וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאחורי החלוץ: חלוץ מכבי חיפה ויאם עמאשה מתעורר לחיים

דווקא אחרי השיא ועל סף מעבר לבונדסליגה, ויאם עמאשה עבר את השנה הקשה בחייו. פציעה אחרי פציעה, מערכת יחסים עכורה עם ראובן עטר וחדות שהלכה לאיבוד. רגע לפני שהקריירה מתרסקת, חלוץ מכבי חיפה משקם את עצמו ואפילו רן בן שמעון משוכנע: "הוא יחזור להיות דומיננטי"

one

אם כבר מדברים על שנה קלנדרית, ויאם עמאשה ישן עם 2011 מתחת לכרית. עוד בסוף עונת הפריצה בקרית שמונה הוא כבש מול מכבי תל אביב, מכבי חיפה והפועל תל אביב. הירוקים ראו כי טוב וקטפו את הפרח הכי צפוני בארץ. שם זה בכלל היה נהדר. עמאשה חורר הגנות בליגה (13) והבריק גם באירופה (7), בדרך ל-27 שערים באותה שנה קלנדרית. הטלפון של הסוכן שחר גרינברג לא הפסיק לצלצל, ומזל שהפקס לא עבד על בטריות. קבוצות התעניינו, סלטיק גיששה, ורדר ברמן יותר מזה. אפילו האישור לשחק בנבחרת ישראל הגיע, וכל הבאזז עשה תיאבון לשדרוג החוזה.

אבל אז הגיע דצמבר, ועמאשה שוב סבל מפציעה במפשעה ובשרירי הבטן. הוא שיחק פצוע עד הקיץ, ואז עבר ניתוח בקע רביעי. ואז הוא חזר, וסובב את הברך. ואז הוא חזר, ושבר את היד. בעונה שעברה, החל מינואר, הוא כבש רק שער ליגה אחד. העונה, עד השבוע, הוא לא כבש ולא פתח באף משחק ליגה. הטלפון של הסוכן נדם, הפקס שבק חיים. יש אישור לשחק בנבחרת? אין סיבה לשחק בנבחרת. גם הבקשה לשדרוג נדחפה עמוק לכיס האחורי.

אם כבר מדברים על שנה קלנדרית, ויאם עמאשה לא יכול להירדם כשהוא חושב על 2012. שלושה שערים בקושי. הכי רחוק מגרד מולר.

- ויאם עמאשה שחקן מכבי חיפה. מגד גוזני
שלושה שערים ב-2012. עמאשה חוגג מול נתניה/מגד גוזני

בדיוק לפני שנה, כשהמפשעה שוב הציקה, עמאשה כבר לא האמין שזה שוב קורה לו. הכל בגלל ניתוח גרוע ב-2006, שסיבך יותר משהועיל, ועוד שני ניתוחים שלא עשו לזה סוף. והנה שוב הוא מוגבל, לא חד, לא כובש. הכאבים באו על חשבון התפוקה. "זה בא דווקא כשהייתי בתקופה הכי טובה בחיים שלי", התלונן לחבריו. "קשה להיות ביציע, קשה להיות על הספסל". בקיץ האחרון הוא כבר לא סמך על תוצרת הארץ, ועבר את הניתוח בגרמניה. המצב באזור הנגוע הרבה יותר טוב, אבל גם הוא אומר שזה עדיין לא זה. גם השבוע הוא עדיין הרגיש כאבים, עדיין סבל.

אחרי הברך, ובטח שאחרי היד, אנשים כבר דיברו על נאחס. "אני לא מאמין בזה", אמר להם. "אלו רק צירופי מקרים". אבל זה היה לו קשה, במיוחד במצב של הקבוצה. ההגנה ספגה יותר מדי, החוד לא עבד בכלל והמצב בטבלה רק הידרדר יותר ויותר. "לא באתי להיות במכבי חיפה לשנתיים גרועות", רטן אז, "באתי לקחת אליפות". הוא בעיקר הוטרד ממה שאנשים חשובים חושבים. אלה שאוהבים אותו, אלה שהביאו אותו. הוא פחד שתידבק לו תווית של פצוע תמידי, של אחד שאי אפשר לסמוך עליו. אבל גם אחרי שגובס, הוא לא בכה ולא התלונן. אבי נמני, שמייעץ לחלוץ בענייני הקריירה, זוכר את השיחה שבאה אחרי עוד שבר: "אתה בא לנחם אותו והוא מקדים אותך ואומר: 'לא נורא, אני אתגבר, זה הכדורגל'. הוא בחור חיובי מאוד, לוקח את הדברים בפרופורציות הנכונות".

אבל גם נמני יודע שעמאשה צריך לטפס מבור די עמוק. "שרשרת הפציעות הוציאה אותו מהפוקוס", הוא אומר. "בכל פעם שהוא ניסה לחזור לעניינים, באה עוד פציעה שהסיטה אותו מהמסלול". אלישע לוי, שאימן את החלוץ במכבי חיפה בעונה שעברה, מוסיף: "ויאם הוא פינישר. הוא מסתמך מאוד על מהירות וזריזות, וקשה לשחזר את התכונות האלה אחרי פציעה טורדנית כזו. זה לוקח זמן. לאורך כל הקריירה הוא תמיד התמודד עם פציעות, וזה חבל. גם אצלנו הייתה לו חצי שנה חלומית שנפסקה באמצע".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אלישע לוי מאמן מכבי חיפה (שמאל) עם ויאם עמאשה. ברני ארדוב
"ויאם הוא פינישר. הוא מסתמך מאוד על מהירות וזריזות, וקשה לשחזר את התכונות האלה אחרי פציעה טורדנית כזו". עמאשה עם לוי/ברני ארדוב

במכבי חיפה, וכל מי שעבד עם עמאשה בעבר, מספרים על שחקן עם גישה לא נורמאלית. כמעט כל שחקן אחר היה פורש מזמן עם תיק רפואי בגודל הזה. "היו לי המון מחשבות בנושא", הודה החלוץ בראיון לוואלה! ספורט עוד ב-2010. "אפילו עברו לי מחשבות שאני לא רוצה לשחק יותר כי כל הפציעות והניתוחים תסכלו אותי. ברחתי ללימודים והתחלתי ללמוד אדריכלות".

אבל הוא נשאר, בגלל שהראש חזק מכל בקע. בינתיים. שחקנים בקבוצה מספרים שהוא הראשון להיכנס לחדר כושר והאחרון לצאת ממנו; שהוא מציק למאמן הכושר ודורש לעבוד על הבטן באופן פרטני; שהוא מבלה שעות באמבטיות קרח, לא יוצא מהג'קוזי. "אין לי דברים אחרים בראש", הוא הסביר להם כשתהו על הלו"ז העמוס. "24 שעות אני חושב רק על מכבי חיפה, וביתר הזמן אני חושב על כדורגל". אם ממש תבקשו ממנו לרדת מהדשא, הוא מסתפק בקולנוע – איזה סרט שתרצו – ובביקורים משפחתיים בעוספיה ודלית אל כרמל, השכנות לבית החדש בחיפה.

"דבר אחד צריך לדעת על ויאם", רן בן שמעון נותן טיפ חינם מקפריסין, "הוא מתרכז באיך למצות את הפוטנציאל שלו ולא במה שמסביב. אני מכיר אותו טוב מאוד – יש לו אופי נדיר לכדורגלן. אין הרבה אנשים כאלה. לאורך כל הקריירה היו לו עליות וירידות, בעיקר בגלל הפציעות, אבל הוא מתגבר על הכל בגלל הגישה שלו. גם במגרש, הדבר שאני הכי אוהב בו זה שהוא לא משחק בשביל להיות טוב. הוא משחק בשביל לנצח". הסוכן גרינברג מחזק: "הוא גבר, לא רק בכדורגל. הוא ממש רוצה להצליח, לא רק בשבילו אלא גם בשביל המשפחה. לאחרונה נולדה לו ילדה, והוא התבגר עוד יותר, נעשה עוד יותר שקול ומפוקס".

ובאמת, בכל שיחה שלא קשורה לאנטומיה, עמאשה סופג רק מחמאות. לא רק על היכולת במגרש אלא בעיקר על האופי. גם השחקנים מתלהבים. ציפו לקבל בחור סגור ומופנם מבוקעתא וגילו שהאיש אפילו מצחיק. הפייבוריטים הם דקל קינן, שמואל שיימן ויניב קטן, אבל הוא מסתדר נהדר עם כולם.

רן בן שמעון מאמן עירוני קרית שמונה. ברני ארדוב
"ויאם מתרכז באיך למצות את הפוטנציאל שלו ולא במה שמסביב". בן שמעון/ברני ארדוב

עכשיו הוא גם מסתדר נהדר עם המאמן. "משום מה, בין עמאשה לראובן עטר אף פעם לא היה חיבור", אמר גורם במועדון. "הם לא אהבו זה את זה, לא הייתה כימיה. ויאם אמר לא אחת שהוא פשוט לא מסתדר איתו". עכשיו יש את אריק בנאדו, ועמאשה מבסוט מהשידוך. לפני שבוע הוא נכנס למשרד של הקואץ' לשיחה. "ויאם", אמר בנאדו, "אני הולך להחזיר אותך לעניינים".

בנאדו מחזיק מעמאשה. הוא מגדיר אותו כאחד משלושת החלוצים הטובים בישראל. במצב העניינים הנוכחי, בנאדו חייב אותו. דינו אנדלובו פצוע, ושלומי אזולאי כבש שער אחד בתשעה משחקים. עמאשה גם מחזיק מבנאדו. הוא אוהב במיוחד את העידוד, את השיחות האישיות. אלו דברים שהחלוץ לא מצא יותר מדי אצל עטר, ואצל בנאדו הוא מרגיש שהוא כל הזמן על הכוונת. הוא במיוחד נהנה מהעובדה שבנאדו היה בלם. "קל להם לעבוד ככה", אומר גורם בקבוצה. "אריק מסביר לעמאשה בדיוק מה הוא צריך לעשות כדי להתמודד עם שחקני הגנה קשוחים".

החדות עדיין לא פה. ראו את זה במיוחד בדקה ה-69 בדרבי החיפאי. אז שיימן פרץ בצד שמאל וסידר לעמאשה כדור מול שער ריק. החלוץ, שביום רגיל כבר רץ מחובק לעיגול האמצע, בעט לשמיים מחמישה מטרים. מרוב שהמחזה היה נדיר, לקח זמן להבין שזה היה עמאשה.

אבל לפעמים, כל מה שצריך כדי לסגור בצורת של שבעה חודשים זו טעות של קאלה דרשלר.

את השמטת השנה גם צריך היה לדעת לנצל, ועמאשה ידע. שער ליגה ראשון מאז מאי בטוח הקל קצת על האגו. "חלוצים מריחים את זה", התלהב לאחר המשחק. "הרגשתי שזה ייפול לו. אם לא הייתי מאמין, לא היה לי מה לחפש שם". גם אלישע לוי מזהה סימני קאמבק. "הוא מתחיל לחזור לעצמו מבחינת המהירות, וזה הכי חשוב", אומר מאמן באר שבע. "הכל גלגל", חוזה בן שמעון. "לכל שחקן יש תקופות כאלה. עמאשה עבר אותן לדעתי, ועכשיו הוא יתחיל את התקופה של השנים הטובות. אין לי ספק שזה עניין של ימים ושעות עד שהוא יחזור להיות דומיננטי". "בחיים הכל זה טיימינג", מסכם נמני. "עכשיו הוא פשוט יצטרך לשמור על עצמו ולבנות רצף של משחקים".

ראובן עטר מאמן מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
"משום מה, בין עמאשה לראובן עטר אף פעם לא היה חיבור. הם לא אהבו זה את זה". עטר/אדריאן הרבשטיין

עמאשה רוצה לחזור בדיוק לאן שהפסיק, אבל הוא לא חזיר. תלוש השכר המפוצץ, ההצעות מגרמניה, הזימונים לנבחרת – יגיעו רק אחרי הרבה גולים. הוא בכלל מרוכז בשבת הקרובה, ויש לו סיבה טובה. 30 שערי ליגה כבש החלוץ בקריירה, ושמונה מהם הגיעו בששת המשחקים האחרונים מול מכבי נתניה (ועוד אחד בגביע הטוטו, בשבוע שעבר). מול אף קבוצה אחרת הוא לא הרשית יותר מארבעה.

שיר השחקן שלו מולבש על הלחן של "ממעמקים". אז הנה, הפציעות מאחוריו, 2012 הנוראית כבר אוטוטו היסטוריה ומכבי נתניה ממש מתחת לאף. אתם תקראו לזה גורל. הוא, כרגיל, יטען שזה צירוף מקרים. ניפגש ב-2013.

ויאם עמאשה שחקן מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
ותודה לקאלה. עמאשה/אדריאן הרבשטיין

עמאשה בליגת העל – התפלגות 30 שערי קריירה

מכבי נתניה - 8
הפועל תל אביב - 4
מכבי פתח תקוה, הפועל חיפה - 3
מ.ס. אשדוד, מכבי תל אביב, בית"ר ירושלים - 2
הפועל באר שבע, בני יהודה, הפועל פתח תקוה, הפועל ראשון לציון, מכבי חיפה, רמת השרון - 1

עמאשה 2011: 27 שערים בכל המסגרות
עמאשה 2012: 3 שערים בכל המסגרות
(לא כולל גביע הטוטו)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully