וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רצו להיפטר מקולאוטי, ועכשיו מתנקמים בו"

איך הפך רוברטו קולאוטי, המשתכר הגדול בליגת העל, ממכונת שערים לנער פוסטר שמתייבש על ספסל מכבי תל אביב, בדרך לפרידה אפשרית בינואר. כיצד החמדנות תקעה לו קריירה מבטיחה

זלאטן איברהימוביץ' כבש השבוע רביעייה, ובשבוע שעבר בישל אחת כזו עם פ.ס.ז'. ליאונל מסי הכניע פעמיים את דודו אוואט ומאיורקה. פרנק ריברי כבש בליגה מול פרנקפורט. דידייה דרוגבה, חוץ מהגול במדי חוף השנהב מול אוסטריה, הרשית גם במשחק האחרון שלו במדי שנחאי שנואה.

ורוברטו קולאוטי נזרק לדרבי התל אביבי בדקה ה-87.

המשותף לכולם - מדובר בבעלי השכר הכי גבוה בליגה שבה הם משחקים. יוצא הדופן - תשפטו לבד. גם לדרבי (1:0 הפועל) קולאוטי נזרק במפגיע לאחר יותר מחודש בלי דשא. וגם אז, בהפסד בבאר שבע, הוא נכנס כמחליף שמונה דקות לסיום. במצבת החלוצים הוא רואה לפניו את אלירן עטר, מונס דאבור, רוברט ארנשו ולפעמים גם את בן בן יאיר, והדיבורים האחרונים מראים על רצונות לצרף את שלומי ארבייטמן או אליניב ברדה. בסך הכל עומד קולאוטי על 168 דקות העונה, וטור הגולים מראה 0. המספרים הבומבסטיים נמצאים, לעומת זאת, בחשבון הבנק.

רוברטו קולאוטי שחקן מכבי תל אביב. קובי אליהו
במצבת החלוצים הוא רואה לפניו את אלירן עטר, מונס דאבור, רוברט ארנשו ולפעמים גם את בן בן יאיר. קולאוטי/קובי אליהו

בסוף העונה שעברה פרסם א. טבק במעריב את שכרו המדויק של קולאוטי. 370 אלף שקל לחודש (עבור 10 חודשי עבודה), עשרת אלפים שקל לנקודת ליגה ומענק חתימה של 900 אלף שקל. בסך הכל, נכתב שם, קולאוטי הכניס לכיס 5.2 מיליון שקל באותה עונה. העונה, לפי קצב צבירת הנקודות הטוב של הצהובים, בכלל אין מה לרחם על החלוץ הארגנטינאי-ישראלי בן ה-30. לפי גלובס, הבאים בתור אחריו הם אלירן עטר, גילי ורמוט והגרסיות הצהובות. אף אחד מהם לא מרוויח מחצית ממה שקולאוטי מרוויח.

אבל בכדורגל, בטח אצל חלוצים, המספר החשוב הוא גולים. אם במכבי חיפה הוא בלט עם 39 שערי ליגה בשלוש שנים, מאז, זו העונה השישית שהמספרים מעליבים. 112 משחקים, 26 גולים, 0.23 הרשתות למשחק. שרשרת החלטות הביאה את קולאוטי למצב שבו חלוצים שרק עלו מהנוער נספרים לפניו; למצב שבו החלוץ החד של חיפה הוא רק זיכרון רחוק; למצב שבו החליף את נבחרת ישראל בנבחרת המרוויחים הגדולים של ליגת העל. לפי יותר מדי אנשים, קולאוטי פשוט המיר את הירוק של מכבי חיפה בירוק של הכסף.

גוסטבו בוקולי שחקן מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
"רוברטו הוא איש מאוד חכם. הוא חושב מעבר לכדורגל, כי עוד שנתיים-שלוש פתאום הכל נגמר". בוקולי/אדריאן הרבשטיין

"היינו קבוצה-קבוצה", נזכר גוסטבו בוקולי, חבר לשושלת הירוקה של אז וחבר של קולאוטי עוד היום. "הוא עשה התקדמות מדהימה אצלנו בחיפה, הלך לגרמניה, שם לא היה לו פשוט והוא נאלץ לחזור. קשה להיכנס לראש שלו. רוברטו בא למכבי תל אביב למטרה מסוימת, ומבחוץ קל להגיד אם הוא צריך להישאר או לעזוב. אבל רק הוא יודע מה טוב לו. יכול להיות שההחלטות שלו סובבות את הנושא הכלכלי, אבל ככה הוא - לוקח הכל בחשבון. הוא יודע כמה הוא משחק ואולי טוב לו ככה. צריך לדעת מה המטרה שלו, לזכור שיש לו משפחה. אני, כחבר שלו, יכול להמליץ לו מה לעשות והרבה ממליצים לו. הוא תמיד מקשיב, אבל בסוף הוא מקבל את ההחלטות שהכי טובות לו. הוא איש מאוד חכם. הוא חושב מעבר לכדורגל, כי עוד שנתיים-שלוש פתאום הכל נגמר".

למכבי תל אביב קולאוטי הגיע כרכש הרציני הראשון של מיטש גולדהאר. עד דיסלדורף הגיע הקנדי עם המטוס, כדי לערוך מו"מ פנים אל פנים ולפתות את החלוץ לשגר עצמו לקרית שלום בעזרת חוזה עתק שלא רואים פה כל יום. מאז, בשתי עונות ותחלופת מאמנים כבדה, הוא כבש 17 שערים. כשגולדהאר העניק לו משכורת גבוהה יותר משל מנכ"ל בבנק הפועלים או משל יו"ר כלל ביטוח, הוא ציפה שהרבה יותר רשתות יזוזו. "קולאוטי לא אשם שמכבי נתנה חוזה כזה גבוה", טוען גדי כרמלי, עוזר המאמן בתקופת מוטי איוניר. "אסור לשכוח שהביאו אותו ממנשנגלדבאך ולא מבית"ר כפר סבא. הוא בטוח לא אשם שמכבי הציעה יותר ממה שאולי הגיע לו. הוא תפס את מכבי בתקופה שהיא פיזרה הרבה כסף. זה המסחר, ככה זה".

גם איוניר וכרמלי לא נתנו לחלוץ דקות בלתי מוגבלות. "אם בדיעבד, בחשבון נפש שעשינו, שחקן אחד קופח קצת", מודה כרמלי, "זה רוברטו. הוא גבר, מקצוען, שחקן שהיה תענוג לאמן אותו. גם כשלא העלנו אותו בהרכב, הוא אף פעם לא עיקם פרצוף. תכניס אותו ל-20 דקות והוא ייתן את המקסימום. לקבוצה כזו צעירה הוא נכס, משקיע בכל אימון, אף פעם לא בוכה. הנוכחות שלו בחדר ההלבשה שווה כל לירה. הוא לוקסוס, ותראו שהוא עוד ייתן הרבה גולים".

ובכל זאת, כל חלוץ רוצה לשחק, לכבוש, לרוץ לקהל. "קולאוטי כבר לא ילד", אומר כרמלי. "יש לו משפחה והוא דואג לפרנסה שלה. הוא לוקח את הכדורגל כעבודה, הוא לא ילד שמחפש קריירה. הוא אולי לא מאושר כרגע אבל הוא זה השלב בקריירה שהוא בא לעבוד. אלו שרק רודפים אחרי דקות, שיהנו, אבל הם בחיים לא יגמרו עם חשבון בנק כמו של רוברטו".

מאמן סטיאווה בוקרשט רוני לוי. קובי אליהו
"הוא רצה ערבויות, פחד שבקפריסין הוא לא יקבל את כל מה שהבטיחו לו. כנראה שגם המשפחה העדיפה ישראל". רוני לוי/קובי אליהו

כבר אחרי העונה הראשונה בצהוב היה די ברור שקולאוטי הוא לא בראש סדר העדיפויות. מכבי חיפשה דרכי מילוט, וההצעות דווקא באו. הבעיה: תמיד היה משהו שהפיל. לרוב זה היה קולאוטי. אחרי פרסומים על התעניינויות בארגנטינה, בקיץ האחרון הגיעה ההצעה הכי טובה. רוני לוי, שהביא את קולאוטי למכבי חיפה, רצה לקטוף את החלוץ לאנורתוזיס שלו. הרצון של כל הצדדים במהלך היה עצום. הקפריסאים הציעו 40 אחוז מהשכר, מכבי התנדבה בשמחה להשלים כמעט את הכל, רק להיפטר מהחוזה הכבד.

קולאוטי נחת עם אשתו בקפריסין, ולפי מצב הפלאשים היה נראה כאילו כריסטיאנו רונאלדו היגר לאי השכן. עשרות צלמים ואנשי תקשורת עטו על הצמד בשדה התעופה, הקליקו ומילאו פנקסים. החלוץ ערך סיור בעיר, במגרש האימונים, באיצטדיון. רוני לוי ונשיא המועדון כבר חייכו באופטימיות. קולאוטי אפילו בדק שכונות מגורים וגנים לזאטוטים. "זה רק הראה עד כמה הוא היה רציני לגבי המעבר", אומר לוי. אבל גם רצינות לא הספיקה. במקום לרוץ לאליפות עם קבוצת פאר בקפריסין, קולאוטי נשאר עם העובר ושב. והספסל.

"אם התרשמתי נכון", אומר לוי, "השיקול של קולאוטי היה בעיקר כלכלי. הוא רצה ערבויות, פחד שבקפריסין הוא לא יקבל את כל מה שהבטיחו לו. כנראה שגם המשפחה העדיפה ישראל. כמובן שאפשר להבין אותו. שיקול כלכלי תמיד צריך להוות שיקול מרכזי. מה שבטוח, הוא היה מקבל פה במה ענקית, היה ממצה את היכולת שלו. אבל הוא בחר את מה שבחר, ואני מכבד את זה".

מאמן אנורתוזיס זוכר שכשהביא את קולאוטי לחיפה, הכסף לא היווה שיקול. "עניין אותו אז רק להצליח", הוא אומר. "באופן טבעי, אחרי שלוש שנים מעולות רוצים להתקדם, והוא השיג חוזה מצוין בגרמניה וחוזה ענק במכבי. יכול להיות שבשנתיים האחרונות היה עדיף לו ללכת. אולי הוא גם חשב שדברים יסתדרו מקצועית. אולי הוא אמר לעצמו 'רוני לוי מציע לי פחות כסף, ופה יש לי מאמן ספרדי – למה שלא ישלב אותי?'. אי אפשר לדעת מה יהיה. פתאום הוא ייתן שני משחקים טובים, איזה גול ניצחון והכל ישתנה".

אוסקר גרסיה מאמן מכבי תל אביב. אדריאן הרבשטיין
נקי מאינטרסים? אוסקר גרסיה/אדריאן הרבשטיין

במכבי, לפי מספר גורמים, ממש לא אהבו את הפרסה שקולאוטי דפק בקפריסין. "היינו מאוד ישירים עם רוברטו", אמרו במועדון. "הוא קיבל הצעה מצוינת, החליט שלא לוותר על כסף וזו זכותו. אבל הוא יצטרך להתמודד עם ההשלכות. הובהר לו שכנראה לא יבנו עליו מבחינה מקצועית". גורם אחר היה קצת יותר נחרץ. "זה שקולאוטי לא משחק הרבה זו הוראה שהנחיתו על הצוות המקצועי", הוא טוען. "מענישים אותו על זה שהוא לא הלך. רצו להיפטר ממנו ועכשיו מתנקמים בו. אין שום סיבה הגיונית לא להשתמש בו. קולאוטי זה החלוץ הכי טוב שיש במכבי – זה בטוח". לגבי ההחלטות של מספר 24 בצהוב אומר אותו גורם: "הוא לא ישב עם אקדח והכריח את מכבי לשלם לו חוזה כזה. הוא אולי אשם שהוא לא ניצל את ההזדמנות לצאת משם, להרוויח קצת פחות ולשחק הרבה יותר. זה היה שיקול לא נכון שלו. הוא לא בן 35 והוא היה צריך להתפשר קצת יותר".

לא מעט גורמים אחרים דווקא חושבים שהסיבה היחידה שקולאוטי לא משחק היא מקצועית. "אני בטוח שאוסקר גרסיה נקי מאינטרסים", אומר רוני לוי, "ומסתכל רק על מה שמתאים לו לשיטה". אותה שיטה, ה-3-3-4 של ברצלונה, לא מצריכה חלוץ מטרה כמו קולאוטי. גרסיה מסתמך על שחקני כנפיים מהירים, על שינויי מקום באגפים, ולקולאוטי אין ביקוש בשיטה הקטאלנית. "רוברטו זה שחקן שצריך לשחק בשבילו", טוען החבר בוקולי. "כמו ששיחקנו בחיפה, ואז הוא בולט. עכשיו זה לא ככה. הוא חלוץ 9 אמיתי, אתה צריך לתת לו כדורים לגול והוא נותן גול. אם אתה מצפה שהוא יבוא, ייקח כדור, יעשה דריבל של 25 מטרים, יעבור שלושה שחקנים וייתן גול עם הפאלש, אז תשכח מזה. הוא שחקן אדיר עם פוטנציאל אדיר ומישהו צריך למצות אותו. אם לא, יהיה לו קשה".

אז מה הלאה? "אני מעריך שבינואר הקרוב הוא יגיע עם מכבי לפשרה ויילך", אומר גורם. "זה יהיה הדבר החכם לעשות". בוקולי כבר מפנטז: "אם הוא יחזור מתישהו לחיפה, אני הייתי שמח – זה יכול להיות טוב לו וטוב לי. אני והוא במגרש אחד מבינים אחד את השני בלי לראות אחד את השני. אקבל אותו בשמחה". אולי רוני לוי ינסה לקחת אותו שוב? "לך תדע איפה הוא יהיה", אומר הקואץ', "ולך תדע איפה אני אהיה".

רוברטו קולאוטי, מכבי תל אביב. ברני ארדוב
בינואר הוא יעזוב? קולאוטי/ברני ארדוב

לכל הנשאלים היו רק דברים טובים להגיד על רוברטו קולאוטי. כולם מפרגנים על המקצוענות, כולם מחמיאים על האופי וכולם היו רוצים אותו בקבוצה שלהם. אבל קולאוטי בקבוצה אחרת, שכרגע לא ממש רוצה אותו. בסוף העונה הוא שחקן חופשי, והשבוע ריחפו שמועות שכבר בינואר ייפסק הקשר. בשבת, מול בני יהודה, כשעטר מורחק וארנשו בספק, יש לקולאוטי הזדמנות מצוינת לאושש קצת את הסטטיסטיקה ולדאוג לפרנסת העונה הבאה.

אם בכלל יתנו לו.

אם הוא לא יתנהג כאילו זה עוד יום במשרד.


***

השחקנים הכי יקרים בליגות שלהם, והשימוש בהם

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully