וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המגן השמאלי הכי טוב בארץ"

21.10.2012 / 14:00

בוויטסה הוא הושפל, במכבי ת"א ובמכבי פתח תקווה הוא נעלם ובמכבי חיפה אלישע לוי לא נתן לו צ'אנס. בגיל 30 חיים מגרלשווילי משקם את הקריירה שלו בבית"ר ירושלים, המאמן הנוכחי אלי כהן, שאחראי על הציטוט בכותרת, תוהה: "אני לא יודע איך הוא לא מוזמן לנבחרת"

במהלך אחד מאימוני בית"ר ירושלים בשבוע שעבר, צעק המאמן אלי כהן לעבר חיים מגרלשווילי: "חיים, יש לך עודף ביטחון. יש לך טכניקה לא נורמלית, אבל אתה מכניס את עצמך למצבי לחץ שהשחקנים האחרים שמקבלים ממך את הכדור לא מסוגלים להתמודד איתם כמוך. אתה חייב להבין שהקבוצה מלאה בצעירים ואת מה שיש לך, אין לאחרים כאן".

ההערה המבקרת-מחמיאה של אלי כהן היא אולי הסממן הכי טוב למה שעובר על מגרלשווילי, 30, מאז הגיע לבית"ר בינואר אשתקד. המגן השמאלי היה אחד מהשחקנים המשמעותיים של הקבוצה בדרך למהפך ולהישארות בליגה בעונה שעברה, וגם השנה, למרות הפתיחה הגרועה, הוא נקודת האור של הקבוצה והשחקן היחיד ששומר על יציבות.

אחרי שנראה היה שהקריירה של המגן בדעיכה, מגרלשווילי מצא בית חם בירושלים, האטמוספירה מתאימה לו כמו כפפה ליד ומחזירה אותו למרכז הבמה, ואלי כהן לא מתבייש לומר ש"אני לא יודע איך הוא לא מוזמן לנבחרת, הוא המגן השמאלי בכושר הטוב ביותר בארץ היום".

שחקן מכבי פתח תקוה אסי משיח מול שחקן בית"ר ירושלים חיים מגרלשווילי. ברני ארדוב
האטמוספירה בירושלים מתאימה לו כמו כפפה ליד ומחזירה אותו למרכז הבמה. מגרלשווילי/ברני ארדוב

לא גרוזיני ולא נעליים

בינואר בשנה שעברה הציע יעקב שחר את מגרלשווילי לאיציק קורנפיין בחינם - השחקן יעבור לבית"ר ומכבי חיפה תשלם את המשכורת שלו. המאמן יובל נעים לא התלהב ואמר ליו"ר: "יש לנו את אבי ריקן בכושר טוב, אין לי מה להחזיק אותו על הספסל, הוא רוצה לשחק כדורגל וזה רק יעשה לנו רע". ביום האחרון של מועד ההעברות התרצה נעים ומגרלשווילי עבר לבית"ר. באותו שבוע נפצע ריקן, וכבר במשחק הראשון שלו קיבל המגן שהגיע מחיפה את חולצת ההרכב ולא איבד אותה עד לסוף העונה. הוא הגיע אחרי חצי עונה שבה כמעט לא ראה דשא, עם הרבה תסכול ואווירה מתוחה עם אלישע לוי.

בשני המשחקים הראשונים המגן עדיין היה חלוד, אחרי תקופה שבה ייבש את הספסל בחיפה ונדבק בחולשה של כל הקבוצה. גם המאמן אלי כהן חשש ממגרלשווילי, אבל אחרי שבוע של אימונים נרגע ואמר: "הוא רק צריך דקות משחק. יש לו אנרגיות של שחקן שרק עלה מהנוער, הלוואי עלי עוד חמישה שחקנים כאלה".

מגרלשווילי נכנס לכושר טוב וכאמור לקח תפקיד בכיר בריצה של שמונה ניצחונות רצופים, שהשאירו את הקבוצה בליגה ונתנו המון תקווה לשנה הבאה. מעבר ליכולת המקצועית, מגרלשווילי פשוט התחבר מצוין לבית"ר והרגיש שמצא את המקום הנכון עבורו. "החיבור של כל העיר הזאת - המועדון והקהל - זה משהו שבאמת חיפשתי הרבה זמן, מאוד טוב לי כאן", סיפר, "גם בקיץ, כשלא היה כסף, חיכיתי בסבלנות והייתי מוכן להתפשר כי ידעתי שזה המקום הכי נכון בשבילי".

וכשלמגרלשווילי טוב, רואים את זה בכל מקום, גם מבחינה חברתית. את חלק מהלילות שקודמים ליציאות של הקבוצה לבתי מלון, הוא מעביר בבתי חבריו לקבוצה, ומעבר לכך הוא מתחבר לכל מה שקורה סביב המועדון. המאמן אלי כהן הסביר: "כשהגעתי לא הכרתי אותו וחשבתי שעם שם כמו מגרלשווילי ייפול לי שחקן עצבני שאי אפשר יהיה להתעסק איתו. בסוף, לא גרוזיני ולא נעליים. חמד של בחור, אחד מהשחקנים הכי נחמדים שיצא לי לאמן".

אלי כהן מאמן בית"ר ירושלים. ברני ארדוב
"הלוואי עלי עוד חמישה שחקנים כאלה". אלי כהן/ברני ארדוב

סבל בירוק

כששואלים שחקן במכבי חיפה למה חיים מגרלשווילי לא שיחק אצל אלישע לוי בשנה שעברה, הוא מסביר מיד: "הוא ואלישע לא שידרו על אותו גל. גם כשטאלב טואטחה ירד לספסל וכביכול היה ברור שחיים ישחק, אלישע דילג עליו. כולם דיברו על זה. אלישע אולי לא אהב את התסכול של חיים מזה שהוא לא משחק ושאין תחרות אמיתית על ההרכב, והוא ודרסיליה נפלו עליו. הוא מאוד נפגע כשהצוות המקצועי דיבר עם עיתונאים ואמר שהוא מזלזל באימונים, הוא רתח על זה והיה ברור שהוא יברח בינואר. הוא סבל מאוד מהיחס של אלישע".

למגרלשווילי יש בטן מלאה על מה שהיה בשנה שעברה במכבי חיפה, אך הוא מעדיף לשתוק. גם בעונה שעברה, לאחר אחד הניצחונות של בית"ר, הוא נשאל על מה שעבר עליו בחיפה וענה: "עזבו, טוב לי בבית"ר. לא רוצה לחשוב על מה שהיה שם, זה עושה לי רע".

זה אולי הסוד של מגרלשווילי. כשהאווירה סביבו נקייה והוא מרגיש טוב, הוא מצליח למצות את עצמו. כך נראתה גם התקופה שלו בויטסה ארנהם, אליה יצא ממכבי חיפה בעונת 2007/8 ושבמדיה שיחק במשך שנתיים. בעונה הראשונה מגרלשווילי שותף ב-24 משחקים, 18 מהם בהרכב, והפגין יכולת לא רעה בכלל. לקראת סיום העונה הגיעו האירועים הזכורים, במסגרתם החליף אותו המאמן אד דה מוס בצורה מעליבה פעם אחת בדקה ה-6 ופעם נוספת בדקה ה-16. המגן הפגוע ביקש הסברים מהמאמן, שהחליט שהוא לא מעוניין לספק לו כאלו, צרח על המגן ומאותו רגע הסתיימה דרכו מבחינתו של דה מוס. המאמן ההולנדי ידוע כמאמן עם היסטוריה של השפלת שחקנים ואחרי אותו משחק הוא אמר: "החילוף של מגרלשווילי היה מאוחר מדי, הוא לא טיפל טוב בכדור". אגב, שני שחקנים נוספים הוצאו על ידי דה מוס באותם משחקים במהלך המחצית הראשונה.

אגב, זה לא היה המקרה הראשון שבו דה מוס נטפל לישראלים. ב-1990, עונה לאחר שאלי אוחנה היה גורם דומיננטי בזכייה של מכלן בגביע אירופה למחזיקות, צירף המאמן שלושה שחקנים הולנדים לקבוצה (כמות הזרים הייתה אז מוגבלת) וספסל את אוחנה במהלך עונה שלמה, שבסופה עזב החלוץ הישראלי ואמר לכלי התקשורת: "מה שנעשה כאן לא מקצועי ולא רציני. אי אפשר להתייחס ככה לשחקן ובטח שלא לעשות דברים לא מקצועיים - להעדיף שחקנים רק כי הם הולנדים ובגלל שאתה הבאת אותם".

חיים מגרלשווילי שחקן מכבי חיפה. קובי אליהו
"מאוד נפגע כשהצוות המקצועי במכבי חיפה דיבר עם עיתונאים ואמר שהוא מזלזל באימונים". מגרלשווילי/קובי אליהו

הירידה

את השנה השנייה של מגרלשווילי בויטסה אפשר להגדיר כזו שדרדרה לו את הקריירה. למגן הישראלי היה חוזה לעונה נוספת, אבל הקבוצה לא רצתה לשחרר אותו בתמורה לפיצוי וסירבה למכור אותו לקבוצות מטורקיה ויוון שהגישו עליו הצעות. יחסים עכורים בין הצדדים הביאו לכך שהוא העביר יותר מחצי עונה מבלי לשחק כדורגל, ורק לקראת סוף ינואר חתם במכבי תל אביב המתפוררת והעביר איתה את החלק השני של העונה. מעמדו המקצועי של מגרלשווילי היה בירידה גדולה אז, וההצעה המשמעותית ביותר שהייתה לו הייתה ממכבי פתח תקוה.

מגרלשווילי חתם בקבוצה בעונה לא טובה שלה ובדיעבד העביר עוד עונת דשדוש. לקראת תחילת עונת 2010/11 לא היו לו הצעות מפתות מהארץ, עד שהגיעה ההצעה מאלקי לרנקה הקפריסאית. באי השכן, המגן השמאלי חזר לחיים עם 17 הופעות ועונה שרק הלכה והשתפרה ככל שהתקדמה הליגה. אפילו מאמן הקבוצה יצחק שום התגאה ואמר כי "החזרתי את מגרלשווילי לחיים".

בתום העונה אלקי לרנקה קרסה כלכלית ומגרלשווילי היה צריך להמשיך הלאה. הדבר הכי נכון עבורו היה לבחור מקום בו ישחק, אך הוא בחר דווקא בחוזה לשנתיים במועדון בריא ויציב כמו מכבי חיפה, למרות הידיעה הברורה שטאלב טואטחה הוא המגן השמאלי הפותח. עם זה מגרלשווילי יכול היה לחיות, אך כשהרגיש כי מבחינתו לא מדובר בהחלטות מקצועיות והיחסים בינו לבין אלישע לוי היו רעועים, היה ברור כי השחקן לא ירשה לעצמו לבזבז עוד חצי עונה והוא ביקש להשתחרר.

גם היום מגרלשווילי יודע כמה הצעד הזה משמעותי לקריירה שלו: "מבחינת האופי שלי, אני חייב לשחק וקשה לי מאוד להיות על הספסל. אני חושב שגם במכבי פתח תקוה וגם באלקי לרנקה הדבר שהכי הפריע לי היה לשחק במגרשים ריקים. אמרתי לאשתי שהקהל חסר לי וזה מה שמניע אותי, הקהל מטריף אותי. כשהגעתי לבית"ר חזרתי לשחק, מצאתי מקום שטוב לי בו, וגם יש את הקהל שהוא הדלק לשחקנים כמוני. אני מקווה להישאר כאן עוד הרבה שנים ואולי אפילו לסיים כאן את הקריירה. טוב לי פה".

מאמנו אלי כהן סיכם ואמר: "הוא הפסיד לא מעט שנים בקריירה וחבל. היום בבית"ר הוא מאוד משמעותי, גם בגלל הנסיון וקור הרוח שיש לו לעומת הרבה מאוד צעירים בקבוצה. הוא שחקן מוביל. אין לנו מגינים שמאליים איכותיים בארץ והוא אחד כזה. הוא יכול היה להיות בבית"ר גם בשנים הגדולות שלה. יש לו יכולות גבוהות וכשהקבוצה תתייצב, כולם יראו אותן. אני לא רואה מגנים יותר טובים ממנו בליגה הזאת".

יצחק שום מאמן אלקי בכדורגל. קובי אליהו
בלרנקה מגרלשווילי חזר לעצמו ואפילו מאמן הקבוצה יצחק שום התגאה ואמר כי "החזרתי את מגרלשווילי לחיים"/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully