וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניר אלון: "גם ראשי הקבוצות מבינים שצריך שינוי אמיתי"

29.1.2013 / 7:00

יו"ר ארגון השחקנים מתארח בראיון המחזור ומבהיר: "אנו דורשים להפחית דרסטית את כמות הזרים, יש לנו את אותה מטרה כמו המנהלת: כדורסל אמיתי שיהיה אפשר להזדהות איתו". וגם: המספרים שעשו את המחזור ה-15

עוד לפני שהתחיל המחזור ה-15 בליגת העל, ולפני שחצי ליגה מאחורינו, החליטו בארגון השחקנים לפתוח את חזית מספר הזרים לעונת 2013/14. יו"ר הארגון, ניר אלון, הוציא מכתב ליו"ר מנהלת הליגה שמואל פרנקל, לקראת ישיבה שתיערך בין השניים בחודש פברואר, בו הוא מציין כי הוא דורש ירידה דרסטית של מספר הזרים, ורוב ישראלי בחמישייה של קבוצות הליגה. "עשינו סבב בין כל קבוצות הליגה והבנו שהכיוון של השנים הבאות צריך להיות הפחתה דרמטית במספר הזרים שרשאים לשחק ועלייה דרסטית של מספר הישראלים", מספר אלון בראיון המחזור לוואלה! ספורט, "יש הרבה מאוד שחקנים שמחכים להזדמנות שלהם לשחק, וזאת המסקנה שהגענו אליה לאור כמות הזרים שהיו פה בשנים האחרונות".

יו"ר המנהלת עוד לא חודשיים בתפקיד, כבר פתחתם איתו בחזית

"היתה לנו ישיבה עם יו"ר המנהלת איך שהוא נכנס לתפקיד, כבר בישיבה עצמה אמרנו שאנחנו דורשים להפחית משמעותית את מספר השחקנים הזרים. הוא אמר שהוא ישקול ויבדוק, וצריך לתת לו מאה ימים על מנת ללמוד את הנושא ולאחר מכן, אחרי שעשיתי את כל הסבב של הקבוצות בליגה, הגענו למסקנה שצריך להוציא מכתב, כי קבוצות צריכות להיערך לשנה הבאה כבר מעכשיו, לדעת שכמות הזרים תרד משמעותית ככל שזה תלוי בארגון השחקנים".

אלון מאמין כי הפעם הדרישות של הארגון יתקבלו. "יש לנו אותה מטרה כמו למנהלת, אנחנו רואים את טובת הכדורסל בישראל, דרך העיניים של השחקן הישראלי. גם המנהלת צריכה לראות את זה ככה, אנחנו לא יוצאים למלחמות אלא רוצים להגיע להסדר. אם ראשי המנהלת והקבוצות יבינו את רצונותינו, הם יבינו שאנחנו רוצים אותו דבר - כדורסל ישראלי אמיתי, שהקהל יוכל להזדהות איתו ולהגיע בחזרה למגרשים".

ניר אלון יושב ראש ארגון השחקנים. קובי אליהו
רוצים שינוי? ניר אלון/קובי אליהו

המאבק האחרון בין ארגון השחקנים למנהלת הליגה נערך בקיץ 2011. השחקנים איימו אז בשביתה אם לא יופחת מספר הזרים, ואילו הסיכום היה שבעונת 2011/12 יירד המספר לארבעה, ובקיץ לאחר מכן האפשרות תהיה או חוק רוסי או ארבעה זרים, בסיכום עם ארגון השחקנים, רק לאחר שהליגה כמעט הופסקה.

"היה לנו לפני שנתיים הסכם עם המנהלת שכל קבוצה בסופו של יום תוכל לבחור בין חוק רוסי עם שישה זרים לבין ארבעה זרים בלי חוק רוסי", ממשיך יו"ר ארגון השחקנים, "ב-11 ליוני, היום הולדת שלי, התקבלה החלטה חד צדדית במנהלת בלעדינו, שהם מוכנים ללכת לחוק רוסי של חמישה זרים. ברכנו על ההחלטה הזאת, אמרתי תודה רבה לאבנר קופל, אבל שבועיים לפני פתיחת העונה, מכיוון שלא היה לנו הסכם חתום מולם על הנושא הזה, הם העלו את מספר הזרים בחוק הרוסי לשישה. כל מה שנגמור עם המנהלת נצטרך נייר חתום לקראת השנה הבאה כדי שלא יהיו הפתעות".

מי שהחל לתקוף לאחרונה את אלון הוא גילי מוסינזון, שחקנה היוצא של אליצור אשקלון, שטוען שאלון הוא זה שביטל את החוק הרוסי ללא מנדט השחקנים באמת, ולא נאבק במיסוי על הזרים. "אני אשמח אם גילי יהיה פעיל, וכשהוא יהיה פעיל אני אדע להראות לו שהוא טועה במה שהוא כותב", טוען אלון, "בסופו של עניין אנחנו לא מתעסקים עם העבר, ההחלטה התקבלה לפני שנתיים על ידי ארגון השחקנים, וההחלטה הבאה תהיה הפתחה דרמטית של מספר הזרים, וכל השחקנים שמים יד אחת כדי לקדם את ההחלטה הזאת".

מה לדעתך מספר הזרים הנוכחי גורם לשחקן הישראלי?

"ההחלטה של לתת אפשרות לקבוצות להרכיב ארבעה זרים היא לא מקובלת בשבילנו. מקום אחד בחמישייה לישראלים זה מעט מדי, לא נותן לו לבוא בידי ביטוי, לא באימונים ולא במשחקים, ולכן אנחנו דורשים שינוי משמעותי, לא נסבול את זה שוב".

גילי מוסינזון שחקן אליצור אשקלון. מגד גוזני
ניר אלון לא מספיק עם הטענות של גילי מוסינזון/מגד גוזני

בארגון השחקנים החליטו לאחרונה להיאבק גם בהחלטה של בית המשפט לאפשר מיסוי מופחת על שחקנים זרים עד סכום מסוים. "זאת החלטה אומללה של בית המשפט המחוזי, החלטה שמייצרת לחץ על הקבוצות להחתים אך ורק שחקנים זרים, לחץ כלכלי, שכן אם תיקח שחקן ישראלי לעומת שחקן זר, אז שחקן זר לא משלם שקל מס ועל שחקן ישראלי תשלם מס של 100 אחוז. שחקן ישראלי שעולה 100 אלף דולר, עלות המעסיק שלו היא 220 אלף דולר, ושחקן זר שעולה 100 אלף דולר, עלות המעסיק שלו היא בערך 100 אלף דולר, אז ברור שהקבוצות ילחצו משיקולים כלכליים להחתים רק את הישראלים. לכן אנחנו דורשים לשנות את זה כדי שלקבוצות יהיה סגל כחול לבן".

מה אתם יכולים לעשות כנגד זה?

"בעניין המס פנינו לבג"צ, וזה עניין של חקיקה. נצטרך לשנות את החקיקה. בג"צ ידון בנושא הגעה לארץ של שחקנים זרים, ונבקש ממנו לא לתת לכל שחקן שיש לו פספורט אמריקאי ונעלי ספורט לשחק על חשבון השחקנים הישראלים. אם מישהו שבאמת מומחה, שזאת מטרת החוק, ובא לשפר את הכדורסל בארץ, אז יש לו את הזכות הזאת, אבל לא לכל אחד. צריך קריטריונים ברורים, שיהיה שחקן יורוליג, NBA או עם סטטיסטיקה מוכחת. אייל ברקוביץ' בזמנו הלך לשחק באנגליה והיה צריך רישיון עבודה, מינימום מספר הופעות בנבחרת ישראל, גם כאן צריך קריטריונים ברורים מסוג זה".

אייל ברקוביץ' שחקן נבחרת ישראל. der plankenauer, AP
אולי גם הזרים שמגיעים ארצה צריכים לעבור סינון מסוים? ברקוביץ'/AP, der plankenauer

ליגת העל היא בין הליגות היחידות באירופה בה קיימת מגבלת זרים של ארבעה על חלק מהקבוצות, מה שלא מספיק לאלון. "בליגה הספרדית, האיטלקית, היוונית והרוסית, הליגות המקומיות הם הלחם והחמאה של השחקנים המקומיים והם נאבקים כל שנה על מנת לשפר את דקות המשחק של השחקן המקומי, בלי דקות משחק אף שחקן לא יהפוך לשחקן טוב יותר. הגענו בארץ למצב ש-80 אחוז מכל קבוצה הוא כוח זר, וצריך לעשות שינוי ש-40 אחוזים לכל היותר יהיה כוח זר, ו-60 האחוזים הנותרים יהיו כוח של שחקנים ישראלים. אין בזה פסול, וגם אם הרמה תרד קצת, לאורך זמן זה ישתלם לכולם".

אולי פשוט אין מספיק ישראלים טובים?

"זאת שאלה של הביצה והתרנגולת. אם תיתן לשחקן הישראלי את דקות המשחק, ויש הרבה דוגמאות כאלה, הוא ישתפר, לא פחות מהשחקנים הזרים, וכך הלאה והלאה. ככל שתיקח יותר זרים, והישראלים ישחקו פחות, אז ברור שהם לא יהיו יותר טובים. שחקן שהוא לא משחק, לא יכול להשתפר, ואת זה לא אני המצאתי. אם תשים שחקן מוכח על הספסל, הוא לא יקלע 20 נקודות. בשיחות שערכתי עם ראשי הקבוצות גם הם מבינים שצריך שינוי אמיתי ולשים יותר ישראלים על המגרש, מפריע להם שאין הזדהות, שהקהל לא מגיע ושאין גאוות יחידה. שם המשחק הוא כסף. באולסטאר של הליגה הלאומית ראיתי הרבה מאוד שחקנים שיש להם מה למכור בליגה הראשונה, ויש הרבה שחקנים בליגה הראשונה שיכולים לעבור ולפרוץ. יש שחקנים שיצאו מהאקדמיה אחרי 3 שנים, שחקנים מאוד מוכשרים ולא רואים דקה. רפי מנקו בירושלים, מקסים קיקוס בגליל, אדר בן עליזה באילת. יש הרבה מאוד שחקנים אפילו ברמה העליונה שלא קיבלו את ההזדמנות שלהם ואני בטוח שהם יכולים לקבל את הצ'אנס ולהיות טובים".

אז איך זה יגמר הפעם? אלון בטוח שלחיוב: "אני חושב שזאת דרישה שאם תסתכל עליה טוב, תראה שכל קבוצה יכולה להסתדר איתה. כולם מבינים את זה. אני מאמין שהיא תתקבל, כי היא תואמת את הדרישות של כל הקבוצות וכולן יכולות ליישם אותה".

רפי מנקו שחקן נבחרת הנוער של ישראל. איגוד הכדורסל
גם כוכבי האקדמיה בקושי מקבלים דקות. רפי מנקו/איגוד הכדורסל

מספרי המחזור

4 – שחקנים בבני הרצליה סיימו את המשחק מול הפועל חולון עם דאבל דאבל. ג'ומיין ג'ונס קלע 25 נקודות והוסיף 10 ריבאונדים, צ'סטר מייסון תפר 12 נקודות ביחד עם 10 ריבאונדים אך המרשימים היו ניב ברקוביץ' עם 13 נקודות ו-10 אסיסטים ומעל כולם דרק קרקטר שקלע 12 נקודות בלבד, אך הוסיף 20 ריבאונדים ו-6 חסימות. אל הארבעה אפשר להוסיף את 32 הנקודות של רומל בק, וכשחמישייה אחת משחקת ככה, הקבוצה ממול רק צריכה לאסוף את השברים.

11 – דקות קיבל דרקו פלאניניץ', הסנטר הקרואטי המבטיח של מכבי תל אביב, בניצחון הצהובים על מכבי חיפה. באותן דקות הצהובים איבדו יתרון נאה שהיה להם על הירוקים, וחיפה עם עידו קוז'יקרו הוותיק החלה לנגוס ביתרון ואף להשוות. באותן דקות מכבי היתה בפיגור של 12 נקודות, וללא פלאניניץ' ניצחו ב-24 הפרש. אין ספק שכישרון טמון בשחקן הגבוה שהגיע מהליגה הבוסנית, אך עד שיתפרץ, הוא צריך להוכיח שמקומו על הפרקט ושהוא לא מזיק.

17 – נקודות קלעה מכבי אשדוד מריבאונד התקפה לעומת 0 של הפועל ירושלים, כשבריבאונד ההתקפה עצמו ניצחו הצהובים 3:11. ב-11 התקפות שונות הצליחו שחקני ירושלים לעצור את אשדוד, אבל הצהובים לקחו את הריבאונד ועשו את הנקודות, מהלכים ששוברים את היריבה. אין ספק שלירושלים היו הרבה סממנים של פריכות במשחק הזה, אבל הסממן הזה, הוא מהבולטים ביותר.

20 – דקות בלבד קיבל אבי בן שימול בניצחון של הפועל אילת על גלבוע/גליל 66:79. באותן 20 דקות הקבוצה הדרומית הובילה ב-19 נקודות על הקבוצה מגן נר, ואילו ללא בן שימול הפסידה אילת ב-6 נקודות. ג'רום טילמן עומד בצד השני של הסקאלה: ב-25 הדקות איתו פיגרה אילת ב-5 נקודות, ואילו ב-15 הדקות בלעדיו ניצחה את גלבוע ב-18 נקודות.

27 – נקודות ב-34 דקות, בתוספת שבעה אסיסטים, אלו המספרים הנהדרים של ראמל בראדלי בניצחון הגדול של ברק נתניה על אליצור אשקלון. בנתניה לא היו מרוצים מהגארד האמריקאי, דיברו באופן גלוי על אפשרות לשחרר אותו, ואכן בשלושת המשחקים האחרונים הוא רשם 8 נקודות בממוצע ו-1 מ-13 מחוץ לקשת. מול אשקלון הוכיח בראדלי למה בנתניה יעשו נכון אם יירגעו עם המחשבות הללו, ויעבדו סביבו.

63 – נקודות מדד השיגה מכבי ראשון לציון בניצחון על הפועל תל אביב, 6 נקודות מדד פחות מהפועל תל אביב. בדרך כלל, על כך גם הסכים ארז אדלשטיין, קבוצה שמנצחת במדד, ולא בנקודה או שתיים, תנצח גם את המשחק. הפעם ראשון לציון הפסידו בשש נקודות את המדד, אבל ניצחון בתשע נקודות את המשחק. הסיבה? 36 אחוזים עלובים של הפועל תל אביב מהשדה. ככה האדומים לא ינצחו הרבה משחקים.

שחקן ברק נתניה ראמל בראדלי. מגד גוזני
סבלנות, סבלנות. בראדלי/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully