וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המלוכה: המאבקים הגדולים על תואר מלך שערי הפרמיירליג

13.1.2013 / 7:00

לקראת המפגש בין צמד הכובשים המצטיינים של העונה, ואן פרסי וסוארס (15:30, ספורט1), הנה מבט על חמשת המאבקים הגדולים על תואר מלך השערים בתולדות הפרמיירליג

ביום ראשון, בסביבות השעה 17:20, כאשר לוח התוצאות באולד טראפורד יראה את תוצאת הסיום במשחק בין מנצ'סטר יונייטד לליברפול, אחד משני השמות: רובין ואן פרסי או לואיס סוארס, יופיע עליו. השני לא. הקביעה הזו לא נובעת רק מהעובדה שהראשון כבש 16 שערי ליגה העונה (שער לכל 104 דקות משחק) והשני מצא את הרשת 15 פעמים (שער לכל 120 דקות), אלא פשוט כי אי אפשר להתווכח עם ההיסטוריה.

ואן פרסי וסוארס התמודדו זה מול זה חמש פעמים עד כה. שלוש פעמים כאשר ההולנדי שיחק בארסנל, פעם אחת אחרי שהוא כבר עבר ליונייטד (בכל אותם משחקים סוארס שיחק בליברפול) ופעם נוספת במפגש ידידות בין הנבחרות שלהם, ביוני 2011 (בחצי גמר המונדיאל סוארס לא שיחק בשל ההרחקה מול גאנה). בכל אחד מאותם חמישה משחקים, אחד מהשניים מצא את הרשת, ואן פרסי ארבע פעמים, סוארס פעמיים. החלוץ השני לא עשה זאת. העונה אגב, רק במחזורים 1, 7 ו-13 אף אחד מהשניים לא כבש.

לכבוד המפגש בין שני הסקוררים הטובים ביותר בפרמיירליג, שנאבקים ראש בראש על תואר מלך השערים העונה, בדקנו את חמשת מאבקי העבר הגדולים ביותר מאז יצאה לדרך הפרמיירליג, בעונת 1992/93.

רובין ואן פרסי שחקן מנצ'סטר יונייטד. AP
על פי ההיסטוריה, או ואן פרסי או סוארס יכבשו במפגש ביניהם/AP

1995/6 - אלן שירר (בלקבורן) 31 שערים, רובי פאולר (ליברפול) 28

בעשור האחרון של המילניום, הרוברס והמייטי רדז היו עדיין מאריות הליגה. בעונה שלפני כן, שירר הפציץ 34 שערים וסחף את בלקבורן לאליפות מדהימה, פאולר כבש אז 25 פעמים, אבל ליברפול, שהייתה פייבוריטית גדולה, לא הצליחה לתת פייט אמיתי על התואר.

בעונת 95/6 הקרב האישי בין השניים הפך לצמוד עוד יותר, אולם שתי הקבוצות לא הצליחו לדגדג את מנצ'סטר יונייטד, שסגרה פער ענק מול ניוקאסל והשיבה לעצמה את הכתר. בלקבורן כבשה באותה עונה 61 שערים, כך ששירר הרשית למעלה ממחצית מהם. ליברפול סיימה עם 70 כיבושים ולפאולר היו 40 אחוזים מתוכם.

העונה של שירר: מלך שערי הפרמיירליג בכל הזמנים, זכה בפעם השנייה מתוך שלוש רצופות בתואר מלך השערים. הוא עשה זאת בעיקר בזכות נתון מדהים של חמש שלישיות שכבש, מול קובנטרי (ניצחון 1:5), נוטינגהאם (0:7), ווסטהאם (2:4), בולטון (1:3) וטוטנהאם (2:3). אגב, הכובש השני בטיבו בקבוצה היה גרהאם פנטון, שמצא את הרשת בדיוק שש פעמים.

העונה של פאולר: החלוץ בן ה-20 רתח. הוא כבש רביעייה במחזור השביעי מול בולטון (2:5), צמד בחוץ מול יונייטד (2:2), צמד בבית נגד יונייטד (0:2) ושלושער ב-1:3 על ארסנל (1:3). בנקודת אמצע העונה היו לו 16 שערים לעומת 17 של שירר והקרב היה עז. פאולר עוד הספיק לכבוש את שני השערים הראשונים של ליברפול ב-3:4 המפורסם על ניוקאסל, אבל מצא את הרשת רק פעם אחת בששת המחזורים הראשונים, בעוד יריבו עושה זאת שלוש פעמים וזוכה סופית בכתר.

אלן שירר שחקן בלקבורן ב-1995. Michael Cooper, GettyImages
נתון מדהים של חמש שלישיות סידרו לו את התואר. שירר/GettyImages, Michael Cooper

1996/7- אלן שירר (ניוקאסל) 25, איאן רייט (ארסנל) 23

שנה חלפה, שירר נרכש ב-15 מיליון פאונד על ידי המגפאייז וחזר לעיר הולדתו. הוא סיים את העונה כמלך השערים בפעם השלישית ברציפות והאחרונה בקריירה שלו והפעם זכה לתחרות עיקשת מצד רייט הוותיק, שהיה בשנתו הלפני אחרונה במדי התותחנים.

יונייטד שוב הייתה רמה מעל כולן, אבל שירר ורייט הובילו את קבוצותיהם למקום השני והשלישי בשוויון נקודות (68). החלוץ של ניוקאסל כבש באותה עונה כשליש מהשערים של קבוצתו (25 מ-73), זה של ארסנל היה עוד יותר אפקטיבי עם 23 מ-62.

העונה של שירר: אחרי שלוש עונות רצופות בהן חצה את רף 30 השערים, ההספק של שירר אמנם ירד, אבל הוא עדיין היה מכונה בלתי עצירה בפרמיירליג וכבש מול 16 מתוך 19 היריבות. בין ההייליטס ניתן למצוא שער ב-0:5 האדיר מול יונייטד, צמד ב-1:7 על טוטנהאם ושלושער ב-13 הדקות האחרונות, כולל שער ניצחון בדקה ה-90, שהחזיר את ניוקאסל מפיגור 3:1 לניצחון 3:4 על לסטר. חלק גדול מהעובדה שכמות השערים של שירר ירדה הייתה שהחלוץ שלצידו, לס פרדיננד, מצא את הרשת 16 פעמים.

העונה של רייט: החלוץ המנוסה, שהגיע מקריסטל פאלאס ומצא את רשתות הפרמיירליג לפחות עשר פעמים בכל אחת מעונותיו בארסנל, סיפק מספרים נאים, כשהוא נעזר ביכולות הכבירות של דניס ברגקאמפ. רייט פתח מצוין ועם הכניסה לשנה החדשה הוא הוביל על שירר 13:15 במאזן האישי, כולל שער הניצחון במפגש הישיר ביניהם בסנט ג'יימס פארק, לאחר ששירר כבש בעצמו. רצף של ארבע משחקים ללא כיבוש מצד רייט אפשר ליריבו ליטול את ההובלה והוא לא הביט לאחור יותר. משחק השיא של רייט באותה עונה היה השלושער ב-1:4 על שפילד וונסדיי.

אלן שירר שחקן ניוקאסל ב-1996. Stu Forster, GettyImages
גם המעבר לא עצר אותו. שירר/GettyImages, Stu Forster

2001/2- תיירי הנרי (ארסנל) 24, ג'ימי פלויד האסלבנק (צ'לסי), רוד ואן ניסטלרוי (מנצ'סטר יונייטד), אלן שירר (ניוקאסל) 23

פעם אחרונה שירר והפעם, כמפסיד במירוץ ארבע ראשי וצמוד. אם שני המאבקים הקודמים היו בין צמד שחקנים אנגלים, הרי שבמילניום החדש ההשתלטות הזרה על הפרמיירליג כבר הייתה בשיאה והעונה הזו הייתה שייכת להנרי וארסנל, שדרסו את הליגה וזכו באליפות. מי שסיפק את האחוזים הטובים ביותר לקבוצתו היה האסלבנק, שכבש 23 מתוך 66 השערים של צ'לסי.

העונה של הנרי: זו הייתה שנתו השלישית של הצרפתי בהייבורי ובה הוא החל את הרצף המסחרר שלו, שכלל חמש עונות פרמיירליג עם 24 כיבושים ומעלה. הנרי כבש ב-11 מתוך 15 המשחקים הראשונים של העונה, כולל שער ניצחון בדקה ה-91, שסידר 2:3 דרמטי על אסטון וילה. בחצי השני של העונה ההספק ירד משמעותית, אבל הוא חתם עם צמד מול אברטון במשחק סיום העונה, לעיני הקהל שחגג זכייה בתואר.

העונה של האסלבנק: החלוץ ההולנדי הקשוח, שכבר היה מלך שערי הליגה פעמיים קודם לכן, יזכור מהעונה הזו בעיקר את שביט אלימלך, שהעיף אותו ואת הבלוז מגביע אופ"א. בזירה המקומית, צ'לסי לפני עידן רומן אברמוביץ' עוד הייתה בינונית ובנתה רבות על השערים של האסלבנק, שהיה בשיאו בדרבי מול טוטנהאם עם שלושער וניצחון 0:4. לצערו, מאותו משחק ועד לסיום העונה הוא כבש רק פעמיים נוספות בתשע משחקים ואיבד את הזכייה השלישית.

העונה של ואן ניסטלרוי: עוד הולנדי, שגרף את התואר בעונה שלאחר מכן ומלבד שנה אחת בה היה פצוע, לא ירד מ-20 שערי ליגה במדי יונייטד, עד שעבר לריאל מדריד. זו הייתה עונת הבכורה של ואן ניסטלרוי באולד טראפורד ולצערם של השדים האדומים היא הסתיימה רק עם מקום שלישי, מה שלא מנע ממנו להפציץ. כבר במשחק הליגה הראשון שלו באנגליה הוא החזיר את יונייטד מפיגור ביתי ל-2:3 על פולהאם, עם צמד תוך שתי דקות. הוא כבש את השוויון ב-3:5 המפורסם על טוטנהאם והוסיף שלושער ב-1:6 על סאות'המפטון. כמו האסלבנק, גם הוא סבל מסיום דל שעלה לו בתואר, לאחר שכבש רק שני שערים בשמונת המשחקים האחרונים של העונה.

העונה של שירר: בניגוד לשלושת האחרים, שירר כבר היה בשלבי הדעיכה וזו הייתה הפעם האחרונה בה הוא היה מעורב במאבק על התואר, כשהוא מוביל את ניוקאסל למקום הרביעי המכובד. הוא פתח חלש עם שלושה שערים ב-16 מחזורים, אבל לקראת הכריסמס החל לכבוש בקצב מסחרר ובעשרת המשחקים הבאים הוסיף עשרה שערים למאזנו. פיניש חזק עם חמישה שערים בארבעת המחזורים האחרונים כמעט סידרו לו את התואר. רק כמעט.

תיירי הנרי שחקן ארסנל מניף את הגביע האנגלי ב-2002. Shaun Botterill, GettyImages
שלט בפרמיירליג לאורך חמש שנים/GettyImages, Shaun Botterill

2002/3- רוד ואן ניסטלרוי (מנצ'סטר יונייטד) 25, תיירי הנרי (ארסנל) 24

חלפה עונה והמצב התהפך הן בטבלה, שם יונייטד זכתה באליפות עם חמש נקודות יותר מארסנל והן בטבלת מלך השערים, שם ההולנדי ניצח את הצרפתי על חודו של שער.

ג'יימס ביטי מסאות'המפטון היה במאבק אף הוא וסיים עם 23 שערים, שהיוו יותר מחצי מסך שערי הקדושים באותה עונה, אבל במאבק האליפות, לואן ניסטלרוי הייתה השפעה ענקית כאשר כבש יותר משליש משערי יונייטד (25 מ-74), בעוד הנרי הבקיע 24, אולם ארסנל כולה הייתה ההתקפה הטובה בליגה עם 85 שערים.

העונה של ואן ניסטלרוי: המפציץ ההולנדי, שהיה קודם לכן מלך השערים במולדתו פעמיים ולאחר מכן זכה גם בפיצ'יצ'י הספרדי, פתח את העונה בצורה שקטה, כמו יונייטד כולה. הוא כבש שמונה פעמים בלבד עד לסיום הכריסמס (כולל שלושער ב-3:5 על ניוקאסל) והקבוצה הייתה בפיגור שבע נקודות מארסנל לאחר מחזור הבוקסינג דיי. אלא שב-18 המחזורים האחרונים יונייטד שמטה רק שש נקודות ודהרה אל התואר, כאשר ואן ניסטלרוי משתולל במאני טיים וכובש 13 פעמים בשמונת המחזורים האחרונים כדי לגרוף את התואר האישי.

העונה של הנרי: ההפסד הזה קטע להנרי רצף אפשרי של חמש זכיות, שכן הוא זכה בתואר גם בשלוש השנים שלאחר מכן. הנרי דווקא החל טוב את העונה וכבש שישה שערים בשמונה מחזורים. אלא שגם הוא לא יכול היה להתמודד מול הטירוף של ואן ניסטלרוי ולמרות שכבש חמישה שערים באותם שמונה מחזורי סיום, ראה איך הוא וארסנל נעקפים בשני המירוצים, לאליפות ולמלכות השערים.

רוד ואן ניסטלרוי שחקן מנצ'סטר יונייטד ב-2003. Shaun Botterill, GettyImages
מלך השערים בהולנד, אנגליה וספרד. ואן ניסטלרוי/GettyImages, Shaun Botterill

2011/2- רובין ואן פרסי (ארסנל) 30, ווין רוני (יונייטד) 27

אין דרך טובה יותר לסיים מאשר המאבק בין השניים הללו, שבעונה שעברה עוד התחרו ראש בראש על תואר מלכות השערים והשנה חברו זה לזה, כדי להוביל את אחת ההתקפות המפחידות ביותר בתולדות הכדורגל האנגלי, שכבשה עד כה 54 שערים ב-21 משחקי ליגה (2.57 שערים למשחק!).

בעוד יונייטד נלחמה עד לדקה ה-94 על תואר האליפות מול סיטי, ארסנל אמנם סיימה שלישית, אבל הייתה רחוקה 19 נקודות מהמובילות, מה שהספיק לואן פרסי כדי לבקש העברה. ההולנדי עשה כמעט הכל לבדו וסיים עם למעלה מ-40 אחוז מכמות השערים של התותחנים. רוני היה גם הוא רמה אחת מעל חבריו לקבוצה וסיפק קצת יותר מ-30 אחוז מ-89 שערי יונייטד.

העונה של ואן פרסי: כמו הקבוצה כולה, ואן פרסי פתח בצורה מזוויעה. הוא אומנם כבש באולד טראפורד, אולם גם החמיץ פנדל ב-8:2 המהדהד וזה היה גם שערו היחיד בחמשת המחזורים הראשונים. ההתעוררות הגיעה עם שלושה צמדים בארבעה משחקים ומיד אחריהם, השלושער ב-3:5 הענק על צ'לסי בסטמפורד ברידג'. ההולנדי נותר חד, כבש בהפסד ליונייטד ושלושער נוסף ב-1:7 על בלקבורן, צמד ב-1:2 באנפילד מול ליברפול (כולל שער ניצחון בדקה ה-92) ושערו האחרון בארסנל היה ב-3:3 הביתי מול נוריץ'.

העונה של רוני: החלוץ האנגלי פתח את העונה מצוין וכבש בכל חמשת מחזורי הפתיחה, כולל שלושער ב-2:8. לאחר מכן הוא נעצר לחלוטין ולא כבש תשעה מחזורים רצופים ולאחר תקופה מסוימת, שישה מחזורים רצופים נוספים. לקראת סיום העונה, כשיונייטד שבה למאבק האליפות ואף נטלה את ההובלה, רוני התעורר וסיפק ארבעה צמדים, כולל ב-3:3 בחוץ מול צ'לסי וב-4:4 הביתי נגד אברטון, מה שקירב אותו משמעותית לואן פרסי. הוא גם כבש את השער האחרון של העונה עבור יונייטד, ב-0:1 שבדיעבד לא הספיק מול סנדרלנד. הוא כבש 14 שערים ב-15 המחזורים האחרונים, מול 11 בלבד של ואן פרסי, אבל לא הצליח להדביק אותו.

שחקן ארסנל רובין ואן פרסי. רויטרס
סחב את ארסנל עד שנמאס לו. ואן פרסי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully