וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבע מרורים

4.11.2012 / 14:43

העזיבה של מוגרבי ועזרא הכאיבה, חוסר המנהיגות פגע, האימונים המפרכים של בנין כמעט יצרו קרע. ערב חניכת האצטדיון החדש, מצב הרוח של אחמד סבע ומכבי נתניה ירוד במיוחד. האם נגד הפועל תל אביב יוכל הקפטן לעזור לקבוצה שלו להגדיר מחדש את העונה?

שלומי גבאי

לפני מספר חודשים, בשיחה על שחקנים מהמגזר הערבי, הסביר זאהי ארמלי כי אחת הבעיות הכי גדולות של שחקני המגזר טמונה בקבלת החלטות שלהם ובאנשים המייעצים להם. בנוגע לאחמד סבע הסביר ארמלי: "תראה באיזה גיל מאוחר הוא קיבל הכרה. הוא נתקע בבני לוד חמש שנים ולא באמת נלחם כדי לצאת משם. אתה מכיר שחקן יהודי עם רקורד ומספרים כמו שלו שלא היה בורח מבני לוד ומוצא דרך לצאת מזה? הוא עושה את אותו הדבר עכשיו במכבי נתניה. טוב לו שם, נחמד לו שם, הוא מבקיע הרבה גולים, אבל הוא חייב להתקדם. הוא סיים מלך השערים, אבל זו קבוצה בלי כסף ויכול להיות שבשנה הבאה לא יהיה מי שייתן לו כדור לגול כי ישחררו שחקנים. הוא צריך ללכת להתמודד אצל הקבוצות הגדולות ולהילחם על הלחם שלו איפה שקשה ולא להישאר איפה שנחמד כי הוא יבזבז את החלק הטוב של הקריירה".

אמנם אנחנו רק בתחילת העונה, אך עדיין אי אפשר שלא לראות שלא מעט מן הדברים אותם חזה ארמלי אכן קורים הלכה למעשה. סבע כבר לא אותו הבאנקר של נתניה מהשנים האחרונות. מלך שערי הליגה שכבש 20 שערים אשתקד מצא רק פעם אחת הרשת העונה וגם מעמד העל שלו מתערער. פתאום הוא נראה כבוי ולא מרוצה על המגרש, חשוף לביקורת במועדון, הקהל מתחיל לקלל ובכלל האנרגיות הן לא אותן אנרגיות. האצטדיון החדש יחזיר לו את זה?

אחמד סבע, מכבי נתניה, עודד מכנס. שלומי גבאי
הכי רחוק מבאנקר. אחמד סבע בשבוע שעבר עם עודד מכנס בפתיחת האצטדיון בנתניה/שלומי גבאי

הכל חוץ ממנהיג

ראובן עטר העניק לסבע את סרט הקפטן בנתניה אחרי שאוראל דגני נמכר למכבי חיפה בקיץ 2011. אלא שסבע הוא לא לגמרי מנהיג בחדר ההלבשה. כשאחד משחקני הרכש שהגיעו לנתניה התייצב לאימון הבכורה, הוא קיבל לחיצת יד מסבע ושמע ממנו: "בוקר טוב, שיהיה לך בהצלחה". לא שום דבר מעבר. אותו שחקן מסביר: "הוא קפטן ושחקן מוביל כאן, אבל הוא לא מנהיג. הוא לא מסוג השחקנים כמו נמני, אבוקסיס ואפילו יניב קטן שבאים ואומרים לך: 'כל מה שאתה צריך דבר איתי, כל בעיה שיש לך וכל מה שמפריע לך דבר איתי, אני אפתור לך את הכל'. הוא נחמד מדי, לוקח את הסרט לכיוון של 'מה הרווחתי מזה וממה אני יכול ליהנות בזכות העבודה הקשה והתוצרת'. יש שחקנים שיותר מתחברים אליו ומקשיבים לו, כמו עלי חטיב שמתייעץ איתו הרבה, וגם פיראס מוגרבי ומוחמד כליבאת עשו לו כבוד, אבל לא מעבר לזה. הוא נחמד מדי מכדי להיות המנהיג של נתניה. הוא חלוץ מצוין וקפטן ראוי, אבל מנהיג זה משהו אחר".

למעשה, אפשר לזהות כאן פרדוקס מסוים. שלא תטעו, סבע עדיין שחקן מאוד מוערך בנתניה וזוכה לכבוד מלכים מהשחקנים בלא מעט מקרים. כשהשחקנים עושים משחקונים עם אחד או שניים באמצע, הוא קובע מי ייכנס למעגל ויש לו גם גינונים קטנים ששמורים לשחקנים מובילים. לסבע יש מניירות של כוכב והוא מצפה שיתייחסו אליו בכבוד. שחקן בקבוצה טוען: "הוא הרוויח את זה ביושר. הוא השחקן הכי משמעותי של נתניה בשנים האחרונות, הסקורר הכי טוב בארץ ותכלס אף חלוץ לא היה רוצה להישאר בנתניה אחרי מה שהוא עשה בשנה שעברה. אחרים היו נלחמים ללכת לגדולות, אבל סבע נאמן למקום וזה שווה הרבה. מבחינת מנהיג, קובי דג'אני הוא זה שמקבל את הישראלים, שחקני רכש מתאקלמים דרכו וגם הוא זה שאומר להם שידברו איתו אם צריכים משהו, אבל סבע הוא כביכול הקפטן והכוכב".

גינוני הכוכב של סבע באים לידי ביטוי גם באימונים. הנה דוגמה. בחלק האחרון של אחד האימונים בעונה שעברה, המשיכו השחקנים בתרגול של בעיטות לשער תוך כדי מספר מסירות. החלוץ לא השתתף והתיישב בצד בדרך אל חדר ההלבשה. כשנשאל סבע אם הוא פצוע הוא ענה: "לא, קצת עומס. הכל בסדר". זה לא היה אירוע מקרי, ראובן עטר, מבחינה מגמתית, דגל בלתת חופש בדברים הקטנים לשחקנים המנוסים ואלה שהוא סומך עליהם. סבע קיבל ממנו הקלות באימונים ועל פי מקורבים לשחקן, כך היה גם בתקופה הארוכה בבני לוד.

אלא שאצל טל בנין המצב שונה. בנין מאמין באימונים יותר אינטנסיביים, יותר פיזיים ויותר ארוכים מאלה של עטר. הוא חסיד של תורת האימון והעבודה באיטליה תוך אמונה בכך שאין גבול ליכולת שניתן להוציא מהגוף של כל אחד ואחד. סבע לא בעייתי, אבל המעבר וסף הדרישות החדש מקשה עליו. שחקנים מעידים כי לקח לו זמן לעכל את כל השינויים שמביא איתו בנין אחרי שנים של סיסטמה קבועה אצל עטר. כשסבע לא מרוצה ממשהו, רואים את זה עליו ולפיכך החלו לחשושים על קרע ופיצוץ בין השניים, במיוחד אחרי שהקפטן סופסל במפתיע במשחק הביתי מול הפועל עכו לפני כחודש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מאמן מכבי נתניה, טל בנין. ברני ארדוב
יותר אימונים, יותר אינטנסיביות - על סבע זה מכביד. טל בנין/ברני ארדוב

פיראס, איפה אתה?

וסבע בהחלט לא מרוצה. אחרי העונה הגדולה אשתקד, סבע נפגש עם ראשי המועדון לדבר על העונה הבאה. בהנהלה אמרו לו שעם האצטדיון החדש הולכת להיבנות קבוצה חזקה והמטרה היא להשאיר את כל החלק הקדמי שרץ בשנים האחרונות. בפועל, שחרורם של חן עזרא ובמיוחד החבר הקרוב פיראס מוגרבי פגע בסבע מנטאלית ומקצועית. הוא מרגיש שהחלק ההתקפי נפגע והוא משלם על זה. גורם בנתניה אמר על כך: "עמדנו במלה שלנו מבחינתנו. כולם יודעים שעשינו הכל כדי להשאיר את עזרא, הצענו לו חוזה שלא היה בנתניה, אבל הוא רצה מכבי חיפה. מוגרבי רצה מהתחלה אירופה והגשים את זה ואנחנו האחרונים שנמנע את זה ממנו גם אם היינו יכולים".

כלומר, בעל כורחה ביצעה נתניה מהפכה בחלק הקדמי, אבל למרות הגעתם של חטיב, יוסי שבחון ועידן שריקי, היא הפכה הרבה פחות מסוכנת התקפית. סבע מקבל פחות כדורים, מה שהופך אותו לכבוי מאוד במגרש. בשורה התחתונה, הוא כבש עד כה שער אחד בבעיטה חופשית ועוד אחד במסגרת האירופית ונראה הכי רחוק מהחלוץ האימתני של העונה שעברה. שימו לב לנתון הבא: נתניה כבשה העונה 10 שערים ב-12 משחקים בכל המסגרות. מחצית מהשערים הובקעו ממצבים נייחים.

התסכול של סבע נובע גם ממצבה המקצועי של הקבוצה. במקום לרוץ בצמרת, הקבוצה מדשדשת כרגע בחלק התחתון והחשש שלאור כל השינויים שעברה, תישאב לעונה קשה בתחתית, תסריט שאף אחד במועדון לא התכונן אליו בקיץ. "אנשים לא ריאליים לגבי מכבי נתניה ולגבי כל מה שקורה בה השנה", טוען שחקן בקבוצה. "גם הגיע מאמן חדש שמנסה להנחיל את הדרך שלו וזה לוקח זמן, גם החלפנו חצי הרכב וכמעט חצי סגל כך שגם אם ראובן היה נשאר היו לא מעט בעיות. אנשים צריכים להבין שטל חושב שנתניה יכולה וצריכה לעשות יותר ממה שהיא עשתה בשנים האחרונות ועדיף לנו מאמן כזה ולא אחד שרוצה לשרוד ולשחקנים יהיה נוח".

דווקא חלוץ העבר עודד מכנס נשמע יותר אופטימי: "הליגה אותה ליגה והוא חלוץ וסקורר מצוין שמושך אחריו את נתניה. תקופות כאלה קורות, במיוחד כשמתחלפים שחקנים ויש חילופי מאמנים ולא צריך לנתח את זה יותר מדי, כי להערכתי הוא יחזור להבקיע ולהיות אחד הסקוררים מובילים של הליגה. אני לא יודע לומר אם העזיבה של עזרא ומוגרבי פגעה בו, זה משהו שניתן יהיה להסתכל עליו בסוף העונה, בסך הכל הגיעו שחקנים אחרים במקומם וצריך לתת זמן לדברים להתחבר".

עומר פרץ, סרג' לופו (משמאל) שחקני מכבי נתניה. מגד גוזני
מצב קשה בחלק התחתון של הטבלה וחשש מהישאבות למאבקי התחתית. פוזה טיפוסית במכבי נתניה העונה/מגד גוזני

"סתם מחפשים אותו"

עד שדברים יתחילו להתחבר, מעמד העל של סבע בקרב אוהדי הקבוצה מתחיל להישחק. אחרי התבוסה לאשדוד (3:0) נקלע לדין ודברים עם אחד האוהדים וגם בסיום המשחק האחרון מול הפועל רמת גן (1:1) ספג מטח קללות, כשהטענה הייתה שהוא לא מתאמץ ולא מוסר. אוהדי נתניה רואים בסבע ודג'אני כעמודי התווך והאחראים להוציא את הקבוצה מהמצב אליו נקלעה. האבסורד הוא שדווקא השניים, שלא נטשו לטובת הכסף הגדול, נתפסים כאשמים ליכולת החלשה ומעמדם נחלש במקום להתחזק. סבע, אם ירצה או לא, הפך לסמל של נתניה, ולפיכך באופן טבעי כל החיצים מופנים אליו. התלות המקצועית של הקבוצה בו עצומה ומעבר לזה, שהוא יגדיר את העונה והיא אותו. הצלחה תהיה רשומה עליו, כישלון וסיפורים כמו התקרית במג'ד אל כרום יתפסו יותר נפח מקריאות לזמן אותו לסגל הנבחרת.

אז האם מדובר בחריקות זמניות או סימן רע לבאות לחלוץ ולנתניה. ליאור ראובן, ששיחק עם סבע בנתניה בעונה שעברה, טוען: "אחמד הוא מעמודי התווך של נתניה. בסך הכל אין שם הרבה שחקנים יוצאי דופן והוא כזה במספרים שהוא נותן. הוא גם אישיות שמסתכלת לכולם בגובה העיניים ולא מחפש להיות שונה. לקחו כאן קצת חוסר הצלחה של תחילת עונה לכל מיני כיוונים ובדרך כולל חוסר הצלחה נדבק לשחקנים כמוהו. כל נתניה ידעה גם בעונה שעברה שהוא מתעסק עם מג'ד אל כרום ועדיין הוא סיים מלך השערים והיה החלוץ הכי טוב בארץ. לא שמעתי מלה אחת שדיברו על זה ואני בטוח שגם לא דיברו על זה. סתם מחפשים אותו. הרי, לא סתם נתנו לו את סרט הקפטן. הוא היה ראוי ומאוד מוערך על כולם".

הערב סבע צפוי לפתוח בחוד בבכורה של הקבוצה באצטדיון החדש, שהוא למעשה כל התקווה של נתניה לעתיד חדש לחזרה לצמרת הכדורגל הישראלי בשנים הבאות ולמאבק על תארים. נתניה חולמת שהאצטדיון החדש יחזיר את הקהל שסלד מהתנאים העלובים בקופסה. נתניה חולמת שהאצטדיון החדש יביא משקיעים. לפני כן, נתניה צריכה להרים עצמה פן תמצא עצמה עמוק במאבקי התחתית. המשחק של הערב יכול להגדיר מחדש את העונה של נתניה ושל החלוץ המוביל שלה. וחוץ מזה, איזה שחקן לא רוצה להיות חתום על שער היסטורי באצטדיון חדש?

הערב, 20:50, ערוץ 1 ו-HD: מכבי נתניה - הפועל תל אביב

אחמד סבע מכבי נתניה חוגג שער. ברני ארדוב
אולי הערב החיוך יחזור? אחמד סבע/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully