וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מספרות את כל הסיפור

2.12.2012 / 12:35

הביצועים המרהיבים של זלאטן ומקסס עשו לנו חשק, אז בחרנו את עשרת שערי המספרת הגדולים בהיסטוריה. זהבי ועטר בפנים

זלאטן איברהימוביץ' הדהים אותנו. זו לא הייתה הפעם הראשונה, אבל זו בהחלט הייתה הגדולה מכולן, בה החלוץ השבדי הענק מותיר את הצופים חסרי מילים ועם חיוך של "בגלל זה אנחנו אוהבים כדורגל". ג'ו הארט יצא מחוץ לשערו והרחיק בנגיחה לא מספיק טוב, זלאטן לא חשב פעמיים, הסתובב עם הגב אל השער ושלח מספרת מדהימה משלושים ומשהו מטרים, היישר לרשת. שבוע חלף ופיליפ מקסס ממילאן, בלם להזכירכם, התעופף מקצה הרחבה ומצא את החיבורים של אנדרלכט בשער יוצא דופן. ארבעה ימים לפני זלאטן, יובנטוס כבשה צמד מספרות מרגלי אסמואה וקוואלירלה, ב-1:6 מול פסקארה. מבול.

המספרות תמיד היו צורת הכיבוש היפה ביותר והכמות הגדלה שלהן קשורה גם לאתלטיות גוברת מצד השחקנים (מישהו חושב שבקנבאואר היה מסוגל לספק ביצוע כמו של מקסס בלי לשבור את הגב?) וגם של הצורך לחקות ולא להישאר מאחור. אנחנו לא מתלוננים וכדי לעשות קצת סדר, בחרנו את עשר המספרות הגדולות בהיסטוריה. אלה שבקטע הפתיחה לא נכנסו בשל הטריות שלהן, אבל לינק לכל שער מחכה לכם בהמשך. הנה היא לפניכם, רשימה מהנה ומלאה בשערים אדירים.

זלאטן איברהימוביץ' שחקן נבחרת שבדיה. Michael Reagan, GettyImages
ברשימה הבאה הוא כבר בטוח יהיה. זלאטן מהמם את אנגליה/GettyImages, Michael Reagan

מקום עשירי: ראובן עטר, מכבי חיפה - בית"ר ירושלים (1:2), 28/11/1992. אלירן עטר, בני יהודה - מכבי נתניה (1:1), 7/2/2009. ערן זהבי, הפועל תל אביב - ליון (2:2), 7/12/2010

כדי לא להיקלע לפטריוטיות יתר בדירוג, נתחיל עם שלושת שערי המספרת הכי זכורים של שחקנים ישראלים. עטר המבוגר יותר גרם לאלפים מאוהדי בית"ר למחוא כפיים לשחקן יריב, כשהכניע את יעקב אסייג עם מספרת סנסציונית במסגרת גביע הטוטו. עטר הצעיר יותר עשה זאת למי-אם-לא לירן שטראובר, בשער שנבחר למקום הרביעי בעולם באותה שנה (המבשל איציק עזוז: "הוא עשה משהו מטורף, רק בהילוכים החוזרים האמנתי שזה נכנס. שער העשור"). זהבי, על הבמה הגדולה ביותר, הימם את הוגו לוריס וכמעט סידר להפועל את המקום השלישי בבית וניצחון חוץ בליון. רק כמעט. אלי גוטמן הנרגש: "אני רוצה לראות את השער שוב כדי להבין, זה בלתי נתפס, הקהל של ליון מעולם לא פירגן כל כך לשחקן יריב".

המספרת של ראובן עטר

המספרת של אלירן עטר

המספרת של ערן זהבי

ערן זהבי שחקן הפועל תל אביב. ברני ארדוב
השאיר את ליון המומה. זהבי/ברני ארדוב

מקום תשיעי: פיטר קראוץ', ליברפול - גלאטסראיי (2:3), 27/9/2006

כשחושבים על פיטר קראוץ', חושבים על בחור גבוה, מגושם במיוחד, על ריקוד הרובוט המטופש וכן, גם על אבי קלנסי. מספרות? לא ממש. אבל זה בדיוק מה שציפה לטורקים, שהגיעו לאנפילד במסגרת ליגת האלופות ואחרי שנקלעו לפיגור 0:2 מהיר, ראו את קראוצ'י מרים את הרשת בדקה ה-52 בצורה מבריקה, מבישול של סטיב פינאן. כמה פעמים בחיים רואים שחקן בגובה 2.01 מטרים עולה למספרת כזו אלגנטית ומדויקת? כנראה שפעמיים, כי גם מול בולטון הוא כבש במספרת יפהפייה. אלא שלא הכל היה שמח עבור החלוץ האנגלי באותו ערב מול גלא, שכן בזמן שהוא התעופף על המגרש, ביתו נפרץ, דברים יקרי ערך נגנבו והספות שלו הושחתו לחלוטין.

המספרת של פיטר קראוץ'

פיטר קראוץ' כובש במספרת במדי ליברפול 2006. Alex Livesey, GettyImages
יותר אקרובט ממה שחשבתם. קראוץ' מכניע את גלאטסראיי/GettyImages, Alex Livesey

מקום שמיני: ג'ייקוב קוהלר, פרם - בירקרוד (1:1), 8/9/2012

גם זה כנראה היה חייב לקרות מתישהו. השער הזה הובקע ממש לא מזמן ולמרות שלא מדובר במספרת גדולה במיוחד, יכול להיות שהיא הכי יוצאת דופן ברשימה. הסיבה: מי שכבש אותה הוא השוער. בדקה ה-92. פרם, אימפריה בעברה, עם שש אליפויות בדנמרק, חזרה רק העונה לליגה השנייה. במשחק הזה, היא נקלעה לפיגור ובשניות הסיום החליט קוהלר בן ה-24 לעלות לעזרת ההתקפה, לכדור אחרון. גם הוא לא חשב שככה זה ייגמר. כאמור, לא המספרת שתדיר שינה מעיניכם ובכל זאת, "השער הגדול בהיסטוריה שנכבש על ידי שוער", כפי שכינו אותו בדנמרק. קוהלר עצמו, שזכה לכינוי "שוער-נינג'ה", אמר לאחר מכן: "כבר כבשתי כמה מספרות באימונים. הייתי קופץ לגובה בעבר, אז אני גמיש". בסרטון של השער, נראה השוער אומר לצלם: "צילמת את זה? אני אצטרך את הקטע הזה".

המספרת של ג'ייקוב קוהלר

רנה היגיטה שוער קולומביאני. David Cannon, GettyImages
גם היגיטה היה מקנא בביצוע של קוהלר/GettyImages, David Cannon

מקום שביעי: קלאוס פישר, מערב גרמניה - שוויץ (1:4), 16/11/1977

הרבה לפני כולם, היה קלאוס פישר. אמן המספרות הגרמני כיכב בשאלקה ובנבחרת בשנות ה-70 וה-80 והדהים את אירופה עם עוד ועוד שערי מספרת. בנבחרת היו לו שניים, השני שבהם היה שער השוויון בהארכה המשוגעת מול צרפת, בחצי גמר מונדיאל 1982. הראשון, במשחק האימון הזה לעיני 58,000 צופים בשטוטגרט. המארחים עלו ל-0:3 כבר אחרי 25 דקות, כשפישר כובש את השלישי. שוויץ צימקה והדובדבן היה שייך לחלוץ האימתני, שאחרי הגבהה מימין עשה את מה שהוא ידע לעשות טוב יותר מכולם ושלח מספרת לרשת. השער הזה נבחר לשער החודש, השנה, העשור וב-1999, גם לשער המאה בגרמניה. לא פחות. כעבור שנה מספרת של פישר מול רוסיה נפסלה בשל משחק מסוכן, כי הוא הרים את הרגל גבוה מדי ובגיל 53, במשחק במדי ותיקי באיירן מינכן, הוא זכה שוב, 28 שנים אחרי הפעם הראשונה, בשער החודש בגרמניה. השער שלו כמובן, הגיע במספרת.

המספרת של קלאוס פישר

קלאוס פישר שחקן עבר גרמני. Joern Pollex, GettyImages
שער המאה בגרמניה. פישר/GettyImages, Joern Pollex

מקום שישי: דניס טוארט, מנצ'סטר סיטי - ניוקאסל (1:2), 28/2/1976

שער שמביא תואר הוא תמיד מלא אושר עבור הכובש. כשזה קורה מול 100 אלף צופים, באצטדיון וומבלי, זה הופך את המאורע למיוחד עוד יותר. כשזה קורה מול הקבוצה בה נולדת, גדלת ואותה אהדת בנעורייך, זה יוצא דופן ואם כל הסיפור נגמר עם מספרת, החגיגה מושלמת. מאז אותו גמר גביע הליגה בבירת הממלכה ועד לזכייה בגביע האנגלי לפני שנה וחצי, הסיטיזנס לא הניפו ולו תואר אחד לרפואה, אבל מול המגפאייז הם חגגו ובגדול. אחרי שוויון 1:1 במחצית, התקפה של סיטי הסתיימה בערבובייה ברחבה, בסיומה טוארט הסתובב וכבש את "השער היפה בקריירה שלי", כהגדרתו. השער נבחר לרגע הגדול ביותר בתולדות גביע הליגה על ידי למעלה מ-20 אלף אוהדים באנגליה. בהמשך הקריירה שיחק טוארט לצד פלה, יוהאן קרויף ופרנץ בקנבאואר ב-MLS ולאחרונה הוא סיפר: "פעם ניסיתי להסביר לקייזר את החוקים בקריקט. הייתי שיכור לגמרי לפני שויתרתי על זה".

המספרת של דניס טוארט

דניס טוארט שחקן עבר אנגלי במדי מנצ'סטר סיטי. GettyImages
100 אלף צופים, קבוצת נעוריו, גמר גביע הליגה. בום. טוארט במדי סיטי/GettyImages

מקום חמישי: מרקו ואן באסטן, אייאקס - דן בוש (1:3), 9/11/1986

אחת הקריירות המבוזבזות בהיסטוריה הייתה של מרקו ואן באסטן, שנכנע לפציעה ולמעשה הפסיק לשחק בגיל 29 בלבד. אלא שעד אז, המפציץ ההולנדי היה אחד הדברים הגדולים ביותר על הפלאנטה וקצב השערים שלו לא היה מבייש גם את ליאונל מסי. בחמש עונות במדי אייאקס, קבוצתו הראשונה, כבש ואן באסטן לא פחות מ-153 שערים ב-172 משחקים, אבל השער הזה זכור יותר מכל. בדקה ה-71, מהלך שהתחיל אצל פרנק רייקארד והמשיך עם הטוטאל-פוטבול ההולנדי המדובר כל כך, הסתיים במספרת המדהימה הזו של ואן באסטן, היישר לחיבורים, שחתמה את התוצאה. בסיום אותה עונה, רייקארד, ואן באסטן ורוד חוליט עברו יחד למילאן ובנו אימפריה. אגב, בנובמבר 1992, שש שנים לאחר השער הזה, ואן באסטן כבש מספרת נהדרת במדי הרוסונרי מול גטבורג בליגת האלופות. לאבי כהן ז"ל היה את השער בדרבי, שלקח אותו לליברפול. לואן באסטן הייתה את המספרת באייאקס, שהביאה אותו לאיטליה.

המספרת של מרקו ואן באסטן

מרקו ואן באסטן שחקן נבחרת הולנד. Bongarts, GettyImages
הביצוע שלו שיקף את הכדורגל ההולנדי במיטבו. ואן באסטן/GettyImages, Bongarts

מקום רביעי: טרבור סינקלר, קווינס פארק ריינג'רס - ברנסלי (2:3), 25/1/1997

הגביע האנגלי הוא מקום בו נוצרות אגדות ואחת כזו הייתה שייכת לסינקלר, שהתקשה לפרוץ עד שהמספרת הזו עשתה עבורו את העבודה. שמינית גמר הגביע, ק.פ.ר מובילה 1:2 במהלך המחצית השנייה והיא בעשרה שחקנים. הלונדונים הסתגרו במטרה לשמור על היתרון, אבל כדור שהוגבה מאגף ימין מצא את סינקלר מחוץ לרחבה. הקשר לא התבלבל, התעופף לאוויר וירה פצצה לרשת. לופטוס רואד שתק לכמה שניות ועיכל, לפני שהתפרץ בשאגה אדירה. לאחר המשחק סינקלר אמר: "אני מנסה כל הזמן באימונים, אבל זה אף פעם לא הצליח ככה". כעבור עשר שנים הוא הודה: "חלק מהחברים לקבוצה לא מאמינים שאני עדיין מתעסק בשער הזה. אני מנסה לשחזר אותו באימונים והם צוחקים עליי, אבל כשאתה מזדקן, הגב נהיה קשה יותר והעסק מסובך. אנשים עדיין שואלים אותי על השער הזה. נחמד שזוכרים אותך". השער של סינקלר נבחר לשער העונה באנגליה. במקום השני: הגול של דייויד בקהאם הצעיר מחצי מגרש מול ווימבלדון.

המספרת של טרבור סינקלר

טרבור סינקליר שחקן קווינס פארק ריינג'רס 1995. Ben Radford, GettyImages
הקדים את בקהאם. סינקלר במדי ק.פ.ר/GettyImages, Ben Radford

מקום שלישי: ווין רוני, מנצ'סטר יונייטד - מנצ'סטר סיטי (1:2), 12/2/2011

את השער הזה לא צריך להציג יותר מדי. הסיטיזנס, עם השייחים החדשים, היו הכוח העולה של הפרמיירליג באותה עונה והגיעו לאולד טראפורד בפיגור של חמש נקודות בלבד מיונייטד, שניצבה במקום הראשון. התכולים האמינו ביכולתם לצמצם פערים, אמונה שהתגברה כשהם הגיעו לדקות הסיום במצב של שוויון 1:1 וקיוו למצוא את שער הניצחון. אלא ש-12 דקות לסיום, נאני הגביה מאגף ימין. וינסנט קומפני ומיכה ריצ'ארדס היו בטוחים שהם עומדים להרחיק, אבל שניהם לא שמו לב לווין רוני, לא בדיוק סמל לאתלטיקה, אבל בהחלט דוגמא לחלוץ על, שהתגנב ביניהם וירה את מה שדניאל טיילור, כתב ה'גרדיאן' הבריטי, קרא לו בסיכום העונה ההיא: "אחד מהרגעים המוזרים האלה, בהם אתה יודע שראית משהו שיישאר איתך לנצח". יונייטד ניצחה את הדרבי, ברחה לסיטי ולא הביטה לאחור בדרך לעוד אליפות. "מעולם לא ראיתי דבר כזה, זה היה מרהיב, לא ייאמן", אמר סר אלכס בסיום ורוני רק הודה: "לא הבקעתי במספרת מאז בית הספר".

המספרת של ווין רוני

ווין רוני חלוץ מנצ'סטר יונייטד. Alex Livesey, GettyImages
הוציא את סיטי מהתמונה. רוני באוויר/GettyImages, Alex Livesey

מקום שני: מאורו ברסאן, פיורנטינה - ברצלונה (3:3), 2/11/1999

אין ספק שמדובר באחד הסיפורים המיוחדים ביותר בתולדות הכדורגל. ברסאן, קשר אלמוני משהו, שעבר לאורך הקריירה שלו ב-11 קבוצות איטלקיות ועוד שתיים שוויצריות, הגיע לויולה ב-1999 ובעונתו הראשונה זכה למעט מאוד קרדיט, אבל לשלוש הופעות בליגת האלופות. בדקה ה-14 של המשחק מול הקטאלנים, כדור שהורחק מההגנה קפץ לגובה, כ-25 מטרים מהשער. ברסאן לא חשב פעמיים ושלח מספרת לא ברורה, אבל אקרובטית ומדויקת להפליא לחיבורים של פרנססק ארנאו. השער הזה נבחר על ידי רשת ITV לשער השני היפה ביותר בתולדות ליגת האלופות, אחרי זה של זידאן בגמר מול לברקוזן. אם תהיתם, ברסאן כבש עוד שער אחד בדיוק בשלוש שנותיו במדי פיורנטינה, אבל עוד באותו משחק הוא בישל בעקב שער נהדר לאנריקו קייזה. ב-2011 הוא נעצר בשל מכירת משחקים.

המספרת של מאורו ברסאן

מאורו ברסאן שחקן פיורנטינה בשנת 2000. Grazia Neri, GettyImages
מי זה בכלל? ברסאן במדי פיורנטינה/GettyImages, Grazia Neri

מקום ראשון: ריבאלדו, ברצלונה - ולנסיה (2:3), 17/6/2001

האם המספרת הזו הייתה יותר נהדרת או יותר קריטית? נלך על גם וגם. פעם, בימים בהם ברצלונה לא ממש דרסה את הליגה הספרדית, היא נאבקה על מקומה בליגת האלופות והמאבק לא היה פשוט. אל משחק סיום העונה הגיעו הקטאלנים כשהם במקום החמישי, שלוש נקודות פחות מסגנית אלופת אירופה הטרייה ולנסיה. יחס השערים של בארסה היה עדיף והיא ידעה שניצחון יעלה אותה למקום הרביעי, שהוליך לצ'מפיונס. ריבאלדו כבש צמד, אבל האורחים השוו פעמיים ואז הגיעה הדקה ה-89. פרנק דה בור הקפיץ כדור לכיוון הרחבה והברזילאי התמקם. עצירה כלפי מעלה על החזה ומספרת לא הגיונית ברגל שמאל, כשהכדור מסתובב כלפי חוץ בדרכו לרשת ומותיר את העטלפים, כמו גם את יושבי הקאמפ נואו, פעורי פה. עם שריקת הסיום, האוהדים פרצו באלפיהם אל כר הדשא וב'אל מונדו דפורטיבו' המקומי נכתב למחרת המשחק: "לריבאלדו לא הייתה עד עכשיו את הכריזמה שהייתה לאלילים אחרים בברצלונה, אבל המשחק הזה שינה הכל. לשער הזה יש מקום מיוחד בהיסטוריה של המועדון". למי ששכח, גם במנצ'סטר יונייטד ראו את ריבאלדו כובש שער מספרת יפהפה, בנובמבר 1998, בתיקו 3:3 בליגת האלופות.

המספרת של ריבאלדו

ריבאלדו שחקן ברצלונה בשנת 2000. GettyImages
אולי מהשער הזה החל כל השינוי בברצלונה? ריבאלדו/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully