וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי מפחד מדיוויד בלאט? על ההתבטלות בפני מאמן מכבי ת"א

5.2.2013 / 10:31

יש שאומרים שבלי ליאור אליהו למכבי תל אביב יש סיכוי השבוע לאבד גביע. רק ששווה לזכור דבר אחד: תחת דיוויד בלאט, הצהובים עוד לא שמטו אף תואר, ומציגים מאזן בלתי נתפס מול קבוצות ישראליות. כיצד המאמן יצר כזה אפקט הרתעה והאם מאמנים אחרים מתבטלים בפניו?

דרור פיקלני

דקות ספורות אחרי שמכבי אשדוד חגגה את הניצחון על מכבי באר יעקב והעלייה לחצי גמר גביע המדינה, התפנה קפטן הקבוצה דרור חג'ג' לדבר עם התקשורת. "מה אנחנו צריכים לעשות? לכבות את האורות ברבע הראשון", אמר בבדיחות הדעת לקראת ההתמודדות עם מכבי תל אביב בשלב הבא, "יש לנו את המשחק הכי קל, נבוא לעשות את המקסימום". 24 שעות לאחר מכן הוא כבר נשמע דרוך יותר, אך אין ספק שבאשדוד מגיעים למשחק עם פחות לחץ והרגשה שהגורל שלהם נגזר מעצם ההגרלה.

"ברור שמכבי תנצח כמעט בכל משחק ליגה", ממשיך את הקו של חג'ג' מנכ"ל גלבוע/גליל עמית גל, "כל הקבוצות שמגיעות למשחק מהסוג הזה מגיעות בלי לחץ, כי הן יודעות שגם אם יפסידו, לא קרה כלום. גם אם הגעת לגמר, היום זה מושרש אצל המאמנים, ההנהלות וגם אצל השחקנים, שאם הגעת נגד מכבי עשית את שלך. אם היום קבוצה מגיעה לגמר, היא עשתה את שלה וזאת טעות ואסור שזה יקרה. גם לפני שלוש שנים, שהגענו לגמר הפיינל פור, לא באנו כפייבוריטים אלא כאנדרדוג מובהק בנוקיה, הרגשנו שיש לנו סיכוי, אבל ב-90 אחוז זה לא קורה".

עמית גל מנהל הפועל גלבוע/גליל עליון. קובי אליהו
"היום זה מושרש שאם הגעת נגד מכבי עשית את שלך". גל/קובי אליהו

מאז שאיבדה את האליפות בעונת 2009/10 לגלבוע/גליל ומינתה את דיוויד בלאט בחזרה למאמנה, המאזן של מכבי תל אביב הוא בלתי נתפס ברמה המקומית – 87 משחקים בכל המסגרות, ליגה, גביע המדינה וגביע ווינר – מתוכם ארבעה הפסדים, ממוצע של הפסד אחד ל-22 משחקים בערך, וזאת לאחר שבעונה שעברה הצהובים שיחקו שלושה משחקים בשבוע, כמובן ללא איבוד אף תואר. לצורך השוואה, מאז סיום שושלת שאראס-פארקר-וויצ'יץ' בעונת 2005/6, הפסידה מכבי שני גביעי מדינה ושני גביעי ווינר, ומתוך 96 משחקי ליגה הפסידה 15, ממוצע של הפסד אחד בשישה משחקים. אז איך עידן בלאט הפך לכל כך דורסני?

"הקרדיט להצלחה של מכבי בשנים האחרונות מגיע כל כולו לדיוויד בלאט. הוא מאמן מאוד יסודי, יודע המון כדורסל, קומבינציה של כל התכונות שצריכות להיות למאמן כולל מוסר עבודה הכי גבוה שאני מכיר", מפרגן דן שמיר, מאמן הפועל חולון וחברו הטוב של בלאט, למאמן מכבי תל אביב: "זה מקרין על הקבוצה שלו, שבאה תמיד מוכנה גם טקטית וגם מנטאלית לכל משחק. הקהל רואה את זה במשחקים, אבל לא רואה את שעות העבודה המושקעות מסביב לשעון על ידי דיוויד והצוות, והקרדיט כולו הולך למאמן".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
דיוויד בלאט, מאמן מכבי תל אביב. קובי אליהו
ממוצע של הפסד אחד ל-22 משחקים בזירה המקומית. בלאט/קובי אליהו

אחד הסיפורים שממחישים יותר מכל את הרצינות של בלאט בכל משחק התרחש במשחק ליגה בעונת 2010/11 נגד אליצור אשקלון, האחרונה בטבלה, ביד אליהו. מכבי שייטה ברבע האחרון עם יתרון של יותר מ-20 הפרש, כשדקה לסיום אשקלון קלעה שבע נקודות ברציפות וצימקה ל-18. בלאט נעמד וביקש פסק זמן לתדהמת ספסלי שתי הקבוצות. כדי למנוע מבוכה וכעס, נעמד עוזר המאמן גיא גודס, ביקש סליחה וביקש לבטל את פסק הזמן. בלאט התנצל לאחר מכן ואמר שלא הייתה לו כוונה לפגוע באשקלון, אלא שלא היה מרוצה מהירידה באינטנסיביות של שחקניו.

"ההפסדים של מכבי בשנים האחרונות הם לא הפסדים מקצועיים. היא הקבוצה הכי טובה בליגה מבחינה מקצועית, ספסל וישראלים וזה לא השתנה", אומר דני פרנקו מאמן ברק נתניה, "ההבדל היחיד הוא היכולת המנטאלית לבוא ולקחת משחקים ברצינות ולהכין את עצמך למשחק. מכבי לא מפסידים על כדורסל, הם לא הפסידו לראשון על כדורסל".

במכבי תל אביב סיפרו השבוע כי בלאט לוקח ברצינות רבה כל משחק, וניתן לראות זאת על הקווים. "אף מאמן של מכבי לא היה בטירוף כזה בכל משחק ליגה", מאשר גורם בכיר במועדון, "היו משחקים שלמים שפיני גרשון לא היה לוקח פסק זמן, גם אם היה מנצח ב-12 הפרש, כי הוא היה מרגיש שהמשחק אצלו בכיס, אצל בלאט זה לא קורה. אני זוכר שלפני ההפסד בגביע בנהריה לפני 4 שנים, הייתה אווירה שהולכים לטיול. אצל דיוויד לפני הגביע בעפולה בשנה שעברה הייתה הרגשה כאילו זה משחק על גביע העולם, רק שאתה פייבוריט".

אגב, הטירוף הזה לא תמיד מתקבל אצל השחקנים, "לפעמים כשאתה מנצח הרבה משחקים בקלות, שחקנים יגיבו לא הכי טוב לרצינות של דיוויד. ואז קורה שמפסידים משחקים כי לא לקחו את זה ברצינות. לאחר מכן זה נעצר".

שחקן מכבי ראשון לציון אור סולומון מול שחקן מכבי תל אביב ריקי היקמן. מגד גוזני
פרנקו: "מכבי לא מפסידים על כדורסל, הם לא הפסידו לראשון על כדורסל"/מגד גוזני

על דבר אחד מסכימים רוב מאמני הליגה: מכבי תל אביב בשנתיים האחרונות היא קבוצה שאפשר לנצח אותה, לא כזאת שלא ניתנת להכנעה. "בכל משחק בשנה שעברה הייתה הרגשה שבכל משחק הם יכולים להפסיד", אומר פרנקו, "השנה מוקדם לשפוט. באילת היה להם משחק צמוד, בחיפה ובמשחק הביתי נגד חיפה הם ברחו רק ברבע האחרון, בירושלים אותו הסיפור. לא בטוח שמכבי תמשיך לנצח עד סוף העונה. לא הגענו עוד לאמצע העונה, יש לנו עוד פלייאוף וסיבוב שלישי".

אז למה זה לא קורה לעיתים תכופות יותר? "מכבי בשנים האחרונות היא קבוצה שמאוד קשה להפתיע אותה", אומר מתן חרוש, עוזר המאמן היוצא של מכבי ראשון לציון, הקבוצה היחידה שניצחה העונה את הצהובים, "אחד הדברים שמאפיינים אותה הוא שגם בשנה שעברה היא שיחקה הרבה משחקים בהרבה מסגרות, ויש לה ארסנל שלם של סגנונות בהתקפה ובהגנה. זה בא לידי ביטוי בשנה שעברה, כשבליגה האדריאטית הם שיחקו בצורה אחת וביורוליג הם שיחקו אחרת וכך גם בליגה. הם נתקלו בכל סוגי ההגנות ובכל דבר בהתקפה, מוכנים טקטית בכל ערב נתון. תמיד יש נפילות מתח, וזה טבעי ונכון. גם השנה זה קורה, זאת אחת הסיבות, אבל יש למכבי מגוון של דברים בהתקפה ובהגנה שקבוצה רגילה לא מגיעה אליהם, ומן הסתם יש לה שחקנים טובים וצריך לעשות המון התאמות כדי למשוך את המשחק לכיוון שלך".

עדי אזולאי, מאמן אשקלון, כבר הפסיד שלוש פעמים העונה לצהובים, כשבמשחק האחרון ביד אליהו הוא נשאר צמוד במשך כמעט שלושה רבעים: " אף אחד לא בא למכבי ואמר שאנחנו באים להפסיד. אבל נגדנו הם באו מוכנים. היינו בפיגור 4 הפרש במחצית, אבל ברבע השלישי והרביעי העייפות של השחקנים משפיעה ולהם יש רוטציה גדולה יותר. ברור שאתה כמאמן לא בא ואומר שאין לנו מה להפסיד, אתה מראה את הנקודות החלשות שלהם ואומר מה אתה רוצה לעשות. היו לי הרבה משחקים צמודים עם מכבי, והרבה משחקים שקיבלנו בראש. עם מכבי אתה תמיד אומר שהמשחק יותר תלוי בהם וזה לא יעזור. קבוצה עם תקציב קטן ורוטציה של שבעה שחקנים, קשה לה להתמודד עם מכבי בסגל שחקנים שבלתי נגמר. הם תמיד מוכנים ודרוכים".

העומק של הצהובים, שגדל בתקופתו של בלאט, משפיע. "אפשר לומר על הקבוצות של דיוויד לאורך השנים שהן קבוצות הגנה אגרסיביות, לפני שנתיים או שלוש זאת הייתה קבוצה שלוחצת על כל המגרש, הוא תמיד מאמן אותן להיות קבוצות הגנה טובות", מוסיף דן שמיר, "קבוצות כאלה צריכות יותר עומק כדי לשמור על רמת אינטנסיביות הגנה גבוהה, ומצד שני צריך יותר הכנה ותחלופה של שחקנים. זה אופי של קבוצה, כששחקנים יוצאים ונכנסים ושומרים על רעננות. יש קבוצות שמשחקות יותר טוב עם שמונה שחקנים ואינטנסיביות יותר נמוכה. דיוויד מאמין בדרך הזאת וזה בהחלט מנצח לא מעט משחקים".

עדי אזולאי מאמן בני השרון/הרצליה. ברני ארדוב
"עם מכבי אתה תמיד אומר שהמשחק יותר תלוי בהם וזה לא יעזור". אזולאי/ברני ארדוב

אולי הבעיה בכלל נעוצה במאמן שמנגד, שמגיע עם פחות אמונה למשחק כזה. "מאמן שמגיע למשחק כזה בא בדופק אפס", אומר בכיר בליגת העל, "אין מה לעשות, המאמנים אמנם עושים את ההכנות הרגילות, אבל הם יודעים שאת המשחק הזה הם לא ינצחו, אז אחרי פסק הזמן הראשון, כשמכבי ברחה ליתרון דו ספרתי, הם כבר מתחילים לחייך על הספסל ולהבין שזה לא הולך להיות היום שלהם".

"השנה הרגשנו לפני המשחק נגד מכבי שאפשר לנצח אותם, ואחרי זה הרגשנו שיכולנו לעשות דברים יותר טוב", מתגונן פרנקו ,"עשינו אותה הכנה, שחקנים באים במוטיבציה אחרת ולא צריך לדבר על זה. הם רוצים להוכיח את עצמם, שחקן בא במגננה ומפחד לקבל בראש, ואתה דורש מעצמך יותר ומוציא מעצמך יותר. הגישה נגד מכבי היא גישה שיש לך הרבה מה להפסיד, אתה צריך לבוא ולהיות מצוין, להתעלות ולהיות הכי טוב שאתה יכול כדי לנצח את המשחק הזה. אם אתה בא אחרת למכבי הם יפרקו אותך. אם תגיע חסר ביטחון ומבולבל, הם יריחו דם וזה יעלה לך ביוקר".

אחד המאמנים בליגה אמר השבוע כי "העובדה שדיוויד בא למשחק אליך מוכן, בעוד הקבוצה שלו היא גם יותר איכותית, די גומרת לך את העניינים". אין ספק שההערכה לבלאט גבוהה: "בליגה שלנו התברכנו בהרבה מאמנים וסגנונות טובים, אבל ברור שבלאט הוא המאמן הישראלי המוביל בארץ ותמיד קשה לעמוד מולו, לכל מאמן", מודה מתן חרוש, "יש לו את הידע והניסיון וזה לא רק הוא. להיפגש מול הצוות של מכבי תמיד מאוד מאתגר". עמית גל מוסיף כי "זה נזקף לזכותו של דיוויד. הוא המאמן הכי טוב בארץ, אין ספק, ומהטובים באירופה. כשמכבי מכינה את עצמה הכי טוב בעולם ובאה מרוכזת, בלתי אפשרי לנצח אותה".

דיוויד בלאט מאמן מכבי תל אביב עם שופט הכדורסל ארז גוריון. ברני ארדוב
"העובדה שדיוויד בא למשחק אליך מוכן, בעוד הקבוצה שלו היא גם יותר איכותית, די גומרת לך את העניינים"/ברני ארדוב

עד כמה שונה המצב היום מהשנים הקודמות? רוב המאמנים ואנשי המקצוע בארץ טוענים כי גם מאמני מכבי הקודמים היו עושים הכנה מדוקדקת בליגה, אבל בלאט יודע להעמיד את שחקניו בצורה דרוכה יותר: "מכבי מגיעה לחודש מאי למשחקים החשובים כשהיא לא תשושה, ומנצחת אותם בקלות", אומר אזולאי, "דיוויד מקפיד על החלוקה של הדקות בצורה בולטת, רואים את כל הצוות שבא עם תוכנית מראש ולאורך זמן זה מוכיח את עצמו".

במאני טיים, כמו בחצי גמר הגביע בו תשחק מכבי תל אביב הערב, המצב רק מחמיר: "ביום נתון יש קבוצות שיכולות לעקוץ את מכבי, אבל הצוות שם לוקח ברצינות משחקים גדולים, אתה רואה שהקבוצות שמפתיעות את מכבי הן לאו דווקא הקבוצות שמכבי חוששת מהן", מסביר דני פרנקו, "אתה לא תראה את מכבי שאננה בירושלים או בקבוצות הצמרת, אלא קבוצות יותר קטנות יכולות לתפוס אותה מנטאלית פחות מוכנים".

הפתעה בחצי הגמר או בגמר? אל תבנו על זה. "אם ניכנס לקלישאות, זה נדוש וידוע שאם מישהי בלחץ זאת הקבוצה הפייבוריטית שיש לה מה להפסיד. צריך לדעת להתמודד עם לחץ, וזה מאפיין את מכבי תל אביב בהרבה מאוד משחקים לאורך הרבה שנים", מסכם דן שמיר, "תחשבו מה זה להיות מכבי תל אביב, אבל גם המערכת וגם בלאט וכל האנשים שמסתובבים במכבי תל אביב היו בסיטואציה הזאת כל כך הרבה פעמים בקריירה שלהם, שגם העניין הזה הופך ללא חריג. לעלות למשחק קובע כשאתה הפייבוריט והלחץ עליך זה עניין שבשגרה שם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully