וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בויאן שראנוב מציג: פרק חדש בטלנובלה ישנה

הוא כבר כמעט חתם ביוון, אבל אז דוידוביץ’ נפצע, ומאז – בויאן שראנוב הפך לשוער היעיל בליגה. כעת הסוכנת ויקי וקנין מבטיחה שיישאר השוער הראשון במכבי חיפה גם ”כשדוידוביץ’ יחזור”, אלא שהסיפור הרבה יותר מורכב והיסטורי, ומספק משל מצוין על ניהול הסגל במועדון

קצת יותר משעתיים לפני המשחק מול בני יהודה, שני אנשים הופתעו מאוד. אמיר אדרי, שנדהם שהוא לא פותח ב-11 של מכבי חיפה, ובויאן שראנוב, שגילה שהוא כן. השוער הסרבי הופתע גם בדקה ה-53, כשפס של קסטוטיס איבשקביצ'יוס התגלגל לידו ופגש את הרשת. הוא הופתע גם בטדי, כש-165 סנטימטרים של קובי מויאל נגחו מעליו לרשת. אבל מה שבאמת מעניין הוא שחיפה לא הפסידה העונה מאז ששראנוב קיבל את הכפפות; מה שבאמת מעניין, זה שלפחות מספרית - בויאן שראנוב הוא השוער הכי טוב בליגה; מה שבאמת מעניין, זה מה שיקרה כשניר דוידוביץ' יהיה בריא.

אפודת השוער במכבי חיפה תמיד משכה רייטינג. כדי לא להחזיר אתכם יותר מדי אחורה, רק נזכיר את אבי רן ז"ל והמעבר הקשה של בוני גינצבורג, ונדלג לעונה של גיורא אנטמן ולצלחת אליפות בשם ויקטור צ'אנוב. גם רפי כהן נתן שם כמה שנים, והיתה איזו פציעה שתדלקה את הקריירה של דודו אוואט, אבל כל העומד מאחוריו ומלפניו הוא דוידוביץ'. אדרי, אלמדון, זיסקינד, עמוס ושטראוס מרכיבים רשימת קניות של אנשים שניסו לעוף קרוב מדי לשמש, ונכוו.

אם תשאלו את בויאן שראנוב, הוא מסרב להיות כזה.

בויאן שראנוב שוער מכבי חיפה מאוכזב. קובי אליהו
אם דוידוביץ' לא היה נפצע, היום הוא היה שוב באירופה. שראנוב/קובי אליהו

***

בעונה שעברה הוא בהחלט היה. מכבי חיפה החליטה לחזק את העמדה, והנחיתה על הראש של דוידוביץ' הבטחה סרבית, פוטנציאל ענק. נחתם חוזה ארוך טווח שלא נתן מקום לספקות – הירוקים בונים על הטאלנט. שראנוב ודוידוביץ' רבו על האפודה, מכבי חיפה הפסידה. שראנוב ספג 1.43 שערים למשחק, דוידוביץ' 0.82 (רק דני עמוס היה טוב ממנו). היבול של מכבי חיפה תחת שני השוערים לא יכול היה להיות ברור יותר. עם הסרבי – 42 אחוז הצלחה. עם הישראלי – 61 אחוז. כדי להמחיש, אם אלישע לוי היה משחק עם ניר דוידוביץ' לאורך כל העונה, חיפה היתה מסיימת כסגנית צמודה לקרית שמונה. אם לוי היה נותן את הכפפות רק לשראנוב, הירוקים היו במקום ה-11.

בקיץ הגיע ראובן עטר, ובין אם הסתמך על הנתונים האלה או לא, החליט שבין הקורות יעמדו כחול-לבן. דוידוביץ' הוחתם לעוד עונה, אמיר אדרי היגר עם הקואץ' מנתניה ופרי מחלקת הנוער רון שושן אייש את עמדת השוער השלישי. שראנוב? תמצא קבוצה, ילד, ובינתיים רוץ סביב המגרש. השוער פנה לסוכנת שלו, ויקי וקנין, ואמר שבארץ הוא לא מתכוון להישאר. "או מכבי חיפה, או אירופה", הוא אמר. וקנין טוענת שהבאזז היה גדול. מועדוני פאר בטורקיה גיששו, פיורנטינה התקשרה לברר ועל ישראליות כמו סכנין ובאר שבע השוער לא היה מוכן לשמוע. "הוא היה רחוק רק צעד אחד מלחתום בפאוק", מספר העיתונאי הסרבי סשה איליוסקי מ"וסרניה נובוסטי" המקומי, "וגם מול אולימפיאקוס זה היה כמעט סגור". ואז מה? "ואז דוידוביץ' נפצע".

שראנוב הוחזר לסגל, אבל כשוער שני לאדרי. מצב הרוח היה ברצפה, אבל הוא האמין. "יש לו אופי חזק", מעידה וקנין. "יעקב שחר לא מסתיר את האהבה שלו אליו, וכך גם כל הקבוצה. הוא אדם חיובי וזה השתלם לו". מבחינת אופי ונוחות, גם השחקנים במכבי חיפה מסכימים. "הוא איש מדהים, מסתדר עם כולם", מעיד חבר לקבוצה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
הסטטיסטיקה מראה איזו שנה הוא עבר. שראנוב/מערכת וואלה, צילום מסך

אבל מעבר? "שוער טוב מאוד, אבל לא משהו שאין פה", אומר אותו חבר. "דוידוביץ' טוב ממנו ואדרי ברמה שלו. באימונים הוא טוב, במשחקים קצת טועה לפעמים. הוא בטוח לא שווה משבצת של זר. אם ניר יחזור, הוא יהיה שוער ראשון – אין פה שאלה בכלל. נראה ששראנוב לא יהיה פה בקרוב. בינואר, גג בקיץ". שחקן נוסף העיד: "ניר נותן ביטחון להגנה שלנו. אני לא חושב שלניר היה יתרון על שראנוב אם שניהם היו מתמודדים על אפודת השוער הראשון בקבוצה בחו"ל, אבל כאן יש לו יתרון. ואת המועדון, בסופו של דבר, מעניין רק מה טוב למכבי חיפה".

וכדי שתבינו שממש לא מדובר בקונצנזוס, הנה עוד דעה. "אני לא רואה הבדל גדול בין דוידוביץ' לשראנוב", אומר שחקן אחר בקבוצה. "כולם נתפסים לטעות של בויאן, אבל גם לניר היו כאלה. אנשים שכחו את הגול נגד מאלמו? קורה ששוערים טועים, כמו שקרה לשראנוב בטדי. השאלה היא איך הם מתפקדים במשחק שאחרי, ושראנוב הציל אותנו משחק אחרי משחק. בלעדיו, בנאדו היה פותח את הקמפיין בהפסד לסכנין וזה היה מקרין למשחקים הבאים".

כפי שניתן להבין, המצב לא פשוט. גם מקבלי ההחלטות לא באמת קיבלו שום החלטה. הרי גם מועד חזרת דוידוביץ', והכושר שבו יהיה, הם גם נעלמים במשוואה. "זה עניין מסובך מאוד", הסביר גורם במועדון, "אנחנו לא יודעים מתי ניר באמת יחזור. אפשר להעריך שכבר בעוד שבועיים-שלושה תראו אותו עומד בשער, אבל כמו במקרה של תמיר כהן, מה שחשוב זה איך הוא חוזר מהפציעה ולא מתי. בדיעבד, זאת היתה אחת הסיבות שבגללן הוא חתם לעונה אחת. כולם ידעו שיש סיכון שהוא ייפצע. אם הוא יחזור לכושר, הוא יהיה השוער הראשון. מצד שני, יש כאן גם סיכון. אם ניר יחזור לשער, חיפה תוותר סופית על שראנוב, וזה חבל. כרגע אין סיבה להוציא אותו מהשער".

וקנין הרבה יותר נחרצת.

"בויאן הוא השוער הראשון של מכבי חיפה, וכך יהיה גם כשדוידוביץ' יחזור", היא אומרת. "שראנוב הביא למכבי חיפה נקודות השנה. מכבי חיפה לא הביאה שוער זר בכזה שכר כדי שהוא יהיה שוער שני. זו לא המטרה שלו".

אבל בקיץ הוא בבירור לא היה שוער ראשון.

"זה לא מכבי חיפה החליטה, זה המאמן החליט. עטר רצה את אדרי והעדיף את דוידוביץ'".

ואם גם הפעם יעדיפו את דוידוביץ'?

"שראנוב לא יהיה במקום שלא רוצים אותו".

שוער מכבי חיפה ניר דוידוביץ'. ברני ארדוב
גורם בחיפה על שראנוב: "אם ניר יחזור לשער, חיפה תוותר סופית על שראנוב, וזה חבל. כרגע אין סיבה להוציא אותו מהשער". דוידוביץ'/ברני ארדוב

***

תום אלמדון אולי לא יאהב את הטייטל, אבל הוא גויס לכתבה כמומחה לעמדת השוער המחליף המוכשר. "שוער זר בתור שוער שני זה דבר שאני לא זוכר", אומר השוער השני של בני יהודה. ודווקא כאחד שראה את הגב של דוידוביץ' ביותר מדי שנים, טינה לא תמצאו שם. רק אכזבה ספורטיבית, והערכה גדולה. "ניר הוכיח את עצמו לאורך השנים", אומר אלמדון. "גם כשהביאו לו מתחרה הוא לא פחד מהתחרות. חשבו שהוא לא בכושר? הנה, הוא קיבל פחות גולים בעונה שעברה, ואיתו חיפה התייצבה. לכל אחד יש דעה, אבל מה שדוידוביץ' עושה כשהוא בשער של חיפה זו עובדה, ואת זה אי אפשר לקחת ממנו".

לגבי ההרגשה בתפקיד המחליף המתסכל אמר אלמדון: "אין מישהו שמקבל קידום בעבודה ולא רוצה להמשיך באותו התפקיד. אז, כשניר נפצע ואני החלפתי אותו, ידעתי שברגע שהוא יחזור אני שוב שוער שני. רציתי להמשיך, וזה היה מבאס, אבל אין מה לעשות". אז מה יהיה כשהוא יחזור הפעם? "יהיה מאבק", אלמדון חוזה, "אבל זו שאלה שלא משנה איך תסכם אותה, בסוף זה רק עניין של מאמן".

איציק ויסוקר, מאמן שוערים בנבחרות הנוער, נדרש לסוגיה. "בחיפה צריכים להחליט מה הם רוצים", אומר שוער העבר. "לבנות על תוצרת חוץ או על ישראלים. לדעתי, שוער זר זה בזבוז, אלא אם מדובר בעילוי כמו אובארוב של מכבי או אניימה של הפועל. ושראנוב, עם כל הכבוד, זה לא אניימה של הפועל".

לפני כעשור הגיש ויסוקר תוכנית שוערים להתאחדות. הנושא: איך לסתום את החור שייפער עם פרישתו של דודו אוואט. והנה, עבר עשור, ושוערים ישראלים כישרוניים לא חסר, אבל לטענתו של ויסוקר הם לא מקבלים יותר מדי צ'אנסים. "לא ייתכן שכמעט מחצית משוערי ליגת העל יהיו זרים", הוא מתלונן. "תראה את גיא חיימוב בקפריסין או את בוריס קליימן על הספסל של הפועל".

לויסוקר יש תוכנית פעולה כשזה נוגע לחיפה. "אם אני מקבל שם החלטות", הוא מפרט, "אני מחזיק שוער 'ראשון' אחד – או דוידוביץ' או שראנוב. השוער השני יהיה רון שושן. על שוער כמו שושן אני סומך כבר עכשיו בליגת העל, כמו גם על רם שטראוס (שייך למכבי חיפה ומושאל לאחי נצרת). וכך הלאה. השוער השני, לדעתי, תמיד צריך להיות תוצר מחלקת הנוער". ומה עם אדרי? "זה בזבוז שהוא הגיע לחיפה בכלל", ויסוקר מוציא אוויר. "זו טעות כל כך נפוצה. ככה גם אלמדון התבייש. לא ברור למה הוא חזר מנתניה. הוא חייב לפרוח במקום אחר".

ולענייננו – אז שראנוב או דוידוביץ'? "רואים שחסרות לשראנוב דקות משחק עקביות. הטעות בטדי התרחשה רק בגלל חלודה. ראו שהטיימינג שלו היה אוף. כשניר יחזור להיות בריא, אני בטוח שהוא ייכנס לשער". מאיפה הביטחון? "אנחנו לרוב שמרנים מאוד כשזה נוגע לשוערים. כשיש שוער צעיר ומצוין או שוער מנוסה וטוב, הולכים פה עם הטוב. וניר שוער טוב. יציב, משרה ביטחון על כל הקבוצה. יש לו טעויות אבל הוא ותיק, דמות אבהית – תרתי משמע, הוא כבר יכול להיות אבא של כמה שחקנים שם".

יצחק ויסוקר לשעבר שוער מכבי נתניה. ברני ארדוב
"לדעתי, שוער זר זה בזבוז, אלא אם מדובר בעילוי כמו אובארוב של מכבי או אניימה של הפועל. ושראנוב, עם כל הכבוד, זה לא אניימה של הפועל". ויסוקר/ברני ארדוב

***

באופן לא מפתיע, העיתונאי איליוסקי לא צריך כמה דקות להתלבט או לראות קליפים של "ניר דוידוביץ', המיטב". הוא יודע מה יש לבויאן בידיים. "שראנוב היה שוער נבחרת סרביה בכל שכבת גיל", הוא מספר. "הוא היה קפטן של OFK בלגרד עוד לפני גיל 20. גם כרגע הוא אחד משלושת השוערים הכי טובים בסרביה. הוא לא גבוה, אבל מהיר כמו חתול. איש משפחה, בחור טוב, הגון ומקצוען ברמות הכי גבוהות. בגלל תוצאות לא טובות בחיפה הוא סופסל, אבל עכשיו התוצאות ממש טובות".

בגלל העונה שעברה הוא גם הפסיד את המקום בנבחרת. בשבעת החודשים של סיניסה מיכאילוביץ' על הקווים שראנוב לא קיבל טלפון, ובכלל – מאז ספטמבר 2011 הוא לא נקרא לדגל. הפסד של הסרבי, אבל גם של מכבי חיפה, שכן התפקיד היוקרתי גם היה מסדר אחלה תג מחיר. "זה מה שמיכאילוביץ' החליט כרגע", איליוסקי מרגיע, "אבל גם כרגע שוערי הנבחרת לא טובים יותר ממנו. שראנוב צריך לשחק באופן קבוע כדי לקבל זימון מחודש, אבל לכולם ברור – הוא עוד יהיה השוער הראשון של נבחרת סרביה".

קודם נראה אותו מול מכבי תל אביב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully