וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבוצה רכה מחפשת קפטן: משבר מכבי תל אביב עם גיא פניני

10.1.2013 / 14:10

הביטחון נפגע, הפה נדם, האגרסיביות נשכחה. מכבי תל אביב מעולם לא היתה זקוקה יותר לנשיכות של גיא פניני, רק שהוא חזר שחקן אחר מאז התקרית בדרבי התל אביבי. האם איבד את הנשק העיקרי שלו? עודד קטש דווקא סבור שזה יעשה אותו שחקן טוב יותר, ושהפרובוקציות רק פגעו בו

צילום וידאו: אבי כהן. עריכה: טל רזניק

בוידאו: ההתנצלות של גיא פניני לאחר אירועי הדרבי

באימונים הולך גיא פניני על קצות האצבעות. הוא לא אגרסיבי כמו פעם, מספרים במכבי תל אביב. לא מרביץ, לא צועק, לא מתגרה. בן-אדם שונה.

"היום גיא מתנהל בהרבה פחות ביטחון", אומר גורם במכבי. פניני לא איבד את חוש ההומור, אבל הוריד ווליום בחדר ההלבשה; אם בעבר השתדל להתבלט, על ומחוץ למגרש, הרי שהיום משתדל פניני להימצא מתחת לרדאר.

"אולי גיא מרגיש פיחות במעמדו. אולי הוא חושש לעשות שטויות ומבין שהוא עדיין על הכוונת. מה שקרה שינה לגמרי את ההתנהגות שלו", מאשר הגורם.

גיא פניני, שחקן מכבי תל אביב. קובי אליהו
לא איבד את חוש ההומור, אבל זה בהחלט פניני אחר. הקפטן לשעבר באימון ביום רביעי/קובי אליהו

***

בחודש בו הורחק מפעילות קבוצתית הסתפק באימונים אישיים עם ראש מחלקת הסקאוטינג אבי אבן, ואימוני אירובי וכוח פרטיים. כעת הוא חוזר למציאות מקצועית אחרת: סילבן לנדסברג נכנס לרוטציה ומלקט את השאריות שמותיר אחריו דווין סמית', הפייבוריט של בלאט.

היעדרות בת חודש - וודאי שבשלב קריטי של הידוק הרוטציה לקראת משחקי היורוליג המכריעים - עלולה לחרב עונה שלמה עבור פניני.

זה לא שפניני לא נלחם; גם כשחתם במכבי הגיח מתחתית הרוטציה וכבש מקום של כבוד בראשה. היום הוא מקפיד להגיע לפני כל אימון וזורק לסל, מופיע לכל אימוני הרשות ועושה הכל כדי להדביק את הפער שנפער בכושר המשחק ובחדות בינו לבין חבריו. אבל זה לא בהכרח יספיק. פניני צריך גם הרבה מזל.

"זו מכבי", נאנח עוזר המאמן גיא גודס. "כשאתה יוצא מהרוטציה, מכל סיבה - מחלה, פציעה, הרחקה - מישהו אחר מתנפל על ההזדמנות, ואז אתה צריך לחכות מחדש, בסבלנות, לצ'אנס שלך. אני מכיר את זה מהימים שלי כשחקן. יש כאן 12 שחקנים בכירים וחלקם מקבלים פחות הזדמנויות. למרות זאת, כשהמאמן יקרא לך - אתה צריך להיות מוכן. ככה זה במכבי: אתה מקבל הרבה כסף וצריך להיות מקצוען. כרגע לנדסברג בכושר טוב. אנחנו מנסים לשתף את כולם, אבל מחויבים לשחק עם מי שנמצא בכושר הטוב ביותר באותו רגע".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
סילבן לנדסברג שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"ככה זה במכבי: אתה מקבל הרבה כסף וצריך להיות מקצוען. כרגע לנדסברג בכושר טוב. אנחנו מנסים לשתף את כולם, אבל מחויבים לשחק עם מי שנמצא בכושר הטוב ביותר באותו רגע"/ברני ארדוב

***

בתחילת השבוע חזר פניני למלחה. בשנים האחרונות מקפידים אוהדי הפועל ירושלים להעניק לשחקנם-לשעבר קבלת פנים עוינת במיוחד. ואולם במשחק האחרון התעלו על עצמם; כשעלה לפרקט התקבל בשירת "לא רוצים את פניני בנבחרת", ובמהלך המשחק, בכל פעם שנגע בכדור (שיחק 14 דקות), זכה לקריאות בוז מחרישות אוזניים.

פעם, לפני תקרית הדרבי, קרקע שכזו הייתה פורייה עבור פניני לפרובוקציות. אלא שפניני לא השיב לקהל, נמנע מקשר עין וממחוות גופניות, ואפילו לא הפריע לשחקני ירושלים בדיבורים בעת זריקות עונשין - אולי הפרובוקציה החביבה עליו ביותר. פניני נראה עדין יותר, כמעט אחר; אפילו כשתפר שלשה כואבת ויתר על המבט הקשוח לספסל הירושלמי ולאוהדים, כמו גם על תנועות ההתלהבות המוכרות כלפי אוהדי מכבי.

"כל מה שקרה סביב פניני בתקופה האחרונה היה מופרז", מפתיע דני כהן, חבר דירקטוריון הפועל ירושלים והוועד המנהל של העמותה, שמכיר היטב את פניני מתקופתו בבירה. "ברור שגיא עבר את הגבול, אבל גם העליהום עליו היה מוגזם. עם כל הכבוד, אני לא חושב שפניני הוא אויב האומה מספר אחת. הוא עשה טעות, אנשים עושים טעויות ולומדים מהן. מה יקרה איתו הלאה? זה לא שהוא פתאום יהפוך לשחקן שבהגנה ילחש לשחקן מולו 'שמע ישראל'. אני מאמין שגיא יחזור לדבר ולהרגיז, אבל אני חושב שבעקבות המקרה הוא למד את גבולות הטראש-טוק. אולי לא יאהבו לשמוע את זה, אבל גם היום הייתי רוצה לראות שחקן כמו גיא פניני אצלי בקבוצה".

דני כהן מנהל הפועל ירושלים. ברני ארדוב
"גם היום הייתי רוצה שחקן כמו פניני אצלי בקבוצה". דני כהן מדירקטוריון הפועל ירושלים/ברני ארדוב

***

היום, כשהדי האירוע שככו, יכולים מקורביו של פניני לצאת מעמדות ההגנה ולעבור להתקפה. התגובה התקשורתית יצאה מפרופורציות, הם משוכנעים; המדורה הציבורית הייתה מוגזמת.

"גיא לקח את זה קשה", מספר מקורב לקפטן המודח. "הוא לא עשה הצגה כשבכה מול המצלמות. למרות החזות הזאת, של ה'קשוח', מבפנים הוא אדם רגיש. אחרי העליהום החברים ניסו לחזק אותו, אמרו לו שכמו שבתקשורת יודעים לנפח דברים, ככה לאט לאט יישכחו את זה. גיא ניסה להציג קשיחות - אבל ראינו את כל הנאצות, הזובור הציבורי, איומי המוות שקיבל, וזה היה הזוי. התקשורת חייבת להיות אחראית, לא ייתכן שיבצעו בבן-אדם כזה לינץ'. היו אנשים שכתבו כאילו כדי לחסל חשבונות. הוא עשה טעות, טעות חמורה, אבל שילם עליה הרבה".

אלמלא הקשיחות המנטאלית של פניני, מספר חבר אחר, הוא לא היה מצליח להתאושש מן המהלומות הללו. "אדם אחר לא היה קם מזה. אבל מיד אחרי המקרה גיא קם כמו גבר, התנצל, קיבל את הפיחות במעמדו והיום הוא מנסה לכפר על הכל. כשהוא חוזר מהאימונים הוא אומר: 'אני שם את זה מאחוריי, אעבור קשה, אעשה מה שצריך, שום דבר לא ישבור אותי. אם אקבל את ההזדמנות מחדש, אוכיח את עצמי'. גיא הוא בחור שלא נולד עם כפית זהב בפה. הוא עבד קשה כל החיים. כמובן שהיום הוא נזהר יותר. הוא למד בתקופה הקשה מי תמך בו, מי חבר שלו, במי הוא יכול לבטול ובמי לא".

אחד מאלו שעוזרים לפניני ותומכים בו הוא עודד קטש, מאמן הפועל אילת. "יצא לי לדבר עם גיא על כל מה שקרה", מספר קטש. "מי שמכיר את גיא יודע שהצדדים שלפעמים יוצאים ממנו במגרש רחוקים שנות אור ממה שהוא וממי שהוא במציאות, ביום-יום. מי שבאמת מכיר אותו יודע שגיא לקח ללב את כל מה שקרה. זה לא חלף לידו".

אולי, מהרהר קטש, מכל העז הזה יצא משהו מתוק - לפניני ולמכבי.

"גיא לא היה צריך את כל הפרובוקציות בשביל להיות שחקן טוב. תמיד חשבתי שזה פוגע בו יותר מאשר עוזר לו", אומר המאמן. "אני בטוח שהחוויה הלא נעימה הזו תרכך אותו. היא תהפוך אותו לאדם יותר טוב ולשחקן יותר טוב. מבחינה מנטאלית, אולי זה אפילו 'ינקה' לו משהו בראש: היום, כשהוא עולה למגרש, הוא יודע שהוא צריך לוותר על הפרובוקציות ולהתרכז בכדורסל נטו. הוא למד לקח ויודע שהלך למקומות רחוקים מדי, מקומות שלא היה צריך להגיע אליהם. גיא הוא אדם אינטליגנטי ורגיש. הוא הבין שהוא צריך ללכת למקומות אחרים, ואני חושב שזה גם מה שהוא יעשה".

עודד קטש מאמן הפועל אילת. אדריאן הרבשטיין
"תמיד חשבתי שהפרובוקציות יותר פוגעות בו מאשר עוזרות לו. עודד קטש/אדריאן הרבשטיין

***

הכריזמה המנהיגותית של פניני חסרה, מודים במכבי. ליאור אליהו ירש אותו בתפקיד הקפטן - אבל עם כל החביבות של אליהו, זה לא ממש זה.

"ממילא ליאור לא התלהב לקבל ככה את התפקיד", מגלה גורם במכבי. "לא היה לו נעים להפוך לקפטן על חשבון חבר לקבוצה שהודח - בטח גיא, שהוא חבר קרוב שלו".

במכבי, נדמה, כבר סלחו לו; היום מתמקדים בקבוצה בסיוע לפניני והחזרתו לעניינים. גם חבריו לקבוצה נותנים כתף.

"זו קבוצה. אנחנו כמו המשפחה שלו. אנחנו כאן כדי לתמוך בגיא ושמחים שהוא חוזר", אומר ריקי היקמן. "באימונים הוא כבר נראה בכושר טוב. רואים שהוא רוצה לחזור לעניינים, ולדעתי הוא כבר מוכן לשחק. איך מה שקרה השפיע עליו? אני מקווה שבסופו של דבר, רק לטובה".

"כבר רואים אצלו שוב את האש הזאת בעיניים", מוסיף גיא גודס. "ברור שמה שקרה עדיין יושב לו על הגב, אבל המטרה שלנו היא לעזור לו כדי שזה ירד ממנו ושהוא יחזור להציג את הכדורסל שהוא יודע. דיברתי איתו באופן אישי, והוא אמר לי שהוא מודע למה שעשה ושיצא מזה רק דרך עבודה קשה. הוא באמת עובד קשה, עושה אקסטרות ומאוד רוצה לחזור לשחק. מבחינת מוטיבציה, היום הוא מזכיר לי שחקן צעיר שעלה לבוגרים. מבחינת הצוות המקצועי, אנחנו נעשה הכל כדי שגיא ירגיש בנוח וכדי שהביטחון יחזור אליו. במובן הזה אני תמיד אומר שהזמן הוא התרופה הטובה ביותר. אנחנו עוד נראה בחזרה את גיא הישן והטוב, עם הביטחון, הדומיננטיות והכריזמה. יכול להיות שזה ייקח עוד קצת זמן, אבל אנחנו כאן כדי שזה ייקח כמה שפחות".

ohad@walla.net.il

21:00, ישיר בוואלה! ובאפליקציות האייפון והאייפד של וואלה!: מכבי ת"א-פנרבחצ'ה/אולקר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully