וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוג MMA: הישראלים שהעלו אותנו על המפה

איתי לייבוביץ'

13.12.2012 / 16:20

סצינת ה-MMA בישראל צברה תאוצה בזכות קרבות ענקיים של מפצחי עצמות בכחול-לבן. הנה סקירה של חמשת הגדולים

כמו בכל תחום, נישה וענף גם כאן אנו נוטים להעריץ את מה שקורה בארצות ניכר ולבוז בלגלוג על הרמה בארץ. כששחקני קולנוע ישראליים מככבים בסרט זה או אחר, זניח או להיט שובר קופות, אנחנו מחבקים אותם באומץ ושמחה ומספרים שישבנו פעם בבית הקפה כשהאח החורג של השחקן ישב לידנו ואמר את שמו בכל רם. הרגשנו עטופי תהילה וחברותא. זה קרה עם חיים טופול, איילת זורר ו... אקי אבני.

גם בספורט יש לספורטאים ישראלים מספר הישגים; עמרי כספי ב-NBA, יוסי בניון ,אייל ברקוביץ וחיים רביבו בכדורגל, שחר פאר, אנדי רם ויוני ארליך בטניס, אריק זאבי בג'ודו, גל פרידמן בשייט ועוד אך מה קורה ב-MMA? סצנת ה-MMA הישראלית עברה תהפוכות רבות מאז פרץ הספורט לתודעה בעולם בכלל ובארץ בפרט. מתחרויות קטנות במתנ"סים ומרכזי קניות, לאירועים ממוסדים ומסודרים ועד לאירועים עם חשיפה בינלאומית. במבט לאחור על כ-10 שנות פעילות מוקדם מדי לכתוב סיכום כלשהו אך אם נתעקש בכל זאת, מהם ההישגים הישראלים השווים לאזכור לציון לשבח בזירות המקומיות הבינלאומיות? האם ישראל מצליחה לצאת אט אט מהביצה המקומית והאם הישגי הלוחמים הישראליים מופיעים על הרדאר הבינלאומי?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לוחם ותיק, מנוסה ובעיקר טוב. חיים גוזלי/מערכת וואלה!, צילום מסך

מקום חמישי - עידו פריינטה VS ג'ייק שילדס

ביוני 2007 נערך אירוע DYNAMITE !! USA של ארגון K1 היפני ונחשב לאחד האירועים הגדולים באותה השנה. האירוע כלל שמות כמו ברוק לסנר בקרב הבכורה שלו, הוייס גרייסי שנלחם בקאזושי סאקורבה, ברד פיקט, מלווין מנהוף ועוד שניים; ג'ייק שילדס ועידו ,הפטיש העברי" פריינטה.

האירוע נערך בארה"ב ולמרות שפריינטה לא היה זר לקרבות בחו"ל, היה זה אחד האירועים הגדולים ביותר בו נלחם ישראלי כלשהו. באותה התקופה היה שילדס מדורג במקום התשיעי בעולם בקטגוריית המשקל המעורב והגיע עם רצף של שבעה ניצחונות רצופים. מאזנו של פריינטה עמד על תשעה ניצחונות מול שני הפסדים בלבד ואילו שילדס עמד על מאזן של שבעה עשר ניצחונות (חמש הכנעות, שני נוקאאוטים טכניים ועשר החלטות) מול ארבעה הפסדים (שלוש בהחלטה ואחד בנוקאאוט טכני). בכירותו של שילדס לא עמדה בספק אך פריינטה לא נתן לדבר להרתיע אותו ונכנס שש אלי קרב ל...קרב. שילדס לקח את הקרב לקרקע וניצח את עידו בחניקה בסיבוב הראשון. אמנם, פריינטה לא זכה שיניפו את ידו באותו היום, אך הקרב מהווה אבן דרך חשובה בהתפתחות הענף בארץ. פריינטה הצטרף לרשימה מכובדת של לוחמי צמרת שהפסידו לשילדס לפני קרב זה (קרלוס קונדיט ויושין אוקאמי) ולאחריו (מייק פייל, ניק תומפסון, פול דיילי, רובי לולר, ג'ייסון מילר, מרטין קמפמן, יושירו הקיימה ודן הנדרסון). למעשה, פריינטה לא יכול היה לפגוש את שילדס במועד טוב יותר מבחינתו של האמריקני שכן שילדס המשיך לדרוס את כל מה שעבר בדרכו בשמונה הקרבות הבאים עד שנעצר ע"י ג'ורג' סיינט פייר. לפני הקרב על אליפות ה-UFC הספיק לזכות שילדס באליפות ליגות Elite XC וסטרייקפורס.

שווה אזכור: רועי נאמן Vs. פרנק טריג

באירוע שנערך בהיכל נוקיה בשנת 2010 פגש רועי נאמן בפרנק טריג. נאמן, מאמן ולוחם ג'יו ג'יטסו ברזילאי שלא חושש משום אתגר וכבר נלחם נגד הטובים בעולם בזירות הג'יו ג'יטסו הברזילאי, שמח לקבל את האתגר בדמותו של הקונטנדר לשעבר טריג.

טריג הגיע לקרב כשמאזנו עמד על לא פחות מעשרים ושבעה קרבות, מהם ניצח תשעה עשר והפסיד שמונה. למי טריג הפסיד? מאט היוז (פעמיים – שני הקרבות היו על תואר אלוף העולם במשקל מעורב של ה-UFC), ג'ורג' סיינט פייר, קרלוס קונדיט, רובי לולר, ג'וש קושצ'ק ומאט סרה. הרקורד המוכח כאמור לא הפחיד את נאמן והאחרון פגש את טריג במרכז הכלוב והחליף עמו מהלומות. מכה שנכנסה היטב הפילה את נאמן לקרשים וטריג לא הרפה והמשיך להכות. למרות שנאמן שמר על עצמו ואף יזם ניסיונות התקפה מלמטה עצר השופט את הקרב והכריז על טריג כמנצח בנוקאאוט טכני. לנאמן עדיין היה מה למכור והעצירה הייתה מוקדמת מדי אך ייתכן וניסיונו של טריג סייע לו לזהות סיטואציה בה השופט יעצור את הקרב וניצל אותה.

מקום רביעי - חיים גוזלי VS רונלדו "ג'אקרה" שוזה

מפגש הצמרת הראשון של לוחם MMA ישראלי התרחש בדצמבר 2006, באירוע מספר 7 של ליגת Jungle Fight בסלובניה, אז פגש חיים גוזלי ברונלדו "ג'אקרה" שוזה בקרב המרכזי של הערב. ליגת Jungle Fight היא ליגתMMA ברזילאית ואירוע זה היה הראשון והאחרון עד היום שהתקיים מחוץ לברזיל.

באותה התקופה קריירת ה-MMA של ג'אקרה הייתה בחיתוליה כאשר קרב זה היה הרביעי במספר, אליו הגיע במאזן של שלושה ניצחונות שכולם בהכנעה והפסד אחד בנוקאאוט בקרב הבכורה שלו. לגוזלי היה זה הקרב השביעי במספר ונראה שניהל קריירת ראי לזו של ג'אקרה כשהפסיד את הקרב המקצועני הראשון שלו לקרלוס ניוטון וניצח את חמשת הקרבות הבאים שלו (ארבעה בהכנעה ואחד בנוקאאוט). גוזלי אמנם מחלוצי ה-MMA והג'יו ג'יטסו הברזילאי בישראל אך כשג'אקרה נכנס לזירת ה-MMA הוא עשה זאת כאלוף עולם בג'יו ג'יטסו ברזילאי ואלוף אבו דאבי.

עם תחילת הקרב ניסה גוזלי לעמוד טווחים ולפגוע בג'אקרה עם אגרופים אך הברזילאי צמצם מרחק, תפס את גוזלי והרים אותו באוויר. גוזלי לא התבלבל וניסה לסגור גליוטינה בעמידה אך לא פשוט כל כך לחנוק אלוף עולם. הקרב עבר לקרקע שם הצליח הגוזל להגן על עצמו אך לבסוף תפס ג'אקרה את הגב של גוזלי וחנק אותו.

ג'אקרה המשיך לנצח שישה קרבות ברציפות, מהם חמישה בהכנעה, ומאז הקרב עומד על מאזן של שניים עשר ניצחונות מול שני הפסדים. בהמשך הקריירה יזכה ג'אקרה באליפות סטרייקפורס וינצח לוחמים כמו ג'ייסון מילר, מאט לינדלנד, טים קנדי ורובי לולר.

שווה אזכור: חיים גוזלי מהדורת 1998

עוד לפני שאנשים בארץ ידעו מה זה MMA נלחם גוזלי בקרלוס "רונין" ניוטון. רונין הקנדי פגש את גוזלי בקרב השלישי בקריירה ממש לפני שהגיע ל-UFC וזכה באליפות העולם במשקל מעורב. ניוטון אמנם ניצח את גוזלי בבריח יד אך זה היה הצעד הראשון של ה-MMA הישראלי וזה לא פחות חשוב.

מקום שלישי - אריאל אברג'יל VS מרטבק קלאבקוב

במרץ 2010 עלה אריאל "ספיידרמן" אברג'יל לקרב בליגת FroFC הרוסית מול אחד הלוחמים הטובים ביבשת – מרטבק קלאבקוב. לא די שאברג'יל עלה להילחם בארץ זרה, מול לוחם מקומי וקהל עוין, הוא עשה זאת בהתראה של מספר ימים לאחר שהיריב המקורי של קלאבקוב, שמעון גוש, נפצע. אברג'יל היה האנדר-ספיידר הברור כאשר במאזנו שני קרבות מקצועניים שהשני בהם נערך כשנתיים לפני אותו הקרב. מולו עלה יריב שפרט להפסד בהחלטה חצויה שלושה חודשים קודם לכן עמד על מאזן של חמישה ניצחונות מול הפסד בודד בששת הקרבות האחרונים שלו ומאזן כולל של אחד עשר ניצחונות ושני הפסדים.

במעמד הערב מאזו של קלאבקוב הראה כי מתוך 11 ניצחונות הוא השיג שמונה בהכנעה, אחד בנוקאאוט ושניים בהחלטה. לעומת זאת שני הפסדיו באו בהחלטה כשאחת מהן חצויה. התפריט הזה נותן לנו לוחם שלא מגיע להחלטות, מסיים את רוב היריבים בסיבוב הראשון וכדי לנצח אותו צריך להיות מוכנים למלחמה בת 3 סיבובים קשים מאד ואז אולי, רק אולי, לנצח.

אברג'יל לא נתן לכל זה להטריד אותו ומתחילת הקרב הכתיב את הקצב וקבע את כללי המשחק בדרך לניצחון בהכנעה בסיבוב הראשון. ספיידרמן טווה קורים בצורת בריח יד אך הרוסי סרב להיכנע. חוש העכביש של אברג'יל עיקצץ ואמר לו "שבור לו את היד בני. שבור לו את היד.". אז הוא שבר. הקהל היה המום ושקט בראותם את הלוחם שלהם נפול.

שווה אזכור: ירמי כנפו VS שוני קרטר

באירוע שנערך בהיכל נוקיה בשנת 2010 פגש ירמי קנפו בלוחם האגדי שוני קרטר. במעמד הקרב היו במאזנו של קרטר לא פחות מ-82(!) קרבות MMA בהם 49 ניצחונות, 26 הפסדים ו-7 קרבות שהסתיימו בתיקו לעומת אפס עגול וגדול במאזן קרבות ה-MMA של קנפו. הבדלי הניסיון התהומיים לא מנעו מקנפו לגרור את קרטר לקרב מתיש בן 15 דקות בסופן הוכרז קנפו כמנצח בהחלטה שופטים.

מקום שני - עידו פריינטה VS אפריין אסקודרו

אין ספק שהכי קרוב שלוחם ישראלי הגיע עד היום ל-UFC היה כאשר עידו פריינטה נכנס לבית הלוחם האולטימטיבי במטרה לנצח בתכנית ולזכות בחוזה מובטח ב-UFC. בעונה השמינית של תכנית הריאליטי נלחמו 32 לוחמים בשני הפרקים הראשונים על הזכות להיכנס לבית ולהתחיל בתחרות. באותה העונה השתתפו שמות כמו קריסטוף שוזינסקי, טום לולר, ויני מאגאלש, ריאן ביידר וכמובן - אפריין אסקודרו. לבית הלוחם האולטימטיבי הגיע אסקודרו המקסיקני בלתי מנוצח עם עשרה ניצחונות מאחוריו מהם תשעה (!) בהכנעה בהן חמש בחניקה אחורית ושתיים בחניקת משולש.

פריינטה הגיע לקרב עם מאזן מקצועני של תשעה ניצחונות מול שלושה הפסדים בלבד ונראה היה חד ונחוש אך אסקודרו, מתאבק אול אמריקן עם יכולות קרקע מוכחות, הצליח לקחת את פריינטה לקרקע ולסיים את הקרב בחניקה אחורית.

כמו כל דבר בחיים גם ב-MMA המזל הוא מרכיב חשוב ולעיתים מהותי. למזלו הרע של פריינטה היריב הראשון בו פגש היה גם זה שזכה בעונה כולה. אסקודרו המשיך בתכנית וניצח את שיין נלסון בחניקת משולש ואת ג'וני בראוני בחניקת דארס. בגמר ניצח אסקודרו את פיליפה נובר בהחלטה כדי לזכות בתכנית ובחוזה ב-UFC. למרות שזוכה התכנית מקבל חוזה, די שכיח שלוחמים אחרים שהרשימו בתכנית קיבלו חוזים לאחר מכן. אם נסתכל על היריבים שפגש אסקודרו לאורך העונה נוכל לראות ששיין נלסון ניצח קרב אחד והפסיד שניים לפני שנחתך מה-UFC. ג'וני בראוני הפסיד קרב אחד, נחתך וכעת נמצא ברצף של חמישה הפסדים, כולם בהכנעה או נוקאאוט טכני. נובר הפסיד שני קרבות נוספים ב-UFC ונחתך.

אי אפשר שלא לתהות מה היה קורה אם פריינטה היה פוגש יריב אחר מאסקודרו. האם היה הולך עד הסוף? האם ניצחון או שניים היו מסדרים לנו לוחם ישראלי ב-UFC? מה שבטוח הוא שעידו פריינטה הראה לנו שהשמיים אינם הגבול. גברים ישראלים כן יכולים.

שווה אזכור: לב מגן VS מייקל היל

לב מגן הראה שגם לדור הבא של הלוחמים בארץ יש כיוון, שאיפות והרבה הרבה לב (מגן) כאשר הוא נלחם כדי להיכנס לעונה הנוכחית של הלוחם האולטימטיבי. העונה הנוכחית מסתיימת בימים אלו אך הפרק החשוב ביותר מנקודת המבט הישראלית הייתה כמובן הפרק הראשון בו ראינו את מגן נלחם במייקל היל בניסיון להיכנס לבית. קטגוריית המשקל העונה הייתה משקל מעורב ויחסית ללוחמים האמריקניים שחותכים משקל (רב) מגן היה קטן מדי. במהלך העונה היל הוכיח שהוא לוחם בינוני ומטה עם יכולות מוגבלות אך מה שנכנס נכנס ואגרוף אחד עצר את מגן ואת שאיפות ה-MMA הישראליות לעת עתה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גברים ישראלים בהחלט יכולים. עידו פריינטה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מקום ראשון - משה קיץ VS הרמס פרנקה

והגענו למקום הראשון. ההישג הגדול ביותר של לוחם MMA ישראלי עד היום היה הניצחון של משה קיץ על לוחם ה-UFC לשעבר הרמס פרנקה.

גילוי נאות: כותב שורות אלו הוא תלמיד של משה קיץ ומאמן תחתיו אך הטבלה לא משקרת, זהו ההישג הגדול ביותר ללוחם MMA ישראלי עד היום.

כשהשניים נפגשו בהיכל נוקיה לפני שנתיים עמד מאזנו של פרנקה על 19 ניצחונות ו-11 הפסדים. הרזומה העשיר שלו כלל 11 קרבות ב-UFC בהם ניצחונות על קאול אונו וספנסר פישר בנוקאאוט, ג'יימי וורנר, נייט דיאז ומייק בראון בהכנעה ומרכוס אורליוס בהחלטה. שלוש פעמים זכו הקרבות של פרנקה בתואר "קרב הערב"; נגד ג'יימי וורנר, ספנסר פישר ופרנקי אדגר ופרנקה אף זכה ב"הכנעת הערב" עם חניקת משולש על ג'ו ג'ורדן ב-UFC 61.

שיא הקריירה של פרנקה כלל רצף של שמונה ניצחונות, זכייה באליפות ה-WEC, שתי הגנות על התואר וקרב על תואר אליפות ה-UFC במשקל קל אותו הפסיד לשון שרק בהחלטת שופטים. למעשה, פרנקה מעולם לא הפסיד את אליפות ה-WEC אלא ויתר עליה לאחר הניצחון בהכנעה על נייט דיאז.

לקרב הגיע קיץ לאחר ניצחון מרשים על הלוחם הרומני ג'יקה אפוסטו בדזרט קומבט 6 שנערך ברומניה. בקרב זה הצליח קיץ לנצח לוחם רומני חזק בביתו שלו ובבריח יד הפוך בעמידה והמניות שלו מעולם לא היו גבוהות יותר. עדיין, מולו עלה אלוף עולם וקונטנדר לשעבר ב-UFC. אף אחד לא נתן לקיץ סיכויים רבים לזכות. גם לא הוא עצמו.

מה שהקהל הישראלי קיבל היה לא פחות מסנסציה. קיץ לא היסס ולא נרתע וקפץ היישר ללוע הארי כשהוא מוריד את פרנקה עם תחילת הקרב ולא מפסיק לתקוף את הברזילאי. הסיבוב הראשון נגמר ונראה היה שהקהל, ופרנקה עצמו, הבינו שהם לא יראו את מה שחשבו שיראו. בסיבוב השני ניסה פרנקה להשאיר את הקרב בעמידה אך קיץ הוריד את הברזילאי לקרקע שוב ושוב תוך תצוגת גרייסי ג'יו ג'יטסו טכני ויעיל. הדקה וחצי הראשונה של הסיבוב השלישי הייתה שקולה אך לאחר מכן הצליח פרנקה להשיג עמדה שולטת ולנטרל את קיץ. הלוחם הישראלי נראה עייף, איטי וחסר אנרגיה והפסיד את הסיבוב האחרון אך כל זה לא שינה דבר כי ביצועיו בשני הסיבובים הראשונים הקנו לו את הניצחון.

נכון לימים אלה, הניצחון של משה קיץ נחשב להישג הגדול ביותר של לוחם ישראלי ולכן של ענף ה-MMA הישראלי כולו. חיים גוזלי, עידו פריינטה, אריאל אברג'יל ומשה קיץ נמצאים בתחום מאז היה בחיתוליו וסחבו אותו במקצועיות ובכבוד כעשור. הישגיהם יפים ולא ניתנים לערעור, כעת רק ניתן לקוות שדור העתיד שגודל בארץ בימים אלו יסחוב את הלפיד הלאה ויגיע להישגים טובים לא פחות. רק חשוב שלא ישכחו את אלו שפרצו וסללו עבורם את הדרך.

בשבוע הבא: במלאת שנתיים לקרב עם הרמס פרנקה, ראיון מקיף עם משה קיץ.

האתר של איתי לייבוביץ'

Itay.leibovich@gmail.com

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מוכנים לראיון אתו? משה קיץ ב"דזרט קומבט 6"/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully