וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משלים עם המציאות: הפריחה המחודשת של רביב לימונד

2.2.2013 / 8:00

רביב לימונד נהג לדאוג קודם כל לעצמו, אבל דווקא כשהפך לשחקן משלים בהפועל ירושלים החל לנצוץ. איך הגיע השינוי?

בתחילת הקיץ האחרון הוצב סימן שאלה סביב רביב לימונד. הגארד המוכשר סיים עונה מוצלחת מבחינה אישית אך רעה מבחינה קבוצתית עם עירוני אשקלון, ולאחר שגילה כי הטלטלות בדרום יגרמו לו לא להמשיך עונה נוספת, שקל לצאת לאירופה בפעם השלישית בקריירה. לימונד התלבט, ולבסוף החליט לחזור להפועל ירושלים המתחדשת של שרון דרוקר, ולהתחרות על גופיית הרכז עם מאיר טפירו, אחד השחקנים המרכזיים בכדורסל הישראלי.

רביב לימונד, שחקן הפועל ירושלים. ברני ארדוב
לא פחד מהתחרות. רביב לימונד באקשן בהפועל ירושלים/ברני ארדוב

חצי ליגה מאחורינו, ואפשר לסמן את ההחלטה של לימונד, שהצטיין גם במדי נבחרת ישראל, כאחת הטובות בקריירה שלו. אף על פי שכבר היה שחקן בכיר ברוטציה של מכבי תל אביב בליגה, זאת העונה הטובה ביותר שלו מבחינה כוללת – הוא השחקן הישראלי הטוב ביותר בקבוצה עם שאיפות. אז נכון שכבר היה הכוכב של עירוני נהריה ואליצור אשקלון, אך אין ספק שכעת מדובר ברמה אחרת לגמרי.

"צריך לתת קרדיט לרביב, שהבין שהוא צריך לעשות כמה שינויים במשחק שלו", מסכים מאמן נבחרת ישראל אריק שיבק, שמכיר את לימונד לא מעט שנים, "בנוסף, צריך לתת קרדיט לשרון. למעשה, השינוי החל לדעתי ברצון של רביב לחזור לסגל של נבחרת ישראל, באותה שיחה בת שעה שהייתה לי איתו כשעוד הייתי בבלגיה".

אריק שיבק מאמן נבחרת ישראל. קובי אליהו
קרדיט ללימונד, קרדיט לדרוקר. אריק שיבק/קובי אליהו

השנה שכדאי למחוק

קיץ 2011. רביב לימונד, שהקבוצות האחרונות שלו היו מנרסה הספרדית ומכבי תל אביב, יוצא לשוק השחקנים. הקבוצות השונות באירופה בוחנות את ההצעה, אך דווקא בלב הקיץ, במהלך האימונים, הוא מבקש שיחה עם שיבק ומקבל החלטה לעזוב את נבחרת ישראל לאחר שלא היה מרוצה ממעמדו. "רביב ידע מהקיץ שלפני כן שהוא לא הולך לשחק יותר מדי. זה הפריע לו", אומר מקורב לשחקן. הוא פספס את אליפות אירופה, ושוב עלו סימני שאלה לגבי האופי שלו. את עירוני אשקלון, שנהנתה מכסף גדול ותמיכה, זה לא הרתיע.

"ההצלחה של לימונד לא מפתיעה אותי, רדפתי אחריו בקיץ שעבר וישבתי לו על הגרון כי חשבתי שהוא שחקן שובר שוויון בליגה שלנו", מסביר המנהל המקצועי של הקבוצה בעונה שעברה שמעון אמסלם, "הוא החל את העונה מדהים, וככל שהקבוצה התגלגלה עם הפציעה של מורגן והירידה בכושר, הוא דעך ביחד איתה, היה קשה לו להרים אותה לבד. דווקא השנה, כשיש לצדו מספיק מובילי כדור ופולן ושחקנים אחרים אחראיים לא פחות בדקות ההכרעה, הוא יותר בא לידי ביטוי, כי הוא העזרה השנייה, המשלים השני. זה מתאים למידות שלו".

העונה באשקלון החלה נהדר, אך אז הגיע רצף הפסדים ונוצר פיצוץ בין לימונד למאמן אריק אלפסי, שאימן אותו עוד בקבוצת התיכונים בנתניה, והשחקן הושעה. לימונד לא אהב הערה של אלפסי וענה לו, מה שהוביל בסופו של דבר לקנס כספי. "לרביב אין בעיות מנטאליות, הוא יודע לעמוד בלחץ, הבעיה שלו שהוא רואה את עצמו אחרת ממה שהסביבה רואה אותו", אומר אמסלם, "בקבוצה כמו אשקלון הוא היה בטוח שכל המהלכים צריכים לעבור דרכו, ואז הוא שם את הצרכים שלו לפני הקבוצה. אנחנו חשבנו אחרת, שיש קודם כל את הצרכים של הקבוצה ואחרי זה את רביב. הוא מאוד עקשן בתפיסה שלו".

לטענת רבים, לימונד לא הפנים את המשמעות של משחק קבוצתי, מה שתקע את הקריירה שלו ומנע ממנו לממש את הפוטנציאל, למרות הצלחות בצרפת, נהריה וחלקית באשקלון: "זה שרביב שחקן מוכשר, אתלט, חזק, זה משהו שהיה ברור וידוע לכולם, עד השנה הזו הוא לא הצליח להביא לידי ביטוי את היכולות שלו בעיקר מהסיבה שהוא היה מרוכז בעצמו", מסכים שיבק.

מאמן עירוני אשקלון אריק אלפסי לצד המנהל המקצועי שמעון אמסלם. ברני ארדוב
"בקבוצה כמו אשקלון הוא היה בטוח שכל המהלכים צריכים לעבור דרכו, ואז הוא שם את הצרכים שלו לפני הקבוצה. אנחנו חשבנו אחרת, שיש קודם כל את הצרכים של הקבוצה ואחרי זה את רביב. הוא מאוד עקשן בתפיסה שלו". אמסלם ואלפסי/ברני ארדוב

שיחת טלפון גורלית

היה נדמה כי הקריירה של לימונד בדרך לעוד נקודת ציון מאכזבת, עד לשיחת טלפון בתחילת חודש מאי, כשאשקלון הייתה עוד במאבקי הפלייאוף, לשיבק בבלגיה. השניים נוטים לשמור את תוכן השיחה ביניהם, אך מקורביו של לימונד מסבירים: "לדעתי הוא פתאום קלט את המצב – יצא לו שם לא טוב, של אחד שמרוכז בעצמו", אומר מאמן בליגת העל, "הוא ידע שאם בגיל 27 הוא לא עושה את השינוי, הקריירה שלו כבר תתחיל להיחשב לבזבוז גדול". שיבק החליט לתת ללימונד את ההזדמנות וזימן אותו לנבחרת.

בנבחרת קיבלנו לימונד אחר, כזה שמזכיר את הפוטנציאל הגדול שניבאו לו - לוחם, חודר, לא מוותר. "מהאימון הראשון זה היה רביב שלא ראיתי לפני זה בחיים שלי", מספר אחד משחקני הנבחרת, "הוא נתן מעצמו הרבה בשביל הקבוצה, ונכון שהוא לא היה חלק מהקליקה הבכירה, אבל ראית שהוא פה כדי לשנות את התפיסה של אנשים כלפיו. הוא היה צריך את הנבחרת, משהו כדי להוכיח לכולם שהנה, לא שכחתי להיות שחקן טוב, ואני מסוגל לבלוט לטובה גם בין קבוצה של כוכבים".

מאמנו של לימונד בעירוני נהריה ובנבחרת העתודה יעקב ג'ינו מוסיף: "רביב הוא שחקן בעל יכולות מוכחות וראינו את זה גם בהתנהלות שלו בנבחרת. אם לפני שנתיים הוא לקח את זה למקום לא טוב, הפעם הוא התחייב למאמץ קבוצתי והיה מצוין בתוך קבוצה של שחקנים טובים. הוא צריך להיות חלק מהתלכיד של קבוצה טובה, ואני מקווה שהוא באמת במקום הזה".

יעקב ג'ינו מאמן עירוני נהריה. ברני ארדוב
"הוא צריך להיות חלק מהתלכיד של קבוצה טובה, ואני מקווה שהוא באמת במקום הזה". יעקב ג'ינו/ברני ארדוב

ההצלחה בבירה

נעבור רגע למספרים. בתשעת מחזורי הליגה האחרונים ירד לימונד פעם אחת מספרות כפולות – זה היה בהפסד למכבי תל אביב, שבו לא הצליח לקלוע, אך למרות זאת היה טוב בהגנה. הוא מעמיד ממוצע דו ספרתי לראשונה בקבוצה גדולה, והוא השחקן השלישי בדקות המשחק בהפועל ירושלים והראשון בין הישראלים.

אמסלם מנתח את ההצלחה של לימונד: "רביב הוא אחד השחקנים שעובדים הכי קשה. שעות של זריקות וחדר כושר, מקצוען בצורה שבה הוא מחזיק את הגוף שלו. זה בא לידי ביטוי בקבוצה כמו ירושלים, שבה תשומת הלב היא לשחקנים האחרים. צריך לקחת בחשבון שמכיוון שיש לו יכולות הגנתיות יותר טובות ממאיר טפירו, דקות המשחק שלו יותר גבוהות, כי בירושלים אין בעיה בהתקפה, אבל בהגנה קשה למצוא שחקנים איכותיים. יפה לראות את ההתקדמות שלו, במיוחד אצל שרון דרוקר, שהוא מאמן מאוד סיסמטי שרוצה ששחקנים יעשו דברים מסוימים. זה מתאים לאופי של לימונד, הוא צריך לדעת מה הנקודה שלו, איפה הוא צריך לעמוד, וככה הוא בא לידי ביטוי".

"רביב נפתח לעניין הזה של לעזור לקבוצה לנצח, חייב לשתף את השחקנים האחרים ולעשות אותם יותר טובים, מה שיהפוך אותו לשחקן יותר חשוב ויעיל", ממשיך המאמן הלאומי, "כל ההתנהלות וההתנהגות שלו כלפי אנשים הרבה יותר פתוחה היום, וזה בא לידי ביטוי במערכת היחסים שלו עם אנשים בקבוצה, עם הזרים. הוא הבין שהוא לא במבחן. הוא תמיד התנהל כאילו הוא במבחן, אבל הוא שחקן טוב בפני עצמו. שחקן עם הגוף של רביב, עם רגליים וחוזק כמו שלו, צריך להיות סטופר מספר 1 בקבוצה, בטח ובטח כזו שנסמכת על גארדים. את זה הוא עושה היום בצורה מצוינת".

אחד הגורמים בבירה סיפר השבוע כי לימונד העכשווי שונה כמעט ב-180 מעלות מזה שהיה בקבוצה לפני כמה שנים. "זה כבר לא הילד שבטוח שעושים לו בכוונה ואם הוא לא משחק הוא יושב על הספסל מתוסכל. תראה אותו מעודד, הוא הפך את עצמו לגמרי, זה אחד הדברים המפתיעים והמרעננים שקרו השנה בקבוצה, ולא היו הרבה כאלה, למען האמת".

אמסלם טוען כי מה שקורה עם לימונד הוא פשוט הכרה במציאות. "הוא נפל על סיטואציה בירושלים אחרי שלא היו לו אופציות באירופה וירושלים הייתה צריכה אותו. באשקלון לא היה לו תחליף, ובירושלים יש הרבה אופציות לחמישיות כשהוא לא על המגרש. זה לוקח אותו למקומות טובים. הוא צריך שכל הזמן יאתגרו אותו ומקבל את זה בצורה טובה".

שרון דרוקר מאמן הפועל ירושלים. ברני ארדוב
"יפה לראות את ההתקדמות שלו, במיוחד אצל שרון דרוקר, שהוא מאמן מאוד סיסמטי שרוצה ששחקנים יעשו דברים מסוימים. זה מתאים לאופי של לימונד, הוא צריך לדעת מה הנקודה שלו, איפה הוא צריך לעמוד, וככה הוא בא לידי ביטוי"/ברני ארדוב

אז מה ישלים עבורו את העבודה

למרות ההצלחה האישית בירושלים, אסור לשכוח שמדובר רק במחצית העונה, והקבוצה של דרוקר עדיין בינונית ביותר. "רביב לימונד הוא הצלחה העונה? איך אפשר לומר ששחקן מצליח שהקבוצה שלו לא?", טוען אחד ממאמני ליגת העל, "הוא מנקודות האור של הקבוצה הזאת, אין ספק. הוא נראה טוב, אבל הוא לא מצליח להפוך את הקבוצה הזאת להצלחה גדולה, ורק איזשהו הישג, גביע או גמר פלייאוף, ייזכר לו לטובה".

אחד השחקנים בירושלים מספר כי "לפני המשחק מול מכבי תל אביב אפשר היה לראות שרביב בא אחרת, כאילו רצה יותר, וזה לא הסתדר לו. אין ספק שההצלחה של הקבוצה, יחד עם הורדת הסטיגמה לפיה הקבוצות שלו לא מגיעות לשום דבר, הן משהו שמעסיק אותו. הוא שינה את ההתנהגות ואת המשחק שלו בשביל זה. תוצאות? נראה בסוף השנה".

ג'ינו מסכם: "את הפוטנציאל ואת היכולות שיש לו בידיים כולם יודעים. לא סתם מכבי תל אביב בחרה אותו והימרה עליו, ולטעמי גם מבחינת הפוטנציאל הוא מהשחקנים המובילים. עד היום זה לא בא לידי ביטוי, הוא לא הצליח למשוך קבוצה לאן שהוא צריך. השנה הוא עושה דברים טובים מאוד כי הוא התבגר וסופסוף הגיע לקבוצה שבה הוא עושה דברים טובים. אני עדיין הייתי רוצה לראות אותו מושך קבוצה גם להצלחה. הוא פשוט שחקן עם יכולות מוכחות, הוא מביא את זה היום יותר לטובת הקבוצה, ואני מחכה לשלב שבו יהיה השחקן שמושך את הקבוצה שלו להצלחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully