וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כפל קנס: תחקיר על שיטת הקנסות בבית הדין לכדורגל

מה עומד מאחורי העונשים בבית הדין? מדוע אירועים קטנים העונה זוכים לקנסות יותר כבדים מהאירועים הקשים של סוף העונה שעברה? האם, כפי שרומז גורם בהתאחדות, יש כאן יד מכוונת? ההתאחדות בתגובה רשמית: "בית הדין עצמאי לחלוטין, אין לנו השפעה על החלטותיו". תחקיר מיוחד

one

צפו בתקרית המצת בטדי: מדוע בית"ר קיבלה 70 אלף שקל?

בשתי הקבוצות התל אביביות הבכירות בישראל שפשפו את העיניים כלא מאמינים. קנסות שהוטלו עליהן לאחרונה כתוצאה מזריקת חפץ בודד שלא גרם נזק גררו קנסות כבדים של עשרות אלפי שקלים. בשני המועדונים לא היו מביעים פליאה לנוכח פסקי הדין, לולא אירועי האלימות הקשים שפקדו את הכדורגל הישראלי בעונה שעברה שגררו קנסות קלים יותר. כן, קנסות קלים יותר.

ברשימה השחורה של אחד המוסדות הכי מתוקשרים בישראל בעונה החולפת רשומים הדרבי התל אביבי, אירועי המושבה ואירועי המשחק בין הפועל לוד לרמת גן, שלושה משחקים שהאירועים האלימים בהם נגררו לבתי הדין ובתי המשפט. כל האירועים הללו כונו אז בהתאחדות בשם "מרץ השחור", על שמו של החודש בו החלו לקרות, והעלו חשש כבד שהכדורגל הישראלי בדרך להתרסקות.

כמעט שנה חלפה, עוצמת האירועים האלימים פחתה בינתיים, אבל תחקיר וואלה! ספורט מעלה שאלות קשות בנוגע לעוצמת העונשים שבחרה ההתאחדות לכדורגל להטיל על קבוצות הליגה בגין אירועים קלים בהרבה. כמו במקרה של שתי הקבוצות התל אביביות. האם ניתנה הנחיה של ראשי האגף המשפטי להגדלת הקנסות, והאם יש קשר לגרעון בו נמצאת ההתאחדות לכדורגל. בכל מקרה, יותר ויותר קבוצות טוענות כי ההתאחדות הפכה את התמיכות הכספיות שהן מקבלות ללא רלוונטיות.

גורם בהתאחדות, שבחר לעלות את השאלות הללו בפנינו, ציין השבוע כי: "ללא קשר לשאלות העולות בתחקיר, ידוע כי ההתאחדות נמצאת במצב כלכלי לא אופטימלי, שגרר חובות לחלק מהקבוצות בעונה שעברה. אני לא אומר שזה שיקול בשינוי המדיניות, אבל אולי, לכאורה, זה השפיע על ההחלטות שהתקבלו".

אוהדי הפועל תל אביב עם מרקו שולר. ברני ארדוב
אחד מהאירועים המרכזיים של "מרץ השחור". הדרבי התל אביבי/ברני ארדוב

זריקת מצת חמורה מאירועי הדרבי?

בשביל להדגים כיצד העונשים שניתנו השנה לקבוצות בליגה אינם עולים בקנה אחד עם המדיניות בעונה שעברה, ערכנו השוואה פשוטה. כך, למשל, אירועי המושבה שפתחו את מהדורות החדשות גררו עונשים כבדים לבודדים, אך מכבי פתח תקוה עצמה נקנסה בסכום של 25 אלף שקל בלבד. אירועי וינטר בהם הואשמו לוד והפועל רמת גן, הסתיימו בקנס של 40 אלף שקל, ואילו אירועי הדרבי, במהלכו מצת פגע בראשו של אלירן עטר ששכב שרוע על הדשא וגם ספג שקיות שתיה וגרעינים, ההשתוללות של אביחי ידין, "הטלת הכידונים" מיציע הפועל תל אביב והתפרצות אוהדת למגרש, עלו ב-40 אלף שקל.

אחרי שהבנתם את מידת העונשים שניתנו על העבירות הכל כך חמורות בעונה שעברה, נראה מה תגידו אחרי שתבחנו את פסקי הדין הניתנים העונה. האם אירועי הדרבי שצוינו קודם פחות חמורים לעומת קנס של 50 אלף שקל שהוטל על מכבי תל אביב בגין ארטיק שפגע בגבו של עוזר השופט קרסיקוב? האם אירועי המושבה מתגמדים לעומת זריקת מצת מיציע אוהדי הפועל תל אביב שגרר העונה קנס של 50 אלף שקל? "איפה נשמע דבר כזה, שזריקת מצת תגרור עונש כספי קשה יותר משחקן שהגיע לבית חולים, פרשה שכללה עצורים רבים ודיונים בבתי משפט? איפה הפרופורציות?", תוהה אותו גורם בהתאחדות, שהעיד קודם על המצב הכלכלי הקשה בהתאחדות, שם, אגב, מכחישים כל קשר בין הדברים.

עוד דוגמאות? כדור טניס שהושלך מיציע אוהדי מכבי חיפה מול סכנין שווה העונה קנס של עשרת אלפים שקל, לעומת קנס של 4,000 שקל בלבד שהוטל על מ.ס אשדוד בטענה בגין איום של בעליה ג'קי בן זקן על השופט אוראל גרינפלד. ואם ההתאחדות טוענת כי אין יד מכוונת בדבר, כיצד יסבירו כי בית"ר ירושלים נקנסה ב-70 אלף שקל (אגב, קנס מוצדק לדעת רבים בהתאחדות) בגין אירועי התפרעות אוהדים במשחק מול מכבי חיפה, אם הוחלט להטיל עונש של 33 אלף שקל בלבד על אוהדי מכבי תל אביב בעונה שעברה, לאחר שהשליכו בחודש נובמבר טרופית על אלרואי כהן, פלאפון ומצת על שוער הפועל תל אביב, כוס שתיה על עוזר השופט ומצתים על שחקני הפועל תל אביב? האם בהתאחדות מודעים לעובדה שהפועל פתח תקוה נקנסה בעונה שעברה ב-5,000 שקל בלבד על השלכת מצית שגם פגעה בשחקן של בית"ר ירושלים?

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
סלימאן אזברגה מאמן בני לוד במהומה במשחק מול הפועל רמת גן. אלן שיבר, מערכת וואלה!
איך תקרית כזו מסתיימת בקנס של 40 אלף שקל?/מערכת וואלה!, אלן שיבר

הפער בעונשים: 40 אחוז

כדי להמחיש עד כמה ההבדל בין העונשים שניתנו בעונה שעברה, הנחשבת לאחת האלימות בכדורגל הישראלי בכל הזמנים, לבין העונה הנוכחית שונים, ראוי שנדבר מעט במספרים. עד סוף חודש נובמבר העונה (ממש בשבוע שעבר) הוגשו 50 כתבי אישום נגד קבוצות ושחקנים מליגת העל, בעוד שבתקופה המקבילה אשתקד, הוגשו 46 כתבי אישום. לפי הנתון הזה, לא ניתן להוכיח שההתאחדות מגישה העונה הרבה יותר כתבי אישום, אבל זה הופך את ההשוואה לקלה יותר כשמשווים בין סך העונשים שניתנו לקבוצות. שימו לב לפערים: בעונה שעברה גבתה ההתאחדות מהקבוצות 320 אלף שקל. העונה, בפרק זמן מקביל, גבתה ההתאחדות כבר 450 אלף שקל (!) מהקבוצות. הפער: 40.625 אחוז.

דוגמה נוספת לעניין ניתנת באמצעות תיקון תקנון שעליו דיווח יו"ר ההתאחדות אבי לוזון. בתיקון המוצע נכתב כי "במקרה של זריקת חפץ בודד, להוציא חפצים מסוכנים מעצם טבעם (למשל אבוקה או חזיז), לשדה המשחק אשר לא פגע באדם ולא גרם לנזק כלשהו, במקרה של הרשעה לא יוטל עונש של קיום משחקים ללא קהל, אלא קנס כספי בלבד". בהתאחדות טוענים כי הכוונה בשינוי התקנון היא לא להעניש קבוצה שלמה בעקבות אוהד בודד שהשליך חפץ כמו מצת אל שדה המשחק. יחד עם זאת, לא מובן מדוע ההתאחדות החליטה להשאיר את העונש הכספי על כנו, משום שבמקרה הזה הקבוצה נפגעת ולא נגרם כל נזק לאוהדים.

מבדיקה במספר קבוצות נראה כי כל המועדונים בארץ מרגישים את השינוי במדיניות. "ככל שקופת התאחדות מצטמקת ככה הקנסות רק עולים", אמר גורם בכיר באחד המועדונים הגדולים בארץ. "הסכומים פעם היו הרבה יותר הגיוניים", טוען יו"ר בני סכנין מוחמד אבו יונס. "היום יש תחושה שמפריזים בסכומים. אנחנו מקבלים כסף מהתאחדות לכדורגל, אבל בסוף יוצא שאנחנו מחזירים אותו בדלת האחורית. נתנו לנו קנס של חמישים אלף שקלים על זריקת מצת ואחרי הערעור זה הפך ל-20 אלף שקל, שגם זה המון. גם הקנס שבית"ר קיבלה 70 אלף שקלים הוא אסטרונומי".

עיקר הכעס כלפי העונשים נמצא בעיקר אצל קברניטי מכבי והפועל תל אביב ובית"ר ירושלים. "כיצד זה הגיוני שאירועי הדרבי המתוקשרים, או פגיעה ממשית בשופט ובשחקנים, חמורים פחות מבחינת הקנס שניתן לקבוצות מאשר אירוע של זריקת חפץ למגרש? המדיניות של ההתאחדות ברורה, השאלה היא למה הם עושים את זה", אומרים שם.

"יש מגמה כצו השעה לשנות את סוגי העונשים. המצב הכספי של הקבוצות לא מאפשר להתאחדות לגרום להם עוד נזק כספי ולכן משתדלים שהעונשים ללא קהל לא יינתנו", אומר אביב בושינסקי חבר מזכירות התאחדות. "כחבר מזכירות, לא העלנו את הנושא על סדר היום, אבל אם יש קשר לנושא הגירעון, זה אומר שלראשי ההתאחדות יש השפעה על הנעשה בבית הדין וזה חמור מאוד. אסור שדבר כזה יקרה בכדורגל".

אביב בושינסקי יו"ר מכבי תל אביב. יותם רונן
"אם יש קשר לנושא הגירעון, זה אומר שלראשי ההתאחדות יש השפעה על הנעשה בבית הדין וזה חמור מאוד. אסור שדבר כזה יקרה בכדורגל". אביב בושינסקי/יותם רונן

למה דני קורן נתן את ההוראה?

גם בקנסות הניתנים כתוצאה מאיחור בעלייה למגרש, מצאנו פער אדיר. העונה נרשמו 12 כתבי אישום בגין הסעיף הזה, בעוד שבתקופה המקבילה אשתקד נרשמו ארבעה בלבד. רוצים לדעת כמה פעמים צוין הנושא בדוחות השיפוט בעונה שעברה והגיע לבתי הדין? תשע פעמים בלבד. כלומר, בארבעה חודשים בלבד בעונה הנוכחית נרשמו שלושה כתבי אישום יותר מהעונה שעברה כולה. כאן עולה השאלה האם ניתנה הוראה כלשהי לאיגוד השופטים לציין יותר אירועים בדוח. גורמים באיגוד הפנו אותו השבוע לדני קורן, יו"ר הוועדה המקצועית של איגוד השופטים, שלא מזמן נתן הנחיה כזאת. על פי אותם גורמים: "האיש שינה את חוקי המשחק. הוא דורש מהשופטים לציין כל פרט, כל הפרה תקנונית בדו"חות השיפוט שלהם. מאיחור בעלייה למגרש ועד זריקת כל חפץ או פרט לתחומי האצטדיון".

"יש פה נוהג בישראל לעגל פינות ואני לא מוכן לתת לזה יד", עונה קורן לוואלה! ספורט. וכשנשאל מדוע העונה, דווקא העונה, חל שינוי מהותי בדרישות מהשופטים, הגיב: "חשוב שהקבוצות ישמרו על מסגרת ועל התנהלות תקינה ונכונה. עד היום הרבה מועדונים לא הקפידו ליישם את אותן תקנות ולכן הנחתי את השופטים לציין כל דבר בדו"חות על מנת שהכדורגל יהיה מקצועי".

קורן אולי לא שם לב, אבל הפרטים הקטנים הללו לא רק שהפכו העונה לקנסות גבוהים יותר, אלא לסכומים מנופחים שמעשירים את קופת ההתאחדות במאות אלפי שקלים. קנס של 3,000 שקל להפועל תל אביב בנובמבר 2011 בגין איחור של שלוש דקות בעלייה למגרש הפך העונה לקנס של 12 אלף שקל שניתן למכבי תל אביב בחודש אוקטובר הנוכחי, בגין איחור זהה של שלוש דקות במשחק מול הפועל באר שבע. מ.ס אשדוד שאיחרה בעלייה למגרש בעונה שעברה בשתי דקות בלבד קיבלה אזהרה בלבד, בעוד שהעונה ספגה מכבי תל אביב 8,000 שקל על עבירה דומה. לא תאמינו, אבל בהקשר הזה סיפר השבוע גורם בבתי הדין: "בעבר גילינו שמכבי תל אביב רושמת יותר מדי איחורים בעלייה למגרש וניסינו לברר מהי הסיבה לכך. התברר שיש להם אמונה טפלה: הם מעדיפים לעלות למגרש אחרי הקבוצה היריבה. נכון, זה עלה להם בכסף, אבל זאת החלטה שלהם". אותו גורם הסביר כי "דיין מסתכל על המכלול, כלומר גם על העבר המשמעתי. אחרי הפעם הראשונה, הוא נוטה להגדיל את הקנס".

פנינו לגורם בכיר בהתאחדות כדי שינסה להסביר לנו מדוע הקנסות נופחו מעבר לכל פרופורציה. "הסיבה היא פשוטה - היו"ר החדש של בתי הדין, השופט לשעבר אורי גורן", היתה התשובה. על פי אותו גורם, גורן שינה למעשה את תפיסת העולם בנוגע לעונשים. "מבחינת בתי הדין, הפגיעה בכיס יותר כואבת מאשר עונשים אחרים", הסביר לנו אחד הדיינים. "אורי גורן נכנס וזו הייתה החלטה שלו לשנות את סוג העונשים. לדעתי אין קשר לגרעון, אבל אני יכול לומר לך בוודאות שהעונה ניתנים קנסות גבוהים בהרבה, כמדיניות".

בהתאחדות סיפרו השבוע כי חיסול הגרעון נמצא בתכנית שנפרסה על כשלוש שנים, כשאחד המרכיבים בה הוא ההכנסות הצפויות מיורו הנבחרת הצעירות בקיץ הקרוב. "לא הגיוני לחסל גרעון כל כך גדול על ידי קנסות, כי זה ייקח שנים", אמרו. מנגד, בהתאחדות היה מי שאמר השבוע: "השינוי במדיניות גורם להכנסות לתפוח, לפי התחשיב הזמני, היא תכניס כמיליון שקל העונה מקנסות, וזה רק מליגת העל. בתכנית של שלוש שנים, זה יכול לסגור להם חלק ניכר מהגירעון הכללי".

שחקן מכבי תל אביב, קרלוס גרסיה (ימין). מגד גוזני
האמונה שלהם: לעלות למגרש אחרי היריבה. וזה עולה לא מעט כסף למכבי תל אביב/מגד גוזני

דוברת ההתאחדות לכדורגל מיכל גרונדלנד מסרה בתגובה לכתבה:

"אנו בודקים את הנתונים אותם העליתם בכתבה, על מנת לקבל תמונה ברורה. אנו רוצים לבדוק לעומק האם מדובר במקרים שונים במהותם או שמדובר בהבדלים ברקורד המשמעתי של הקבוצות, או שההבדלים הם בחומרת העבירה שעליה הועמדו לדין וסך העונשים של אותה קבוצה. כשיהיו בידינו הנתונים המלאים לשאלותיכם נגיב לעומק. בכל מקרה, חשוב לציין כי לא היתה כל הוראה להגדיל את גודל הקנסות, או בכלל כל הוראה שהיא. כידוע, דייני בית הדין הינם עצמאים לחלוטין, כמו בית הדין עצמו. הם אינם פועלים על ידי הכוונה ממישהו בהתאחדות, אלא אך ורק על פי התקנון. אם יש שינוי בעונשים המוטלים, כמו הנכונות להטיל קנסות כבדים, הרי שהיוזמה היא של בית הדין. הם עצמאיים לחלוטין ללא שום התערבות".

מסתמן: בית הדין לכדורגל לא יפעיל את עונש הרדיוס על תנאי על מכבי חיפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully