבר בעקבות האירועים האחרונים וכלל לא ירצה להמשיך בקבוצה בעונה הבאה. "אנחנו מקווים שאחרי שהכל ישקע, גם אלי יחזור לחייך. אבל הוא לקח קשה את האירועים האחרונים, הוא מרגיש דקירה בגב מהאוהדים ורואים את זה על הפנים שלו בכל יום".

מי שדווקא מחזק את כהן הוא ז'אן טלסניקוב עוזרו. טלסניקוב תמיד אומר שהוא מעריץ את כהן על החוסן שלו ועל היכולת להחזיק את כל המועדון קצר, אך במקרה הזה עוזר המאמן הוא זה שמשדר חוסן מול האוהדים, מול התקשורת ובכל פינה אפשרית. כשאוהדים זרקו לו כמה מילים באימון, עוזר המאמן הסתובב אליהם ואמר: "אתם רוצים להתחיל גם איתי? לא כדאי לכם". הוא לא מתבייש להעלות הצהרות בפייסבוק תחת סיסמאות של "נילחם בכל אויבינו", ומדבר בשם האהבה ונגד השנאה והגזענות. "אני עליתי לכאן בגיל צעיר, אני עברתי גזענות ויודע היטב מה זה", סיפר טלסניקוב. מעבר לכך, הדברים של טלסניקוב בתכנית עובדה, בה הזכיר כי אחיו דן נהרג בשירותו הצבאי "בשם האהבה ולא בשם השנאה" והדברים המרגשים שהוסיף לכך, היו לשיחת היום בקרב כל מי שראה את התכנית. טלסניקוב הרוויח הרבה נקודות זכות בכל האירועים האלה, וזה לא מעט עבור מי שמסמנים אותו כאיש שבבוא הזמן יחליף את אלי כהן על הקווים.

אלי כהן מאמן בית"ר ירושלים (שמאל) עם ז'אן טלסניקוב עוזרו. קובי אליהו
שניים שמסמלים שפיות על הקווים, ייתכן שרק אחד יישאר בעונה הבאה. כהן וטלסניקוב/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully