וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רובין ושושנים

2.11.2012 / 8:00

הוא שינה את פרגוסון. הוא שינה את רוני. הוא שינה את ההיררכיה והשיטה. לקראת המפגש הטעון שלו מול ארסנל, מדהים לגלות איזה שינוי חולל רובין ואן פרסי במנצ'סטר יונייטד

ספורט 2

רק לפני חודש, בשני באוקטובר, פתחו ווין רוני ורובין ואן פרסי לראשונה יחד בהרכב מנצ'סטר יונייטד. חלוץ הרכש ההולנדי לא עשה את ההכנה עם השדים האדומים בשל ההעברה המאוחרת מארסנל ולא פתח בהפסד לאברטון (1:0) במחזור הפתיחה. החלוץ האנגלי נותר על הספסל בניצחון על פולהאם במחזור השני (2:3) ואז החמיץ חודש בגלל פציעה. זה קרה לראשונה כשיונייטד יצאה למשחק חוץ מול קלוז' בליגת האלופות. עד אותו משחק, הפרשנים התחבטו כיצד יעבוד שיתוף הפעולה, כשגם אלכס פרגוסון לא ידע לענות על השאלה איך זה ייראה. בסיום, הסקוטי דווקא חייך. הקבוצה שלו הפכה פיגור לניצחון 1:2 והצמד הדינמי שלח מסר כפול: שני שערים של ואן פרסי משני בישולים של רוני.

24 מיליון ליש"ט שילמה מנצ'סטר יונייטד לארסנל כדי להנחית את ההולנדי, שעמד במרכזה של ההעברה הכי גדולה ומסקרנת של הקיץ. מאז הגיע לאולד טראפורד, ואן פרסי עשה שינוי גדול בקבוצה. משיטת המשחק, ההיררכיה בסגל, שינוי התפקיד (והמעמד) של רוני ואפילו מדיניות הרכש של פרגוסון. ההתאלקמות שלו פשוט פנומנלית ויחד איתו, החלק הקדמי של יונייטד נראה מפחיד מאי פעם. רגע לפני שהוא פוגש את האקסית (שבת, 14:45, ספורט1), זה הזמן להבין כיצד שינה ואן פרסי תוך זמן קצר את פניה של הקבוצה הכי שמרנית באנגליה.

רובין ואן פרסי שחקן מנצ'סטר יונייטד. Julian Finney, GettyImages
מאז הגיע לאולד טראפורד, הוא עשה שינוי גדול בקבוצה. משיטת המשחק, ההיררכיה בסגל, שינוי התפקיד/GettyImages, Julian Finney

מאז הוצג ואן פרסי רשמית כשחקן מנצ'סטר יונייטד ב-17 באוגוסט, היה ברור שסדרי עולם באולד טראפורד הולכים להשתנות. בממלכה עברו לעסוק בנושא אחד: שיתוף הפעולה עם רוני. "הציפייה לראות את רוני משחק עם ואן פרסי היא המרגשת ביותר עבור אוהדי מנצ'סטר יונייטד מאז העזיבה של כריסטיאנו רונאלדו לפני שלוש שנים", כתב העיתונאי איאן לדימן ב"דיילי מייל". "במשך שנים רוני היה המשענת של יונייטד. גם כשרונאלדו היה בשיאו, רבים חשבו שרוני - ולא הפורטוגלי - הוא השחקן החשוב במערך של פרגוסון... עכשיו יש על השחקן הכי מוכשר של אנגליה אחריות להרים את המשחק שלו".

רוני אכן היה המוציא לפועל העיקרי של פרגוסון אשתקד עם 27 שערי ליגה (שני רק לוואן פרסי) ו-34 בכל המסגרות. בדרך כלל שיחק בשפיץ כשהמנג'ר תמרן בין ה-4-2-3-1 ל-4-4-1-1 המעט יותר דפניסיבי. כך או כך, זו הייתה הקבוצה שלו. משמעות ההגעה של ואן פרסי הייתה ברורה וחייבה את רוני לזוז לעמדה שונה. שאלת התיאום בין השניים והיכולת של האנגלי להתאים את עצמו למעמדו החדש ריחפה מעל הפרויקט במנצ'סטר יונייטד.

התוצאה הפתיעה רבים. מאז השניים משחקים יחד בהרכב, יונייטד ניצחה חמישה משחקים רצופים בכל המסגרות, כולל משחקי חוץ קשים מול ניוקאסל וצ'לסי וכבשה 15 שערי זכות (להוציא את ה-5:4 בסטמפורד ברידג' בגביע הליגה בו השניים לא שותפו). "התכונה הטובה ביותר של שניהם היא היכולת לשנות את המשחק. זה לא משנה אם יש ביניהם חיבור אישי, הם יכולים לסיים כל מהלך. זה ימשיך להיות הנושא המרכזי כי כולם מצפים לחיבור מושלם. החוזק של הקבוצה שלנו בחלק הקדמי. יש לנו הרבה אלטרנטיבות", אמר פרגוסון אחרי הניצחון בקלוז'.

גם ההולנדי מאושר: "יש בינינו בהחלט הרבה יותר מהבנה. אנחנו אוהבים לשחק יחד ולעבוד יחד. זו הפעם השנייה או השלישית ששיחקנו במערך החדש, אבל אנחנו עוזרים אחד לשני התקפית והגנתית. אנחנו מרגשים בחלק הקדמי ויכולים להבקיע שערים מזוויות שונות. זה סימן טוב וזה יהיה הנשק האמיתי שלנו בהמשך העונה".

sheen-shitof

הסוד? שחיית חתירה

ביקור קצר בבריכה שינה לי את החיים - וגם לכם זה יקרה

בשיתוף TI SWIM
רובין ואן פרסי שחקן מנצ'סטר יונייטד (ימין) עם ווין רוני. GettyImages
"יש בינינו בהחלט הרבה יותר מהבנה". עם רוני/GettyImages

אפקט ואן פרסי בהחלט משפיע על החברים להתקפה. למרות המגוון האדיר שיש לפרגוסון בחלק הקדמי, הקבוצה שלו כבשה 24 שערי ליגה בתשעת המחזורים עד כה לעומת 26 בתקופה המקבילה אשתקד (כולל השמינייה לרשת ארסנל). ההולנדי עצמו מחזיק במאזן זהה של שבעה שערים, אבל שימו לב מה קורה לשחקנים לידו. התפוקה של דני וולבק (שער אחד העונה לעומת שלושה בתקופה המקבילה אשתקד), חאבייר הרננדס (שניים לעומת שלושה) ורוני עצמו (שניים העונה לעומת תשעה אשתקד) ירדה, כאשר לגבי השניים הראשונים ירידה אפשר למצוא גם בדקות המשחק ובבישולים.

כלומר, ואן פרסי הפך לפקטור משמעותי בהתקפת מנצ'סטר יונייטד תוך זמן קצר מאוד. זהו נתון שלא צריך להמעיט בערכו. מספיק להיזכר כמה זמן לקח (ועדיין לוקח) לפרננדו טורס להתאקלם אחרי המעבר מליברפול לצ'לסי כדי להבין שמה שקורה עם ואן פרסי בהחלט לא שכיח. הבלם נמניה וידיץ' מלא התפעלות: "הוא לוחם, לא מפחד לשחק חזק וזה חשוב אם אתה רוצה להיות מלך השערים ביונייטד. כשאתה שחקן טוב, קל יותר להתאקלם, אבל גם לתשוקה שלו להבקיע שערים יש חלק בחיבור". אדווין ואן דר סאר הוסיף: "זה המקום הנכון בשבילו כי הוא יכול להוסיף משהו לקבוצה. היה לו קשה בהתחלה כי הוא לא ידע אם הוא רץ לאיזורים הנכונים, אבל הוא התרגל במהרה. הוא בחור נהדר להחזיק בקבוצה. הוא עובד קשה על ומחוץ למגרש. נכון שביונייטד התפקסו על צעירים, אבל הוא משפר את הקבוצה".

ההולנדי יצר לפרגוסון כאב ראש בריא ותחרות עצומה על מקום בהרכב: "כנראה שהצד החזק שלנו הוא החלוצים. וולבק וצ'יצ'ריטו נראים טוב ואני יכול לעשות מספר שילובים. גם שינג'י קגאווה מצוין והוא התאקלם היטב. ההגעה של ואן פרסי נותנת דחיפה לכולם. צ'יצ'ריטו עושה הכל בסדר ו-וולבק שחקן מבטיח והוא הראה את זה במדי אנגליה. הוא שחקן בעמדה זהה לצ'יצ'ריטו וכרגע שניהם לא הבחירה הראשונה שלי להרכב. זה לא אומר שזה יישאר ככה כי התחרות בריאה".

בעצם, כך באה לידי ביטוי הגאונות של פרגוסון בכל הקשור לטקטיקה וניהול נכון של ההיררכיה בסגל. ואן פרסי הוא הקבוע בעמדת החלוץ ורוני נע בין עמדת החלוץ השני או אפילו הקשר הקדמי. כשהסקוטי משחק בשיטות הרגילות שלו, הוא משלב לסירוגין את וולבק באגף. כשהוא עובר לשיטת היהלום, יש לו מקום לצ'יצ'ריטו כחלוץ שני לצד ההולנדי ולקגאווה בעמדה אחורית יותר. כך הוא שומר על כולם בעניינים, מונע מרמור בסגל ומתכונן למקרים בהם פציעות או הרחקות יכריחו אותו לבצע שינויים.

שחקן מנצ'סטר יונייטד טום קלברלי חוגג שער עם חבריו, ווין רוני, דני וולבק. SCOTT HEPPELL, AP
פרגוסון משאיר את כולם בעניינים. וולבק, קלברלי ורוני/AP, SCOTT HEPPELL

לאורך השנים, הגדולה של פרגוסון תמיד הייתה היכולת שלו לחדש את עצמו, להבין את השינויים בכדורגל העולמי ולא להיתקע על פילוסופיה או שיטת משחק מקובעת. העונה, הוא לקח את העניין הזה צעד קדימה ובמשחק ליגת האלופות מול בראגה (2:3), ניסה, לראשונה בהיסטוריה שלו כמאמן השדים, את שיטת היהלום, ללא שחקני קו בחלק הקדמי.

"יהיה מהפכני אם נשחק בקביעות בשיטת היהלום כי זה ללכת נגד ההיסטוריה שלנו, אבל רמת המשחק באנגליה ובאירופה כל כך גבוהה כך שלהיות בלתי צפוי משמעו להיות חזק", הסביר פרגוסון. "קבוצות לא יידעו אם נשחק עם שני שחקני כנף או בשיטת היהלום כי אנחנו יכולים לעשות את שני הדברים. קגאווה וקלברלי יכולים לשחק נהדר בסגנון המשחק של שיטת היהלום ואילו ולנסיה, נאני ויאנג הם שחקני כנף נהדרים. הסיבה הראשונית להבאת קגאווה היא היכולת שלו לשחק מאחורי החלוץ, אבל במשחקים האחרונים הוא שיחק אמצע-ימין וזו לא בעיה בשבילו כי עדיין יש לו אפשרות ליצור דברים מסוכנים".

גם בעצם ההבאה של ואן פרסי, פרגוסון הוכיח שהוא לא תקוע על מדיניות. הפעם האחרונה שיונייטד הוציאה כסף מהכיס כדי להחתים שחקן בן 29 ומעלה הייתה בקיץ 2005 כשהשוער ואן דר סאר נרכש מפולהאם, וזאת להוציא את הצירוף של מייקל אואן שהגיע ללא תמורה. העברות כושלות כמו של דימיטאר ברבאטוב בכלל הכניסו את המועדון לטראומה, אבל ביונייטד הבינו שוויתור על ואן פרסי משמעו להתמודד מולו במדי היריבה העירונית. הם גם הבינו שכדי להתמודד כל התארים בפרמיירליג ובאירופה אסור להישאר מקובעים. ההעברה שלו חריגה, אבל מסמנת מגמה. "אנחנו מחויבים לדאוג שיהיה לנו את הסגל הכי טוב שיש. עסקת ואן פרסי חריגה כי אנשים חשבו בטעות שיש לנו מדיניות לקנות רק צעירים. נכון שה-DNA של המועדון תמיד היה לקנות צעירים ולפתח שחקנים וזה מה שסר אלכס מעדיף לעשות, אבל הוא גם תמיד האמין שבפעם בכמה שנים אפשר לקנות כוכב וכך נמשיך לעשות", טען סגן הנשיא אד וודוורד.

בשבת, עולם הכדורגל יעצור את נשימתו כשוואן פרסי יארח לראשונה את ארסנל, הקבוצה בה שיחק שמונה שנים, והוא יפגוש אוהדים נבגדים, פגועים ומתוסכלים. יחד עם זאת, ההולנדי עזב את ארסנל בגלל הרעב לתארים, בגלל הרצון לעשות צעד קדימה ולא לעמוד במקום. השינוי והחידוש שעברה יונייטד כדי להתאים את עצמה לוואן פרסי ותוספת הכוח שהיא מקבלת ממנו ממחישים בצורה מושלמת את ההבדל בגישה בין המועדון המעוטר באנגליה לזה שלא זכה בתואר מאז 2005. אם תתעקשו, את ההבדל בחשיבה ובגישה בין אלכס פרגסון לארסן ונגר.

אלכס פרגוסון מנג'ר מנצ'סטר יונייטד (ימין) עם ארסן ונגר מנג'ר ארסנל. GettyImages
זה שמתקדם וזה שתקוע. פרגוסון עם ונגר/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully